Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 cze 2025, o 04:04




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 wrz 2016, o 21:28 

Dołączył(a): 12 sty 2010, o 14:23
Posty: 61
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Witam!
Może ktoś zna sposób na refowanie żagla typu łacińskiego? Jakoś nie mogę się nigdzie doszukać! Pozdrawiam! Pagaj58


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 wrz 2016, o 23:29 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Zależy od konstrukcji i, by tak rzec, skali problemu ;)
Klasycznie można i do rei i ode spoda - zwróć uwagę na przebieg refbant:
Obrazek
Obrazek
Obrazek Obrazek
Obrazek
Nic nie broni mieć refbant i z góry i z dołu.

Żagiel arabski (felucca, settee) z kolei łatwiej refować od dołu, po naszemu, a jeśli z bomem to bywa rolowany na bom
Obrazek

No i pozostaje jeszcze jeden sposób rolowania ;)
Obrazek

Znaczy, niezwykle nowoczesne rozwiązanie :D
Obrazek



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 5: Marian Strzelecki, nauaag, pagaj58, peter, tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 wrz 2016, o 20:52 

Dołączył(a): 12 sty 2010, o 14:23
Posty: 61
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Witam!
Dobrze ,że chociaż jeden Ryś wie, jak to się robi. Wyjaśnienie dokładne, przejrzyste i nawet w ujęciu historycznym - a przede wszystkim - dowcipne. Dlatego wybiorę sposób prezentowany na ostatniej fotografii. Wielkie dzięki za te informacje. Pozdrawiam! Pagaj58.



Za ten post autor pagaj58 otrzymał podziękowanie od: reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 00:22 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
pagaj58 napisał(a):
że chociaż jeden Ryś wie ...
A właściwego w temacie, jako sam nick wskazuje, Szan. P.T. Velalatina, zapytał był, czy jednako omieszkał, a? :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 20:14 

Dołączył(a): 12 sty 2010, o 14:23
Posty: 61
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
No, nie zapytał był, albowiem ciemny jest okrutnie, a przy tym leniwy i wygodny tyż!
Pozdrawiam! Pagaj58


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2016, o 18:42 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Na arabskim kanale telewizyjnym YAS Sports (m.in. Hotbird) lecą regaty jachtów z ożaglowaniem lugrowym, wygląda to jak wielkie DZ-ty (kształt kadłuba), z bukszprytem i dwoma żaglami na dwóch masztach


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2016, o 19:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
666 napisał(a):
z ożaglowaniem lugrowym
To ożaglowanie arabskie zwane u nas łacińskim, a łodzie zwą się dhow (czyt. dau):
https://www.google.pl/search?q=dhow+race+dubai&client=firefox-b&tbm=isch&imgil=O-wUNfTi2DoCAM%253A%253Bg5RW7ooBeTUnTM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Farabia.style.com%25252Fmen%25252Flife%25252Fsport%25252Fdhow-epitomizing-tradition-al-gaffal-long-distance-race%25252F&source=iu&pf=m&fir=O-wUNfTi2DoCAM%253A%252Cg5RW7ooBeTUnTM%252C_&usg=__6yHWi8wOCGwKIaszg33GSVTQ6d4%3D&biw=1294&bih=919&ved=0ahUKEwiLxLiT7tDPAhVFJJoKHVGHCBYQyjcIMg&ei=GN37V4vYOsXI6ATRjqKwAQ#imgrc=O-wUNfTi2DoCAM%3A

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: pagaj58
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2016, o 19:38 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
nie dość że ładne to nieźle zapieprza :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2016, o 19:57 

Dołączył(a): 30 sty 2016, o 11:56
Posty: 48
Podziękował : 13
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Jak się tym czymś robi zwrot?

_________________
Pozdrawiam
Piotrek "Derget" Dzierżewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2016, o 20:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Derget napisał(a):
Jak się tym czymś robi zwrot?
Czasami żagiel zostaje na tzw. złym halsie i ... już:



Innym razem przerzuca się reję, specjalną liną, na nowy hals:


_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: Derget, pagaj58
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2016, o 20:29 

Dołączył(a): 30 sty 2016, o 11:56
Posty: 48
Podziękował : 13
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: jsm
To teraz tylko pytanie jak jest przy dwóch masztach? Żagiel przeciągamy górą? Nie mogę tego znaleźć :(

_________________
Pozdrawiam
Piotrek "Derget" Dzierżewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2016, o 21:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Derget napisał(a):
jak jest przy dwóch masztach?
Tak samo, jak przy jednym, tylko przekłada się reje prawie równocześnie.

Przy zwrocie przez rufę reje przekłada się przed masztem np. w Mozambiku tak:


_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: pagaj58
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2016, o 21:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Robciu, to jest ta część Mozambiku, która leży w Kenii??? :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2016, o 08:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Zbieraj napisał(a):
Robciu, to jest ta część Mozambiku, która leży w Kenii??? :D
Kajam się! :roll: :-(

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2016, o 22:33 

Dołączył(a): 12 sty 2010, o 14:23
Posty: 61
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Witam!
Temat powoli się rozwija ! Zapytam też o sens użycia genui, jako żagla łacińskiego na łódce długości 4,7m. Genua ma wymiary: lp- 5,7m, ld- 3,30m, lw 4,66m.
Jak myślicie da się, czy raczej nie za bardzo? Pozdrawiam! Pagaj58


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2016, o 23:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13976
Podziękował : 10539
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
pagaj58 napisał(a):
Jak myślicie da się, czy raczej nie za bardzo? Pozdrawiam! Pagaj58

Nie bądź taki narysuj nam jak chcesz to robić.

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2016, o 10:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
A co tu rysować? Genua likiem wolnym do górnej rejki. Pewnie, że się da, dlaczego miałoby się nie dać? Dla mnie minusem jest, że wprawdzie maszt nieco krótszy i środek ożaglowania nieco niżej, to drzewc w metrach bieżących i masie jednak znacznie więcej i chodzenie na wiatr gorsze.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2016, o 10:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1217
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
pagaj58 napisał(a):
Witam!
Temat powoli się rozwija ! Zapytam też o sens użycia genui, jako żagla łacińskiego na łódce długości 4,7m. Genua ma wymiary: lp- 5,7m, ld- 3,30m, lw 4,66m.
Jak myślicie da się, czy raczej nie za bardzo?


Niby można, ale żeby taki żagiel dobrze leżał, należałoby nieco zmienić krój w okolicach przedniego liku. Sztag ugina się bowiem nieco inaczej niż rejka, nawet rzekłbym że odwrotnie...

Swoją drogą, jedną z ciekawych zalet żagla łacińskiego jest jego wypłaszczanie pod wpływem działających sił (można je zresztą wspomagać odpowiednimi linkami). Zupełnie tak samo, jak w bermudzkim takielunku ułamkowym z regulowanym achtersztagiem, tylko wiedziano o tym kilkaset lat wcześniej.

Nawiasem mówiąc, ożaglowanie bermudzkie wywodzą historycy z łacińskiego, jako uproszczenie zdatne dla małych łódek:
Załącznik:
Bermuda_rig_-_17th_Century_woodcut.jpg
Bermuda_rig_-_17th_Century_woodcut.jpg [ 174.4 KiB | Przeglądane 6914 razy ]

(a z czasem i większych jak to, czego repliką jest Spirit of Bermuda)

Żeby było zabawniej, "staroświecki" żagiel gaflowy wcale nie jest dużo starszy, o ile w ogóle.

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2016, o 10:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Ryś napisał(a):
Obrazek


Tak z ciekawości zapytam co to za ożaglowanie na tym zdjęciu? Jeżeli nie myli mnie perspektywa to rejka jest na dole żagla, jakby odwrócony układ niż w łacińskim. Chyba, że żagiel wywiało do przodu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2016, o 12:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Ja swego czasu szkoliłem na takim jachcie przyszłych żeglarzy. Tu również trzeba było przekładać reję przy zwrocie. Była zabawa :rotfl:


Załączniki:
SZ.jpg
SZ.jpg [ 100.39 KiB | Przeglądane 6894 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2016, o 13:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Leszek napisał(a):
na takim jachcie
Ożaglowanie dipping lug - funkcjonalnie bardzo podobne do ożaglowania łacińskiego.

Obrazek

Tutaj zwrot z przełożeniem rei i żagla przed masztem:





... i tutaj:


_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Ostatnio edytowano 14 paź 2016, o 13:39 przez robhosailor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2016, o 13:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Co ciekawe żagle były ciemno czerwone.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2016, o 17:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13976
Podziękował : 10539
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Leszek napisał(a):
Co ciekawe żagle były ciemno czerwone.

Ta barwa to tradycyjna ochra którą kiedyś zabezpieczano żagle przed butwieniem.

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2016, o 19:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
A o tym nie pomyslalem.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2016, o 21:02 

Dołączył(a): 12 sty 2010, o 14:23
Posty: 61
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Zamiast rysować może pokażę, jaki ma to być okręt . Taki niby trimaran, ale nie do końca. Chcę zamiast żagla od sunfisha - którego nie mam, użyć genui - którą mam. Rozważam jeszcze dwie opcje montażu w/w genui:
1. Bramka podobna, jak na jednym z foto Rysia.
2. Umieszczenie masztu w rejonie rufy i zastosowanie normalnego sztagu. Tu może być kłopot z prowadzeniem szotów, ale refowanie na rolerze pomysłu kol.Strzeleckiego - bajecznie proste.
Jeżeli tych pomysłów nic nie wyjdzie - to pozostaje mi szycie żagla z plandeki.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2016, o 12:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
pagaj58 napisał(a):
Taki niby trimaran, ale nie do końca.
Ma trzy kadłuby? To trimaran.
Cytuj:
2. Umieszczenie masztu w rejonie rufy i zastosowanie normalnego sztagu.
To pod jakim kątem ten sztag biegłby, bo rozumiem, że od dziobu do topu?

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2016, o 17:58 

Dołączył(a): 12 sty 2010, o 14:23
Posty: 61
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Witam!
Trzy kadłuby, to trimaran , ale konstruktor twierdzi,że te boczne pływaki z rur pcv pełnią raczej funkcje podpór podczas dużego przechyłu. Załoga ma balastować i utrzymywać oba pływaki ponad linią wody.
Sztag w przypadku umieszczenia masztu na rufie, będzie sięgał o dziobu do topu. Są tacy, którzy już coś takiego stosują -



Za ten post autor pagaj58 otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2016, o 19:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13976
Podziękował : 10539
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Maszt na rufie, żeby żagiel przedni był skuteczny; musi mieć jeszcze za sobą bardzo mocno naciągnięty achtersztag, jeśli genua ma dobrze robić.
(oczywiście dobrze by było aby miał i wanty).
Im mniejsza różnica kątów pomiędzy sztagami tym mniejsza różnica w naciągu tych lin i tym lepiej naciągnięty lik przedni genuy. Pamiętaj, że szybkie łódki (wielokadłubowce) zwykle pływają "pod wiatr" (pozorny)

Zalety to: nic nie przeszywasz (chyba, że za rok) łatwe refowanie ( :kiss: ) oraz większa sprawność niż żagla za jakimś kijem.
Wady: Obciążenia takielunku i niewygodne sterowanie.

MJS

ps Trimaran ma niejako obowiązek "jeździć" na jednym pływaku, a łódź z wysięgnikami nie musi.
Ja osobiście podniósł bym te pływaki "o oczko" do góry (rury w te okrągłe otwory), bo chyba i tak tam miały być.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: pagaj58
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2016, o 15:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Alterus napisał(a):
Ma trzy kadłuby? To trimaran.
pagaj58 napisał(a):
Trzy kadłuby, to trimaran , ale konstruktor twierdzi,że te boczne pływaki z rur pcv pełnią raczej funkcje podpór podczas dużego przechyłu. Załoga ma balastować i utrzymywać oba pływaki ponad linią wody.
Oni tam nazywają taką konfigurację double outriggers.

Klasyczny trimaran powinien mieć wyporność bocznego pływaka taką, by unieść nad wodę całą jednostkę, jako rzecze MJS:
Marian Strzelecki napisał(a):
ps Trimaran ma niejako obowiązek "jeździć" na jednym pływaku, a łódź z wysięgnikami nie musi.


Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2016, o 17:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
robhosailor napisał(a):

Klasyczny trimaran powinien mieć wyporność bocznego pływaka taką, by unieść nad wodę całą jednostkę, jako rzecze MJS:
Marian Strzelecki napisał(a):
ps Trimaran ma niejako obowiązek "jeździć" na jednym pływaku, a łódź z wysięgnikami nie musi.

Jako reguła brzmi sensownie, ale malo jest reguł bez wyjątku...
Poniżej pewnego rozmiaru ten wyjątek się tworzy. ;-)

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 301 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL