Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Sprowadzenie jachtu z zagranicy - lądem
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=19954
Strona 1 z 1

Autor:  legend [ 2 wrz 2014, o 11:22 ]
Tytuł:  Sprowadzenie jachtu z zagranicy - lądem

Mam na oku parę jachtów w Niemczech.
Zakładając, że się zdecyduje na kupno, czego powinienem dopilnować?

1. Umowa kupna/sprzedaży
2. Dokumenty jachtu (mają to jakoś zorganizowane - centralny rejestr itp.?)
3. Dokumenty przyczepy (homologacja?)

Czy z przyczepą jest tak samo jak ze sprowadzaniem samochodu (tymczasowe tablice) czy jest jakaś procedura uproszczona?
Czy jest sens przywozić jacht z przyczepą na lawecie? (i czy to możliwe? - chodzi o np. sytuację gdy przyczepa nie ma ważnego badania technicznego)

Kamil

Autor:  Flagsztok [ 2 wrz 2014, o 13:55 ]
Tytuł:  Re: Sprowadzenie jachtu z zagranicy - lądem

legend napisał(a):
Mam na oku parę jachtów w Niemczech. Zakładając, że się zdecyduje na kupno, czego powinienem dopilnować?
1. Umowa kupna/sprzedaży
2. Dokumenty jachtu (mają to jakoś zorganizowane - centralny rejestr itp.?)


Sprowadzałem ostatnio jacht z Niemiec. Wnioski:
- umowa koniecznie po polsku,
- brak jakichkolwiek numerów rejestracyjnych łódki,
- brak jakichkolwiek nazw łódki,
- ma być nazwa producenta, model łódki i jej wymiary,
- może być numer fabryczny,
- musi być nr silnika.
Umowa po polsku bo inaczej przy rejestracji będzie potrzebne notarialnie potwierdzone tłumaczenie. A jeżeli poda się jakiekolwiek numery rejestracyjne to konieczne będzie przedstawienie dokumentów potwierdzających wyrejestrowanie łódki w Niemczech.
Do urzędu skarbowego trzeba iść z umową żeby wydali zaświadczenie, że nie należy się VAT (druczek VAT-25 chyba?)

Autor:  Jaromir [ 2 wrz 2014, o 14:58 ]
Tytuł:  Re: Sprowadzenie jachtu z zagranicy - lądem

Flagsztok napisał(a):
musi być nr silnika



BTW - pytanie o numer seryjny silnika w ZGŁOSZENIU JACHTU
DO POLSKIEGO REJESTRU JACHTÓW MORSKICH
- jest zupełnie bezpodstawne.

Rozporządzenie "morsko-rejestracyjne" nakazuje podawać jedynie typ i moc oraz oznaczenie producenta silnika jachtu morskiego. Numeru silnika w przypadku rejestracji "morskiej" żaden przepis nie wymaga, ani od jachtów żaglowych z silnikiem pomocniczym, ani od jachtów motorowych. Sprawdzić można tu:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0050060043
Ergo - nie ma podstaw, by organ rejestracyjny żądał podawania numeru silnika.
Ergo nie "musi" :roll:

Ja w roku wprowadzenia rozporządzenia "morsko-rejestracyjnego" - nie orientując się jeszcze w jego szczegółach - napisałem w rubryczce "nr silnika", że "numeru seryjnego nie jestem w stanie ich odnaleźć/odczytać" Typ i moc podałem (VP MD2). Pytań na temat nr silnika nie miałem.

Autor:  legend [ 2 wrz 2014, o 16:10 ]
Tytuł:  Re: Sprowadzenie jachtu z zagranicy - lądem

Planuję sprowadzić jacht niepodlegający obowiązkowi rejestracji (śródlądowy, LOA 5-7m).
Najbardziej mnie martwi kwestia przyczepy i TUV - zakładam, że procedura jest podobna jak w przypadku sprowadzania auta :/
Nie jestem też pewien czy cała operacja to kupno/sprzedaż (czyli konieczność zapłacenia PCC) czy raczej import (w przypadku przyczepy to import).

Autor:  Jaromir [ 2 wrz 2014, o 18:05 ]
Tytuł:  Re: Sprowadzenie jachtu z zagranicy - lądem

legend napisał(a):
jacht niepodlegający obowiązkowi rejestracji (śródlądowy, LOA 5-7m).
W Polsce obowiązkowi rejestracji nie podlega żaglowy jacht śródlądowy o długości kadłuba do 12m.
legend napisał(a):
Najbardziej mnie martwi kwestia przyczepy i TUV - zakładam, że procedura jest podobna jak w przypadku sprowadzania auta :/
Nie jestem też pewien czy cała operacja to kupno/sprzedaż (czyli konieczność zapłacenia PCC) czy raczej import (w przypadku przyczepy to import).

Zakładając, że kupujesz w kraju UE - korzystasz jako "unita" ze swobody nabywania towarów i usług na całym obszarze Unii. Która to swoboda leży u podstaw Unii. Czyli - żaden "import".
PCC płaci się w każdym państwie - ale tylko w jednym. Na ogół to kraj zawarcia transakcji, chociaż można kombinować (przy wchodzących w grę sumach - gra nie warta świeczki...).
TUV/VAT - w przypadku rzeczy używanej warto zadbać o dokument potwierdzający status VAT. Dodatkowo przy rejestracji w Polsce trza się udać po formalne potwierdzenie..., że nie trzeba płacić VAT (bzdura na kółkach - za 100PLN bodaj).

Osobną sprawą są badania techniczne i uznawana w Polsce homologacja przyczepy. Od pewnego czasu homologacje są wymagane przy rejestracji przyczep - a dokonywanie tej formalności dla jednej sztuki jest całkowicie nieopłacalne.

Autor:  hurley [ 2 wrz 2014, o 21:22 ]
Tytuł:  Re: Sprowadzenie jachtu z zagranicy - lądem

Często przyczepy podłodziowe w D lub NL służą jako loza i są bez TUV co powoduje że po
drogach jechać się na nich nie da. Ale kupić warto z dokumentami ,potem procedura rejestracji jak przy kupnie samochodu. Przywieżć to można na lawecie odpowiednio dużej ,często brakuje szerokości do tej operacji.Napisz na PW -mogę pomóc we transporcie.
hurley

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/