Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=17272
Strona 1 z 6

Autor:  bison1 [ 23 lis 2013, o 20:05 ]
Tytuł:  Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Witam serdecznie czy ktos widzial jakies rysunki ? :roll:

Autor:  Catz [ 23 lis 2013, o 20:34 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

bison1 napisał(a):
Witam serdecznie czy ktos widzial jakies rysunki ? :roll:

Owszem...
Wpisz w wyszukiwarke forumowa P 911 i tez zobaczysz - zajmie to sporo czasu, ale warto! ;)
Albo zwroc sie do Autora.
Catz

Autor:  bison1 [ 23 lis 2013, o 21:02 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

dzieki juz bylem jest niewiele narazie musi starczyc...

Autor:  Marian Strzelecki [ 23 lis 2013, o 22:20 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Nie wiem (skleroza?) gdzie co było, ale postaram sie nadrobić :cool:
Zaczęło się w 2004 roku od tego:
Załącznik:
DSCI0016.JPG
DSCI0016.JPG [ 12.65 KiB | Przeglądane 10251 razy ]

potem długo czekało bo nie mogłem zdecydować jak kształtować dno (brak odwagi?)
Dopiero gdy Catz zaczął przyciskać i (gdy komputerowa łatwość projektowania pozwoliła) mogłem w jeden tydzień naprodukować sobie kilkanaście wersji kadłuba, potrafiłem ruszyć z koncepcją dalej.
Załącznik:
P-911 _pre pokład .jpg
P-911 _pre pokład .jpg [ 126.74 KiB | Przeglądane 10251 razy ]

Nie od rzeczy będzie przywołać Magnum/Prysmiana który potwierdził sens pójścia tą drogą.
Wygenerowałem więc trochę ślicznych obrazków i sprawa stanęła na decyzji: z czego będziemy robić.(Były nawet propozycje z siatkobetonu.)
Pomijając sens betonu na regaty (ostatnio go polubiłem w zw. z pewnym klasycznym jachtem 16m długim ;) ) taki rozrzut wyporności rodzi całkiem inne problemu pływalnościowe: ożaglowanie stateczność itp.
Tak więc na koncepcji linii teoretycznych stanęło, a ja ćwiczyłem program
Załącznik:
P-911 D1 kab.jpg
P-911 D1 kab.jpg [ 148.08 KiB | Przeglądane 10251 razy ]

i wysmaczałem detale:
Załącznik:
P-911 ea rufa.jpg
P-911 ea rufa.jpg [ 102.78 KiB | Przeglądane 10251 razy ]

CDN

Autor:  Catz [ 23 lis 2013, o 22:31 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Marian Strzelecki napisał(a):
CDN

Kiedy?
Obrazki papierowe byly o niebo lepsze!
Catz

Autor:  Marian J. [ 23 lis 2013, o 22:36 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Marian Strzelecki napisał(a):
Tak więc na koncepcji linii teoretycznych stanęło, a ja ćwiczyłem program
I teraz jesteś ekspertem od tego programu a nowej łódki jak nie ma tak niema :mrgreen:

Autor:  Marian Strzelecki [ 23 lis 2013, o 22:41 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Catz napisał(a):
Marian Strzelecki napisał(a):
CDN

Kiedy?
Obrazki papierowe byly o niebo lepsze!
Catz

??? to je wsadzaj teraz tu - ja je gdzieś pogubiłem
oprócz tego:
Załącznik:
P-850 1.JPG
P-850 1.JPG [ 60.93 KiB | Przeglądane 10176 razy ]

rysunki zawsze były płynniejsze .

Autor:  Catz [ 23 lis 2013, o 22:44 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Marian J. napisał(a):
teraz jesteś ekspertem od tego programu

Yhy...
I od optymalizacji do produkcji seryjnej! :roll:
Marian J. napisał(a):
a nowej łódki jak nie ma tak niema

Niech rysunki beda !
Niekoniecznie w 3D.
Catz

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Marian Strzelecki napisał(a):
ja je gdzieś pogubiłem

Nie mam!
Jak mozna gubic takie rysunki?
Zadna stocznia od produkcji seryjnej nie wezmie cie na powaznie...
Catz

Poszukam jednak w archiwach.

Autor:  Marian Strzelecki [ 23 lis 2013, o 23:32 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Jak by co to ja juz wiem gdzie mam szukać :rotfl:
Na razie jeszcze trochę fotek:
Załącznik:
P-911 e.jpg
P-911 e.jpg [ 160.47 KiB | Przeglądane 10111 razy ]
Załącznik:
P-911 D1 kab_Linesplan.jpg
P-911 D1 kab_Linesplan.jpg [ 330.56 KiB | Przeglądane 10111 razy ]

Widac różnice w usytuowaniu wyporności? to były te dylematy koncepcji:
iść na calość czy tylko trochę :rotfl:
Załącznik:
P-911 e_linie.jpg
P-911 e_linie.jpg [ 277.61 KiB | Przeglądane 10111 razy ]

bo wykresy oporów są zasadniczo inne:

Załączniki:
p-911 e=1060N.jpg
p-911 e=1060N.jpg [ 245.6 KiB | Przeglądane 10107 razy ]
P-911 a=2400N.jpg
P-911 a=2400N.jpg [ 198.83 KiB | Przeglądane 10107 razy ]

Autor:  Catz [ 23 lis 2013, o 23:41 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Dzieki!
Jasne, ze na calość ;) Ale fazy posrednie tez beda ciekawe. :roll:
Dygresja: obrazki papierowe jednak wieksze wywarly na mnie wrazenie.
Chyba wiem dlaczego, ale sformulowac tego nie potrafie.
Catz

Autor:  plitkin [ 23 lis 2013, o 23:44 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Ciakawa linia. Nie wiem czemu - przypomina mi "rękę" znanego i uznanego projektanta noży: Kena Oniona.
Przykładowo: Obrazek
Obrazek

Jaka jest idea/uzasadnienie takiego kształtu dna?
Czy taki jacht ma szanse pójść w ślizgu?

(aha: ma szeroką rufę :) )

Autor:  plitkin [ 23 lis 2013, o 23:59 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Jeszcze widzę mały błąd: design ponad praktyczność. Plecki nie będą zadowolone.

Proszę też o dorysowanie miecza, choćby o zaznaczenie jego pozycji. I masztu.

Załączniki:
P-911%20D1%20kab_Linesplan copy.jpg
P-911%20D1%20kab_Linesplan copy.jpg [ 314.7 KiB | Przeglądane 10019 razy ]

Autor:  Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 00:05 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

plitkin napisał(a):
Ciakawa linia. Nie wiem czemu - przypomina mi "rękę" znanego i uznanego projektanta noży:

A mnie Luigi Colani:
Załącznik:
Luigi Colani.jpg
Luigi Colani.jpg [ 106.65 KiB | Przeglądane 10007 razy ]


Cytuj:
Jaka jest idea/uzasadnienie takiego kształtu dna?
Czy taki jacht ma szanse pójść w ślizgu?

Załącznik:
ślizg za rufą linie.jpg
ślizg za rufą linie.jpg [ 19.42 KiB | Przeglądane 10007 razy ]

na pewno mniejsze niż ten :D

Jak znajdę to przeniosę tu całe metry wywodów jakie pisałem o: Knurze, Pipie, Vipie,uzasadniając taki a nie inny kształt kadłuba. W największyn uproszczeniu to jest połaczenie cześci podwodnej (wycinek kuli) z rykoszetującym półmiskiem - tylko bardziej. :cool:

Cytuj:
(aha: ma szeroką rufę :) )

ale i szeroki dziób!
więc się znosi.

MJS
ps plecki mówisz?
... to przecież jeszcze pierwsze przybliżenia, kokpitu - bez żadnych wymiarowań i przmysleń.

Autor:  Catz [ 24 lis 2013, o 00:23 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

plitkin napisał(a):
Ciakawa linia. Nie wiem czemu - przypomina mi "rękę" znanego i uznanego projektanta noży:

Wiem dlaczego, bo znam prace niejakiego Freud'a.
To ten od ego, alter ego i kompleksow wszelakich.
Catz

Autor:  plitkin [ 24 lis 2013, o 00:27 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Marianie, mie wiem jakie zastosowanie w zeglarstwie ma rykoszetujacy polmisek, wiec prosze o wywody :)
No i ten maszt i miecz. Gdzie?

Autor:  Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 00:39 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Ten opis sie odnosi do pipa; ale pasuje też do innych moich naleśników, pustaków, czy podobnych, bo przemyślenia nad kadłubem mam jedne:
pochodzi z wątku: KnurSB... na sztorc.
ale podobne były na obu forach F.Ż i S.F. tam np. przy okazji wątków o Pustaku Magnum747 http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?t=13546

Projektując PIP'a założyłem, że (zgodnie z przemyśleniami Sołtyka)
powinienem masy przesunąć jak najbardziej do tyłu jachtu.
Tak więc balast (i częściowo środek wyporu) był w rejonie kokpitu, tam gdzie zwykle jest środek wagi załogi.
Efektem tego był lekki dziób który mogłem wysunąć nad wodę,
zgodnie ze swoją "teorią gruszki":

Wiemy że kula ma najmniejszą powierzchnię, a cygaro ma małe opory czołowe.
Połączywszy obie bryły w jedną powstało coś na kształt gruszki z długim dziobem i okrągłą częścią główną.
PIP teoretycznie stał tak aby wodnica dochodziła do dziobnicy,
ale gdy w kokpicie była załoga (3x80= 240) co dawało to prawie dokładnie drugie tyle co balast wewnętrzny i tyle co reszta jachtu).
Oba ciężary były prawie w tym samym miejscu, i wtedy dziób unosił się nad wodę nawet na 5-7 cm.
Linia wodna była więc o ~1m krótsza (Lc-550; Lklw- 4,6m) i coraz bliższa wspomnianemu wycinkowi kuli.

Waldek3sztagi i MarianJ. robiąc ostry dziób pod wodą, pozbyli sie klapania o wodę kosztem strat przy słabych wiatrach,
ale im to nie jest na morzu potrzebne, a spokój sumienia mają zapewniony. ;-)

Dziób najnowszego jachtu IMOCA z regat Vende Globe potwierdza słuszność moich założeń.
Dotychczas potwierdzenia miałem tylko pośrednie:
Jachty klasy Star, Scow, czy Tjalki holenderskie a nawet ...pychówki wiślane pływające od setek lat w dryfie (głownie pychowym).
Nawet Cadet jest dla mnie potwierdzeniem - tym razem współpracy dziobu z rufą.
Na nic nie zdało by się samo poszerzanie dziobu gdy rufa w czasie płynięcia nie może się obniżyć trzymana wielką wypornością.

Cały czas zakładam że moje jachty nie pływają w ślizgu, bo nie te parametry.
Z wyliczeń wynika błędne koło: dużo żagla; duża stateczność początkowa; duża powierzchnia do ślizgania.
To można łatwo osiągać w typowo wyczynowych łódkach tradycyjnych;
FD, 420, 470, 505 i całej plejadzie współczesnych ślizgówek regatowych,
gdzie na balaście wisi załogant w szelkach;
oraz na oceanie gdzie uchylny kil z bulbą daje to samo.

Wszystkie One pływają świetnie, ale zwykle bardzo nieostro do wiatru.
Jeśli zaczynają halsowanie zaczyna się następne błędne koło:
Jacht układa się po skosie i wtedy kil nie pracuje tak jak by mógł efektywnie,
trzeba stosować boczne miecze ustawione pod odpowiednim kątem itp.
W przechyle (jeśli już nie ryje dziobem) to tylko rufa wystaje daleko więc stateczność jest mniejsza niż w kadłubie typu punt.


wracając do: Pip/Knur cały problem był w tym by nie tylko dziób się unosił,
ale aby rufa nurzała się tak, żeby On (ten dziób ) mógł wejść choć trochę na swą falę dziobową.
Kształt dna na dziobie musiał więc być taki aby "układało" się ono zgodnie z ruchem wody w fali. (Milewski opisuje taką stara teorię)
Tak więc dziób im szerszy tym bardziej musi być wklęsły, aby nie przeciwdziałać płynącej wodzie.

Płaski kadłub płynąc szybko także zaczyna zanurzać się w dolinie własnej fali i wtedy na stateczność "pracują" głównie rufa i dziób.
Dziób (którego prawie nie ma) opływany jest przez wodę po skosie na zewnątrz a płaska rufa spływająca z fali pod kątem do wody płynącej już w tym miejscu pod górkę.
Zważmy że przy rufie woda nie płynie poziomo tylko skośnie do środka i do góry.
Stąd za jachtem taka wysoka góra wody na środku kilwateru.

Dno na rufie PIP,a było więc ukształtowane tak aby zanurzać się jak najbardziej, a przy tym miało jeszcze ssać kadłub do dołu.
Było to (jak już wspomniałem wyżej) bardzo efektywne;
tak, że musiałem w prototypie uszczelniać luki kokpitowe,
zarówno achterpiku jak i boczne.
W planach poszerzyłem więc rufę :oops: i podniosłem kokpit wyżej,
ale jak pisze (Apasz na drugim forum:
http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?t=10613)
nie zaszkodziło to w charakterystyce zachowania łódki;
dalej dziób roluje a rufa nurza.
Uważam że ta mała falka pchana przed dziobem działa jak gruszka dziobowa, a nie ma się wcale do hamulca jakim jest ostra kanciata rufa przed wejściem w slizg.

Niby proste to wszystko, ale przecież nie tylko do przodu i w pionie płyniemy.

Autor:  Catz [ 24 lis 2013, o 00:59 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Po co takie wywody nabywcom seryjnych, modnych jachtow, ktorych horyzonty nigdy nie wykrocza poza ichnie regaty z innymi nabywcami modnych, seryjnych jachtow?
To jedyny dostepny im Swiat caly - jest wiec dla nich doskonaly i skonczony.
Catz

Autor:  plitkin [ 24 lis 2013, o 01:02 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Nie rozumiem w takim razie paru rzeczy:
- co z krotsza linia wodna? Wiadomo, ze to sie przeklada na predkosc.
- skoro dziob jest nad woda, to po co nam w ogole dziob? Foka mozna wystawic na drzewcu, a ile masy oszczedzimy, no i w formulach regatowych dlugosc kadluba jest istotna.
- jak w takim jachcie zmniejszyc powierzchnie zmoczona na slabym wietrze?

Rozumiem, ze dwoch armatorow pipa (czy innych komstrukcjo o podobnych ksztaltach dna) wskutek prob praktycznych podjelo decyzje o przerobieniu dziobow?

Nie prawda tez jest, ze jachty, ktore plywaja w slizgu chodza pelno na wiatr. Wszystkie wymienione regatowe konstrukcje temu zaprzeczaja. Cors t2 rowniez. Delphia 24 rowniez.

Gdzie ma byc miecz? W miejscu najwiekszego zanurzenia?

Autor:  Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 01:17 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Catz napisał(a):
Po co takie wywody nabywcom seryjnych, modnych jachtow, ktorych horyzonty nigdy nie wykrocza poza ichnie regaty z innymi nabywcami modnych, seryjnych jachtow?
To jedyny dostepny im Swiat caly - jest wiec dla nich doskonaly i skonczony.
Catz

Bo ...może przeczytają ze zrozumieniem?,
albo przypomna sobie co już kiedyś czytali?
MJS
ps
nadzieja umiera ostatnia :cool:
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
-Miecz i maszt będą tam gdzie z wyliczeń będzie potrzeba, ale nie ma potrzeby ich rysować prze podjęciem decyzji gdzie będzie środek ciężkości i wyporu.
To całkiem nieistotne gdy nie robimy jachtu turystycznego.
-Długość ma znaczenie tylko gdy są jakieś formuły przeliczeniowe.
Z resztą wg. większości formuł linia wodna krótka to dobre.
Długość jest ważna tylko do prędkości maksymalnej.
-Na słabych wiatrach liczy się tylko powierzchnia zmoczona.
Powierzchnia zmoczona P911 zmniejsza sie sama gdy tylko załoga siedzi w kokpicie = dziób sam podnosi się nad wodę.
-Corsy wygrywają dlatego ze ma słabych konkurentów w sensie projektów, ale i zawodników.
-Pipa przerabiają gdy chcą pływać po morzu turystycznie a regaty są w ich głębokim poważaniu.
-Pip bez zawodników klasy mistrzostw Polski nie miał by konkurentów w zwykłych regatach.
-Delphia 24 z nikim nie jest porównywalna - tak jak Santana czy AS-Motors. i IMOCA :lol:
MJS

Autor:  Catz [ 24 lis 2013, o 01:39 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Marian Strzelecki napisał(a):
nadzieja umiera ostatnia

Podobno.
Tu wystepuje glownie beznadzieja - jest niesmiertelna.
... egoistycznie zaluje pary idacej w nieslyszalny dla wiekszosci gwizdek.
Coz, kazdy bawi sie jak chce! ;)
Catz

Autor:  Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 01:44 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Ależ ja piszę nie tylko dla rozumiejących lub nierozumiejacych,
są też inni np. spora grupa skrytoczytaczy. ;)
MJS

Autor:  plitkin [ 24 lis 2013, o 09:07 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Marian Strzelecki napisał(a):
-Corsy wygrywają dlatego ze ma słabych konkurentów w sensie projektów, ale i zawodników.


Pojechales po bandzie.

Autor:  Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 11:52 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

plitkin napisał(a):
Marian Strzelecki napisał(a):
-Corsy wygrywają dlatego ze ma słabych konkurentów w sensie projektów, ale i zawodników.

Pojechales po bandzie.

A sądzisz;
:rotfl: że gdyby miał lepszych przeciwników i lepsze jachty tychże to dalej by wygrywał? :rotfl:

Ciekawa koncepcja ;)
MJS

Autor:  Colonel [ 24 lis 2013, o 12:34 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Każdy może być lepszy, każdy może zbudować lepszy jacht, tylko jakoś nikt nie umie...
Gadać łatwo.

Autor:  plitkin [ 24 lis 2013, o 13:08 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Marian Strzelecki napisał(a):
plitkin napisał(a):
Marian Strzelecki napisał(a):
-Corsy wygrywają dlatego ze ma słabych konkurentów w sensie projektów, ale i zawodników.

Pojechales po bandzie.

A sądzisz;
:rotfl: że gdyby miał lepszych przeciwników i lepsze jachty tychże to dalej by wygrywał? :rotfl:

Ciekawa koncepcja ;)
MJS


Nie. Mysle to co juz pisalem: najlepszych regatowcow nie spotyka sie w regatach. Oni sa tylko na forum. Konstruktorzy tez.

Autor:  Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 13:59 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

plitkin napisał(a):
... najlepszych regatowcow nie spotyka sie w regatach. Oni sa tylko na forum. Konstruktorzy tez.
Colonel napisał(a):
...
...Gadać łatwo.


Cytuj:
Strzelecki napiasł:
ps
Widzę, że "loża szyderców morskich" już obsadzona w całośći ?
...nie jeszcze brak jednego :rotfl:

...
Już komplet :rotfl:

Autor:  bison1 [ 24 lis 2013, o 14:05 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

witami pozdrawiam ale sie dzieje kij w mrowisko wsadzilem :rotfl:

Autor:  Catz [ 24 lis 2013, o 14:17 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

I chwala ci za to!
Tak malo tu o innowacjach i teorii, ze kazda okazja jest dobra!
W tym przypadku teoria trzyma sie kupy i jest nawet coraz czesciej potwierdzana nowymi konstrukcjami.
Catz

Autor:  Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 14:51 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Cytuj:
Bison napisał:
... ale sie dzieje kij w mrowisko wsadzilem

Nie ubliżaj mrówkom :rotfl:
MJS
Przepraszam ale (często/ostatnio) nie mogę się powstrzymać mać. mać!
...gdy otwieram post kogoś z "Loży Szyderców Morskich"
Brakuje jeszcze wypowiedzi: "to pomyłka konstrukcyjna"
MJS

Autor:  plitkin [ 24 lis 2013, o 15:48 ]
Tytuł:  Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS

Marian Strzelecki napisał(a):
plitkin napisał(a):
... najlepszych regatowcow nie spotyka sie w regatach. Oni sa tylko na forum. Konstruktorzy tez.
Colonel napisał(a):
...
...Gadać łatwo.


Cytuj:
Strzelecki napiasł:
ps
Widzę, że "loża szyderców morskich" już obsadzona w całośći ?
...nie jeszcze brak jednego :rotfl:

...
Już komplet :rotfl:


Marianie, dziwi mnie Twoje podejście i zaliczanie mnie do łoży szyderców. Przykre.
Zniechęca mnie to do dalszych merytorycznych dyskusji, choć przyznam, że pytań sporo miałem. Jako zwykły ciekawski żeglarz.

Jednak dyskusja w stylu: "zadajesz pytania, śmiesz wątpić i nie przyjmujesz z pokorą wyśmiewania się z Ciebie - więc jesteś burak/szyderca" - nie bardzo mi pasuje, więc kończę.
Dodam tylko, że tym słabym konkurentem dla Corsa byłem m.in. ja.

Strona 1 z 6 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/