Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Albin 79 https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=22759 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | BMarek [ 17 sie 2015, o 13:51 ] |
Tytuł: | Albin 79 |
Poszukuję jakichkolwiek informacji na temat tego jachtu (rysunki, instrukcje obsługi, plany itp). Dotychczas znalazłem bardzo niewiele: http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=550 http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=22 Dziękuję z góry za pomoc. Marek |
Autor: | Ryś [ 17 sie 2015, o 20:07 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Ćwierćtonerek wg. IOR - 'chude nawisy' na końcach a środkiem pękaty; wnętrze otwarte (bez grodzi podmasztowej, maszt na pilersie w mesie), kil ołowiany, ster na skegu, silnik z przodu (pod koją dziobową), wysokość stania - tam gdzie jest podłoga ![]() http://www.anwbwatersport.nl/boten-archief/519/ Ożaglowanie: http://www.ssf.se/tk/SRS/tabell_detalj.asp?2842 Artykuł: http://www.histoiredeshalfs.com/Quarter ... N%2079.pdf |
Autor: | BMarek [ 17 sie 2015, o 22:37 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Dzięki Rysiu, za pomoc. Co prawda francuski artykuł na wiele mi się nie przyda, ale pierwszy link naprowadził mnie na stronę z kolejną porcją informacji. Umieszczam gdyby ktoś w przyszłości chciał skorzystać: http://www.anwbwatersport.nl/botenmarkt ... in-79.html Tu jeszcze gazetka Albin Marine News z 1975, w której wspomniany jest m.in. Albin 79: www.anwbwatersport.nl/boten-archief/570 ... in_009.pdf Marzy mi się taka utka ... Marek |
Autor: | Kurczak [ 19 sie 2015, o 06:59 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Fajna łodka ale mnie się osobiście nie podoba właśnie ten brak ścianki między messą a koją dziobową. Nie wiem dlaczego - bo nawet w mniejszych jachtach można ją było wygospodarować, choćby w mojej Pumie. To fajne rozwiązanie - bo daje choć odrobinę prywatności... |
Autor: | BMarek [ 19 sie 2015, o 08:37 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Zgadzam się z tobą generalnie. Ale gdybym ją miał, to pływałbym sam lub z żoną, więc problem prywatności nie będzie występował. Marek |
Autor: | Kurczak [ 19 sie 2015, o 10:14 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
A jak żona strzeli focha ? ![]() |
Autor: | BMarek [ 19 sie 2015, o 10:16 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Oj tam, jakąś kotarkę się wymyśli. Poza tym foch wiatrowi nie przeszkadza. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 19 sie 2015, o 12:20 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Kurczak napisał(a): A jak żona strzeli focha ? ![]() Za burtę! ... potrzymać chwilę ... i przejdzie. ![]() MJSS |
Autor: | BMarek [ 19 sie 2015, o 13:02 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Wiedziałem, że tak będzie - jaki by wątek nie powstał na zegluj.net i tak w końcu skręci w tę samą stronę ![]() Marek |
Autor: | Marian Strzelecki [ 19 sie 2015, o 13:26 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Ciesz się, że nie skręca wrednie i po chamsku. ![]() MJS |
Autor: | Kurczak [ 19 sie 2015, o 14:00 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Albin 79 ma silnik pod koją dziobową więc prawdopodobnie jak w przypadku Scampiego napęd pompą i silnikiem hydraulicznym. Ten sposób napędu jachtów ma swoich zwolenników jak i przeciwników ![]() |
Autor: | BMarek [ 19 sie 2015, o 14:40 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Nie znam się na tych sprawach, ale na rysunku (http://www.anwbwatersport.nl/boten-arch ... in_004.pdf) na stronie 3 jest długi wał idący bezpośrednio z silnika. Myślisz, że w takim układzie jest tam hydraulika? Marek |
Autor: | Kurczak [ 19 sie 2015, o 15:50 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Nie mogę otworzyć rysunku ale skoro jest tam długi wał to raczej jest zasilany ze standardowej przekładni mechanicznej. Z drugiej strony patrząc na przekrój poziomy kadłuba wał musiałby mieć ze dwa metry długości a śruba przy samej płetwie balastowej. Dodatkowo silnik moim zdaniem powinien być wówczas wyposażony w przekładnię kątową - bo inaczej byłby problem z odpalaniem awaryjnym silnika na korbę... |
Autor: | BMarek [ 19 sie 2015, o 16:48 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Cytuj: Z drugiej strony patrząc na przekrój poziomy kadłuba wał musiałby mieć ze dwa metry długości a śruba przy samej płetwie balastowej. Tak to dokładnie wygląda. Czy uważasz, że tak umieszczona śruba będzie miała negatywny wpływ na manewrowość na silniku? Marek |
Autor: | Marian Strzelecki [ 19 sie 2015, o 18:16 ] | ||
Tytuł: | Re: Albin 79 | ||
Tak wygląda (print scrin'em) MJS
|
Autor: | Kurczak [ 19 sie 2015, o 19:03 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Na nautykę nie. Tylko tak długi i małego przekroju, niepodparty wał trudno wyważyć lub utrzymać przez lata w stanie wyważenia co może powodować jego wibracje przenoszące się na jacht... |
Autor: | BMarek [ 19 sie 2015, o 19:42 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Kurczaku, czy myślisz, że w ponad trzydziestoletnim jachcie może to stanowić ciągły problem? Sprawa silnika od początku mnie zastanawiała. Z jednej strony wydaje mi się to dobre, bo dostęp do tak ułożonego silnika jest wprost idealny (http://image.nettix.fi/extra/boatimg/00 ... 11ae4c.jpg). Z drugiej ten wał. Zastanawiam się, czy może nie będzie tak, że jakby miał to być problem, to przy tak wiekowym jachcie, powinien być już dawno rozwiązany. |
Autor: | Ryś [ 19 sie 2015, o 20:30 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Aj, że niby taki wał to już "długi"... Odwykli od tylnonapędowców? ![]() Podejrzewałbym go o istnienie łożyska. A nawet przegubu. A zresztą... wał albo jest prosty, albo nie. A jak nie - to widać, słychać i czuć. I nie kupić łódki. ![]() |
Autor: | Kurczak [ 19 sie 2015, o 20:33 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Już wcześniej o tym pisałem. Odpal na korbę silnik umieszczony tak jak w tym jachcie... Zrobiono to w innym szwedzkim jachcie Scampi 30. Tam też silnik jest pod koją dziobową, jednak jest obrócony kołami pasowymi w stronę kabiny a za silnikiem jest pompa hydrauliczna. Od niej są poprowadzone dwa przewody ciśnieniowe do silnika hydraulicznego napędzającego śrubę. |
Autor: | BMarek [ 19 sie 2015, o 20:38 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Kurczak napisał(a): Już wcześniej o tym pisałem. Odpal na korbę silnik umieszczony tak jak w tym jachcie... Uważasz, że to mocno dyskwalifikuje ten jacht? Pytam, bo to byłby mój pierwszy jacht, nie mam więc doświadczenia i stąd trudno mi sobie wyobrazić jak często taka sytuacja w praktyce może się zdarzyć. Zakładam przy tym odpowiednią dbałość o akumulator startowy i jego naładowanie.
|
Autor: | Kurczak [ 19 sie 2015, o 20:57 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Absolutnie nie. Tylko musisz mieć świadomość, że stary silnik może mieć rozrusznikoprądnicę zamiast znanego zapewne Tobie z samochodów rozrusznika i alternatora. A to dość zawodne urządzenie - więc korba będzie potrzebna. Sprawdź po prostu czy dasz radę obracać silnikiem przy pomocy korby bezpiecznie i sprawnie. Sprawdź przy różnych obrotach czy wał pracuje cicho i nie wywołuje dużych wibracji. I tyle ![]() Ryś napisał(a): Aj, że niby taki wał to już "długi"... Odwykli od tylnonapędowców? ![]() Podejrzewałbym go o istnienie łożyska. A nawet przegubu. A zresztą... wał albo jest prosty, albo nie. A jak nie - to widać, słychać i czuć. I nie kupić łódki. ![]() Tyle, że taki wał ma dużo większą średnicę, jest wyważany dynamicznie i zazwyczaj jest podparty łożyskiem ![]() |
Autor: | BMarek [ 20 sie 2015, o 08:43 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Z trochę innej beczki zapytam. Czy kojarzycie może jacht s/y/ Jary, a szczególnie jego właściciela (http://kwr-swiadectwa.pl/orc/jary.pdf)? To jest właśnie Albin 79. |
Autor: | Jaromir [ 26 sie 2015, o 03:29 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Kurczak napisał(a): prawdopodobnie jak w przypadku Scampiego napęd pompą i silnikiem hydraulicznym. Kurczak napisał(a): Dodatkowo silnik moim zdaniem powinien być wówczas wyposażony w przekładnię kątową Kurczak napisał(a): tak długi i małego przekroju, niepodparty wał trudno wyważyć lub utrzymać przez lata w stanie wyważenia co może powodować jego wibracje przenoszące się na jacht... Kurczak napisał(a): Odpal na korbę silnik umieszczony tak jak w tym jachcie. Kurczak napisał(a): może mieć rozrusznikoprądnicę zamiast znanego zapewne Tobie z samochodów rozrusznika i alternatora. Heh - a ja widziałem tak umieszczone silniki bez hydraulicznego przeniesienia napędu, bez przekładni kątowej, bez problemów z wibracjami wału. I na dodatek odpalałem tak umieszczany silnik na korbę. Bo padł alternator i przez to aku było za słabe, by kręcić rozrusznikiem... |
Autor: | M@rek [ 26 sie 2015, o 06:19 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
BMarek napisał(a): Z trochę innej beczki zapytam. Czy kojarzycie może jacht s/y/ Jary, a szczególnie jego właściciela (http://kwr-swiadectwa.pl/orc/jary.pdf)? To jest właśnie Albin 79. Oczywiscie ![]() ![]() |
Autor: | Kurczak [ 26 sie 2015, o 07:15 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Mnie nie chodzi o samo odpalanie na korbę, bo w większości jachtów nie ma z tym problemu gdyz wejście na korbę jest od "przodu silnika, który jest skorowany w stronę kabiny. W przypadku tego jachtu trzeba to robić od strony dziobu. Nie wiem ile tam jest miejsca ale nie jest raczej ani wygodne, ani bezpieczne ze względu na możliwe "odbicie" silnika i np. poturbowanie nadgarstka... Może marudzę ale takie mam obawy... |
Autor: | M@rek [ 26 sie 2015, o 07:22 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Ile razy w zyciu musiales zapalac silnik na korbe ? Jw w ciagu dobrych 50 lat plywania moge policzyc taqkie przypadki na palcach jednej reki ![]() ![]() |
Autor: | Kurczak [ 26 sie 2015, o 07:50 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Marku, nie rozumiemy się ![]() Możesz milion razy odpalać silnik na rozrusznik, ale po to w silnikach jachtowych jest wejscie na korbę, żebyś mógł sprawnie i szybko to zrobić wówczas gdy za milion pierwszym razem okaże się, że rozrusznik szlag trafił lub akumulator rozładował w najmniej odpowiednim momencie... ![]() |
Autor: | Jaromir [ 26 sie 2015, o 09:36 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
Kurczak napisał(a): Nie wiem ile tam jest miejsca ale nie jest raczej ani wygodne, ani bezpieczne Przyznam - to powalająca logika. Ni cholery nie wiesz jak jest, ale wiesz, że nie jest ani wygodnie ani bezpiecznie... Raczej... Kurczak napisał(a): Możesz milion razy odpalać silnik na rozrusznik, ale po to w silnikach jachtowych jest wejscie na korbę, żebyś mógł sprawnie i szybko to zrobić wówczas gdy za milion pierwszym razem okaże się, że rozrusznik szlag trafił lub akumulator rozładował w najmniej odpowiednim momencie... I Ty sądzisz, że w Albinie 79 zabudowano silnik tak, że nie ma tam dostęp do "wejścia na korbę" i nie ma możliwości bezpiecznego odpalenia silnika? |
Autor: | BMarek [ 26 sie 2015, o 10:50 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
M@rek napisał(a): Oczywiscie ![]() W sensie, że znasz i łódkę, i właściciela? |
Autor: | M@rek [ 26 sie 2015, o 11:41 ] |
Tytuł: | Re: Albin 79 |
BMarek napisał(a): M@rek napisał(a): Oczywiscie ![]() W sensie, że znasz i łódkę, i właściciela? Znam lodke i poprzedniego wlasciciela ![]() |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |