Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 5 sie 2025, o 14:41




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 paź 2015, o 09:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2013, o 07:58
Posty: 132
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 27
Uprawnienia żeglarskie: Sternik
Witam

W tym roku zobaczyłem jacht o dziwnej konfiguracji żagli. Bom nie był przymocowany wahliwie do masztu a stanowił z nim jedną całość i sięgał od dziobu do rufy. Maszt bez żadnych salingów.
Wygląda na to, ze całość się obraca ustawiając jednocześnie fok i grot pod kątem do wiatru i do jachtu!. Niestety, nie widziałem go pod żaglami.

Widział to ktoś i może coś wie więcej na ten temat?

Obrazek

_________________
Pozdrawiam
WW


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 10:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Tzw Aero Rig. Całość obraca się wokół osi masztu, ponoć całkiem efektywne. Wpisz Aero rig w google i poczytaj ;)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: W.W.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 10:31 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1403
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Działa efektywnie a przy okazji w praktyce obala mit o korzystnym działaniu efektu tzw. dyszy między fokiem a grotem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 11:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
cine napisał(a):
Działa efektywnie

Ale paskudnie wygląda. Chyba bym takiego na łódce swojej nie chciał.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 12:21 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1403
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Estetyka to już kwestia indywidualna.
Dobrze i estetycznie zaprojektowany ten system ma sporo zalet.
Praktycznie uwalnia załogę od pracy linami.
Stawiasz żagle i w zasadzie już. Tylko zmieniasz kąt tego ustrojstwa.
Fakt, że na małych jachtach nie bardzo wygląda ale tego typu rozwiązania są raczej na jachty "krążownicze" dla tych co nie pytają o cenę.
A ile przy okazji dodatkowej przestrzeni na pokładzie.


Załączniki:
a2.jpg
a2.jpg [ 22.35 KiB | Przeglądane 3733 razy ]
a1.jpg
a1.jpg [ 40.46 KiB | Przeglądane 3733 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 12:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
cine napisał(a):
Tylko zmieniasz kąt tego ustrojstwa.

Jakby tak jeszcze elektrycznie :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 12:27 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1403
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Myślę, ze raczej jest napędzane hydraulicznie.
Zwróć uwagę na brak typowego olinowania stałego.
Jak potężna musi być konstrukcja masztu.
Jak dla mnie idea jest super tylko pozostaje kwestia ceny.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 12:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
W.W. napisał(a):
Widział to ktoś
Widział.
Załącznik:
Nietypowy.jpg
Nietypowy.jpg [ 135.7 KiB | Przeglądane 3716 razy ]

Jeśli chcesz więcej - wejdź na moją Picasę i kliknij w album "Nietypowe pływadła"
https://picasaweb.google.com/117042447871308516743

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 12:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Moniia napisał(a):
Tzw Aero Rig. Całość obraca się wokół osi masztu, ponoć całkiem efektywne.

Ponoć.
Przynajmniej w badaniach:
Obrazek

Powyższa grafika przedstawia wyniki badań prowadzonych na uniwersytecie Wolfsom w Southampton. Wykres przedstawia siłę ciągu w stosunku do kąta natarcia dla różnych typów ożaglowania.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 12:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
cine napisał(a):
Działa efektywnie a przy okazji w praktyce obala mit o korzystnym działaniu efektu tzw. dyszy między fokiem a grotem.
Działa nieefektywnie. Rozmawiałem z właścicielami. Twierdzili, że jest to rozwiązanie znakomite wyłącznie przy fordewindzie.
A mitu dyszy nie obala, bo nie ma porównania w identycznych warunkach. Albo masz takielunek taki, albo klasyczny. Nie ma jak zmierzyć.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 13:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Czyli nie tylko brzydkie, ale i nie pływa po dżentelmeńsku... Porażka ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 13:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
cine napisał(a):
system ma sporo zalet.
Praktycznie uwalnia załogę od pracy linami.
Stawiasz żagle i w zasadzie już. Tylko zmieniasz kąt tego ustrojstwa.
Święte słowa. Wygodne to jest, ale co do urody i efektywności - niebałdzo. :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 14:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12607
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1768
Otrzymał podziękowań: 4267
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Podwyższa bardzo środek ciężkości (bo i mocna konstrukcja i wysoko).

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2015, o 17:07 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1403
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Zbieraj napisał(a):
cine napisał(a):
system ma sporo zalet.
Praktycznie uwalnia załogę od pracy linami.
Stawiasz żagle i w zasadzie już. Tylko zmieniasz kąt tego ustrojstwa.
Święte słowa. Wygodne to jest, ale co do urody i efektywności - niebałdzo. :lol:


W/g psychologów (co jak najbardziej się potwierdza) podoba nam się to co znamy.
Muzyka naszej młodości, smaki i zapachy z domu etc.
Takiego widoku większość nie zna a nawet jeśli zna to widuje baaaardzo rzadko.
Jeśli się rozpowszechni i opatrzy to przestanie być niebałdzo.
Natomiast wygrywa wszystko w konkurencji wygoda więc szanse ma spore.
Pozostaje tylko problem ceny ale to też raczej kwestia czasu i upowszechnienia rozwiązań.
Co do efektywności to stawiam na badania naukowców niż subiektywny odbiór jednego żeglarza.
Oczywiście rozumiem też obiekcje kapitanów. Bo jak tu szkolić i wdrażać bez szotów, brasów, want i całej reszty tej ch...j plątaniny kiedy nie tylko sterem ale i pracą żagli zarządza komputer :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2015, o 16:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17688
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4533
Otrzymał podziękowań: 4287
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
cine napisał(a):
W/g psychologów (co jak najbardziej się potwierdza) podoba nam się to co znamy.
Muzyka naszej młodości, smaki i zapachy z domu etc.
Czyli prawo inżyniera Mamonia:


_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: marcingebus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2015, o 11:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Chciałbym nadmienić iż pierwszym konstruktorem który wprowadził takie rozwiązanie był Pan Mieczysław Pluciński.

Zastosował to rozwiązanie w modelu pływającym Areo. Nie sety w tamtych czasach czyli około roku 1950 mógł je jedynie testować na modelach a nie w skali 1:1.

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/



Za ten post autor mbober1 otrzymał podziękowanie od: boSmann
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2015, o 23:02 

Dołączył(a): 21 lis 2010, o 14:43
Posty: 462
Podziękował : 49
Otrzymał podziękowań: 149
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Tez ciekawa konstrukcja. Zdiecia zrobilem w Medenblik (Holandia). Przez pewien czas stalem przed tym jachtem bo wydawalo mi sie ze cos w nim brakuje.

pozdrowienia bartoszek

http://www.bartoszek.de


Załączniki:
jacht2.jpg
jacht2.jpg [ 61.13 KiB | Przeglądane 3255 razy ]
jacht.jpg
jacht.jpg [ 56.99 KiB | Przeglądane 3255 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2015, o 08:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1230
Podziękował : 70
Otrzymał podziękowań: 734
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Zbieraj napisał(a):
Działa nieefektywnie. Rozmawiałem z właścicielami. Twierdzili, że jest to rozwiązanie znakomite wyłącznie przy fordewindzie.


To coś chyba mieli nie tak... bo tego typu ożaglowanie było przez długi czas bardzo popularne w modelarstwie i doskonale się tam spisywało. Ostatnio nieco wyszło z mody (w modelarstwie także mody występują cyklicznie), ale cały czas na tytułowej stronie przepisów klasy "M"
http://www.abvrc.com.br/pdfs/Rules_Marblehead.pdf
widnieje łódka z takim właśnie ożaglowaniem.

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2015, o 09:20 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10510
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Zbieraj napisał(a):
A mitu dyszy nie obala, bo nie ma porównania w identycznych warunkach. Albo masz takielunek taki, albo klasyczny. Nie ma jak zmierzyć.


Oczywiscie, ze jest jak zmierzyc i zweryfikowac. Tradycyjnie: w tescie porownawczym dwoch identycznych jachtow z roznym takielunkiem lub w tunelu na pomiarach modelu.
Bylbym ciekaw takich pomiarow lub porownan, choc obstawialbym jednak zwyciestwo bardziej klasycznego rozwiazania.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2015, o 11:16 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1403
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Pojęcie klasycznego ożaglowania też się cały czas zmienia.
Jeszcze 50-60 lat temu klasyczne było ożaglowanie niskie.
Technologia poszła do przodu i teraz klasyczne są wysokie żagle.
Za jakiś czas klasyczne mogą być Aero.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2015, o 12:32 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9037
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
50-60 lat temu, pod wplywem formul pomiarowych ( CCA i RORC ) weszla moda na takielunki topowe ( nizsze) z duza genua i malym grotem w miejsce starego wysokiego ( Marconi).z duzym grotem i malyn fokiem z niewielkim pokryciem. Tak przebudowano takielunki przedwojennych jachtow "Nadir" Swantewit" Hetman" i paru innych.
Teraz obserwujemy jak " wraca nowe " :)
Klasyczne ozaglowanie gaflowe to czasy znacznie wczesniejsze.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2015, o 14:02 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1403
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
A ten znowu o regatach.
Czy dla ciebie świat zaczyna się i kończy na formułach pomiarowych?
Jeden z moich jachtów ma maszt niecałe 9m i bom 4,5m. Oryginalnie, stoczniowo.
A jest z końca lat 70-tych.
Wyobrażasz sobie taki proporcje na współczesnym jachcie?
O tym starszym w ogóle nie wspominam bo to całkowity oldtimer.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2015, o 15:06 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9037
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Moj ma bom 4 m a maszt 10 m i jest z polowy lat 80 i co z tego wynika ?
Takielunek oczywiscie ulamkowy :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2015, o 15:08 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9037
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Ciekaw jestem jaka dlugosc masztu i bomu ma LG 899 :) ? Moze Leszek napisze ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 250 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL