Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 16:39




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 07:13 

Dołączył(a): 19 kwi 2016, o 06:41
Posty: 7
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: ŻJ
Witajcie!

Mam pewien problem ze sztagiem w Klepper Trainer. Otóż podczas płynięcia bajdewindem w "silniejszym" wietrze luzuje Mi się sztag a lik przedni foka wygina się w łuk.

Fał foka to dyneema 4mm, stalka w liku przednim. Fał foka wybrany ile się da. Sztag dociągnięty na śrubie rzymskiej. Wanty są dość mocno napięte.

Załączyłem poglądowe zdjęcie/rysunek.

Macie może jakieś pomysły jak można to poprawić?

Pozdrawiam!
Karol


Załączniki:
IMG_20160328_173653.jpg
IMG_20160328_173653.jpg [ 215.48 KiB | Przeglądane 9860 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 09:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
Na moim jest dokladnie tak samo.
U mnie jest jedna raksa w pobliżu rogu fałowego. Zastanawiałem się czy nie dołożyć więcej raks, na całej długości liku przedniego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 10:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
karolwd napisał(a):
Fał foka wybrany ile się da

Czym go wybierasz? Windą, kandaharem?

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 11:15 

Dołączył(a): 25 mar 2016, o 07:12
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Dołożenie raks nic Tobie za bardzo nie pomoże. Prawdo podobnie maszt się wygina. Ja u siebie miałem taki sam problem dopóki nie pozmieniałem odkucia masztu z obejmami. Poprostu maszt u mnie się podawał we wszystkie strony. Złe były okucia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 12:42 

Dołączył(a): 19 kwi 2016, o 06:41
Posty: 7
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: ŻJ
dudeusz75 << Ja mam fok z liną stalową w liku przednim, nie rozpinam go na sztagu na raksach. Róg halsowy liną przywiązuję do okucia na dziobie a fałowy do fału i wciągam.

boSmann << Nie posiadam ani windy ani kandahara. Wybieram ręcznie przez knagę, pompuję i knaguję.

Myślisz żeby wybrać jeszcze bardziej fał foka po czym zebrać luz ze sztagu śrubą rzymską? Tylko czy wtedy wanty nie będą zbyt naprężone?

marcin.laga << Co dokładniej pozmieniałeś i w którą stronę?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 13:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17663
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Na moje oko: chyba zbyt giętki maszt i konieczna regulacja olinowania stałego, salingów itd.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 17:02 

Dołączył(a): 31 sie 2010, o 17:20
Posty: 713
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 72
Uprawnienia żeglarskie: jakiś sternik
U mnie niestety, też podobnie.

Przy długości masztu 650cm mocowanie sztagu jak i want jest około 60-70cm od topu.
Można napinać wanty na maksa a brak achtersztagu powoduje wygięcie topu do przodu i firankę z gieni na sztagu...

Zamierzam opuścić bom, skrócić grota o głowicę, na kwadratowo i obciąć z pół metra topu.
Powinno pomóc we właściwym napięciu takielunku...

A może coś się skiepści???


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 19:37 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Skiepści się, najprawdopodobniej. To nie ta zasada pracy. Tu wręcz obniżenie grota zaszkodzi, bo on tam zawszeć coś jednak ciągnie za top w tył...
Znaczy nie znam łódki to siem wypowiem... :mrgreen:
Owoż w takielunku "sztag i dwie wanty + salingi w tył" wszystko zależy od pracy tych want/salingów. To nie brak achtersztagu powoduje 'wygięcie topu do przodu'. To wanty nie dają rady zrównoważyć siły na foku.
Możliwe że wanty nie są dość napięte, bo w takim układzie powinny być napięte solidnie, "twardsze niż sztag" (w stanie spoczynku). Ale też należy przyjrzeć się kątowi pod jakim działają na maszt, jak i salingom i ich kątowi (i mocowaniu) - one mają utrzymać wanty ku tyłowi i 'popychać maszt do przodu'. Jeśli salingi mają luz w mocowaniu czy też nie są właściwie oparte o wanty - np. nie trafiają w nie w dwusiecznej kąta, lecz poziomo - to mogą się uchylić i nie podeprą dość masztu. Takoż jeśli są za krótkie ;) Objawem że wanty (+salingi) nie dość trzymają jest też uginanie się masztu w bok (topem na zawietrzną)

Ale spojrzałbym też na ugięcie masztu. Jeśli maszt (w stanie spoczynkowym) nie będzie miał wystarczającego ugięcia w tył, wstępnie nadanego (tzn. maszt powinien być lekko wygięty, 'napięty w łuk' ze środkiem w przód koło salingów; acz nie wiem ile w tej łódce należy) to również system nie zadziała. To wszystko ma swoją elastyczność. Sztag ciągnie górę w przód, a płótno grota też ciągnie ale w tył za dół, a wanty coś się rozciągną, i środek masztu wędruje w tył zmniejszając kąt pod którym trzymają go wanty. Przez co wanty trzymają mniejszą siłą.
A wówczas napięcie od foka przegnie dalej maszt do przodu... i po ptokach.

Jeśli wanty napięte, salingi naciskają, maszt ładnie ugięty a dalej go przegina - to pytanie czy stoi pod odpowiednim kątem, bo może powinien być pochylony bardziej w tył?

A koniec końców - gdy już takielunek nijak nie uradzi - może to jednak za dużo wiatru we w tem foku i należałoby go zrzucić? Albo on stary, zbyt workowaty, i wyrzucić? :lol:

P.S. ;)
Obrazek



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: dudeusz75
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 19:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
karolwd napisał(a):
Macie może jakieś pomysły jak można to poprawić?

Pomyslow juz tu bylo sporo, wiec kolejny: sporo zeglowalem na lodkach chemicznych z tej epoki ( w tym chojnickie 470... ) i problem polegal na braku sztywnosci kadluba - im bardziej cisniesz, tym bardziej lodka sie zweza.
Moze to tez byc problem podparcia piety masztu - wystarczy, ze pod presja obnizy sie o marny centymetr lub dwa i wszystko sie deformuje.
Nie ma tam aby jakiegos drewnianego ( niegdys...) klocka?
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowania - 2: dudeusz75, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 20:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
Ryś napisał(a):
eśli salingi [...] nie są właściwie oparte o wanty - np. nie trafiają w nie w dwusiecznej kąta, lecz poziomo

Mógłbyś to rozwinąć Rysiu? Tzn. dwusiecznej którego kąta vs "poziomo"?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 21:07 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Catz napisał(a):
braku sztywnosci kadluba - im bardziej cisniesz,


tsk misł sasanki od Sułkowskiego

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 21:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Tak ma mnostwo lodek.
No i ten klocek: moze i go nie ma, ale wtedy tak budowano.
Sprawdzic warto. Byc moze rozsypal sie w proch.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 21:24 

Dołączył(a): 19 kwi 2016, o 06:41
Posty: 7
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: ŻJ
Pomiędzy laminatowym dnem a wytłoczką kokpitu w miejscu pięty masztu jest laminatowa wręga. Przynajmniej w moim przypadku.

Myślałem o pochyleniu masztu do tyłu przez zwiększenie kąta rozwarcia salingów. Nie mam możliwości przestawienia pięty masztu.

Co do salingów to niestety nie idą w dwusiecznej kąta.

Poniżej zdjęcie.


Załączniki:
1.jpg
1.jpg [ 357.49 KiB | Przeglądane 9671 razy ]


Ostatnio edytowano 19 kwi 2016, o 21:28 przez karolwd, łącznie edytowano 1 raz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 21:25 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
dudeusz75 napisał(a):
Mógłbyś to rozwinąć Rysiu? Tzn. dwusiecznej którego kąta vs "poziomo"?
Obrazek
Siła, nacisk od napiętej wanty, działa po takim kierunku jak widać wyżej. Dlatego salingi zazwyczaj nie są mocowane poziomo lecz lekko wzwyż (bywają poziome, ale wtedy są to solidne, sztywne konstrukcje). Innemi słowy - równym kątem z obu stron.
Jeśli saling opadnie, nie będzie w linii siły, lub będzie mocowany poziomo, to część siły idzie na jego uginanie, albo nawet będzie spychać go w dół po wancie, zamiast przenosić się na maszt. Znaczy tracisz sztywność w układzie.

Ale to już drobiazgi w porównaniu z burtą unoszącą się ledwie wanta pociągnie... jako to celnie prozę życia Catz przypomniał :D
Nie wystarczy dobrze zamontować, jeszcze trzeba mieć do czego :-P



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: dudeusz75
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2016, o 21:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
karolwd napisał(a):
Nie mam możliwości przestawienia pięty masztu.

Ale sprawdzenia co sie pod nia dzieje masz!
Wiertlo 8: nawierc mozliwie blisko piety. Zobacz, powachaj, dotknij, pomacaj co Ci wiertlo przynioslo.
Moze to wcale nie to, ale sprawdzic warto i dziurke 8 mm zalatac latwo.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2016, o 08:16 

Dołączył(a): 19 kwi 2016, o 06:41
Posty: 7
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: ŻJ
Catz << Oczywiście, że mam możliwość sprawdzenia co jest pod piętą masztu. Okucie pięty masztu mogę odkręcić od kokpitu. Mówiąc o braku możliwości przestawienia masztu chodziło Mi o brak możliwości regulacji położenia pięty masztu.

W weekend będę kombinował co i jak, na pewno podzielę się wynikami :)

Pozdrawiam!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2016, o 08:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
Dziękuję Rysiu za rysunek poglądowy "dwusiecznej".

Jeszcze kwestia wygięcia masztu.
Ryś napisał(a):
Ale spojrzałbym też na ugięcie masztu. Jeśli maszt (w stanie spoczynkowym) nie będzie miał wystarczającego ugięcia w tył, wstępnie nadanego (tzn. maszt powinien być lekko wygięty, 'napięty w łuk' ze środkiem w przód koło salingów

Jak rozumiem, w spoczynku masz będzie wygięty w łuk, a jak przywieje, to masz zacznie się prostować pod wpływem sił luzujących tytułowy sztag i fok?
Czy efektem ubocznym takiej regulacji takielunku nie będzie złamanie zasady trymowania grota w zależności od siły wiatru:
Przy słabych wiatrach - maszt prosty.
Przy silnych wiatrach - gniemy maszt w łuk np. achtersztagiem.

karolwd napisał(a):
Myślałem o pochyleniu masztu do tyłu przez zwiększenie kąta rozwarcia salingów. Nie mam możliwości przestawienia pięty masztu.

Znaczy chcesz mieć prosty maszt, cały pochylony w tył?
Czy chcesz giąć maszt w łuk?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2016, o 09:00 

Dołączył(a): 19 kwi 2016, o 06:41
Posty: 7
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: ŻJ
dudeusz75 napisał(a):
Znaczy chcesz mieć prosty maszt, cały pochylony w tył?
Czy chcesz giąć maszt w łuk?


Sprawdzę obie opcje, "prostując" salingi maszt pochyli mi się do tyłu a przestawiając je bardziej do tyłu maszt wygnie się w łuk. Nie wiem co będzie lepiej działać.

Wiem, że po mocnym napięciu sztagu maszt "poszedł" mi znacznie do przodu dlatego chcę spróbować go najpierw pochylić w tył. Ugięcie topu masztu powinien zapewnić Mi obciągacz bomu. Mam rację?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2016, o 10:23 

Dołączył(a): 25 mar 2016, o 07:12
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
karolwd u mnie był problem z salingami bo jak wybierałem stenwanty i kolumnowe to zaczęło ściskać lich szparę w maszcie. Oryginalnie to było zrypane okucie salingów a mocowanie podwięzi want kolumnowych było opuszczone niżej i nie było połączone z okuciem saling owym. Myślę że u kolegi jest to samo i nie wybiera na śrubie rzymskiej mocnej bo deformuje się lich szpara. Jak na moje oko to brakuje want kolumnowych które nie pozwalają mocno wygoić masztu do przodu w środkowej cześć. A achter sztagiem napinając to otworzysz górną cześć grota i zniwelujesz przechył ale tag że tracisz siłę ciągu na żaglu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2016, o 17:15 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
O ile dokladnie odgina sie sztag? W centymetrach.

Jakie jest dokladnie napiecie want, w kg lub procentach sily zrywajacej?
Napnij stenwanty minimum na 25% i sprawdz czy problem nadal wystepuje.

Masz kolumnowki? Jezeli tak, to jakie maja napiecie?

Czy zawietrzna wanta tez sie luzuje?

Jezeli prawidlowo napniesz wanty (takielunek) i prphlem bedzie wystepowal, oznacza to najprawdopodobniej, ze kadlub Ci sie sklada.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2016, o 17:19 

Dołączył(a): 19 kwi 2016, o 06:41
Posty: 7
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: ŻJ
plitkin Want kolumnowych nie posiadam, jedynie stenwanty.
Co do pomiarów napięcia to nie jestem w stanie tego zmierzyć bo nie mam czym.
Nie zauważyłem aby wanta zawietrzna się luzowała ale też nie zwróciłem specjalnie na to uwagi, na pewno nie była luźna.

Strzałka ugięcia sztagu to na oko 10 do 15 cm.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2016, o 20:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
karolwd napisał(a):
Wiem, że po mocnym napięciu sztagu maszt "poszedł" mi znacznie do przodu

Nie wiem jak na twojej łódce ale na podobnie taklowanym Holendrze, sztag służy tylko do trzymania masztu jak gienia jest zdjęta ( w porcie) w czasie żeglugi on się dosyć luźno merda,(luz jest ograniczany ekspandorem) a maszt jest trzymany przez stalowy lik gieni)
marcin.laga napisał(a):
A achter sztagiem napinając

a macie tam achtersztag?
na Holendrze nie ma a mimo to maszt da się giąć i to mocno :-P
http://www.yachtsandyachting.com/photos ... y77751.jpg

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2016, o 21:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
marcin.laga napisał(a):
Jak na moje oko to brakuje want kolumnowych które nie pozwalają mocno wygoić masztu do przodu w środkowej cześć.

Można dodać wanty, jak również inne regulacje.
Macie podpowiedź -> http://www.sailfd.com/wp-content/upload ... gn_big.jpg
Owocnego trymowania :rotfl:

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lip 2016, o 08:34 

Dołączył(a): 17 paź 2015, o 20:12
Posty: 61
Lokalizacja: śląskie
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
karolwd napisał(a):
Witajcie!

Mam pewien problem ze sztagiem w Klepper Trainer. Otóż podczas płynięcia bajdewindem w "silniejszym" wietrze luzuje Mi się sztag a lik przedni foka wygina się w łuk.

Fał foka to dyneema 4mm, stalka w liku przednim. Fał foka wybrany ile się da. Sztag dociągnięty na śrubie rzymskiej...
Karol


W oryginalnych masztach w Trainerach jest specjalny napinacz fału do foka, przy czym do właściwego napięcia służy tylko stalówka - pozostała część - z liny plecionej służy tylko pomocniczo do wciągnięcia przedniego żagla. Potem można ją po zbuchtowaniu obłożyć na plastikowej knadze. Stalówka naciągnięta przez ten patent jest bardzo mocno napięta - mało prawdopodobne by dało się to zrobić z użyciem zwykłej plecionej linki i knagi rogowej. Jak u siebie "postawię" foka, to sztag pozostaje wtedy umiarkowanie luźny - stalówka od foka przejmuje jego rolę. I tak to chyba ma być.
Tu masz kompedium wiedzy o taklowaniu naszego modelu:
http://www.gruben.de/images/archiv/takelanleitung/takelage_trainer.pdf



Za ten post autor pike22 otrzymał podziękowanie od: dudeusz75
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lip 2016, o 08:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
pike22 napisał(a):
kompedium wiedzy o taklowaniu naszego modelu

kolego pike22, robicie dobrą robotę :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 312 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL