Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=16352
Strona 1 z 11

Autor:  LukasJ [ 17 sie 2013, o 11:40 ]
Tytuł:  Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Nowa wersja Setki, po oceanicznych przemyśleniach Janusza Maderskiego.
Załącznik:
11a.jpg
11a.jpg [ 28.13 KiB | Przeglądane 13258 razy ]

Załącznik:
11b.jpg
11b.jpg [ 48.86 KiB | Przeglądane 13258 razy ]

Załącznik:
11c.jpg
11c.jpg [ 65.63 KiB | Przeglądane 13258 razy ]

Załącznik:
11d.jpg
11d.jpg [ 35.37 KiB | Przeglądane 13258 razy ]

Załącznik:
11e.jpg
11e.jpg [ 69.47 KiB | Przeglądane 13258 razy ]

Z FB - Setka Yacht Project
https://www.facebook.com/GringoSetkaYac ... tos_stream

Nieżelazko i niepustak. Wydłużona linia wodna i pionowa dziobnica. Rufa chyba bez zmian.

Klasyczna Setka
Obrazek

Czy nowa Setka, to udana kompilacja uniwersalnego mini-jachtu?

Autor:  artur_k [ 17 sie 2013, o 19:23 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Na temat nowego wcielenia setki z bloga pana Maderskiego

http://setkaatlantyk.blogspot.com/2013/04/setka-dwa-czeste-pytania.html

Autor:  przemek [ 18 sie 2013, o 10:19 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Coś mnie się wydaje, że Gringo czyli biała setka ze zdjęć, powstała chyba wcześniej, niż przemyślenia Janusza Maderskiego po oceanicznym rejsie.
Mimo wszystko to dość zbieżne pomysły.
Pozdrawiam
Przemek

Autor:  baoo [ 18 sie 2013, o 11:56 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Gringo jest samodzielną przeróbką Setki zaplanowana i wykonana przez Łukasza. Wydaje sie miec duzy potencjał przy słabych i średnich wiatrach. Ma wiecej zagla 19m2 i wiekszy balast, inny kokpit i szereg innych drobnych zmian w tym oczywiście pionowa dziobnica. Nowa wersja Setki Janusza to w dalszym ciagu jacht projektowany przede wszystkim do bezpiecznego pokonanan Atlantyku w pasacie. Obie wersje powstały niezaleznie od siebie(informacja z pierwszej reki :).

Autor:  Marian Strzelecki [ 21 sie 2013, o 13:35 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Zostałem zobligowany do mądrzenia się ;)
Więc;
Gringo bardzo mi się podoba, dostał charakterku i zaczepności ściganta, którego nie miała stara setka. ( bo skąd)
Podoba mi się także z tego prostego powodu, że jest (pod wodą) podobny do PIP-a :D
w każdym razie patrząc na linie wodne*. Tak samo jak ja kiedyś po opływaniu protoptypu Maderski poszerzył trochę rufę, jakkolwiek motywując to innymi względami.
U mnie rufa za bardzo (jak na turystyczną łódkę) wchodziła w wodę, a na Setce chodzi mu o łatwiejszy ślizg na oceanicznej fali.
Ponieważ ja nie ślizgałem sie na Atlantyku PIP-em nie mogę polemizować a tylko dywaguję.
Gringo w moim pojęciu zbliżył się trochę do tego co zrobili ze swymi PIP-ami "Waldek trzy sztagi" i Marian Janas.
Czyli Setka-Gringo nie zatraciła cech wąskiej rufy więc będzie doskonale zachowywać się w przechyłach i dzięki ostremu dziobowi także na fali; czego nie miał PIP.

Natomiast Setka A już mniej mi się podoba.
Maderski pomimo tego, że zastrzega się przed wyścigiem zbrojeń atlantyckich jednak trochę im ulega.
Rozumiem konstruktora, zmiany kadłuba na bardziej ślizgowy psują jednak nieco jego cechy nieślizgowe, czyli żeglowania w normalnych warunkach turystycznych.
(zastrzegam sławo "trochę" , i przypominam, że cały czas dywaguję bo nie porównywałem linii tych łódek z moimi, ani kadłubów Setki i Setki-A ze sobą.
Opieram się tylko na wypowiedziach konstruktora i porównaniach tego co sam znam.

Tak więc widzę trzy bardzo ciekawe, ale jednak różne łódki, każda o swoistych cechach i szkoda, że nie będę mógł przymierzyć się do nich na skróconym do 5m PIPie-M w następnych regatach przez ocean.
Było by można wyciągać dużo ciekawych wniosków.
MJS

*Oczywiście pomijam tu szeroki dziób PIP a i całą ideę tego rozwiązania.
Gdybym nie poszedł wtedy w eksperymenty z podwodziem dziobu to mój PIP wyglądał by chyba właśnie jak Setka. (oczywiście kadłubowo, bo taka jak w Setce kabinka mi się nie podobała nigdy; ale to kwestia gustu.) :-?

Autor:  LukasJ [ 22 sie 2013, o 09:43 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Ewolucja postrzegania łódki dzięki Januszowi i Szymonowi zmieniła się w rewolucję.
Setka zaprojektowana jako wygodna salonka na Mazury, stała się sprawdzoną konstrukcją morską, która daje sobie radę nawet przy 7-9'B...
Janusz Maderski na swojej stronie napisał(a):
Zaprojektowano szeroki kadłub o wysokiej wolnej burcie i nadbudówce sięgającej od burty do burty. "Setkę" cechuje bardzo wygodne i przestronne wnętrze. Wokół umieszczonego na skrzyni mieczowej stołu może zasiąść nawet osiem osób...
...Niewielkie zanurzenie z podniesionym mieczem pozwala wychodzić bezpośrednio na plażę. Szeroki, wygodny pokład oraz kokpit są doskonałymi miejscami do opalania dla całej załogi...

Po pięciu latach "koromysło" zmieniło się w jacht morski:
Janusz Maderski na swojej stronie napisał(a):
...Ponieważ "Setka" żeglowała bardzo sucho nawet na dużej fali, posiadała bardzo mocną konstrukcję, wystarczyło zastosowanie zwiększonego i niżej położonego balastu, by uzyskać jachcik o dużej dzielności morskiej...

Po 27latach
M@rek w wątku o sensacji Fastnet Race napisał(a):
Dla mnie nie jest sensacja ze Szymon trasę Poloneza przepłynął. To twardy żeglarz a Setka to sprawdzona konstrukcja.

...i mamy z Mazurskiego "koromysła" lat 80-tych, sprawdzoną oceaniczną konstrukcję. :)
Rewolucja postrzegania konstrukcji, poprzez pryzmat dokonanych osiągnięć. :)

Załącznik:
Komentarz: Sprawdzona konstrukcja kiedyś.
SOKkiedys.JPG
SOKkiedys.JPG [ 21.88 KiB | Przeglądane 12241 razy ]

Załącznik:
Komentarz: Sprawdzona konstrukcja dziś.
SOKdzis.jpg
SOKdzis.jpg [ 22.91 KiB | Przeglądane 12241 razy ]


*pogrubienia moje

Autor:  Ryś [ 22 sie 2013, o 10:09 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

lj78 napisał(a):
...i mamy z Mazurskiego "koromysła" lat 80-tych, sprawdzoną oceaniczną konstrukcję. :)
Rewolucja postrzegania konstrukcji, poprzez pryzmat dokonanych osiągnięć. :)
Dziwne? :mrgreen:
Dokładnie taka sama "Rewolucja postrzegania konstrukcji" jachtu "morskiego" w tymże samym okresie dokonała siem generalnie. Dziś płaskodenne mieczówki, w stylu jeziorkowych jolek, pływają po morzach stadami. Z tych samych zresztą powodów pływają, dla których pływa Setka: w budowie takie tańsze :-P
Rewolucja dokonała siem także w samem pojęciu "jachtu morskiego" - sam piszesz: "sprawdzoną konstrukcją morską, która daje sobie radę nawet przy 7-9'B..."

Gdym pierwszy raz, neofita, wypłynął na rejs morski to owszem, właśnie na wyż wym. "sprawdzonej konstrukcji morskiej kiedyś" jak na obrazku. Śmy wychodzili z portu w wietrze 7-9'B, zresztą pod osłoną nocy by kapitanat nie widział :lol: a potem było do 12.
Przyznaję że to mi na resztę żywota skrzywiło spojrzenie :oops: Do dziś mię zachwyca...

Dziś zgodnie z normą CE jacht "zdolny do żeglugi w wiatrach o sile do 7'B" nazywa siem prawnie "pełnomorski" (choć nie "oceaniczny"... jeszcze?).
Nic dziwnego że "jachty pełnomorskie" pilnie studiują griby, faksy i satelity, coby Boże Broń nie trafić w straszliwe sztormy - znaczy wiatry 7B - :mrgreen:
Aby życia libo zdrowia nie postradać.
Gdyby dziś skiper wyszedł w morze w "wietrze 7-9'B" i coś se tam urwał alibo załogę poturbował to by go chyba prokuraturą ścigali, za narażenie życia :-P

Zaiste, nastąpiła wstrząsająca (nomen-omen) REWOLUCJA... z łac. revolutio – obrót, wywrócenie :rotfl:

A poza tym to bez przesadyzmu - sprawdzona konstrukcja kiedyś:
Załącznik:
folkboat old.png

Przypadkiem pamiętam ją z Mazur :mrgreen:

Autor:  Jaromir [ 22 sie 2013, o 23:37 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

lj78 napisał(a):
Ku uciesze purystycznych anty-offtopowców, mogę zaraz stworzyć wątek o tytule:
"M jak MiniPipMikro, a Setka na A."

Proszę serdecznie - zrób to, a być może wątku o nowej odsłonie popularnej, ponadczasowej i sprawdzonej łódki, która dopiero co przepłynęła Atlantyk i budzi moje żywe zainteresowanie, będę mógł przeczytać coś o tej właśnie łódce.
Na razie czytam tu jakieś wspominki o zupełnie innych, niemal zapomnianych konstrukcjach sprzed kilkudziesięciu lat - takich, które nigdy się niczym nadzwyczajnym na morzu nie wyróżniły i które nie interesują mnie akurat ni cholery.

Autor:  Wasyl [ 23 sie 2013, o 00:08 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

baoo napisał(a):
Gringo jest samodzielną przeróbką Setki zaplanowana i wykonana przez Łukasza. Wydaje sie miec duzy potencjał przy słabych i średnich wiatrach. Ma wiecej zagla 19m2 i wiekszy balast, inny kokpit i szereg innych drobnych zmian w tym oczywiście pionowa dziobnica. Nowa wersja Setki Janusza to w dalszym ciagu jacht projektowany przede wszystkim do bezpiecznego pokonanan Atlantyku w pasacie. Obie wersje powstały niezaleznie od siebie(informacja z pierwszej reki :).

A ja jestem pod wrażeniem Twojej :D Byłem, obejrzałem, posiedziałem w środku i naprawdę jestem pod wrażeniem :D Zatem mam pytanie zamienił byś swoją na taką białą (w sensie tych dokonanych zmian)

Autor:  Marian Strzelecki [ 23 sie 2013, o 00:47 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Czy mi się wydaje, czy Gringo jest nieco większy od Setki?
Bo bardzo mi się podoba jego duża wyporność, (chyba większa niż w Setce) dająca "lekkość" na słabych wiatrach (mała powierzchnia zmoczona) co widać na pierwszych fotkach i tu:
Załącznik:
1014399_419808988134341_1134805429_n.jpg
1014399_419808988134341_1134805429_n.jpg [ 71.77 KiB | Przeglądane 11780 razy ]

całkiem inaczej niż na rysunkach.
MJS

Autor:  LukasJ [ 24 sie 2013, o 08:46 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Marian Strzelecki napisał(a):
Czy mi się wydaje, czy Gringo jest nieco większy od Setki?

Pionowy dziób i łódka większa. :mrgreen:

Autor:  Marian Strzelecki [ 24 sie 2013, o 12:48 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Ale tak i dużo wyżej siedzi w wodzie: pawęż ma jak nie przymierzając (cenzura PP) a i dziób daleko wystaje nad wodą tak samo jak u mojego (cenzura PP). :-P
Znaczy ... regatowa wydmuszka?

MJS

Autor:  baoo [ 24 sie 2013, o 13:11 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Marianie, nie porównuj jachtu do regat z jachtem do wypraw.
Chyba tez jak wydmuszka,a sam kadłub przecież cięższy.

Załączniki:
Komentarz: Mała Mi w trymie śródlądowym
102_1651.JPG
102_1651.JPG [ 86.28 KiB | Przeglądane 11462 razy ]

Autor:  Marian Strzelecki [ 24 sie 2013, o 14:59 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Masz rację:
ale przypuszczam, że Gringo ma takie same oceaniczne zamiary jakie miały budowane ostatnio Setki.*
... ale chyba ten właśnie temat powinien być o porównaniach tych łódek?
Bo o porównaniach Setek z innymi powstał już tamten:
"Kto popłynie na fali stworzonej przez Setki"
viewtopic.php?f=5&t=16421


MJS
ps
*...czyli nawet zderzyć się na Atlantyku ze stalowym dziobem i przeżyć. :D

Autor:  emeryt [ 1 lut 2014, o 09:31 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Szukam kontaktu z Łukszam, budowniczym "Gringo". Ktoś może ma?
emeryt

Autor:  baoo [ 1 lut 2014, o 11:27 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Spróbuj przez to: sygringo@gmail.com

Autor:  emeryt [ 1 lut 2014, o 11:42 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Szymon, Bardzo dziękuję.
emeryt

Autor:  Vlad [ 1 lut 2014, o 21:22 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Tu jest kawałek historii budowy Gringo http://gringoboat.blogspot.com/

Autor:  Marian Strzelecki [ 2 lut 2014, o 00:08 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Doczytałem, że wypionowali dziób, ale za to dodali szerokości na rufie:
ciekaw jestem co to da?
wg. mnie powinni wolniej pływać :rotfl:
Ale tego nigdy się nie dowiemy, bo zbyt wiele innych czynników jest grane.

Tak samo jak nie wiem czy PIP po poszerzeniu (10cm) rufy był gorszy od prototypu,
czy lepszy.
W programach komputerowych które mam, nawet dodanie płetwy sterowej daje zmianę oporów - bo przedłuża linie wodną.
A to już zakrawa niemal o szamaństwo.

Autor:  Mir [ 2 lut 2014, o 01:29 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Warto go porównać z legendarnym Ramblerem:
Załącznik:
rambler_rysunek.jpg
rambler_rysunek.jpg [ 123.65 KiB | Przeglądane 10194 razy ]

http://www.sztormiaki.pl/rambler/rambler_texty.html

i słynną Silhouette:
Załącznik:
Silhouette_1.jpg
Silhouette_1.jpg [ 68.55 KiB | Przeglądane 10194 razy ]

Załącznik:
Silhouette_2.jpg
Silhouette_2.jpg [ 12.4 KiB | Przeglądane 10194 razy ]

http://silhouette.bloog.pl/?smoybbtticaid=612211

Autor:  Mir [ 2 lut 2014, o 20:41 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

W wersji cyfrowej kadłuby wyglądają również interesująco:
Załącznik:
Rambler_Linesplan.jpg
Rambler_Linesplan.jpg [ 203.02 KiB | Przeglądane 9977 razy ]

Załącznik:
Rambler.fbm [83.62 KiB]
Pobrane 131 razy


Załącznik:
Silhoulette_Linesplan.jpg
Silhoulette_Linesplan.jpg [ 180.08 KiB | Przeglądane 9977 razy ]

Załącznik:
Silhoulette.fbm [75.3 KiB]
Pobrane 123 razy


ps. Obydwa w tym samym rozmiarze Lc=5,00 m! ;)

Autor:  Marian Strzelecki [ 2 lut 2014, o 20:45 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Jesteś nieoceniony :cool:

Autor:  Mir [ 3 lut 2014, o 12:38 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

No, to teraz czas na Nową Setkę czyli Gringo (mniej więcej):
Załącznik:
Setka A_Linesplan.jpg
Setka A_Linesplan.jpg [ 192.35 KiB | Przeglądane 9843 razy ]

Załącznik:
Setka A.fbm [79.85 KiB]
Pobrane 192 razy

Autor:  Mir [ 3 lut 2014, o 22:24 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

I jeszcze Souriceau przeskalowany na długość 5.0 ma się rozumieć...
Załącznik:
Souriceau_Linesplan.jpg
Souriceau_Linesplan.jpg [ 166.69 KiB | Przeglądane 9701 razy ]

Załącznik:
Souriceau.fbm [58.55 KiB]
Pobrane 168 razy

Autor:  baoo [ 3 lut 2014, o 22:28 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

mjs napisał(a):
No, to teraz czas na Nową Setkę czyli Gringo (mniej więcej):
Załącznik:
Setka A_Linesplan.jpg

Załącznik:
Setka A.fbm


A skąd wziąłeś dane Gringo?

Autor:  Mir [ 3 lut 2014, o 22:57 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

baoo napisał(a):
A skąd wziąłeś dane Gringo?

Obczytałem opowieść o budowie tej łódki, jest tam kilka zdjęć, na Fejsie sporo zdjęć z wody, rysunki wersji standardowej i rysunek bazowy Setki A:
Załącznik:
Setka A-1a.jpg
Setka A-1a.jpg [ 105.4 KiB | Przeglądane 9653 razy ]

Wyszło coś zbliżonego do źródeł dobrze poinformowanych czyli mniej więcej. ;)

Autor:  Marian Strzelecki [ 4 lut 2014, o 00:13 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Jak ma się talent: to ma się i wiedzę :cool:
Dzięki Tobie zaczynam mieć bazę do testów porównawczych.
Bardzo mi brakowało jakiegoś realnego odniesienia w przemyśliwaniu projektów we F.S. czy DS.
Wiadomo, że dane nie są dokładne, ale dla porównań nie muszą takie być.
Przybliżenia wystarczają aby wnioskować np o oporach kadłuba, czy o wypornościach.
Oglądając fotki z reala i porównując z wynikami symulacji mamy możliwość aproksymacji
(zauważcie jakie mądre słowo użyłem).
Tak na zaś:
Przydało by się,
(jeśli można sugerować) abyś (mjs'ie) zrobił linie najbardziej znanych typowych łódek, które można by brać jako nasz krajowy wzorzec z Sewra- tzw. Wzorzec z Sziwa
Dla przykładu:
Omega,
FD
Finn
470
albo wpierw lepiej:
Sportina595,
Tango730,
Fokus 650,
MX-22
... itp.

MJS
ps1
Bo zajmowanie się takimi żelazkami jak Souri-cośtam to strata Twego cennego czasu.
ps2
Po jakimś czasie mógłbyś sprzedawać tak wzorzec - bazę danych na wolnym rynku. :lol:

Autor:  Mir [ 4 lut 2014, o 01:23 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

Marian Strzelecki napisał(a):
mamy możliwość aproksymacji

Aproksymacja – proces określania rozwiązań przybliżonych na podstawie rozwiązań znanych, które są bliskie rozwiązaniom dokładnym w ściśle sprecyzowanym sensie. Zazwyczaj aproksymuje się byty (np. funkcje) skomplikowane bytami prostszymi. Często stosowana w przypadku szukania rozwiązań dla danych uzyskanych metodami empirycznymi, które mogą być obarczone błędami.
[Wikipedia]


To jest ciekawa sytuacja, zwłaszcza dla rozmiaru 5 m.

Autor:  Marian Strzelecki [ 4 lut 2014, o 02:05 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

W zakresie 5 m mamy już do FreeShipa;
Rambler
Silhuetta
Laysan
Laysander
SetkaB
SetkaA
Gringo
Pip'M
C'hary
Śmigły
... jest z czym porównywać.

Autor:  emeryt [ 5 lut 2014, o 10:37 ]
Tytuł:  Re: Nowa Setka po oceanicznych przemyśleniach

mjs napisał(a):
No, to teraz czas na Nową Setkę czyli Gringo (mniej więcej):
Załącznik:
Setka A_Linesplan.jpg

Załącznik:
Setka A.fbm


Czy rysunki w/wym. można dostać od Ciebie, tak czytelne, bym mógł odtworzyć w AutoCadzie. Oczywiście za gatyfikacją. :mrgreen: :D

Strona 1 z 11 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/