Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 14 cze 2025, o 10:22




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 938 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 gru 2024, o 12:50 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 876
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 127
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Tutaj bardzo ciekawa łódka. Premiera w przyszłym roku w Düsseldorfie.

https://www.yachtingworld.com/yachts-an ... JSbNsvheRQ

https://www.beneteau.com/news/introduci ... r-first-30


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2024, o 15:07 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Bedzie tez premiera nowego X 41 ktory wyglada bardzo obiecujaco. Targi zaczynaja sie 18 stycznia . Gdyby ktos sie wybieral ze Szczecina to chetnie sie dolacze oczywiscie partycypujac w kosztach.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2024, o 15:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1212
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
kuban99 napisał(a):
Tutaj bardzo ciekawa łódka. Premiera w przyszłym roku w Düsseldorfie.

https://www.yachtingworld.com/yachts-an ... JSbNsvheRQ

https://www.beneteau.com/news/introduci ... r-first-30


A co w niej ciekawego? Na oko (niestety, tylko na podstawie renderingów) przeciętna do bólu. Plus tradycyjny brak jakichkolwiek uchwytów zarówno na pokładzie jak i w "user friendly" wnętrzu. Ale może to tylko wada obrazków ofertowych...

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2024, o 16:24 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 876
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 127
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
myszek napisał(a):
A co w niej ciekawego?


To, że płynąc pod wiatr o prędkości 15 węzłów ma wchodzić w ślizg? Dla tego typy jachtów to rewolucja i kosztuje "tylko" 100 000 euro czyli za jakieś 10/15 jest szansa, że sobie taką używaną kupię?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2024, o 17:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10536
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
kuban99 napisał(a):
czyli za jakieś 10/15 jest szansa, że sobie taką używaną kupię?

Tyle, że wtedy to będzie żelazkowate starocie z zamierzchłej przeszłości... To dobra wiadomość, bo będzie jeszcze tańsze, niż by wynikało tylko ze starości.

MJS

PS
Dlaczego "wszyscy" marzą o ślizgu? ..."choć raz w życiu", bo taka jest statystyka.
Wtedy to kupisz sobie używane foile żeby się raz poślizgać i odprzedać z zyskiem. ;-)

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2024, o 17:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
kuban99 napisał(a):
To, że płynąc pod wiatr o prędkości 15 węzłów ma wchodzić w ślizg?

Tego nawet FD nie potrafi i nigdzie nie wyczytalem o tej wlasnie magicznej zdolnosci.
Jaki procent swojego zycia spedza w slizgu jacht, zaprojektowany specjalnie do tego? Trzy? Wiecej?
kuban99 napisał(a):
kosztuje "tylko" 100 000 euro

Brutto. Czyli 120000 na reke w wersji podstawowej, w ktorej w slizg nie wejdzie nigdy.
Latwo wyszukac wywiad z Manuard'em na temat tegoz wlasnie swojego dziela.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2024, o 18:11 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Nikt nikogo nie zmusza do kupowania i plywania na tym i podobnych jachtach. Mozna sobie zaprojektowac i zbudowac to co sie chce, oczywiscie jesli ma sie srodki. Wtedy mozna wykazac swoje przewagi w regatach .
Ostatnio pojawilo sie kilka konstrukcji ok 30 ft i fajnie ale niestety zaden z producentow nie jest zainteresowany w udostepnieniu swoich konstrukcji do testow porownawczych . Ostatni taki test 30 ft widzialem w prasie co najmniej kilkanascie lat temu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2024, o 18:33 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 876
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 127
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Catz napisał(a):
Tego nawet FD nie potrafi i nigdzie nie wyczytalem o tej wlasnie magicznej zdolnosci.
Jaki procent swojego zycia spedza w slizgu jacht, zaprojektowany specjalnie do tego? Trzy? Wiecej?


Pierwszy link At 3.1 tonnes, with 60m2 of upwind sail area, it should jump onto the plane in 13-14 knots wind, reckons Mihelin.

Jak możesz to wrzuć tego linka do wywiadu. Z chęcią poczytam.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2024, o 18:43 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 876
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 127
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Marian Strzelecki napisał(a):
Tyle, że wtedy to będzie żelazkowate starocie z zamierzchłej przeszłości

Z boku wygląda na żelazko, ale na innych ujeciach bardziej mi pustaka przypomina. Jest bardzo wąski jak na współczesny 10cio metrowy jacht. Szerokość poniżej 3 metrów?



Za ten post autor kuban99 otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2024, o 20:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
To nawet mniej niz 15!
V&V jest bardziej realistyczne: "...nouveau type de voilier : le « planing cruiser ». Au-delà de cette appellation qui fleure bon le marketing, on veut se convaincre.... " i jasno mowi o dobrym zapachu marketingu.
S. Manuard opowiada o jachcie ktory ma uczciwy rating IRC i mimo, ze nie jest to jacht regatowy, powinien sie wybronic.
M@rek napisał(a):
zaden z producentow nie jest zainteresowany w udostepnieniu swoich konstrukcji do testow porownawczych . Ostatni taki test 30 ft widzialem w prasie co najmniej kilkanascie lat temu.

Nie dawniej?
Moze wyniki regat sa lepszym, obiektywniejszym testem?
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2024, o 20:29 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Moze bylo dawniej, mam juz zespol uciekajaego czasu :) ten test mialem na mysli https://www.youtube.com/watch?v=7GwtXoMNRHg

Jesli chodzi o porownanie to mimo wszystko wolalbym taki test bo w regatach wiele zalezy od Zalogi, jakosci zagli i osprzetu co zreszta widac w regatach monotypowych.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2024, o 20:34 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
ten test byl bodaj w 2012 roku.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 gru 2024, o 00:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10536
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Ciekawy artykuł o łódce Le Cama "...Finistere"


Imoca 60, żegnaj folia? Hazard Jeana Le Cama ze swoją nową łodzią.

18 października 2023 r
Bez komentarza

Nowa Imoca 60 Jeana Le Cama

Jean Le Cam właśnie wypuścił na rynek swoją nową IMOCA 60 i, jak słychać, nie ma ona folii. 64-letni

Francuz z Finistere to nie byle jaki żeglarz, ale taki, który często i często płynie pod prąd. Ma na

swoim koncie pięć Vendée Globe i jak zawsze na swój sposób przygotowuje się do szóstego. Le Roi,

pseudonim wywodzący się z jego licznych zwycięstw w klasie Figaro, które pomogły narodzić się jego

legendzie, nigdy nie ukrywał swojego sceptycyzmu wobec folii stosowanych w Imoca 60-tych.
Jean Le Cam

Na swoim starym pontonie Imoca na ostatnim Vendée Globe przez długi czas pozostawał w ślad za

foliarzami, kończąc na czwartym miejscu, po tym jak wyciągnął także Kevina Escoffiera w bezpieczne

miejsce . To dało mu wiarę w inną możliwą ścieżkę dla nowej generacji Imoca 60-tych, ścieżkę, która

nie wiąże się z użyciem folii.

Jean Le Cam właśnie zwodował swoją nową 60-tkę, Tout Begin en Finistère – Armor-lux, zbudowaną przez

włoską firmę Persico Marine , z którą będzie przygotowywał się do swojego szóstego wyścigu dookoła

świata i zgodnie z obietnicą łódź nie ma folii. Projekt jest dziełem Davida Raisona , geniusza,

inżyniera i żeglarza, który wprowadził łuki do łodzi World Mini 650, a następnie przeniósł je również

do modeli Class 40, wpływając później na całe pokolenie projektantów, którzy wnieśli ten pomysł, choć

„osłodzony” ”, do świata łodzi wycieczkowych.
Imoca 60: folia tak czy folia nie?

Imoca 60 firmy Jean Le Cam to jedyna łódź nowej generacji, która nie posiada folii. Obecne statystyki

zaprzeczają przekonaniu Le Cama: odkąd Imocas otworzyły się na nowe dodatki na najwyższym stopniu

podium Vendée Globe i innych wyścigów zarezerwowanych dla tej klasy, wspinali się tylko foliarze .

Jest jedno „jednak”. W ostatnich latach nie prowadzono już żadnych prac badawczo-rozwojowych nad

łodziami bezfoliowymi, ponieważ wszyscy marynarze i architekci marynarki zwrócili się w stronę

foliowców. Le Cam podjął ten wątek, wierząc, że nowa Imoca 60 ze zmodernizowanym kadłubem może grać na

równi z foliami Imoca.

Skąd przekonanie Le Cama? Jest kilka szczegółów, które wydają się potwierdzać, że miał rację. Folie na

Imoca mają niezbyt szeroki zakres skuteczności: sprawdzają się bardzo dobrze od szerokiego pod wiatr

do zawietrznego przy wiatrach od 10-12 węzłów do około 30-35, w warunkach niezbyt uformowanych fal.

Podczas regat takich jak Vendée Globe może być wiele faz, gdy pogoda nie jest zbyt sprzyjająca dla

tego typu łodzi.

Pod wiatr, przy słabym wietrze, pełna rufa i bardzo uformowana fala nie są warunkami, w których

foliarze mogą rozwinąć swój pełny potencjał. Szczególnie przy wietrze o prędkości przekraczającej 35

węzłów i bardzo uformowanych falach folie powodują potworne naprężenia na łodziach, dlatego

kapitanowie często w tych miejscach chowają je maksymalnie, co kończy się „hamowaniem” łodzi,

powodując jej niedostateczne wdychanie, aby uniknąć uszkodzeń konstrukcji.

Aby wytrzymać takie naprężenia, folie Imoca posiadają znaczne wzmocnienia strukturalne w obszarach

dźwigni wyrostka, co czyni je cięższymi niż łódź o klasycznej konfiguracji. Pomysł Le Cama polega

właśnie na tym, aby mieć bardziej wszechstronny statek, zdolny do bardzo szybkiej jazdy nawet pod

wiatr w fazach przejściowych przy słabym wietrze i zdolny do utrzymywania się bez zwalniania, gdy na

południowych oceanach panuje silny wiatr. Istnieje również ryzyko UFO: folie zwiększają możliwość

uderzenia w dryfujące obiekty, powodując uszkodzenia konstrukcji.
Sekrety Imoca 60 firmy Le Cam

Imoca 60 Tout start en Finistère – Armor-lux ma co najmniej kilka dość interesujących funkcji.

Pierwszy znajduje się na dziobie: głośność jest maksymalna dozwolona przez klasę lla, prawie jak łódź,

ale tuż pod dziobem łódź ma coś w rodzaju „płetwy”. Można postawić co najmniej jedną hipotezę na temat

powodów, dla których David Raison dokonał takiego wyboru: łodzie o tak dużej objętości dziobu mają

tendencję do zagłówków, wynikającą w szczególności z geometrii kadłuba i dziobu.
Tuż pod dziobem widać „płetwę”

Tendencję tę zwykle zwalcza się poprzez przesunięcie żagla i płetwy do tyłu lub przeciwdziałanie temu

za pomocą pochylenia masztu (pochylenie w kierunku rufy). Podobnie „płetwa” Jeana Le Cama pomoże łodzi

nie „przerzucać” dziobu pod zawietrzną pod wiatr, szczególnie przy niezbyt silnym wietrze, a także

pomoże powstrzymać znoszenie.

Innym interesującym szczegółem jest położenie sztachet , czyli sztolni, które zanurzają się, gdy tylko

przechylony kil nie znajduje się już w położeniu środkowym. Ich zadaniem jest powstrzymanie dryfu

stępki pod kątem, ale w konfiguracji wybranej przez Le Cam może to oznaczać coś więcej. Kąt obu dryfów

idealnie tworzy literę V, a te są umieszczone na maksymalnej belce łodzi, a nie pośrodku, jak miało to

miejsce w przypadku dryfów Imoca starszej generacji.
Detal zewnętrznego miecza

W tej konfiguracji przyjęto założenie, że David Raison chce odtworzyć siłę nośną, efekt , a także

przeciwdziałać znoszeniu, aby zmniejszyć powierzchnię zwilżoną łodzi. Nie chodzi o to, żeby łódka

„latała” jak folie, ale o zmniejszenie oporu hydrodynamicznego. To nie przypadek, że Imoca firmy Le

Cam już od pierwszych rejsów wykazuje skłonność do pływania wysoko po wodzie, czego nie robiły Imocy

starszej generacji bez folii.

To duży zakład, sprzeczny z trendami i mający na celu obalenie statystyk, które od czasu wprowadzenia

nowych dodatków zawsze wskazywały na zwycięstwo foliarzy. Le Cam nie pojawi się na starcie Transat

Jacques Vabre, więc konfrontacja zostanie przełożona na 2024 rok w oczekiwaniu na Vendée Globe.

Mauro Giuffre

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: mariaciuncia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 gru 2024, o 18:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Wiec to toto jest "w.w artykulem" o ktorym pisales w dziale regaty...
Gdzie zostal opublikowany? Bo przez kogo przetlumaczony, to widac.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 gru 2024, o 20:11 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Ta konfrontacja wyglada tak ze ten znakomity zeglarz jest aktualnie 18 3600 Mm za liderem


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 gru 2024, o 20:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
M@rek, jaka, kurwa, "konfrontacja"?
Wierzysz w te bzdety ubzdyczone barwnie i tragikomicznie wyjatkowo fatalnym tlumaczeniem?
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 gru 2024, o 13:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10536
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Ciekawa analiza i porównanie kilku łodzi IMOCA:

Zwróćcie uwagę na kilka detali:
Załącznik:
Screenshot 2024-12-23 at 13-17-32 IMOCA Boat Tour The Mast.png
Screenshot 2024-12-23 at 13-17-32 IMOCA Boat Tour The Mast.png [ 743.75 KiB | Przeglądane 9356 razy ]

jak daleko i jak szybko odeszliśmy od musu długiej linii wodnej do niedawna uważanej jako wzorzec
Załącznik:
Screenshot 2024-12-23 at 12-52-12 IMOCA Boat Tour The Mast.png
Screenshot 2024-12-23 at 12-52-12 IMOCA Boat Tour The Mast.png [ 598.08 KiB | Przeglądane 9356 razy ]


jak zmienia sie profil foila:
Załącznik:
Screenshot 2024-12-23 at 13-13-34 IMOCA Boat Tour The Mast.png
Screenshot 2024-12-23 at 13-13-34 IMOCA Boat Tour The Mast.png [ 724.24 KiB | Przeglądane 9356 razy ]

I płetwy sterowej:
Załącznik:
Screenshot 2024-12-23 at 13-02-08 IMOCA Boat Tour The Mast.png
Screenshot 2024-12-23 at 13-02-08 IMOCA Boat Tour The Mast.png [ 637.95 KiB | Przeglądane 9356 razy ]

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Catz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 gru 2024, o 15:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10536
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
A tu dla tych, co im się marzy normalnie:

https://www.classicboat.co.uk/spotlight ... 1kLLCP1bBQ

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 gru 2024, o 18:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9236
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Marian Strzelecki napisał(a):
jak daleko i jak szybko odeszliśmy od musu długiej linii wodnej do niedawna uważanej jako wzorzec

No, bo teraz linia wodna ma latać i wypierać powietrze.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2025, o 20:11 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Odeszlismy dlatego ze nowe "zelazkowate" konstrukcje sa szybsze na wszystkich kursach i wygodniejsze ze wzgledu na wieksza objetosc wnetrza ktore jest bardziej ergonomiczne. Poklad zreszta tez :)
Stare "zelazko" czyli First 31.t od Finot dalej trzyma cene po ponad 30 latach :) Podobnie jak X 332 bo to po prostu znakomite konstrukcje ktore sprawdzily sie wielokrotnie zarowno w regatach jak i turystyce.
Niestety albo stety. dla regatowcow z najwyzszej polki nowe konstrukcje typowo regatowe sa coraz mniej przydatne do rekreacyjno-turystycznego plywania (Figaro III czy Cape 31)
Podobnie zreszta w sportach motorowych. Zeby liczyc sie w rajdach nawet na krajowym poziomie nie wystarcza zmodyfikowane seryjne auto, trzeba miec takie zbudowane od podstaw jedynie z wygladu przypominajace seryjny model.

W ostatnim S-H w grupie 5 fajnie wypadly nieco zachowawcze J 99 pokonujac nowatorskie Sun Fasty 3300 z " wklesnieciem" ktore w polaceniu z szerszym dziobem nie do konca jest lekarstwem przed wywozka na spinakerze.
Przynajmniej tak pisza testerzy Yachting World
"On the limit of reaching under spinnaker, the boat wiped out a couple of times, with little warning that the rudder was losing grip and no chance to get it back again. This is an area which Jeanneau has acknowledged is not right and the two designers will be reworking the rudders to ensure future boats do not have this problem."
Mysle ze wydluzyli pletwy sterowe zeby to zjawisko zminimalizowac.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2025, o 21:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10536
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Nie zapominajmy, że SF to są cały czas żelazka.
Ze ciekawsza od zwykłych .... ale jednak żelazka.

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sty 2025, o 11:53 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Marianie drogi, jesli porownasz czasy trasy tych "zelazek" ze znacznie dluzszymi hachtami starszymi z waskimi rufami to sie przekonasz ze w osiagach jest przepasc i zadne zaklecia tego nie zmienia. Ja podkreslam ze jacht to calosc czyli kadlub, pletwy takielunek , zagle, rozklad ciezarow itd. Skupianie sie jedynie na jednym z elementow do niczego nie prowadzi.
Ja jestem zwolennikiem umiarkowanych harmonijnych konstrukcji laczacych cechy regatowe z wygodnym kokpitem i rozsadnym wnetrzem. To nie tylko moja opinia o czym swiadcza wysokie ceny takich nieco starszych znakomitych konstrukcji na rynku jachtow uzywanych.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sty 2025, o 14:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10536
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
M@rek napisał(a):
Ja jestem zwolennikiem umiarkowanych harmonijnych konstrukcji łączących cechy regatowe z wygodnym kokpitem i rozsądnym wnętrzem.


Taka partia była: (prześmiewcza)
w przedwojennych Czechach. (u Jaroslava Haska)

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Cg6HHTmUwD

Więc nie zarzucaj mi, że mówiąc o kadłubach, nie zauważam reszty!
Po prostu ta reszta jest dość łatwa do poprawienia, a sam kadłub jak już w koncepcji zostanie spieprzony, to nic nie da rady.

Ja nie porównuję jachtów zaprzeszłych z nowoczesnymi:

Ja tylko porównuje złe cechy tych żelazek... na szczęście już w większości odchodzących w przeszłość:
już zbyt wąskie i ryjące w wodzie dzioby, oraz kwadratowe pawęże są passe (no... w IMOCA'ch jeszcze nie — ale to kwestia przepisów i specyfiki pływania)

Sam popatrz, jakie teraz są nowoczesne kształty i nie wmawiaj mi, że nie widzę postępu.
Widzę tam, gdzie on jest, ale nie tam, gdzie jachty goniły w przysłowiową "piętkę".
To nie zmienia faktu, że nabyte kiedyś cechy żelazkowatości jeszcze dają się we znaki.
To głównie ta nerwowość w prowadzeniu się, spowodowana za dużą statecznością początkową ... bo wywożenie w szkwałach na wiatr ostatnimi czasy zostało ograniczone, czy to szerszymi dziobami, czy podwójnymi sterami, czy też prowadzeniem jachtów przez sterników.

Nie umniejszam przy tym faktów, że te klasyczne wąskie jachty też miały swoje wady, ale miały także wielkie zalety.
Nie na darmo kupiłem sobie, niedawno kadłub Protona klasy 2,4mR, aby choć na starość zażyć jeszcze przyjemności pływania spokojnego a klasycznego.
Załącznik:
kiler Mazury  d.jpg
kiler Mazury d.jpg [ 1.72 MiB | Przeglądane 8778 razy ]

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sty 2025, o 18:24 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Marianie, zaczynalem plywanie regatowe na morzu na klasycznych stosunkowo waskich jachtach i uwierz mi ze na spinakerach "wywozki" rowniez sie zdarzaly ale poniewaz predkosci osiagane byly duzo nizsze nie byly tak spektakularne i malownicze jak obecnie.Obecnie robi sie znacznie wiecej zdjec i filmow to pokazujacych a analiza przypadkow w 90% pokazuje bledy sternika i zalogi a jesli sie zegluje na granicy to zdarza sie to kazdemu.
Na wspolczesnych "zelazkach" tez mozna plywac spokojnie :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sty 2025, o 21:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10536
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
M@rek napisał(a):
Na wspolczesnych "zelazkach" tez mozna plywac spokojnie :)

Wiem i nie neguję, ale mówimy tu o silnych porwistych wiatrach.
Pokazałem fotkę Protona:
Zaraz po przyjeździe z Mazur pierwsza moja myśl była: dlaczego znów dziób jest za wąski, a rufa za szeroka?
Powstrzymałem się wtedy: to już zboczenie chyba.
Ale w miarę upływu czasu ta myśl wraca,
sam popatrz:
Załącznik:
IMG_20240508_180201502_HDR.jpg
IMG_20240508_180201502_HDR.jpg [ 93.71 KiB | Przeglądane 8731 razy ]
Załącznik:
IMG_20240508_180209042_HDR.jpg
IMG_20240508_180209042_HDR.jpg [ 104.61 KiB | Przeglądane 8731 razy ]

U mnie:
On będzie się chyba nazywał Antyproton i będzie miał ster pod dzisiejszym dziobem. I chyba nie będzie miał wywózek w szkwałach!
Było (setki lat) takie stare powiedzenie:
Dziób jak u Dorsza - rufa jak Makreli ... i oni wtedy mieli rację.

MJS

PS Żagle doń (12m2) już mam od Sigi2. :kiss:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sty 2025, o 09:31 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Pokazujesz jakies stare R 2,4 ktora to klasa jest zupelnie niszowa. Kiedys podobna konstrukcja ze skllejki byla prezentowana w "Zaglach" i chyba kilka egzemplazy zbudowano ( w Lublinie ??) ale sie nie przyjela. Na Zachodzie zegluja w regatach starsi panowie.
To i regatowo i konstrukcyjnie margines marginesu. Ze wspolczesnymi konstrukcjami jachtow morskich nie ma nic wspolnego.



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sty 2025, o 19:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10536
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Marku; bzdury piszesz.
(Pomijam fakt, że nie czytasz, o czym ja tam napisałem)
Świat nie kręci sie wokół Düsseldorfu czy Szczecina.

To jest klasa regatowa dla paraolimpijczyków.
Nie jest niszowa, na tyle, na ile paraolimpiady też nie są.

Ściga się na nich na całym świecie setki zawodników
(tyle że nie są na świeczniku morsko/IRCującym towarzystwie).
Załącznik:
11673-1-1000.jpg
11673-1-1000.jpg [ 87.75 KiB | Przeglądane 8544 razy ]


W tej ograniczonej klasie regatowej powstał polski projekt Proton, który był jakiś czas produkowany seryjnie i to kilku (MK) wersjach.

Jako klasa ograniczona cały czas ma swoje kolejne prototypy, z których najbardziej kuriozalnym jest chyba ten Nowozelandczyk:
Załącznik:
20170831 (1)_edited1.jpg
20170831 (1)_edited1.jpg [ 64.67 KiB | Przeglądane 8544 razy ]

który jest dla mnie modelowym wręcz, przykładem owczego pędu i nierozumienia hydrodynamiki... bo o tym pisałem w tamtym poście.


U nas protonów pływa licząca się ilość, mimo że nie mają parcia na szkło.
Załącznik:
186393354_7.jpeg
186393354_7.jpeg [ 57.76 KiB | Przeglądane 8544 razy ]
Załącznik:
186393354_6.jpeg
186393354_6.jpeg [ 65.88 KiB | Przeglądane 8544 razy ]



Tamta sklejkowa (bodaj Świątkowskiego) nic nie ma z Protonem (a także z klasą 2.4MR) wspólnego.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sty 2025, o 20:27 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Zanim napiszesz o klasach dla paraolimpijczykow ( sa dwie) to na poczatek poszukaj informacji na ten temat :)
R 2,4 to klasa ograniczona dla chetnych, oczywiscie powstaja nowe konstrukcje ale podobnie jak R 5,5 czy Micro to sa klasy niszowe.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sty 2025, o 21:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10536
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
A ty cały czas pomijasz meritum moich wypowiedzi zaczepiając o poboczne detale nie mające żadnego znaczenia.
Tak sie nie prowadzi dyskusji.
Jak nic nie masz do powiedzenia w temacie, to nic nie mów:

Marian Strzelecki napisał(a):
Jako klasa ograniczona cały czas ma swoje kolejne prototypy, z których najbardziej kuriozalnym jest chyba ten Nowozelandczyk:
Załącznik:
edited1.jpg [ 64.67 KiB | Przeglądane 16 razy ]
...który jest dla mnie modelowym wręcz, przykładem owczego pędu i nierozumienia hydrodynamiki... bo o tym pisałem w tamtym poście.
Załącznik:
20171118 (16).JPG
20171118 (16).JPG [ 37.13 KiB | Przeglądane 8497 razy ]


Nawet w przepisach klasowych jest bardzo skrupulatnie ograniczony dziób a rufa pozostawiona samej sobie:
Załącznik:
2,4mR -CR-2024-FEB.jpeg
2,4mR -CR-2024-FEB.jpeg [ 128.03 KiB | Przeglądane 8497 razy ]

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sty 2025, o 10:38 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Ale mnie ta klasa bardzo sie podoba:) mialem nawet okazje na takiej w Kilonii sie przeplynac prawie 20 lat temu. Problem w tym ze dalej jest to niszowa klasa czysto wypornosciowa nic nie wnoszaca do wspolczesnych konstrukcji jachtow. Oczywiscie fajne jest to ze praktycznie nie wymaga jakis warunkow fizycznych i kazdy moze na takich jachtach bezpiecznie zeglowac.
Gdybys chcial obejzec jachty na ktorych startuja paraolimpijczycy to sa dostepne w Szczecinie w CŻ a aktywnie regaty niepelnosprawnych promuje dr Likendorf.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 938 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 186 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL