Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=17272 |
Strona 1 z 6 |
Autor: | bison1 [ 23 lis 2013, o 20:05 ] |
Tytuł: | Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Witam serdecznie czy ktos widzial jakies rysunki ? ![]() |
Autor: | Catz [ 23 lis 2013, o 20:34 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
bison1 napisał(a): Witam serdecznie czy ktos widzial jakies rysunki ? ![]() Owszem... Wpisz w wyszukiwarke forumowa P 911 i tez zobaczysz - zajmie to sporo czasu, ale warto! ![]() Albo zwroc sie do Autora. Catz |
Autor: | bison1 [ 23 lis 2013, o 21:02 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
dzieki juz bylem jest niewiele narazie musi starczyc... |
Autor: | Marian Strzelecki [ 23 lis 2013, o 22:20 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Nie wiem (skleroza?) gdzie co było, ale postaram sie nadrobić ![]() Zaczęło się w 2004 roku od tego: Załącznik: potem długo czekało bo nie mogłem zdecydować jak kształtować dno (brak odwagi?) Dopiero gdy Catz zaczął przyciskać i (gdy komputerowa łatwość projektowania pozwoliła) mogłem w jeden tydzień naprodukować sobie kilkanaście wersji kadłuba, potrafiłem ruszyć z koncepcją dalej. Załącznik: Nie od rzeczy będzie przywołać Magnum/Prysmiana który potwierdził sens pójścia tą drogą. Wygenerowałem więc trochę ślicznych obrazków i sprawa stanęła na decyzji: z czego będziemy robić.(Były nawet propozycje z siatkobetonu.) Pomijając sens betonu na regaty (ostatnio go polubiłem w zw. z pewnym klasycznym jachtem 16m długim ![]() Tak więc na koncepcji linii teoretycznych stanęło, a ja ćwiczyłem program Załącznik: i wysmaczałem detale: Załącznik: CDN |
Autor: | Catz [ 23 lis 2013, o 22:31 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Marian Strzelecki napisał(a): CDN Kiedy? Obrazki papierowe byly o niebo lepsze! Catz |
Autor: | Marian J. [ 23 lis 2013, o 22:36 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Marian Strzelecki napisał(a): Tak więc na koncepcji linii teoretycznych stanęło, a ja ćwiczyłem program I teraz jesteś ekspertem od tego programu a nowej łódki jak nie ma tak niema ![]() |
Autor: | Marian Strzelecki [ 23 lis 2013, o 22:41 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Catz napisał(a): Marian Strzelecki napisał(a): CDN Kiedy? Obrazki papierowe byly o niebo lepsze! Catz ??? to je wsadzaj teraz tu - ja je gdzieś pogubiłem oprócz tego: Załącznik: rysunki zawsze były płynniejsze . |
Autor: | Catz [ 23 lis 2013, o 22:44 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Marian J. napisał(a): teraz jesteś ekspertem od tego programu Yhy... I od optymalizacji do produkcji seryjnej! ![]() Marian J. napisał(a): a nowej łódki jak nie ma tak niema Niech rysunki beda ! Niekoniecznie w 3D. Catz * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * Marian Strzelecki napisał(a): ja je gdzieś pogubiłem Nie mam! Jak mozna gubic takie rysunki? Zadna stocznia od produkcji seryjnej nie wezmie cie na powaznie... Catz Poszukam jednak w archiwach. |
Autor: | Catz [ 23 lis 2013, o 23:41 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Dzieki! Jasne, ze na calość ![]() ![]() Dygresja: obrazki papierowe jednak wieksze wywarly na mnie wrazenie. Chyba wiem dlaczego, ale sformulowac tego nie potrafie. Catz |
Autor: | plitkin [ 23 lis 2013, o 23:44 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Ciakawa linia. Nie wiem czemu - przypomina mi "rękę" znanego i uznanego projektanta noży: Kena Oniona. Przykładowo: ![]() ![]() Jaka jest idea/uzasadnienie takiego kształtu dna? Czy taki jacht ma szanse pójść w ślizgu? (aha: ma szeroką rufę ![]() |
Autor: | plitkin [ 23 lis 2013, o 23:59 ] | ||
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS | ||
Jeszcze widzę mały błąd: design ponad praktyczność. Plecki nie będą zadowolone. Proszę też o dorysowanie miecza, choćby o zaznaczenie jego pozycji. I masztu.
|
Autor: | Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 00:05 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
plitkin napisał(a): Ciakawa linia. Nie wiem czemu - przypomina mi "rękę" znanego i uznanego projektanta noży: A mnie Luigi Colani: Załącznik: Cytuj: Jaka jest idea/uzasadnienie takiego kształtu dna? Czy taki jacht ma szanse pójść w ślizgu? Załącznik: na pewno mniejsze niż ten ![]() Jak znajdę to przeniosę tu całe metry wywodów jakie pisałem o: Knurze, Pipie, Vipie,uzasadniając taki a nie inny kształt kadłuba. W największyn uproszczeniu to jest połaczenie cześci podwodnej (wycinek kuli) z rykoszetującym półmiskiem - tylko bardziej. ![]() Cytuj: (aha: ma szeroką rufę ![]() ale i szeroki dziób! więc się znosi. MJS ps plecki mówisz? ... to przecież jeszcze pierwsze przybliżenia, kokpitu - bez żadnych wymiarowań i przmysleń. |
Autor: | Catz [ 24 lis 2013, o 00:23 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
plitkin napisał(a): Ciakawa linia. Nie wiem czemu - przypomina mi "rękę" znanego i uznanego projektanta noży: Wiem dlaczego, bo znam prace niejakiego Freud'a. To ten od ego, alter ego i kompleksow wszelakich. Catz |
Autor: | plitkin [ 24 lis 2013, o 00:27 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Marianie, mie wiem jakie zastosowanie w zeglarstwie ma rykoszetujacy polmisek, wiec prosze o wywody ![]() No i ten maszt i miecz. Gdzie? |
Autor: | Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 00:39 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Ten opis sie odnosi do pipa; ale pasuje też do innych moich naleśników, pustaków, czy podobnych, bo przemyślenia nad kadłubem mam jedne: pochodzi z wątku: KnurSB... na sztorc. ale podobne były na obu forach F.Ż i S.F. tam np. przy okazji wątków o Pustaku Magnum747 http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?t=13546 Projektując PIP'a założyłem, że (zgodnie z przemyśleniami Sołtyka) powinienem masy przesunąć jak najbardziej do tyłu jachtu. Tak więc balast (i częściowo środek wyporu) był w rejonie kokpitu, tam gdzie zwykle jest środek wagi załogi. Efektem tego był lekki dziób który mogłem wysunąć nad wodę, zgodnie ze swoją "teorią gruszki": Wiemy że kula ma najmniejszą powierzchnię, a cygaro ma małe opory czołowe. Połączywszy obie bryły w jedną powstało coś na kształt gruszki z długim dziobem i okrągłą częścią główną. PIP teoretycznie stał tak aby wodnica dochodziła do dziobnicy, ale gdy w kokpicie była załoga (3x80= 240) co dawało to prawie dokładnie drugie tyle co balast wewnętrzny i tyle co reszta jachtu). Oba ciężary były prawie w tym samym miejscu, i wtedy dziób unosił się nad wodę nawet na 5-7 cm. Linia wodna była więc o ~1m krótsza (Lc-550; Lklw- 4,6m) i coraz bliższa wspomnianemu wycinkowi kuli. Waldek3sztagi i MarianJ. robiąc ostry dziób pod wodą, pozbyli sie klapania o wodę kosztem strat przy słabych wiatrach, ale im to nie jest na morzu potrzebne, a spokój sumienia mają zapewniony. ![]() Dziób najnowszego jachtu IMOCA z regat Vende Globe potwierdza słuszność moich założeń. Dotychczas potwierdzenia miałem tylko pośrednie: Jachty klasy Star, Scow, czy Tjalki holenderskie a nawet ...pychówki wiślane pływające od setek lat w dryfie (głownie pychowym). Nawet Cadet jest dla mnie potwierdzeniem - tym razem współpracy dziobu z rufą. Na nic nie zdało by się samo poszerzanie dziobu gdy rufa w czasie płynięcia nie może się obniżyć trzymana wielką wypornością. Cały czas zakładam że moje jachty nie pływają w ślizgu, bo nie te parametry. Z wyliczeń wynika błędne koło: dużo żagla; duża stateczność początkowa; duża powierzchnia do ślizgania. To można łatwo osiągać w typowo wyczynowych łódkach tradycyjnych; FD, 420, 470, 505 i całej plejadzie współczesnych ślizgówek regatowych, gdzie na balaście wisi załogant w szelkach; oraz na oceanie gdzie uchylny kil z bulbą daje to samo. Wszystkie One pływają świetnie, ale zwykle bardzo nieostro do wiatru. Jeśli zaczynają halsowanie zaczyna się następne błędne koło: Jacht układa się po skosie i wtedy kil nie pracuje tak jak by mógł efektywnie, trzeba stosować boczne miecze ustawione pod odpowiednim kątem itp. W przechyle (jeśli już nie ryje dziobem) to tylko rufa wystaje daleko więc stateczność jest mniejsza niż w kadłubie typu punt. wracając do: Pip/Knur cały problem był w tym by nie tylko dziób się unosił, ale aby rufa nurzała się tak, żeby On (ten dziób ) mógł wejść choć trochę na swą falę dziobową. Kształt dna na dziobie musiał więc być taki aby "układało" się ono zgodnie z ruchem wody w fali. (Milewski opisuje taką stara teorię) Tak więc dziób im szerszy tym bardziej musi być wklęsły, aby nie przeciwdziałać płynącej wodzie. Płaski kadłub płynąc szybko także zaczyna zanurzać się w dolinie własnej fali i wtedy na stateczność "pracują" głównie rufa i dziób. Dziób (którego prawie nie ma) opływany jest przez wodę po skosie na zewnątrz a płaska rufa spływająca z fali pod kątem do wody płynącej już w tym miejscu pod górkę. Zważmy że przy rufie woda nie płynie poziomo tylko skośnie do środka i do góry. Stąd za jachtem taka wysoka góra wody na środku kilwateru. Dno na rufie PIP,a było więc ukształtowane tak aby zanurzać się jak najbardziej, a przy tym miało jeszcze ssać kadłub do dołu. Było to (jak już wspomniałem wyżej) bardzo efektywne; tak, że musiałem w prototypie uszczelniać luki kokpitowe, zarówno achterpiku jak i boczne. W planach poszerzyłem więc rufę ![]() ale jak pisze (Apasz na drugim forum: http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?t=10613) nie zaszkodziło to w charakterystyce zachowania łódki; dalej dziób roluje a rufa nurza. Uważam że ta mała falka pchana przed dziobem działa jak gruszka dziobowa, a nie ma się wcale do hamulca jakim jest ostra kanciata rufa przed wejściem w slizg. Niby proste to wszystko, ale przecież nie tylko do przodu i w pionie płyniemy. |
Autor: | Catz [ 24 lis 2013, o 00:59 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Po co takie wywody nabywcom seryjnych, modnych jachtow, ktorych horyzonty nigdy nie wykrocza poza ichnie regaty z innymi nabywcami modnych, seryjnych jachtow? To jedyny dostepny im Swiat caly - jest wiec dla nich doskonaly i skonczony. Catz |
Autor: | plitkin [ 24 lis 2013, o 01:02 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Nie rozumiem w takim razie paru rzeczy: - co z krotsza linia wodna? Wiadomo, ze to sie przeklada na predkosc. - skoro dziob jest nad woda, to po co nam w ogole dziob? Foka mozna wystawic na drzewcu, a ile masy oszczedzimy, no i w formulach regatowych dlugosc kadluba jest istotna. - jak w takim jachcie zmniejszyc powierzchnie zmoczona na slabym wietrze? Rozumiem, ze dwoch armatorow pipa (czy innych komstrukcjo o podobnych ksztaltach dna) wskutek prob praktycznych podjelo decyzje o przerobieniu dziobow? Nie prawda tez jest, ze jachty, ktore plywaja w slizgu chodza pelno na wiatr. Wszystkie wymienione regatowe konstrukcje temu zaprzeczaja. Cors t2 rowniez. Delphia 24 rowniez. Gdzie ma byc miecz? W miejscu najwiekszego zanurzenia? |
Autor: | Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 01:17 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Catz napisał(a): Po co takie wywody nabywcom seryjnych, modnych jachtow, ktorych horyzonty nigdy nie wykrocza poza ichnie regaty z innymi nabywcami modnych, seryjnych jachtow? To jedyny dostepny im Swiat caly - jest wiec dla nich doskonaly i skonczony. Catz Bo ...może przeczytają ze zrozumieniem?, albo przypomna sobie co już kiedyś czytali? MJS ps nadzieja umiera ostatnia ![]() ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; -Miecz i maszt będą tam gdzie z wyliczeń będzie potrzeba, ale nie ma potrzeby ich rysować prze podjęciem decyzji gdzie będzie środek ciężkości i wyporu. To całkiem nieistotne gdy nie robimy jachtu turystycznego. -Długość ma znaczenie tylko gdy są jakieś formuły przeliczeniowe. Z resztą wg. większości formuł linia wodna krótka to dobre. Długość jest ważna tylko do prędkości maksymalnej. -Na słabych wiatrach liczy się tylko powierzchnia zmoczona. Powierzchnia zmoczona P911 zmniejsza sie sama gdy tylko załoga siedzi w kokpicie = dziób sam podnosi się nad wodę. -Corsy wygrywają dlatego ze ma słabych konkurentów w sensie projektów, ale i zawodników. -Pipa przerabiają gdy chcą pływać po morzu turystycznie a regaty są w ich głębokim poważaniu. -Pip bez zawodników klasy mistrzostw Polski nie miał by konkurentów w zwykłych regatach. -Delphia 24 z nikim nie jest porównywalna - tak jak Santana czy AS-Motors. i IMOCA ![]() MJS |
Autor: | Catz [ 24 lis 2013, o 01:39 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Marian Strzelecki napisał(a): nadzieja umiera ostatnia Podobno. Tu wystepuje glownie beznadzieja - jest niesmiertelna. ... egoistycznie zaluje pary idacej w nieslyszalny dla wiekszosci gwizdek. Coz, kazdy bawi sie jak chce! ![]() Catz |
Autor: | Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 01:44 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Ależ ja piszę nie tylko dla rozumiejących lub nierozumiejacych, są też inni np. spora grupa skrytoczytaczy. ![]() MJS |
Autor: | plitkin [ 24 lis 2013, o 09:07 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Marian Strzelecki napisał(a): -Corsy wygrywają dlatego ze ma słabych konkurentów w sensie projektów, ale i zawodników. Pojechales po bandzie. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 11:52 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
plitkin napisał(a): Marian Strzelecki napisał(a): -Corsy wygrywają dlatego ze ma słabych konkurentów w sensie projektów, ale i zawodników. Pojechales po bandzie. A sądzisz; ![]() ![]() Ciekawa koncepcja ![]() MJS |
Autor: | Colonel [ 24 lis 2013, o 12:34 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Każdy może być lepszy, każdy może zbudować lepszy jacht, tylko jakoś nikt nie umie... Gadać łatwo. |
Autor: | plitkin [ 24 lis 2013, o 13:08 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Marian Strzelecki napisał(a): plitkin napisał(a): Marian Strzelecki napisał(a): -Corsy wygrywają dlatego ze ma słabych konkurentów w sensie projektów, ale i zawodników. Pojechales po bandzie. A sądzisz; ![]() ![]() Ciekawa koncepcja ![]() MJS Nie. Mysle to co juz pisalem: najlepszych regatowcow nie spotyka sie w regatach. Oni sa tylko na forum. Konstruktorzy tez. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 13:59 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
plitkin napisał(a): ... najlepszych regatowcow nie spotyka sie w regatach. Oni sa tylko na forum. Konstruktorzy tez. Colonel napisał(a): ... ...Gadać łatwo. Cytuj: Strzelecki napiasł: ps Widzę, że "loża szyderców morskich" już obsadzona w całośći ? ...nie jeszcze brak jednego ![]() ... Już komplet ![]() |
Autor: | bison1 [ 24 lis 2013, o 14:05 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
witami pozdrawiam ale sie dzieje kij w mrowisko wsadzilem ![]() |
Autor: | Catz [ 24 lis 2013, o 14:17 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
I chwala ci za to! Tak malo tu o innowacjach i teorii, ze kazda okazja jest dobra! W tym przypadku teoria trzyma sie kupy i jest nawet coraz czesciej potwierdzana nowymi konstrukcjami. Catz |
Autor: | Marian Strzelecki [ 24 lis 2013, o 14:51 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Cytuj: Bison napisał: ... ale sie dzieje kij w mrowisko wsadzilem Nie ubliżaj mrówkom ![]() MJS Przepraszam ale (często/ostatnio) nie mogę się powstrzymać mać. mać! ...gdy otwieram post kogoś z "Loży Szyderców Morskich" Brakuje jeszcze wypowiedzi: "to pomyłka konstrukcyjna" MJS |
Autor: | plitkin [ 24 lis 2013, o 15:48 ] |
Tytuł: | Re: Podobno jest taka lodka P 911 Pana MJS |
Marian Strzelecki napisał(a): plitkin napisał(a): ... najlepszych regatowcow nie spotyka sie w regatach. Oni sa tylko na forum. Konstruktorzy tez. Colonel napisał(a): ... ...Gadać łatwo. Cytuj: Strzelecki napiasł: ps Widzę, że "loża szyderców morskich" już obsadzona w całośći ? ...nie jeszcze brak jednego ![]() ... Już komplet ![]() Marianie, dziwi mnie Twoje podejście i zaliczanie mnie do łoży szyderców. Przykre. Zniechęca mnie to do dalszych merytorycznych dyskusji, choć przyznam, że pytań sporo miałem. Jako zwykły ciekawski żeglarz. Jednak dyskusja w stylu: "zadajesz pytania, śmiesz wątpić i nie przyjmujesz z pokorą wyśmiewania się z Ciebie - więc jesteś burak/szyderca" - nie bardzo mi pasuje, więc kończę. Dodam tylko, że tym słabym konkurentem dla Corsa byłem m.in. ja. |
Strona 1 z 6 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |