Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 cze 2025, o 17:43




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 sty 2015, o 00:01 

Dołączył(a): 15 sty 2015, o 23:42
Posty: 4
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: J.st morski
Witam wszystkich.
Wybieram się na wakacyjny rejs katamaranem po wodach chorwackich.
Moja załoga jest mało doświadczona .Kilkakrotnie żeglowaliśmy razem jednokadłubowcem.
Pytanie:
Czy z punktu widzenia praktycznie jednoosobowej obsługi łatwiejszy będzie Lagoon 400 czy 450?
Z góry dziękuję za wszelkie informacje :cool:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2015, o 00:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 gru 2013, o 22:29
Posty: 90
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 24
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht., kpt. mot.
Na 450. ze stanowiska sternika nie widać rufy przy dochodzeniu do kei. Wskazany jest obserwator, chyba że masz wypasioną wersję ze zdublowanym stanowiskiem manewrowym w mesie.
Sprawdź też czy masz elektryczny kabestan, bo sam grota nie postawisz.
Ja sugerowałbym w Twojej sytuacji 400.


Ostatnio edytowano 16 sty 2015, o 00:15 przez tadekK, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor tadekK otrzymał podziękowanie od: Żwawyżółw
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2015, o 00:14 

Dołączył(a): 15 sty 2015, o 23:42
Posty: 4
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: J.st morski
Dziękuję TadekK
Może ktoś jeszcże ma jakieś spostrzeżenia/przemyślenia?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2015, o 05:33 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Żwawyżółw napisał(a):
Może ktoś jeszcże ma jakieś spostrzeżenia/przemyślenia?

Dokładnie takie same, jak TadekK. W 450-ce stanowisko manwerowe jest na pięterku, trochę potrwa, zanim zbiegniesz, żeby rzucić cumkę.
Latem w Chorwacji ceny za mariny niemałe, różnica 5 stóp to kilkadzieścia/ści euro w kieszeni.

_________________
noone



Za ten post autor noone otrzymał podziękowanie od: Żwawyżółw
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2015, o 14:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2007, o 13:28
Posty: 376
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 93
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j
Każdy ma swoje wady i zalety.
Co do manewrowania, rzeczywiście na 450 nie widać rufy ale za to doskonała widoczność na obie burty i do przodu ( np przy cumowaniu do boi ). Na 400, stanowisko sternika z jednej burty i bardzo słaba widoczność na burtę przeciwną. Dla skipperów mało doświadczonych przy wchodzeniu w ciasne miejsce stanowi to duży problem. Z kolei na 450 bom grota jest umieszczony wysoko i doklarowanie grota wymaga częściowego wejścia po specjalnych stopniach na maszt, co w warunkach rozkołysu jest dość niebezpieczne. Nie spotkałem 450 bez elektrycznego kabestanu co dla skippera jest dość wygodne, choć widziałem już mnóstwo podartych żagli poprzez nieumiejętne operowanie takim kabestanem.
No i co dla mnie jest najważniejsze na katamaranach? Jeżeli śpię w messie lub kabinie dziobowej w pływaku, możliwość wejścia kiedy wszyscy śpią, do którejś z toalet, poprzez osobne wejścia nie poprzez zamieszkałą kabinę. Wiele 400 nie ma takiego rozwiązania co dla skippera jest krępujące.
Jeżeli masz jeszcze jakieś pytania zapraszam na prv.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

A i jeżeli chodzi o Chorwację. Nie wszystkie boje wytrzymają przy wietrze nawet niezbyt mocnym 450. Ma swoją słuszną masę.

_________________
Jacek Szczepaniak
www.bryg.pl
www.skipperklub.pl



Za ten post autor bryg otrzymał podziękowanie od: Żwawyżółw
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sty 2015, o 11:59 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
bryg napisał(a):
Na 400, stanowisko sternika z jednej burty i bardzo słaba widoczność na burtę przeciwną. Dla skipperów mało doświadczonych przy wchodzeniu w ciasne miejsce stanowi to duży problem.


Do tego wszystkie liny i fały masz za kołem sterowym, co znacznie utrudnia pracę na nich. Nie mówię już o dwóch osobach tłoczących się w budce sternika... czytaj kabinie wózka widłowego :rotfl: bo z tym mi się najbardziej kojarzy... :lol:

W 450 jest zdecydowanie więcej przestrzeni do pracy...

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl



Za ten post autor junak73 otrzymał podziękowanie od: Żwawyżółw
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sty 2015, o 12:43 

Dołączył(a): 15 sty 2015, o 23:42
Posty: 4
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: J.st morski
Wielkie dzięki za Wasze spostrzeżenia.
Obecnie poważnie rozważam 450 takę.Najbardziej martwi mnie uwaga Bryga co do niepewności cumowania na boi.
Zamierzam skomunikować się z kilkoma właścicielami boi ( dane w Locja 777) , oraz zapytać o rekomendacje armatora.
Czy może ktoś z Was ma jeszcze jakieś doświadczenia/ informacje związane z cumowaniem ciężkich jednostek na bojach w Chorwacji?
Z góry dziekiuję za wszelkie uwagi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2015, o 10:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2007, o 13:28
Posty: 376
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 93
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j
http://www.bryg.pl/art/kotwiczenie-i-cu ... wacji.aspx

_________________
Jacek Szczepaniak
www.bryg.pl
www.skipperklub.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2015, o 10:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2007, o 13:28
Posty: 376
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 93
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j
Prawda jest taka że nawet najmocniejsze boje ustawiane przez administracje państwową według ustalonych norm ( Kaprije; Komiża itp ) mogą nie utrzymać jachtu, nie tylko katamaranu, przy bardzo silnym wietrze. Można próbować w takim przypadku dodatkowo rzucić własną kotwicę w układzie V razem z boją, ale istnieje duże niebezpieczeństwo zamotania naszego łańcucha o linę od naszej lub obcej boi.
W przypadku wystąpienia silnego wiatru który jednak ma szanse ścichnąć po jakimś czasie ( np Tramontana ) można wspomagać się silnikiem aby zmniejszyć obciążenie boi. Jednak gdy raczej nie ma szans na osłabnięcie wiatru w krótkim okresie czasu ( np Jugo), należy rozważyć wyjście w morze i zmianę miejsca cumowania.

_________________
Jacek Szczepaniak
www.bryg.pl
www.skipperklub.pl



Za ten post autor bryg otrzymał podziękowanie od: Żwawyżółw
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2015, o 23:32 

Dołączył(a): 15 sty 2015, o 23:42
Posty: 4
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: J.st morski
Dzięki wszystkim którzy włączyli się do dyskusji a zwłaszcza Brygowi.
Względy bezpieczeństwa przeważyły i zadatkowalismy 440- ke.
Ahoj...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 192 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL