Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 27 cze 2025, o 09:44




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 cze 2014, o 12:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
W ostatnią sobotę i niedzielę byłem w Krynicy Morskiej i na przystani rybaków łodziowych od strony morza znalazłem taką łódź:

Obrazek

Obrazek

Wyraźnie widać, że do klasycznego kadłuba w typie skandynawskim doklejono charakterystyczną część dziobową, która nieodparcie kojarzy mi się z dziobem jachtu "Hobo" projektu Tomka Piaseckiego.

Ciekaw jestem powodu takiej dobudowy. Przypuszczam, że może chodzić o zachowanie łodzi na fali. Ciekaw jestem też, czy dobudowa spełniła oczekiwania budowniczego i jak działa w praktyce.

Ktoś może chciałby skomentować? Widział jak ta łódź zachowuje się na morzu? Inne pomysły?

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2014, o 12:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Na pewno mniej chlapie, ale co do dalszych domysłów byłbym sceptyczny.
Sam analizowałem ten temat przy C'hardym i Śmigłym i do niczego nie doszedłem. :mrgreen:
Taki nawis jest przydatny gdy (jak w żelazku ;) ) mamy pełną wypornościowa rufę
która wpycha nam dziób w falę, ale dla szpicgata (jak tu) nie widzę większego sensu.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2014, o 12:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Marian Strzelecki napisał(a):
Na pewno mniej chlapie, ale co do dalszych domysłów byłbym sceptyczny.
Sam analizowałem ten temat przy C'hardym i Śmigłym i do niczego nie doszedłem. :mrgreen:
Taki nawis jest przydatny gdy (jak w żelazku ;) ) mamy pełną wypornościowa rufę
która wpycha nam dziób w falę, ale dla szpicgata (jak tu) nie widzę większego sensu.

Prawdę mówiąc liczyłem szczególnie właśnie na Ciebie. :)

Wydał mi się ten kształt dziobu dziwnym, dlatego zwróciłem na niego uwagę: Kadłub, zdaje się, że wybitnie dzielny doczekał się takiej oto modernizacji. Nic więcej nie wiem. Nie miałem okazji obserwować go w akcji, bo byłem tam tylko przez chwilkę.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2014, o 13:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9245
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Gdyby w jachtach IMOCA osłonić przestrzeń pomiędzy bukszprytem i dziobem, to wyglądałyby podobnie. Być może do tego kiedyś dojdzie, jeśli rybacy w Polsce już na to wpadli... A swoją drogą, to ładownię w forpiku mają pokaźną.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2014, o 13:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Znaczy
Ładownię na lekkie kapoki i koła. :D

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2014, o 17:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Marian Strzelecki napisał(a):
Ładownię na lekkie
Albo wręcz komorę wypornościową?

Dla mnie interesujące jest jeszcze, że prawdopodobnie przebudowę tę wymyślił nie projektant, tylko praktyk. Na podstawie swoich doświadczeń na tej łodzi. Dlatego bardzo jestem ciekaw efektu tej przebudowy - czy zachowanie łódki poprawiło się, i jeśli tak, to na ile, w jaki sposób itd. itp.

Druga sprawa, to estetyka. Łódka wygląda dość dziwacznie, nieharmonijnie... Ale jeśli to działa???

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2014, o 18:09 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
robhosailor napisał(a):
Dla mnie interesujące jest jeszcze, że prawdopodobnie przebudowę tę wymyślił nie projektant, tylko praktyk.
bardzo jestem ciekaw efektu tej przebudowy - czy zachowanie łódki poprawiło się, i jeśli tak, to na ile, w jaki sposób itd. itp.
A bo myślenie praktyczne to podstawa... :mrgreen:
A gdzieś z pińć latek wstecz łódź długości do 8 metrów mogła złowić do 15 ton dorsza; a taka 8-12 m - do 55 ton.
Albo ze dwa latka wstecz zaś: 8 m mogła do 20 t.; do 10 m 24 t.; do 12 m 42 t. - itd.
Zmierzyłeś ile ona wydłużona?

Tak to bywa we w praktyce...
A na odwrót takie pustaki (ze z dziobkiem obrzezanem, znaczy) występują w regatach do 6,5 m - przypadek? :rotfl:



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: qxqx
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 cze 2014, o 18:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
RyśM napisał(a):
mogła złowić
Jest to jakaś koncepcja. Ciekawe, czy tym razem właśnie o to chodziło?

Nie wiem na ile ją wydłużono. Na oko: metr z haczykiem jakimś.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 cze 2014, o 06:46 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10508
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Po prostu koles ma dlugie wędki i tam je umieszcza :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 cze 2014, o 20:09 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
coś tam można by kombinować, że może moc silnika zbyt wielka, ale to bez sensu, bo tłumaczenie RysiaM jest logicznie najbardziej eleganckie :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 cze 2014, o 12:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2013, o 06:35
Posty: 339
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 213
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Zaobserwowane dzisiaj. Ten kuter też będzie dłuższy.


Załączniki:
image.jpg
image.jpg [ 94.97 KiB | Przeglądane 4104 razy ]

_________________
Pozdrawiam,
Maciek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2014, o 13:14 

Dołączył(a): 3 cze 2010, o 14:00
Posty: 4
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
robhosailor napisał(a):
Dla mnie interesujące jest jeszcze, że prawdopodobnie przebudowę tę wymyślił nie projektant, tylko praktyk. Na podstawie swoich doświadczeń na tej łodzi.

Mam "trochę" wątpliwości co do takiego pomysłu. Pierwsza sprawa to taka, że łódź w pierwotnej wersji nie jest "raczej" tworem projektanta, a wynikiem wielu dziesięcioleci ewolucji kształtu kadłuba wdrażanym właśnie przez praktyków. Druga to taka, że ten nawis ma również masę (tu, ośmielę się polemizować z Marianem) nie podpartą wypornością i łatwo mogę sobie wyobrazić jak przy zejściu z odrobiną większej fali ten nawis wbija się w wodę i nurkując bierze sporą jej część na pokład.
Mówiąc krótko, moim zdaniem to pomyłka i nieporozumienie. :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2014, o 13:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Polemizuj waćpan:cool:

Wydaje mi się, że sklejkowy nawis ma masę nieporównywalną z resztą konstrukcji,
a wyporność pokaźna.
Fala musiała by być naprawdę bardzo krótka (albo prędkość duża) żeby zaryć takim czymś głębiej niż zwykłym dziobem.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2014, o 14:38 

Dołączył(a): 12 kwi 2014, o 09:40
Posty: 529
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 99
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie
Niestety, żadna odpowiedź nie jest trafna.
Łodzie rybackie mają określone GT wynikające z pomiaru: długości, szerokości i wysokości. Jeżeli rybak dokupił lub otrzymał z resortu dodatkowe GT to musiał je "skonsumować" - w tym przypadku poprzez zwiększenie długości łodzi. Ma teraz większe GT, złoży wniosek o refinansowanie przebudowy łodzi i otrzyma stosownie na to więcej kasy. Pomysłowość nie ma granic....


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2014, o 15:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
A Twoje GT to nie to samo o czym pisał Ryś? :?:
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 183 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL