Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Tajemnice starych jachtów https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=21644 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Stara Zientara [ 31 mar 2015, o 17:39 ] |
Tytuł: | Tajemnice starych jachtów |
Różne dziwne rzeczy działy się kiedyś z naszymi jachtami, np. zamiana nazw i dokumentów, czy budowa jako odbudowa. Stąd jest trochę zamieszania z niektórymi jachtami. Przeglądając swój spis jachtów znalazłem kilka takich dziwnych przypadków (choć na pewno nie są to wszystkie). Może ktoś jeszcze pamięta i napisze jak było: s/y DELFIN, typ Orion, r. bud. 1968. W spisie jachtów w Morzu 1976 występuje jako PZ-50 (Pogoń) i PZ-592 (PPDiUR). Według roczników PRS zmiana własciciela nastąpiła dopiero pomiędzy 1985 i 1995 rokiem. s/y EWA II IV-PZ-20, bud. 1906, odbud. 1962, JK AZS Szczecin, dł. 11,30, slup 47,5 m2, podobno od 1957: NADIR, późn. BIAŁY SŁOŃ, późn. AURORA III-PZ-25, bud. ok. 1940, JK AZS Szczecin, późn. KANIA III-PZ-59, typ Szmaragd, bud. 1967, AKM Gdańsk, późn. ALMARES Chyba nie nosiły tej nazwy równocześnie? W indeksie nazw PZŻ z 2012 jest tylko jeden o numerze POL-1902 s/y KAMRAT, PZ-473, J. Ulczyński, Szczecin, 30 m2, w Morzu z 1976 m/y KAMRAT, PZ-473, bud. 1960, przebud. 1978, YK Stal Stoczni Północnej, dł. 18,54, w rejestrach PRS 82,83,84,85 KAMRAT, PZ-1053, w indeksie PZŻ s/y LIDIA, JK Pasat, 35 m2 raz jako PZ-402, raz jako PZ-547 s/y MONIKA, JK Pasat, 35 m2, podobnie PZ-532 i PZ-886 s/y NAKON III-PZ-28, po 1976: PZ-228, bud. 1955, MKS Pogoń Szczecin, wyrejestrowany 14.12.87 POL-5467, typ Nefryt, bud. 1973, Robert Łecki, Szczecin, w rejestrach PRS od 1984 - czy miał wcześniej inną nazwę? s/y NAUTILIO II-PZ-70, późn. PZ-270, typ Folkboat T, KS Stal-Stocznia Szczecin w rejestrach PRS od 1982 r - jako PZ-694 s/y ORKAN, V-PZ-4 w spisie w Morzu 1976 jako PZ-47 i PZ-104, w indeksie PZŻ jako PZ-47, w rejestrach PRS jako PZ-104 s/y PURTK, III-PZ-7, GKM PTTK, w spisie w Żaglach 60 i 63 w rejestrach PRS 82-85 i w Morzu 1976 - PZ-97, typ Capella, bud. 1973, GKM PTTK s/y ŚLIMAK II w indeksie PZŻ dwukrotnie: jako PZ-213 i PZ-313, w Morzu 1976 tylko PZ-213 s/y TUŃCZYK w Żaglach 60 i 63: IV-PZ-21, AZS Szczecin, 35-45 m2 w Morzu 1976: PZ-201 (ex IV-PZ-1), bud. 1967, MKS Pogoń Szczecin, 35-45 m2 Inny problem dotyczy chronologii. O ile łatwo znaleźć rok budowy jachtu, przeważnie też rok nabycia za granicą, to dużo trudniejsze jest uzyskanie informacji o zmianach właścicielskich w Polsce. Najmniej dostępne są natomiast informacje o wycofaniu z eksploatacji i rozbiórce/złomowaniu/porzuceniu jachtu. Ktoś coś wie? PS. Jeden szczeciński klub w części źródeł występuje jako Pasat, a w części jako Passat. Jak się nazywał naprawdę? |
Autor: | Colonel [ 31 mar 2015, o 18:18 ] |
Tytuł: | Re: Tajemnice starych jachtów |
Cytuj: s/y DELFIN, typ Orion, r. bud. 1968. W spisie jachtów w Morzu 1976 występuje jako PZ-50 (Pogoń) i PZ-592 (PPDiUR). Według roczników PRS zmiana własciciela nastąpiła dopiero pomiędzy 1985 i 1995 rokiem. Myślę, że M@rek może nam to pomóc rozwikłać! Zapewne wynikało to z "nowego ustroju".... Cytuj: s/y EWA II IV-PZ-20, bud. 1906, odbud. 1962, JK AZS Szczecin, dł. 11,30, slup 47,5 m2, podobno od 1957: NADIR, późn. BIAŁY SŁOŃ, późn. AURORA III-PZ-25, bud. ok. 1940, JK AZS Szczecin, późn. KANIA III-PZ-59, typ Szmaragd, bud. 1967, AKM Gdańsk, późn. ALMARES Chyba nie nosiły tej nazwy równocześnie? W indeksie nazw PZŻ z 2012 jest tylko jeden o numerze POL-1902 Zdecydowanie rozdzieliłbym "Nadira", który przejściowo zmieniał powojnie nazwy od "Kani". Warto pytać w AZS Szczecin! Co do "Almaresa" to chyba jakiś błąd - moim zdaniem od początku był "Almaresem". Cytuj: s/y ORKAN, V-PZ-4 w spisie w Morzu 1976 jako PZ-47 i PZ-104, w indeksie PZŻ jako PZ-47, w rejestrach PRS jako PZ-104 VPZ-4 to stary "Orkan" inteligentnie "wyzłomowany" na przełomie lat 60/70 (?) i zastąpiony współczesnym "Orkanem", typ "Orion" (?) - w każdym razie na pewno "jednotonówka". Nie umiem wytłumaczyć dualizmu numeracji PZŻ i PRS... ktoś miał zapewne bałagan. Szczerze mówiąc trochę bardziej podejrzewałbym jednak PRS, dla kórego istotna była nazwa i numer w rejestrze, a nie oznaczenie na żaglu. |
Autor: | Kurczak [ 31 mar 2015, o 18:42 ] |
Tytuł: | Re: Tajemnice starych jachtów |
Nakon jako Nakon stał przez cały sezon w na kobyłkach w Pałacu Młodzieży. Wcześniej był na sprzedaż..... |
Autor: | M@rek [ 31 mar 2015, o 18:54 ] |
Tytuł: | Re: Tajemnice starych jachtów |
"Delfin" byl pierwszym z serii 4 Orionow jachtow OTC Zbudowanym dla zalogi B.Byrki, ktora przesiadla sie z Vegi "Ozyrys". Nazwa taka sama jak B-418 PPDi UR "Gryf"w ktorym Kpt.byl dyrektorem technicznym. Nadawanie nazw jachtow takich jak statki umozliwialo doposazenie i pobieranie map i wydawnictw. Klub "Pogon" byl klubem gospodarki morskiej.Prawdopodobnie dlatego przeszedl na stan PPDi UR "Gryf. Zostal sprzedany do Niemiec. Inne jachty o nazwach statkow Gryfu to Hajduk ( draco) Awior i Amarel Dufury 1/4t i "Bonito" -trafil do AZS a budowany byl dla "gryfu" czyli Pogoni. "Kania" to duza kabinowa mieczowka, ladnie wyremontowana, rowniez wywedrowala do Niemiec a kupil owczesny konsul w Szczecinie. Zmiana numeracji byc moze miala zwiazek z tym ze w pewnym okresie zrezygnowano z oznaczenia wielkosci zagla i zamiast PZ wchodzilo POL. Blizniak "Delfina" 3 z serii "Dal II" miala poczatkowo numer V PZ 55 pozniej PZ 155. "Orkan" byl 4 i ostatni z serii. 2 byla"Sagittari" "Nadira" znam juz jako "Nadira" po odbudowie w 62-63r inne nazwy byly wczesniej a kolejnosci nie znam. O "Nakona" zapytam Leszka łuckiego, ktory jest komandorem LOK Szczecin i plywa na Carterze "Polus" Wiem ze taka nazwe nosil ladny, klasyczny jacht poniemiecki. ""Tunczyka" pamietam stojacego prawie gotowego po wymianie praktycznie wszystkiego w hangarze"Pogoni" ale niestety odbudowy nie skonczono i kadlub rozebrano. JK Passat , ja tak pamietam byl klubem przy szczecinskiej stoczni jachtowej. |
Autor: | Jaromir [ 31 mar 2015, o 19:08 ] |
Tytuł: | Re: Tajemnice starych jachtów |
Stara Zientara napisał(a): Różne dziwne rzeczy działy się kiedyś z naszymi jachtami, np. zamiana nazw i dokumentów, czy budowa jako odbudowa. W jednym z gdańskich klubów osoby usiłujące weryfikować tego właśnie typu historie zbywano słowami "Chętnie bym ci o tym opowiedział, ale najpierw musiałbym cię zabić"... ![]() |
Autor: | M@rek [ 31 mar 2015, o 19:20 ] |
Tytuł: | Re: Tajemnice starych jachtów |
Ja nie sadze zeby teraz ktokolwiek sie bal. Problem w tym ze pokolenie moich Nauczycieli zeglarstwa juz odeszlo lub odchodzi i informacji z pierwszej reki trudno uzyskac. Wiele historii zyje wlasnym zyciem i z prawda ma coraz mniej wspolnego ![]() |
Autor: | Kurczak [ 1 kwi 2015, o 10:11 ] |
Tytuł: | Re: Tajemnice starych jachtów |
Ten Nakon, który stoi/stał w Centrum to jest Nefryt. Więc w tym przypadku i nazwa i typ się zgadza ![]() |
Autor: | Stara Zientara [ 1 kwi 2015, o 11:16 ] |
Tytuł: | Re: Tajemnice starych jachtów |
M@rek napisał(a): "Delfin" ... Zostal sprzedany do Niemiec. Pamiętasz, w którym roku?
|
Autor: | Marian Strzelecki [ 1 kwi 2015, o 13:18 ] |
Tytuł: | Re: Tajemnice starych jachtów |
Colonel napisał(a): Nie umiem wytłumaczyć dualizmu numeracji PZŻ i PRS... ktoś miał zapewne bałagan. Szczerze mówiąc trochę bardziej podejrzewałbym jednak PRS, dla kórego istotna była nazwa i numer w rejestrze, a nie oznaczenie na żaglu. Taki OT: mam kilka patentów sternika każdy z inną datą uzyskania... i nie są to wtórniki. MJS |
Autor: | Colonel [ 1 kwi 2015, o 17:47 ] |
Tytuł: | Re: Tajemnice starych jachtów |
M@rek napisał(a): "Bonito" -trafil do AZS a budowany byl dla "gryfu" czyli Pogoni. Ale "Bonito" to chyba Carter30?? |
Autor: | M@rek [ 1 kwi 2015, o 18:02 ] |
Tytuł: | Re: Tajemnice starych jachtów |
Oczywiscie, budowany byl dla "Pogoni" trafil do JK AZS a obecnie jest w prywatnych rekach mojego Kolegi. |
Autor: | M@rek [ 10 sty 2021, o 22:30 ] |
Tytuł: | Re: Tajemnice starych jachtów |
Przywracam watek bo szukajac i weryfikujac informacje o szczecinskiej jachtowce natrafilem po raz kolejny na powielanie bledow. W wikipedii np. wsrod jachtow typu Vega pominieto "Karake" ktora byla zbidowana dla Arkonii, potem Stal Stocznia( po rozwodzie z MO) a pozniej w COZ Trzebiez bodaj jako "Bravo" Z kolei wsrod kapitanow "Magnolii" pominieto tworce Pracowni Zeglarsko-Szkutniczej PM ( obecnie Centrum Zeglarskie ) Tadeusza Tobiasza ( mlodszego w odroznieniu od Komandora Pogoni o tym samym imieniu i nazwisku ) ktory opiekowal sie jachtem od odbioru ze stoczni w 66 do konca 68 kiedy przyszedl do PM Zdzislaw Paska. Moze ktos potrafi to w wiki poprawic ? |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 12 sty 2021, o 17:45 ] |
Tytuł: | Re: Tajemnice starych jachtów |
M@rek napisał(a): Moze ktos potrafi to w wiki poprawic ? Może. Każdy. W tym i Ty. To nie trudne. Ale potrzebne są źródła. Dobra: Potrafię. Jak podrzucisz źródła - dopiszę. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |