Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Co z bukszprytem??
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=10953
Strona 1 z 1

Autor:  crazyglassman [ 27 lut 2012, o 18:23 ]
Tytuł:  Co z bukszprytem??

Witam...mam jedno pytanie na które nie moge znaleść jednoznacznej odpowiedzi. Mam zamiar (jak skończe remont) popływac po bałtyku małym jachikiem balastowo mieczowym(do 2 mil od brzegu oczywiście). Z tego co sie dowiedziałem z jednostkami do 5m. nie ma z tym zadnego problemu-nawet nie muszą byc rejestrowane.( Obwieszczenie Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków uprawiania żeglugi na wodach morskich w celach rekreacyjno-sportowych przez jednostki pływające o długości do 5 m oraz niezatapialne jednostki pływające o długości od 5-8 m.

http://www.umgdy.gov.pl/pium/dokumenty/ ... timjx23211 )
Zamierzam jednak doposażyc moją jednostke w składany bukszpryt(i ew. wystrzał)-jesli ktos się zapyta dlaczego,to od razu odpowiem-bo lubię bukszpryty :D I teraz kwestia zasadnicza-czy taki składany bukszpryt zalicza sie do Lc czy nie? Jeśli ktokolwiek ma o tym cos do powiedzenia to bardzo proszę o informacje.

Autor:  Były_User 934585 [ 27 lut 2012, o 18:28 ]
Tytuł:  Re: Co z bukszprytem??

Nie.

A co do zarządzeń UM to trzeba sprawdzić ich aktualność.

Autor:  crazyglassman [ 27 lut 2012, o 18:32 ]
Tytuł:  Re: Co z bukszprytem??

Jacek Woźniak napisał(a):
Nie.

A co do zarządzeń UM to trzeba sprawdzić ich aktualność.

Jest to najbardziej aktualne jakie dopadłem....jak rozumiem stały bukszpryt sie liczy a składany nie?

Autor:  Były_User 934585 [ 27 lut 2012, o 18:45 ]
Tytuł:  Re: Co z bukszprytem??

Liczy się ale tylko po złożeniu... :-P ;)

Podstawa prawna tamtych zarządzeń jakby wygasła, weszła w życie nowa ustawa o bezpieczeństwie morskim... ale nie analizowałem dokładnie obecnego stanu prawnego w tej materii. Wszystko zależy czy będzie to jacht morski czy śródlądowy.

Autor:  crazyglassman [ 27 lut 2012, o 18:52 ]
Tytuł:  Re: Co z bukszprytem??

Jacek Woźniak napisał(a):
Liczy się ale tylko po złożeniu... :-P ;)

Podstawa prawna tamtych zarządzeń jakby wygasła, weszła w życie nowa ustawa o bezpieczeństwie morskim... ale nie analizowałem dokładnie obecnego stanu prawnego w tej materii. Wszystko zależy czy będzie to jacht morski czy śródlądowy.

....śródlądowy off course :lol:
Jacek Woźniak napisał(a):
Podstawa prawna tamtych zarządzeń jakby wygasła, weszła w życie nowa ustawa o bezpieczeństwie morskim...

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0112281368 ustawe przeczytałem ,ale właściwie nic tam na ten temat nie ma poza Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie podmiotów upoważnionych do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m. ( Dz.U. 2012 nr 0 poz. 79 ) co akurat w tym przypadku nie ma zastosowania jako,że jest to jacht śródlądowy.

Autor:  Jaromir [ 27 lut 2012, o 22:17 ]
Tytuł:  Re: Co z bukszprytem??

crazyglassman napisał(a):
Witam...mam jedno pytanie na które nie moge znaleść jednoznacznej odpowiedzi. Mam zamiar (jak skończe remont) popływac po bałtyku małym jachikiem balastowo mieczowym(do 2 mil od brzegu oczywiście). Z tego co sie dowiedziałem z jednostkami do 5m. nie ma z tym zadnego problemu-nawet nie muszą byc rejestrowane.( Obwieszczenie Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków uprawiania żeglugi na wodach morskich w celach rekreacyjno-sportowych przez jednostki pływające o długości do 5 m oraz niezatapialne jednostki pływające o długości od 5-8 m.

http://www.umgdy.gov.pl/pium/dokumenty/ ... timjx23211 )
Zamierzam jednak doposażyc moją jednostke w składany bukszpryt(i ew. wystrzał)-jesli ktos się zapyta dlaczego,to od razu odpowiem-bo lubię bukszpryty :D I teraz kwestia zasadnicza-czy taki składany bukszpryt zalicza sie do Lc czy nie? Jeśli ktokolwiek ma o tym cos do powiedzenia to bardzo proszę o informacje.

O obowiązku rejestracji nie mówią w Polsce powielaczowe "akty prawne" dyrektorów UM, tylko ustawa - konkretnie kodeks morski (Art 23.3). KM nie przewiduje zwolnienia od obowiazku rejestracji, nawet poniżej 5m...
Nigdy nie słyszałem by do długości statku wliczano składane elementy takielunku. Z resztą w kwicie rejestracyjnym będzisz miał taką długość, jaką sam podasz :cool:

Autor:  Magister [ 27 lut 2012, o 23:39 ]
Tytuł:  Re: Co z bukszprytem??

pierdupierdu napisał(a):
Z resztą w kwicie rejestracyjnym będzisz miał taką długość, jaką sam podasz :cool:
A wiesz może przypadkiem czy 0,3 m przejdzie :?: :D

Autor:  Jaromir [ 28 lut 2012, o 02:48 ]
Tytuł:  Re: Co z bukszprytem??

Kolos napisał(a):
pierdupierdu napisał(a):
Z resztą w kwicie rejestracyjnym będzisz miał taką długość, jaką sam podasz :cool:
A wiesz może przypadkiem czy 0,3 m przejdzie :?: :D

Wszysto zależy od p. Doroty, to jest od tego, jak tym razem zinterpretuje "wystawiony przez rzeczoznawcę dokument potwierdzający wymiary jachtu, zawierający co najmniej długość i szerokość jachtu, a dla jachtów żaglowych również powierzchnię ożaglowania lub świadectwo pomiarowe, jeżeli jacht został pomierzony, lub deklaracja zgodności CE"
kochajmy biurokratow! :lol: :lol:

Autor:  crazyglassman [ 28 lut 2012, o 11:26 ]
Tytuł:  Re: Co z bukszprytem??

Cytuj:
O obowiązku rejestracji nie mówią w Polsce powielaczowe "akty prawne" dyrektorów UM, tylko ustawa - konkretnie kodeks morski (Art 23.3). KM nie przewiduje zwolnienia od obowiazku rejestracji, nawet poniżej 5m...

Przepisy dot. rejestracji jachtów śródlądowych

REJESTRACJA JACHTÓW ŚRÓDLĄDOWYCH

Sprawy związane z rejestracją jachtów śródlądowych regulują:

· ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (t.j. Dz. U. z 2006 r. nr 123 poz. 857 z późn. zm.),

· rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 11 kwietnia 2008 r. w sprawie trybu rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji (Dz. U. z 2008 r. nr 72 poz. 426).

Zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. ustawy statki polskie, używane wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji tj.:

· śródlądowe jachty żaglowe (które mogą posiadać pomocniczy napęd mechaniczny) o długości kadłuba powyżej 12 m lub

· śródlądowe jachty motorowe o napędzie mechanicznym o mocy silników większej niż 15 kW

podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru statków używanych wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych prowadzonego przez właściwy związek sportowy tj. przez Polski Związek Żeglarski - jachty żaglowe i przez Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego - jachty motorowe.

Obowiązkowi rejestracji nie podlegają śródlądowe jachty żaglowe o długości kadłuba do 12 m i śródlądowe jachty motorowe o napędzie mechanicznym o mocy silników do 15 kW oraz jednostki napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni używane wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.

Statki zwolnione z obowiązku wpisu do rejestru mogą być do niego wpisane na wniosek właściciela. Po zarejestrowaniu jachtu wystawiany jest dokument rejestracyjny statku.

Statki używane do połowu ryb bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2 lub o napędzie mechanicznym o mocy do 20 kW podlegają obowiązkowi rejestracji w starostwie zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (t.j. Dz. U. z 1999 r. nr 66 poz. 750 z późn. zm.)

Zgodnie z art. 18 ust. 5 ww. ustawy w rejestrze statków używanych wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych prowadzonym przez Polski Związek Żeglarski lub Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego mogą być również rejestrowane statki polskie, używane wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji (tj. śródlądowe jachty żaglowe i motorowe) stanowiące własność osoby lub osób fizycznych mających obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) lub osoby prawnej mającej siedzibę w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, po przedstawieniu dokumentu stwierdzającego prawo własności do statku.

Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (t.j. Dz. U. z 2006 r. nr 123 poz. 857 z późn. zm.)

· statek może być dopuszczony do żeglugi po uzyskaniu świadectwa zdolności żeglugowej wydawanego przez urząd żeglugi śródlądowej właściwy dla portu macierzystego statku, wydanie świadectwa poprzedzone jest przeglądem technicznym przeprowadzanym przez Polski Rejestr Statków, po którym wydawany jest dokument klasyfikacyjny (świadectwo klasy jachtu),

· statki używane wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji (tj. jachty śródlądowe) bez napędu mechanicznego lub o napędzie mechanicznym o mocy silników mniejszej niż 75 kW oraz używane do połowu ryb bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości nieprzekraczającym 20 m2 lub o napędzie mechanicznym o mocy do 20 kW są zwolnione są z obowiązku przeglądów technicznych i uzyskiwania świadectw zdolności żeglugowej.

Jak wynika z powyższego jednak nie muszą byc rejestrowane-dotyczy to jedynie jachtów morskich którymi jak sama nazwa wskazuje śródlądowe nie są.(oczywiscie cały czas mówimy o żegludze do 2 mil od brzegu) .W ustawie z 2011 roku o bezpieczeństwie morskim nic nie zostało zmienione wiec jak rozumiem dotychczasowe przepisy nie straciły ważności.A co do bukszprytu to dzieki za kolejne potwierdzenie-znalazłem też przepisy PRS które jednoznacznie o tym mówią więc juz mam jasną jasność (nie mylic z pomrocznością :lol: }

Autor:  Jaromir [ 28 lut 2012, o 12:26 ]
Tytuł:  Re: Co z bukszprytem??

Rób jak chcesz - możesz mieć jacht "morski" (co obecnie wynika wyłacznie z miejsca rejestracji a nie "z nazwy") - co z automatu zwolni go z wszelkich niemal wymagań dotyczących wyposażenia - dokąd jacht ni ma więcej niż 15m długości i dokąd jest używany niekomercyjnie.
Możesz też żeglować po morzu jachtem "sródlądowym", mniejsza z tym czy rejestrowanym czy nie - i wtedy teoretycznie przynajmniej powineneś wypełniać wymysły biurokratów co do wyposażenia jachtu śródlądowego w żegludze po wodach morskich.
Jakie to wymagania, z jakimi ograniczeniami się łaczą, jakim żeglując "śródlądowcem" podlegasz doraźnym inspekcjom, itd, itp - z pewnością sam już sobie znajdziesz.
Są po temu przepisy obowiązująe i są takie, które właśnie się wysmażają...również na podstawie ustawy, w której ponoć "nic się nie zmieniło"... :lol:

Przy okazji rada - nie są wiarygodnym źródłem prawa zdezaktualizowane częstokroć wyciągi z subiektywnie wybranych przepisów - umieszczane na stronach jakiś stowarzyszeń... :/

Autor:  crazyglassman [ 28 lut 2012, o 13:48 ]
Tytuł:  Re: Co z bukszprytem??

Wyposażenie jachtu i dostosowanie go do bezpiecznego pływania w po róznych akwenach dla mnie wynika z dobrej praktyki morskiej albo szuwarowej a nie z bardziej lub mniej rygorystycznych przepisów. Wyposażenie ratunkowe jest sprawdzane także na śródlądziu-to kwestia minimalnego bezpieczeństwa i odpowiedzialności za siebie i załoge, a nie wymysłów biurokratów. A co do ew. zmany przepisów wykonawczych które własnie "się wysmażają" to poczekamy i zobaczymy-jak niektórzy mówią-dobrze to juz było,teraz może byc tylko gorzej.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/