Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

s/y Bies
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=10726
Strona 1 z 3

Autor:  boSmann [ 2 lut 2012, o 18:15 ]
Tytuł:  s/y Bies

Szukając czegoś w czeluściach internetu, natrafiłem na jacht Bies.
Wygląda jak pomiejszony Śmiały (czy inny Jurand)
http://tkkfecho.pl/upload/Image/bies_skagen.jpg
Trochę o nim jest
http://pl.wikipedia.org/wiki/SY_Bies
ale nigdzie ani słowa kto to zaprojektował.
Może ktoś z szanownych Kolegów wie coś na temat projektanta?

Autor:  Sąsiad [ 2 lut 2012, o 18:24 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Szukałem kiedyś w czeluściach internetu, ale się poddałem. Wiem, że jest to jedyny jacht typu Dziwna 2, projekt z końca lat 60-tych. Sam jestem ciekaw kto to wymyślił :)

Autor:  Stara Zientara [ 2 lut 2012, o 19:35 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Słyszałem kiedyś, że miał to być J-140, ale kasy zabrakło i dlatego skrócili.

Autor:  Sąsiad [ 2 lut 2012, o 19:44 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Jest książka o historii zakładów w Nysie. Może tam coś będzie?

Autor:  boSmann [ 2 lut 2012, o 20:25 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Klub ma swoją stronę ale na niej też dosyć zdawkowo piszą o tym jachcie.
Stara Zientara napisał(a):
kasy zabrakło i dlatego skrócili.

Brzmi sensownie :lol:

Autor:  Colonel [ 3 lut 2012, o 08:15 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Dwie kwestie:

"Bies" jest tylko pozornie podobny do "stoczterdziestek", nie jest to żadna skrócona wersja, tylko inny jacht. Prawdopodobne jest, że żeglarze z Nysy marzyli o "stoczterdziestce", a ze względów finansowych zbudowali "osiemdziesiątkę".

"Stoczterdziestki" to były po prostu "stoczterdziestki", to tego kecze, a nie jole.
Potężną siłą kultowych "jotek", czyli joli J-80 okazalo się przeniesienie konwencji określania typu na "stoczterdziestki" ale to nie były żadne J-140 ani nawet J-144 (bo tyle żagla miały).

Autor:  Stara Zientara [ 3 lut 2012, o 13:31 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Colonel napisał(a):
kecze, a nie jole.
to akurat zależy od punktu widzenia :)

Autor:  Colonel [ 3 lut 2012, o 15:12 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

I z proporcji wielkości bezana i grota, i z jego usytuowania przez urządzeniem sterowym i i patrząc na jego usytuowanie nie na nawisie rufowym... żeby tak "cofać" sie po kryteriach definicyjnych aż do przedwojnia. Dodajmy do tego "publikacje", gdzie nei występuje jako jol, a jako kecz. Nie mam pod ręką rejestru, wiec tam nie sprawdzę, jak jest z punktu widzenia URZĘDÓW.

Autor:  Stara Zientara [ 3 lut 2012, o 15:52 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Moje zdanie wynika z [mojej] praktyki:
Kecz jest to jacht, który musi pływać na 3 żaglach - np. DZ.
Jol to jest jacht, który dobrze pływa na 2 żaglach, a bezan służy do manewrowania, bo w normalnej żegludze przeszkadza.

Tak w normalnych warunkach pracuje bezan na Jurandzie:

Załączniki:
jurand.jpg
jurand.jpg [ 28.26 KiB | Przeglądane 9431 razy ]

Autor:  Sąsiad [ 3 lut 2012, o 16:38 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Stara Zientara napisał(a):
Moje zdanie wynika z [mojej] praktyki:
Kecz jest to jacht, który musi pływać na 3 żaglach - np. DZ.
Jol to jest jacht, który dobrze pływa na 2 żaglach, a bezan służy do manewrowania, bo w normalnej żegludze przeszkadza.

Niestety praktyka ma się nijak do rzeczywistości urzędniczej. Bies ma w karcie, że jest keczem, a więc jest keczem i żadna Zientara nie będzie własnych klasyfikacji wprowadzać! :lol: :lol: :lol:

Autor:  Wojciech [ 3 lut 2012, o 17:02 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Konstruktorem jachtu s/y Bies był inż. Al Kohane .
Wiedzę pozyskałem od Andrzeja Biesiekierskiego i Tadeusza Gromady K.Ż. "Nysa".

Autor:  Jaromir [ 3 lut 2012, o 17:49 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Colonel napisał(a):
I z proporcji wielkości bezana i grota, i z jego usytuowania przez urządzeniem sterowym i i patrząc na jego usytuowanie nie na nawisie rufowym... żeby tak "cofać" sie po kryteriach definicyjnych aż do przedwojnia. Dodajmy do tego "publikacje", gdzie nei występuje jako jol, a jako kecz. Nie mam pod ręką rejestru, wiec tam nie sprawdzę, jak jest z punktu widzenia URZĘDÓW.

Chrzanić urzędy - gorzej, że od zawsze mam wątpliwości dotyczące encyklopedycznie zawiłego dylematu "jol czy kecz" - szczególnie w przypadku Opali... Wiekszość opinii o Opalach mówi, że to jachty typu jol, a mi one tak keczowato zawsze wyglądały :cool:

Autor:  Colonel [ 3 lut 2012, o 18:05 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

pierdupierdu napisał(a):
Wiekszość opinii o Opalach

Nie tylko opinie ale i dokumenty, oraz zwyczajny "ogląd", ktory mi na przyklad mówi, ze to jole. Poza jednym wyjątkiem "Komodor" po przebudowie, mógł na upartego być klasyfikowany jako kecz, bo trzon steru znalazł mu sie ZA bezanem. Ale moim zdaniem z proporcji wielkości bezana i grota (dokładniej całości ożaglowania i bezana) pozostał nadal jolem, zgodnie z twierdzeniem Wojtka:
'
Stara Zientara napisał(a):
Jol to jest jacht, który dobrze pływa na 2 żaglach, a bezan służy do manewrowania, bo w normalnej żegludze przeszkadza.

Tyle, że moje, skromne co prawda doświadczenia ze stoczterdziestkami, nie potwierdzają fotograficznej obserwacji o własnościach bezana na "Śmiałym". Ale nie znaczy to, że tak nie jest!

Autor:  Stara Zientara [ 3 lut 2012, o 18:13 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Colonel napisał(a):
własnościach bezana na "Śmiałym". Ale nie znaczy to, że tak nie jest!

Pływałem na Jurandzie sporo - ok. siedem lat. Bezana (z grotem) stawialiśmy parę razy - wyłącznie przy słabym półwietrze. Częściej przy silnych wiatrach stosowany był zestaw kliwer + bezan.

Autor:  Colonel [ 3 lut 2012, o 18:56 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

No i to by rozstrzygało naszą dyskusję na ten temat

***********

Uzupełnienie informacji WielonumerowegoWojciecha:
Mniej więcej na przełomie lat 50 i 60 PZŻ ogłosił konkurs na projekt morskiego jachtu. Wpłynał projekt inż. Ala Kohane, nie został zrealizowany ale leżał w PZŻ. Sam inżynier wyjechał do Izraela, być może jeszcze żyje ale tego nie umiem sprawdzić.
W latach 60 (mój informator twierdzi, że ok. 1962,63) klub z Nysy szukał pomysłu na jacht i otrzymał ten projekt nieodpłatnie od PZŻ. Budowa została zakończona w 1972 lub 1973 roku.

Autor:  Wojciech [ 3 lut 2012, o 20:03 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Część dokumentacji / planów z budowy jachtu posiada Tadeusza Gromada opiekun jachtu S/Y Bies , stąd odczytał mi dane konstruktora.

Autor:  boSmann [ 3 lut 2012, o 20:18 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Colonel napisał(a):
Budowa została zakończona w 1972 lub 1973 roku.

Położenie stępki w lutym 1968
Przekazanie stoczni w Szczecinie, do wykończenia*, w listopadzie 1970
Chrzest w czerwcu 1972
=========
* po pierwszym sezonie sprawa o jakość i terminowość trafiła do sądu

- informacje ze strony klubowej

Autor:  Colonel [ 4 lut 2012, o 10:45 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Daty podane przeze mnie opierają się na pamięci mojego informatora,jakwidac są podawane "z tolerancją", w zasadzie dane na stronie klubowej powinny być bardziej pewne.

Autor:  Stara Zientara [ 4 lut 2012, o 18:36 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Colonel napisał(a):
No i to by rozstrzygało naszą dyskusję na ten temat

Jeszcze jako dodatek można poczytać komentarze do innego zdjęcia Juranda:
http://www.facebook.com/wojtek.zientara ... tif_t=like

Autor:  panzdzisiu [ 5 kwi 2012, o 13:38 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

jacht Bies decyzją Walnego zebrania zostanie przez klub nyski sprzedany. Co się tyczy konstruktora i budowy jachtu to co napisał kolega Colonel jest zgodne z prawdą . Wiem bo poniekąd jest współwłaścicielem ( jako członek klubu ). Pozdrawiam.

Autor:  Oks [ 6 kwi 2012, o 09:55 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Wojtku znaczy, że normalnie przy silniejszym wietrze (>2 B ? ) nie stawiasz na jolach w ogóle bezana?

Autor:  Stara Zientara [ 6 kwi 2012, o 11:38 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

W zasadzie tak.

Autor:  Oks [ 6 kwi 2012, o 17:08 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Rozumiem, a gdybyś miał wchodzić na jolu do portu na żaglach przy ~3B to na jakim zestawie żagli byś to robił? Wtedy np. F + B ?

Autor:  Stara Zientara [ 6 kwi 2012, o 17:21 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Tyle jest różnych manewrów, ile jachtów i portów (oraz miejsc do stanięcia w nich).

Nie ma szablonu - konkrety poproszę. :)

Autor:  Roman K [ 6 kwi 2012, o 18:55 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Stara Zientara napisał(a):
Tyle jest różnych manewrów, ile jachtów i portów (oraz miejsc do stanięcia w nich).

Oks.
Stara Zientara prowadzi kursy manewrowe. Myślę że Ci nie odmówi. :D

Autor:  Oks [ 6 kwi 2012, o 19:29 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Stara Zientara napisał(a):
konkrety poproszę

Hel, wiatr 3-4 ze wschodu, J80. Interesuje mnie też wariant z zachodu, jakbyś był tak miły :)

Autor:  Stara Zientara [ 6 kwi 2012, o 19:50 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Oks napisał(a):
Hel, wiatr 3-4 ze wschodu, J80.

Najlepiej na silniku :)

W którym miejscu można stanąć?

Autor:  Oks [ 6 kwi 2012, o 20:00 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

54.60156N 18.80094 - 1880132 E. klik Zapytałbyś się o to przez UKF, czy pokręcił w awanporcie i sam sytuację ocenił? Przepraszam, że tak we współrzędnych, ale nie za bardzo wiedziałem jak to opisać.

Autor:  Stara Zientara [ 6 kwi 2012, o 20:13 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Nadal uważam, że najlepiej na silniku. Od paru lat nie pływam już niesprawnymi jachtami.

F+B.

Autor:  Oks [ 6 kwi 2012, o 20:19 ]
Tytuł:  Re: s/y Bies

Stara Zientara napisał(a):
Od paru lat nie pływam już niesprawnymi jachtami.

Niestety nie wszyscy mają tak dobrze.
Dziękuję za odpowiedź.

Strona 1 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/