Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 21:07




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 339 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 wrz 2015, o 19:45 

Dołączył(a): 24 sie 2015, o 09:20
Posty: 17
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: mam
piotr6 napisał(a):
Minimalist, to jak jestęś obudowany w wiedzę z Marchaja i forum to co wybrałeś? masz jakiś upatrzony jacht?


Marchaja jeszcze nie skończyłem, jestem w 2/3 bo ostatnio nawał roboty. Doczytam, przemyślę, poprzykładam te współczynniki do interesujących mnie łodzi, zobaczę co z tego wyjdzie. Nie wybrałem jeszcze i nic nie upatrzyłem, bo jak pisałem, daję sobie na to 2 lata. Mogę jedynie napisać o swoich preferencjach, które później zostaną zweryfikowane przez rzeczywistość (dostępność łodzi, cenę itp.) i dokonam niezbędnych kompromisów.
Tak więc preferowana łódź to:
Kadłub w rodzaju Vancouver. Raczej na pewno pełny, a przynajmniej długi kil, ster z rumplem. Materiał kadłuba - stal (w marzeniach aluminium). Ożaglowanie kecz. Szprycbuda, jak brzydko nazywacie sterówkę, silny grot diesel. Długość 34 stopy plus minus 3. Wyposażenie: wszystkie liny do kokpitu, autopilot (w marzeniach zdublowany), kotwica Bruce'a, wszystkie niezbędne bajery nawigacyjne (nie będę już wymieniał), zdublowane pompy zęzowe itp.
Tak jak zaznaczyłem, to zapewne zostanie zweryfikowane przez rzeczywistość/dostępność/cenę.
Chętnie posłucham krytyki tych moich przedstawionych preferencji, bo pewnie wielu rzeczy nie wziąłem jeszcze pod uwagę (dlatego właśnie daję sobie czas na decyzję).

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

M@rek napisał(a):
11 lat temu ( jak ten czas leci ) odbyla sie w Szczecinie ciekawa konferencja " Bezpieczenstwo w Jachtingu" na ktorej doswiadczony kapitan Adam Wozniak
przedstawil referat "Dzielnosc morska zalogi - czynnik pomijany?".
Jak widze ten temat ten jest zupelnie w rozwazaniach nieuwzgledniany podobnie zreszta jak umiejetnosci i doswiadczenie zalogi :)


Zarzygana i sponiewierana załoga nie będzie dzielna, więc najdzielniejsza załoga na mało dzielnej łodzi nie ma szans wykazać swej dzielności. A zważywszy, że rozmawiamy o samotnej żegludze, rzecz tym bardziej nabiera znaczenia. Kilku dyskutantów przede mną dało chyba już temu wyraz również.
P.S. Mój głos nie odbiera znaczenia dzielności, doświadczenia i umiejętności załogi. Te są absolutnie niezbędne.

_________________
Czasami mniej znaczy więcej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2015, o 19:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Minimalist napisał(a):
Szprycbuda, jak brzydko nazywacie sterówkę


To chyba nie my ;) Szprycbuda /sprayhood/ to szprycbuda a sterówka /wheelhouse/ to sterówka.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2015, o 20:08 

Dołączył(a): 24 sie 2015, o 09:20
Posty: 17
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: mam
Marian Strzelecki napisał(a):
Przyznaję: jedna z niewielu która nie ma długiego kila,i nie mam do niej zastrzeżeń (ale LM-y tak już u mnie mają).

W zasadzie wszystko mi pasuje, nawet ta przesuwna kanciasta klapa zejściówki, co to się nie otwiera do końca ;) .
MJS


Dlaczego LM-y są prze Ciebie tak wysoko oceniane? Jakie ich parametry Ciebie przekonują?

_________________
Czasami mniej znaczy więcej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2015, o 20:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13717
Podziękował : 10188
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Minimalist napisał(a):
Dlaczego LM-y są prze Ciebie tak wysoko oceniane? Jakie ich parametry Ciebie przekonują?

Cena? ;)

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2015, o 20:29 

Dołączył(a): 24 sie 2015, o 09:20
Posty: 17
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: mam
Marian Strzelecki napisał(a):
Minimalist napisał(a):
Dlaczego LM-y są prze Ciebie tak wysoko oceniane? Jakie ich parametry Ciebie przekonują?

Cena? ;)


Tylko? Nie wierzę, znając Twoje inne wpisy. Coś musi być w tych łodziach, co czyni Cię wyrozumiałym. Chętnie się dowiem.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wiem, że to trochę z boku tematu, ale rzecz pilna. Mam mozliwość prywatnego charteru na listopad Siriusa 26 z podnoszonym kilem (http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=540) na morzu Śródziemnym. Co myślicie o tej łódce na tym akwenie i w tym czasie? Da radę?

_________________
Czasami mniej znaczy więcej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2015, o 20:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13717
Podziękował : 10188
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
O zalety (statecznościowe) LM-ów zapytaj Rysia,
On mnie do nich przekonał, ale chyba nie do wszystkich... za mało się na tym znam.
MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2015, o 21:00 

Dołączył(a): 24 sie 2015, o 09:20
Posty: 17
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: mam
Ryś! Oswieć mnie proszę w zakresie zalet statecznościowych LM-ów!

_________________
Czasami mniej znaczy więcej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2015, o 21:11 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
tylko który model?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2015, o 07:59 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1633
Podziękował : 272
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Może LM 23?
Piotrze, widziałes Gullivera wiosną w Kamieniu.
To najniższa półka cenowa, robi jednak solidne wrażenie.

https://m.youtube.com/watch?v=7CWnyYoCsmc
Ten filmik nas przekonał.

Jesteśmy bardzo zadowoleni.
Za kilka lat łódka ma wrócić na Bałtyk.
Pozdrowienia,
Andrzej

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2015, o 08:57 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Twoj maaly lm robi wrażenie, kklega szaka jednak 9 m i tunjest pytanie czy duzy lm jest ok.Sadzac po firmie pewnie tak :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2015, o 10:24 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Co to znaczy " robi wrazenie" ? Juz pisalem ze Kolega z przystani ma LM 27. Znam dobrze te lodke. Z wiatrem ( jak na filmie) poplynie wszystko ale chetnie zobaczylbym ten jacht w takich warunkach plynacu na wiatr :)

Proponuje porownac LM 23 z Eyghtene 24 we wszzystkich aspektach.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2015, o 16:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13717
Podziękował : 10188
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
M@rek napisał(a):
Proponuje porownac LM 23 z Eyghtene 24 we wszzystkich aspektach.
Zwłaszcza statecznościowych :-P
MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2015, o 16:26 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
No to porownaj, z ciekawoscia sie zapoznam z takim porownaniem :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2015, o 16:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13717
Podziękował : 10188
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Było już na forum, razem z wykresami (?) -chyba w wątku o statecznośći,
Ja słabo umiem szukać są od tego lepsi.
Pisał o tym: Ryś, albo Alterus... (skleroza też nie pomaga ;) )
MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2015, o 16:47 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
No to moze ktos z pamietajacych podesle linka ? A Ty choc napisz co z tego porownania wynika :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2015, o 17:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13717
Podziękował : 10188
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Ze LM (26?) ma nawiększy kąt wstawania (ze zwykłych jachtów).
MJS
ps
spróbuję poszukać.
czy aby nie w "idealnych jachtach na Bałtyk" ?

Na razie znalazłem to:
Zobacz ile LM-ów wzięło nagrody jacht roku.


Załączniki:
LM yacht roku ....jpg
LM yacht roku ....jpg [ 115.87 KiB | Przeglądane 5400 razy ]

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2015, o 18:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 lut 2014, o 05:51
Posty: 81
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Figaro Bentteau II (ver. La Solitaire du Figaro) jak poleca Andrew Evans, Thoughts, tips, techniques & tactics for singlehanded sailng.

_________________
Serdecznie, M.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2015, o 19:07 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Marian Strzelecki napisał(a):
Ze LM (26?) ma nawiększy kąt wstawania (ze zwykłych jachtow)

Na razie znalazłem to:
Zobacz ile LM-ów wzięło nagrody jacht roku.


Marianie, juz to pisalem, LM 27 stoi na mojej przystani. Znam go doskonale, jako plywajacy domek kempingowy to znakomity wybor ale walory nautyczne sa bardzo skromne i to nie porownujac do jachtow cruser-racer ale do normalnych jachtow turystycznych. To bardziej motosailer.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2015, o 19:12 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Wspolczynnik "regatowy" LYS to 0,91. Dla porownania Albin Vega to 1,- a Eygthene 24 1,04. Czyli nautycznie duzo gorszy od Vegi .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2015, o 19:41 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8026
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Khem...
toć wcześniej stron parę Ryś napisał(a):
No mało tego kila, mało... :-P
A M@rek napisał(a):
chetnie zobaczylbym ten jacht w takich warunkach plynacy na wiatr :)
I co tu więcej gadać? :roll:
Rozróżnijmy: jedne LM-ki to motorsailerki.
A inne, w tym te większe (9-10m) to normalne jachty żaglowe, ino ze sterówką.
I finkilem, i niechronionym sterem, i nieosłoniętą śrubą.
LM 26: Obrazek
Te małe motorowe zyskały popularność z prostego powodu: inne łódki wielkości 7-8 m "oferowały" czołganie przez pełzanie wewnątrz i moknięcie zewnątrz.
Stanie za sterem - z deszczem poziomo w RYA chlastającym - może ciekawe dla nowicjusza (żeglarz wiatrem ogorzały); lecz z czasem atrakcyjność maleje :-P
Dobry zakres stateczności wynika z wysokiej nadbudówki (sporej objętości) i solidnego balastu; w ich przypadku jest to jednak zaleta teoretyczna.
Nie wyobrażam sobie przechyłu lejącego w kokpit, by już o wzięciu dziada z rufy litościwie nie wspomnieć...
Toć siem lodówka utopi... :-o
Obrazek



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 2: AndrzejD, M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2015, o 03:39 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8026
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
P.S.
Minimalist napisał(a):
Ryś! Oswieć mnie proszę w zakresie zalet statecznościowych LM-ów!
Szło o ten wykresik (ramiona prostujące): Obrazek

Dodam od razu drugi - momenty prostujące, czyli rzeczywista stateczność.
Obrazek
Wykresiki zestawił właściciel Southerly'go, http://www.troldand.dk/en/?The_Yacht:St ... e9eKhGvFMw
Które to łódki rozważeniu polecałem zresztą, bo akurat wyprawowy turystyk z wewnętrznym sterem w sterówce; a i M@rek by poparł - dwakroć zwyciężały w AZAB ;)

Ale wracając do LMa. Łódka ma bardzo płytki kilek (długi), z małym zanurzeniem 0,9 m. Balast siłą rzeczy umieszczony zbyt wysoko, w porównaniu do "klasycznych jachtów". Na wykresie górnym widać jak bardzo odstaje od reszty pod względem ramion prostujących (linia szara, na dole...) - ten brak musi nadrabiać wagą. Także wagą balastu: 1,8 t, 45% wyporu.

Dla porównania weźmy IMS 33 (jasnobłękitna) - dla odmiany jacht lekki, w stylu dzisiejszych 'cruiser-racer'. Dla uzyskania należytej stateczności brak wagi nadrabia szerokością pół metra większą ('stateczność kształtu') i bardzo niskim powieszeniem balastu (prawie 2 m zanurzenia). To daje mu duże ramiona prostujące.

Przebieg krzywych jest odmienny, co wynika głównie z róźnicy w szerokości kadłuba. Bezpośrednie porównanie widać na dolnym wykresie. IMS ma przewagę w zakresie normalnych kątów żeglugi, co daje mu lepszą zdolność do niesienia żagli. Z której zapewne korzysta. Przewaga ta znika w większych kątach przechyłu, gdy jacht 'staje na burcie'.
Jeśli rozważyć sytuację gdy jacht zostanie przechylony poza 'normalny kąt', powiedzmy poza 45 stopni, różnica w zachowaniu tych dwu staje się wyraźna. Przechył musi wówczas zostać powstrzymany przez moment stateczności. W przypadku LMa stateczność w miarę przechylania rośnie - IMSowi zaś maleje, zatem zostanie położony bardziej. Przy czym im większy kąt przechyłu tym bardziej widoczna jest przewaga LMa; gdyby nie otwarty kokpit, jak wyżej na obrazku...

Dodać należy że oba jachty klasyfikowane są na dolnej granicy "kategorii A", a ich stateczność (odpowiednio dla typu) jest przyzwoitą średnią.
Są jachty 'cruiser-racer' w stylu IMSa ale np. z płytszym kilem (bo 2 m zanurzenia nieporęczne) którym stateczność kończy się na przepisowym minimum, koło 110-120 stopni. Np. przywołana Eygthene, choć ma ponad 50% balastu ;)
W drugą stronę - "ciężkie klasyki" o stateczności w stylu LMa ale większej - bo z normalnym zanurzeniem więc balast noszą nisko. Przykładem choćby opisana u Marchaja Contessa: zbliżona szerokość, wypór i balast, przy zanurzeniu 1,6 m. Czy Nicholson 32. Łódki stosunkowo wąskie a pierońsko obalastowane, znaczy też koło 50%. http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1192
Należy zauważyć że łódka turystyczna w praktyce nie osiągnie takiego zakresu stateczności dodatniej jak teoretyczny wykres wskazuje, gdyż wozi rozmaite wyposażenie, sprzęty i ładunek - dodatkowy ciężar wyżej w kadłubie, czy nawet ponad. Często-gęsto i takielunek ma cięższy niźliby wypadało: rolery ludzie wieszają, radary, wiatraki... ba, nawet olinowanie zwiększają... a że to wszystko mocno pogarsza stateczność końcową, warto rozważyć łódke która ma jakiś zapas.



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 3: M@rek, Marian Strzelecki, Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2015, o 08:27 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Rysiu, juz pare razy pisalem ze , dla mnie do dalekiej turystyki najfajniejsza sa wlasnie jachty z ciezkim, podnoszonym balastem takie jak Southerly a jeszcze lepiej Owni czy Alubat.

Wracajac do polemiki z Marianem, w porownaniu z LM 27 Eygthene 24 ma balast 1050 kg czyli 52% wypornosci a do tego zanurzenie 1,40 cm I ma miec gorsza statecznoasc niz LM ??????


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2015, o 09:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 maja 2006, o 18:46
Posty: 349
Lokalizacja: Pomorze Zachodnie
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 34
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
M@rek napisał(a):
Wracajac do polemiki z Marianem, w porownaniu z LM 27 Eygthene 24 ma balast 1050 kg czyli 52% wypornosci a do tego zanurzenie 1,40 cm I ma miec gorsza statecznoasc niz LM ??????

Proszę, wytłumacz Ryś
bo ja też mam Eygthene 24 a fizyce nie jestem tak biegły.

_________________
Janusz Rolfok

jest wiatr, co usta kobiety rozchyla, jest taki wiatr...
jest blask, co uda kobiety odsłania, jest taki blask...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2015, o 13:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13717
Podziękował : 10188
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
M@rek napisał(a):
Wracajac do polemiki z Marianem, w porownaniu z LM 27 Eygthene 24 ma balast 1050 kg czyli 52% wypornosci a do tego zanurzenie 1,40 cm I ma miec gorsza statecznoasc niz LM ??????

Może mieć (końcową 180^) gorszą.
Jeśli ma szeroki pokład i małą kabinkę, to (podobnie samo jak żelazko) może mieć pokaźny dołek na wykresach (ramion i momentów prostujących).
Oznacza to, że może po wywrotce 180^ (dłużej lub krócej) pozostać w pozycji odwróconej, czekając na drugą taką dużą falę która pomoże i (już łatwiej) odwróci jacht do pionu.
Jeśli ta nie nadejdzie, może na jakiś* czas pozostać do góry dnem.
Często pomaga odwrócić się takiemu, woda swobodnie przelewająca się po (zalanym conieco) wnętrzu.
MJS

* rekord to kilka (4-6 o ile mnie pamięć nie myli) miesięcy :roll:

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2015, o 18:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 gru 2007, o 01:00
Posty: 293
Lokalizacja: Nowy Sącz
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 94
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Czy ten spełni te warunki http://bluewaterboats.org/flicka-20/ , http://www.msogphotosite.com/MSOG/pdfpage/flickabro.pdf , http://www.boats.com/listing/gallery.js ... 641&pic=15


Załączniki:
flicka20 (1).jpg
flicka20 (1).jpg [ 49.15 KiB | Przeglądane 5182 razy ]
main.jpg
main.jpg [ 76.96 KiB | Przeglądane 5182 razy ]
Flicka.jpg
Flicka.jpg [ 398.71 KiB | Przeglądane 5182 razy ]

_________________
Vlad PDRacer#807

Za ten post autor Vlad otrzymał podziękowanie od: Mir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2015, o 19:42 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Marian Strzelecki napisał(a):
M@rek napisał(a):
Wracajac do polemiki z Marianem, w porownaniu z LM 27 Eygthene 24 ma balast 1050 kg czyli 52% wypornosci a do tego zanurzenie 1,40 cm I ma miec gorsza statecznoasc niz LM ??????

Może mieć (końcową 180^) gorszą.
Jeśli ma szeroki pokład i małą kabinkę, to (podobnie samo jak żelazko) może mieć pokaźny dołek na wykresach (ramion i momentów prostujących).
Oznacza to, że może po wywrotce 180^ (dłużej lub krócej) pozostać w pozycji odwróconej, czekając na drugą taką dużą falę która pomoże i (już łatwiej) odwróci jacht do pionu.
Jeśli ta nie nadejdzie, może na jakiś* czas pozostać do góry dnem.
Często pomaga odwrócić się takiemu, woda swobodnie przelewająca się po (zalanym conieco) wnętrzu.
MJS

* rekord to kilka (4-6 o ile mnie pamięć nie myli) miesięcy :roll:



No to ma ? czy moze miec ? Moge Ci napisac ze z pelnej gleby ( tak ze widac stope balastu) wstaje blyskawicznie :) mam na to swiadkow :)
An tak na powaznie, ciekaw jestem ile osob mialo okazje znalesc sie w sytuacji wywrotki o 180^ prawdopodobienstwo jest chyba takie jak 6 w Lotto :)



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Rolfok
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2015, o 21:04 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8026
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Co do głębokości balastu - głębokie "klasyki" miały balast przykręcany na samym dole, pod falszkil (albo na dnie integralnego kila, jak i w LM); podobnie dziś wiesza się bulbę na samym końcu.
Ale Eygthene (i podobne IORowce - przepis zakazywał bulb) mają płetwę balastową w całości odlaną a przykręconą pod samo dno, płytko. Na pi razy oko patrząc środek ciężkości tego wypadnie na niej w połowie, czyli na 70-80 cm pod wodnicą. To jakaś różnica z LMem? A różnica jest: Eygtene jest lżejsza, mniej kadłub zanurza, toteż cała reszta ciężaru konstrukcji wypada wyżej; gdy LM zanurza z pół skorupy pod wodę, zęzy są głęboko i pewnie ma tam ciężki silnik, zbiorniki, etc.
M@rek napisał(a):
Moge Ci napisac ze z pelnej gleby ( tak ze widac stope balastu) wstaje blyskawicznie mam na to swiadkow
An tak na powaznie, ciekaw jestem ile osob mialo okazje znalesc sie w sytuacji wywrotki o 180^ prawdopodobienstwo jest chyba takie jak 6 w Lotto
M@rku, nikt nie wątpi, a na przykładzie wyżej (IMS 33) wykazywałem że szeroki, lekki kadłub ma duże ramię prostujące - tak gdzieś przy 50-60 stopni przechyłu akurat największe.
Mierzyłeś przy jakim przechyle widać Ci stopę balastu? :)
Załącznik:
Fat Cat.jpg

Rzecz w tym że lekki jacht niewiele kadłuba zanurza - zatem przy przechyle nie tyle obraca się, co podnosi kadłub z wody - stając na burcie. Dzięki temu zresztą dystans między środkiem wyporu a ciężkości robi się znaczny.
Kwestia dźwigni.
Załącznik:
leverage.jpg


To jednak nie znaczy że równie sprawnie taki łódek wstaje z 90 stopni i więcej. Bo przy 90 ramię prostujące robi się już mniejsze. To i wstaje mniej chętnie.
Nie mówiąc o szóstce w totka. ;) Tu wprawdzie gadamy o czymś rzędu 10 m długości, ale skoro już - wspomnieć należy.
Akurat w jachtach pod IOR nie przejmowano się statecznością końcową, nikt nie wymagał. Wymagano tylko obowiązkowego minimum momentu przy 90 stopni, metodą za maszt. M. in. dlatego zresztą miały takie rozchylone burty, co zwiększa moment przy 90, ale zarazem pogarsza przy dalszym przechylaniu.
Ćwiartki potrafiły się wywracać, nawet od samego wiatru; najbardziej chyba z tego znane są Farr 727, ciutek lżejsze niż Eygthene, fakt. Ale szybkie, nie? ;)

Znamy komendę: 'zbiórka na mieczu'? Można i na kilu. Też 24 stópki.
Załącznik:
Die Hard.gif



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Rolfok
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2015, o 22:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13717
Podziękował : 10188
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
M@rek napisał(a):
A tak na powaznie, ciekaw jestem ile osob mialo okazje znalesc sie w sytuacji wywrotki o 180^ prawdopodobienstwo jest chyba takie jak 6 w Lotto :)

Mówimy dalej o idealnym jachcie do samotnej żeglugi? (myślę, że oceanicznej)
Bo jeśli tak to: każdy może stać się uczestnikiem takiego grzyba... kwestia stosunku:
czasu żeglugi do ilości snu.

I masz to jak w banku. ;)
MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2015, o 09:16 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Rysiu, moja ( a teraz Janusza) Eygthene 24 z takiej gleby na spinakerze jak J 24 z filmu wstala blyskawicznie sama. Jedyne co zastalo zrobione to wyluzowanie szota spinakera.

Oczywiscie, kazdy moze doswiadczyc takiego pelne go grzyba ale prawdopodobienstwo, moim zdaniem , jest takie same jak 6 w lotto :) Jesli ktos sie tego obawia to moze nie powinien sie na morze wybierac ? :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2015, o 09:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11649
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1629
Otrzymał podziękowań: 3888
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
Rysiu, moja ( a teraz Janusza) Eygthene 24 z takiej gleby na spinakerze jak J 24 z filmu wstala blyskawicznie sama. Jedyne co zastalo zrobione to wyluzowanie szota spinakera.


Takich gleb w czasach dawnych zaliczyłem na C24 i C760 całkiem sporo. Nie ma się czym chwalić, to błąd w sztuce. Zdarzyło się na i na Pallasie kilka razy, a i w tym roku raz na Granadzie 27. Jachty zawsze wstawały same i natychmiast, bez problemów jakie tu widzę.

Tak nawiasem, na filmie popełnili błąd, zbyt luźny jest bras nawietrzny i spinaker pracuje mimo poluzowania szotu, tyle że dalej od jachtu. Poza tym, gdzie obciągacz spibomu?

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowania - 2: M@rek, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 339 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 183 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL