Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 cze 2025, o 19:02




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 sie 2014, o 22:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Historia żeglugi jest równie stara, jak historia ludzkości. Już człowiek pierwotny pływał po rzekach i jeziorach na pniach drzew. Najpierw były one nieobrobione, później zaczęto je wydrążać i zaokrąglać na końcach, bądź też wiązać po kilka razem. Z wydrążonego pnia narodziła się łódź (takie łodzie-dłubanki spotyka się jeszcze do dzisiaj w wielu częściach świata), zaś ze związanych pni - tratwa. Pierwsze łodzie i tratwy poruszano odpychając się najpierw pałką, później wiosłem, jeszcze później - rozpinając nad nim płachtę żagla. Wiosła i żagiel stały się na całe tysiąclecia jedynym napędem coraz większych łodzi i statków, już nie tylko na rzekach i jeziorach, ale i na morzach. Dopiero wynalazek silnika parowego a później spalinowego przyniósł zmierzch fascynującego świata żaglowców.

Konstrukcja statków związana była zawsze z wieloma czynnikami. Uzależniona była od materiałów dostępnych na danym terenie, od przeznaczenia statku, od wiedzy i zdolności budowniczych a także od warunków jakie stawiał mu morski żywioł.
W starożytnym, niemal bezleśnym Egipcie, powstawały płaskodenne gublije, budowane z krótkich kawałków drewna i usztywniane linami, a także papirusowe tratwy. Daleki Wschód stał się na tysiąclecia królestwem sampanów i coraz to większych dżonek. Kraje arabskie stworzyły swoje, nie zmieniane przez setki lat, oryginalne łodzie i statki o dziwnych nazwach. Dzięki skośnym żaglom i odpowiednim kształtom kadłuba mogły one lawirować i płynąć pod wiatr. Normańskie plemiona północnej Europy zdobywały morza i oceany na smukłych, ostrodennych łodziach z groźnymi wojownikami - wikingami - przy wiosłach. Świat antyczny stworzył wiosłowo-żaglowe galery, które przetrwały aż do XVIII w.
Średniowiecze przyniosło coraz większą przewagę żagla jako napędu statków. Ich wielkość nie rosła zresztą zbyt szybko. Aż do XV w. nie przekraczały z reguły 300 ton wyporności. Obok wojennych galer pojawiało się coraz więcej pękatych (jak mówiono "okrągłych") żaglowych statków handlowych. Jednak dopiero pojawienie się karaweli pozwoliło zdobywać morza i oceany. Era dużych żaglowców rozpoczęła się w XVI w. od wielomasztowych i wielopokładowych galeonów.
Ciągłe doskonalenie broni palnej zmienił zupełnie formę wojen i bitew morskich. Coraz częściej walczono na odległość a abordaż i walka wręcz były tylko uzupełnieniem boju. Z czasem zmienił się też sposób prowadzenia bitew - z walki bezładnych rojów statków na walkę płynących w szyku torowym tzw. liniowców. Oprócz nich pojawiły się z czasem mniejsze żaglowce wojenne - korwety i fregaty. Udoskonalenie i zróżnicowanie techniki doprowadziło do powstania szkunerów, barków, barkentyn, brygantyn i innych.
Oddzielny rozdział stanowiły klipry - ostatnie z wielkich handlowych żaglowców. Choć pierwsze parowce miały jeszcze żagle to jednak szybki rozwój i udoskonalanie maszyn parowych doprowadziło do powstania całkowicie nowych środków morskiego transportu - już bez żagli.
Obecnie zostały już tylko żaglowce szkolne i rekreacyjne ...

Tak się zastanawiam, gdyby można było dowodzić, to czy ktoś z Nas umiałby wykonać zwrot na takim żaglowcu?
Załącznik:
imagesCA0A6RYZ.jpg
imagesCA0A6RYZ.jpg [ 7.23 KiB | Przeglądane 7047 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2014, o 23:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Przepraszam ale to zdjęcie się nie otwiera. Przynajmniej na moim komputerze. Dlatego zadam inaczej pytanie.

Czy umielibyśmy wykonać zwrot na takim jachcie(żaglowcu) z podaniem wszystkich komend? Np. starym poczciwym LWOWIE?

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2014, o 00:36 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Leszek1954 napisał(a):
Czy umielibyśmy wykonać zwrot na takim jachcie(żaglowcu) z podaniem wszystkich komend?
Mogliby-śmy zacząć od jednego masztu mniej. W celu przećwiczenia onych komend ;)
http://www.ykp.lublin.pl/czarter-mazury ... alach.html
Kiedyś dla jaj, halsując całe Tałty pod wszystkim co miała, zwrociliśmy z prawidłowymi komendami - co wymagało niejakiej giętkości języka, zważywszy na jej zwrotność - lewyfokstensztakselszotluz itepe, jak lubisz :mrgreen:
A to ino dzięki temu że w czasach minionech wolno było pływać pod wpływem, co poprawia wymowność.
Bez wpływu chyba by do łba nie przyszło ... :rotfl:
Już Głowacki zwrocił o niebo wolniej, a komendy te same.

Podejrzewam że na Lwowie byłoby duuuużo czasu...
A motorki całą naprzód, a motorki rżną,
Jakież oversztagi bez motorków są? (do luftu)



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Leszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2014, o 07:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Leszek1954 napisał(a):
czy ktoś z Nas umiałby wykonać zwrot na takim żaglowcu?
Jeśli mnie zaliczasz do "Nas" - odpowiedź brzmi: tak.
Leszek1954 napisał(a):
Czy umielibyśmy wykonać zwrot na takim jachcie(żaglowcu) z podaniem wszystkich komend?
Jeśli określenie "wszystkich" rozumiesz jako "wszystkich niezbędnych" - odpowiedź brzmi: tak.
A generalnie - wszystko jest łatwe, jak się umie.
Ryś napisał(a):
lewyfokstensztakselszotluz itepe,
Dla jaj - wspaniała zabawa, ale na serio? Brrrr.
Na "Chopinie" można tak:

Lewy szot foka luzuj, lewy hals foka wybieraj, prawy hals foka luzuj, prawy szot foka wybieraj, lewy bras foka luzuj, prawy bras foka wybieraj, lewy bras marsla dolnego luzuj, prawy bras marsla dolnego wybieraj, lewy bras marsla górnego...... itd aż do trumsla.

Ale można tak:
Nauczyć załogę, co ma robić, a potem wydać komendę:

Fok naokoło! :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowania - 5: Colonel, junak73, Leszek, Moniia, Zielony Tygrys
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2014, o 09:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2013, o 07:58
Posty: 132
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 27
Uprawnienia żeglarskie: Sternik
Z tego co mi opowiadano, sztaksle były ostatnimi żaglami przerzucanymi na drugą burtę.
Po rozpoczęciu zwrotu luzowano sztaksle. Jak statek przechodził linie wiatru, ponownie je wybierano, aby pomogły przy dalszym zwrocie. Dopiero jak zakończono brasowania rej, luzowani i przerzucano sztaksle na właściwa bortę.
Przyczyną była duża ilość żagli i zawsze zbyt mała liczba załogi. Dlatego statek prawie stawał w linii wiatru i dlatego stosowano sztuczkę ze sztakslami.

Ale może to były tylko "morskie opowieści". :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
WW


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2014, o 10:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
W.W. napisał(a):
Ale może to były tylko "morskie opowieści". :rotfl:
I tak i nie. To zależy, na jakim statku to było.

Każdy żaglowiec zachowuje się inaczej i zależy to głównie od kształtu kadłuba i zestawu (i kształtu) żagli. Np. na "Pogorii" można robić tak, jak opisałeś, aczkolwiek ja robię zwrot nieco inaczej: nie luzuję przednich sztaksli, dopóki nie zaczną pracować "na wsteczu".
Na "Chopinie" sztaksle luzuje się wcześnie i od razu (jeszcze na "starym" halsie) pada komenda "grot naokoło". Wygląda to dość idiotycznie, ale jest skuteczne. "Stary" wiatr pcha żagle na grotmaszcie w przeciwna stronę, niż na fokmaszcie, statek się obraca i przechodzi linię wiatru. Sztaksle wybiera się dopiero na nowym halsie.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2014, o 11:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Powiem szczerze. Może po kilku dniach gdybym opanował wszystkie nazwy. Ale to wymagałoby wielu ćwiczeń w głowie. Przyznaje jest to wyzwanie. Na np. takim:


Załączniki:
th_lawson.jpg
th_lawson.jpg [ 34 KiB | Przeglądane 6755 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Ostatnio edytowano 9 sie 2014, o 11:39 przez Leszek, łącznie edytowano 2 razy
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2014, o 11:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Zbieraj napisał(a):
Jeśli mnie zaliczasz do "Nas"

Widziałem kiedyś taki satyryczny rysunek, jak do typowego Niemca w wiadomym kapelusiku i bawarskich porciętach zwraca się zaaferowany turysta i zagaduje: Sprechen Sie Deutsch?..
;) :lol:

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2014, o 12:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Leszek1954 napisał(a):
Przyznaje jest to wyzwanie. Na np. takim:
Prostsze, niż myślisz. Te maszty nazywały się: Monday, Tuesday, Wednesday.... aż do Sunday.
Znaczy - po PZŻ-towsku byłoby: Lewą środy gafelgaję wybierz! :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2014, o 13:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Był taki
Stalowy hamerykancki szkuner nazywał się Thomas W. Lawson....
Ciekawe czy jako jedyny miał 7 masztów ?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

http://pl.wikipedia.org/wiki/Thomas_W._Lawson

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2014, o 15:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
To już wtedy kapitan schodził z tonącego statku jako pierwszy. :rotfl:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2014, o 19:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Są "Kapitani" i Kapitani. Mamy takiego włoskiego.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2014, o 22:32 
Kurczak napisał(a):
Ciekawe czy jako jedyny miał 7 masztów ?

O ile wiem, to tak :-)


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2014, o 00:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Prosiek napisał(a):
Kurczak napisał(a):
Ciekawe czy jako jedyny miał 7 masztów ?

O ile wiem, to tak :-)

I tylko 16 osób załogi!

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2014, o 12:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Piszemy o zwrocie przez sztag ??? :roll:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2014, o 12:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7472
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3732
Otrzymał podziękowań: 2059
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
o zwrotach przez rufę już było. ustalono, że na Omedze łatwiej

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2014, o 13:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Nie miałem gdzie wkleić, a tu chyba się też nada:
(bo miłe) :D
MJS


Załączniki:
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg [ 63.67 KiB | Przeglądane 5969 razy ]

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2014, o 15:14 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2453
Podziękował : 563
Otrzymał podziękowań: 544
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Alterus napisał(a):
jak do typowego Niemca w wiadomym kapelusiku i bawarskich porciętach zwraca się zaaferowany turysta i zagaduje: Sprechen Sie Deutsch?..

Bawarczyk nie jest typowym Niemcem, a ich wymowa (niemiecka) brzmi jak spaliny z wydechu Cartera jak wylot znajdzie się poniżej linii wodnej :rotfl:

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2014, o 15:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Leszek1954 napisał(a):
umiałby wykonać zwrot na takim żaglowcu


Myślisz o odpaleniu Diesla ?
Powinno zadziałać ... :rotfl:
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2014, o 15:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7472
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3732
Otrzymał podziękowań: 2059
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
phi tam diesel
wiosła z burt na śrubkę i jadziem

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2014, o 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
A dlaczego kapitanowie rejowców zadzierają nosa?

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2014, o 17:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7472
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3732
Otrzymał podziękowań: 2059
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
żeby te reje widzieć

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2014, o 17:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Bo muszą patrzeć wysoko do góry, gdzie pracują ich załogi, a liki nawietrzne łamią się przy nadmiernym ostrzeniu.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2014, o 17:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Phi mi tam reje:
Ja na Bomblu też muszę zadzierać, żeby widzieć grota.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 08:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Phi, ja tam jedną ręką robię zwroty na dwumasztowcu, to jak będzie miał trzy maszty, to najwyżej będę musiał użyć trzeciej ręki. ;)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 08:58 

Dołączył(a): 20 lis 2013, o 16:23
Posty: 61
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
https://www.youtube.com/watch?v=v6DZIvMZWzQ

https://www.youtube.com/watch?v=zlRbcTsm2rc

https://www.youtube.com/watch?v=B3jU9Xz_GHE

Nie wiem jak te filmy mają się do praktyki na "dużych" żaglowcach, ale widać że jest troszkę inna zabawa niż na "małych".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 09:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
E tam, duże są przereklamowane! :DD

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 09:38 

Dołączył(a): 20 lis 2013, o 16:23
Posty: 61
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Duże są dobre, możesz przespać całą wachtę gdzieś w magazynku na żagle i jest spora szansa ,że nikt nie zauważy:)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 09:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Już mi się bardziej podobają! :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sie 2014, o 12:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13158
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3093
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Borys_q napisał(a):
możesz przespać całą wachtę gdzieś w magazynku na żagle
Tylko nie rób tego, gdy starszym wachty będzie Narjess.

Ona jednego obiboka wyciągnęła nawet z kibla, w którym się ukrył. :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 146 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL