Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 kwi 2024, o 00:11




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 maja 2016, o 15:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2010, o 21:45
Posty: 340
Lokalizacja: 3City
Podziękował : 667
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: som
Właśnie firma czarterowa przysłała mi radosna nowinę, ze jacht, który zarezerwowałem, został sprzedany.
Dobra dostane oczywista zastępczy, trochę większy i nowy. Jest jedno, ale. Ale nazywa się dwie pletwy sterowe.

Czy ktoś może się podzielić doświadczeniem jak się tym manewruje na silniku - chodzi mi o bieg wstecz i zachowanie śruby przy parkowaniu tyłem.
Jest jakąś różnica w stosunku do steru z jedna płetwą?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 maja 2016, o 15:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
nauaag napisał(a):
Czy ktoś może się podzielić doświadczeniem jak się tym manewruje na silniku - chodzi mi o bieg wstecz i zachowanie śruby przy parkowaniu tyłem

Praktycznie tak samo, jak z jedną płetwą.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 maja 2016, o 16:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
nauaag napisał(a):
chodzi mi o bieg wstecz i zachowanie śruby przy parkowaniu tyłem.
Jest jakąś różnica w stosunku do steru z jedna płetwą?


Przy biegu wstecznym nie powinno to mieć większego znaczenia.
Pewną różnicę będziesz widzieć przy biegu naprzód ze względu na fakt, iż odrzut ze śruby napędowej nie będzie trafiał bezpośrednio na przednią krawędź płetwy sterowej.
Siłą rzeczy będziesz miał mniejszy niejako efekt odrzucania rufy przy np. gwałtownych "kopnięciach" manetką.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: nauaag
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 maja 2016, o 16:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2010, o 21:45
Posty: 340
Lokalizacja: 3City
Podziękował : 667
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: som
bury_kocur napisał(a):
nauaag napisał(a):
chodzi mi o bieg wstecz i zachowanie śruby przy parkowaniu tyłem.
Jest jakąś różnica w stosunku do steru z jedna płetwą?


Przy biegu wstecznym nie powinno to mieć większego znaczenia.
Pewną różnicę będziesz widzieć przy biegu naprzód ze względu na fakt, iż odrzut ze śruby napędowej nie będzie trafiał bezpośrednio na przednią krawędź płetwy sterowej.
Siłą rzeczy będziesz miał mniejszy niejako efekt odrzucania rufy przy np. gwałtownych "kopnięciach" manetką.
Pzdr
Kocur

Dzieki


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 paź 2017, o 22:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2010, o 14:31
Posty: 72
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 44
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: kj
Cześć
W przyszłym roku prawdopodobnie będę miał dwupłetwowca i stąd pytanie do nauaag .

Ciekawy jestem jakie masz wrażenia po manewrowaniu z dwoma płetwami sterowymi?
Czy faktycznie jest znacząco mniejszy efekt nadrzucania rufy przy "kopnięciu" manetką?

Pzdr
Artur

_________________
Pzdr
Artur Malec


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2017, o 19:27 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 18:44
Posty: 96
Lokalizacja: poludniowa FR
Podziękował : 42
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: bez uprawnian
Czesc,
moim zdaniem trzeba sprawdzic na danym jachcie.
Ja mam dwie pletwy poczatkowo 0,50 cm glebokie.
Teraz 0,9.
Silnik nie jest w osi jachtu. Przesuniety na prawa burte z powodow:
1) wiecej miejsca w kabinie
2) strumien wody sruby napedowej bezposrednio na ster. W biegu naprzod.

Niestety silnik ma mala moc 15 koni przy wadze jachtu brutto 5,5T.
Nie nadrzuca rufy! Nie daja rady bo za slaby.

Problemy na wstecznym:
1) duzy nacisk wody na pletwy sterowe powodowal zlozenie sie jednej pletwy w poprzek jachtu.
Laczenie bylo na gumowych stopach od windsurfinga. A ze rumpel byl na jednej pletwie to wciaz z ta bez rumpla byl klopot!
2) aktualnie mam rumpel centralny i przeguby z kwasowki regulowane sciagaczami takimi od want zespawanymi z przegubami.
3) duzy nacisk na rumpel ( na wstecznym) zmusil mnie do przyspawania dla kazdego ze sterow blokady.
Teraz stery nie odchylaja sie wiecej niz 30° w prawo i lewo . Co jest wystarczajace w manewrach i na zaglach.

Nieststy na wstecznym jacht sam idzie w prawo. Nigdy w lewo! Wychylenie sterow nic nie daja. Oczywiscie gdy nabierze predkosci to zaczynaja dzialac stery i mozna tez w lewo. Zazwyczaj za pozno przy manewrach w ciasnych marinach. Czasem potrzebna jest cala strategia manewrowania. Czasem jest to pomocne.

Problemy na zaglach. ( pewnie ze sa).

Moje stery sa zamocowane pod katem 10°, dystans miedzy nimi jest niewielki, 60 cm miedzy osiami czyli 30 cm kazdy od osi jachtu. Pochylenie sterow powoduje ze rumpel nie znajduje sie w osi jachtu gdy ster (ten pracujacy-zawietrzny) jest w pionie.
Konsekwencja nieoczekiwana jest znmiejszenie ramienie pracy pilota! Przy silnych wiatrach pilot po prostu blokuje sie bo ramie jest calkowicie wysuniete a pletwa sterowa nie ma dostatecznego wychylenia by spelnic swoja role. Chce zrobic regulowany zaczep pilota. Nie ten od stronu rumpla ale ten "staly" Mysle ze zamiast jednago otworu powinna byc kilka. Na prawa i lewa burte. Zeby mozna przestawic ramie pilota i kompensowac stale odchylenie rumpla od osi jachtu. W ten spsob pilot bedzie myslal ze rumpel jest w osi. No mam nadzieje.

Problematyczne jest tez ustawienie sterow wzgledem osi jachtu spowodowane katem (10°) odchylenia pletw sterowych.
Jak to wyglada w praktyce na moim jachcie.

Na silniku i przy slabych wiatrach. Bez przechylu lub mniejszym niz 10°
1)[color=#FF0000] stery ustawione rownolegle[/color] do osi jachtu powoduja zawiriwania
Raz jeden pracuje lepiej raz drugi. Znaczy jeden znajduje sie w osi (oczywiscie nie w osi konstrukcyjnej jachtu tylko w osi lini wodnej przy danym przechyle) drugi hamuje co widac po zwiekszonych wirach wody.
2) stery ustawione lekko rozbieznie do osi jachtu
Na silniku i przy slabych wiatrach.
Doskonala statecznisc! Mozna zostawic rumpel luzno bez konsekwencji.
Zawirowania regularne wieksze po zewnetrznej sterow. Nieststy dwa stery hamuja.
3) [color=#FF0000]stery ustawione lekko zbierznie.[/color]do osi jachtu.
Dobra statecznosc choc wydaje sie mniejsza nie w przypadku powyzej. Duze zawirowania miedzy sterami.
Na zaglach przy srednich wiatrach. Przechyl jachtu powyzej 10°.
1) stery ustawione rownolegle. To samo co w slabych wiatrach.
2) stery ustawione lekko rozbieznie bardzo dobra praca zwlaszcze z przywiazanym sterem. Jacht odpada samoczynnie mimo normalnej tendencji do ostrzenia. Dlaczego? Zmiana geometri lini wodnej w przechyle. Im wiecej sie jacht przechyla tym bardziej pletwa sterowa zwieksza kat do osi lini wodnej. Oczywiscie rumpel przymocowany.
3) stery ustawione lekko zbieznie. Efekt odwrotny. Jacht traci sterownosc im wiekszy przechyl. Na dodatek im wiekszy przechyl tym bardziej pletwa sterowa ostrzy. Zmiana geometri w stosunku do osi lini wodnej.

Idealnie by bylo ustawic stery lekko rozbierznie i podnosic pletwe nawietrzna zeby nie przeszkadzala. Niestety tego jaszcze nie robilem. Mam podnoszone stery za pomoca linek i skrecone duza sruba ktora nielatwoodkrecic . Ze wzgledu na bezpieczenstwo nie robie tego.
Za to sprawdzalem w porcie i okazuje sie ze gdy podnosze jedna pletwe sterowa jej ciezar i spowodowane nim ramie sily powoduja przesuniecie sie pletwy w wodzie.
Pozostaje wiec ustawienie rownolegle do osi jachtu co ma za konsekwencje stale wychylenie (na nawietrzna) rumpla od osi jachtu, zawirowania i hamowanie. Coz !?
Dobra strona jest zwiekszenie sterownosci bo pracujacy ster jest wciaz w wodzie. Nawietrzny w przechyle mniej przeszkadza bardziej wychodzac z wody. Ale co to za pociecha?

Mam nadzieje ze wyjasnienie jest wystarczajaco jasne i sie przyda. Nie zapomniec ze jacht ma inna linie wodna w przechyle i na prostej stepce i ze pletwy sterowe sa pod katem 10° do konstrukcyjnej lini wodnej.



Za ten post autor ULTIMA T. otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2017, o 19:54 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
ULTIMA T. napisał(a):
Czesc,
moim zdaniem trzeba sprawdzic na danym jachcie.
Ja mam dwie pletwy poczatkowo 0,50 cm glebokie.
Teraz 0,9.
Silnik nie jest w osi jachtu. Przesuniety na prawa burte z powodow:
1) wiecej miejsca w kabinie
2) strumien wody sruby napedowej bezposrednio na ster. W biegu naprzod.


Sorry ale co to ma do rzeczy ??? Co ma twój jacht i te rozwiązania do typowej czarterówki ???

Reszty postu nie skometuję bo totalnie bez sensu wywody w kontekście typowych jachtów dostępnych w czarterach na których lepiej się steruje niż w klasycznym układzie.

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2017, o 20:17 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1427
Podziękował : 519
Otrzymał podziękowań: 651
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
ULTIMA T. napisał(a):
Mam nadzieje ze wyjasnienie jest wystarczajaco jasne i sie przyda.


Komu? Masz wszystko spieprzone.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

junak73 napisał(a):
Reszty postu nie skometuję bo totalnie bez sensu wywody


Zgadza się, bez sensu.



Za ten post autor cors otrzymał podziękowania - 2: Colonel, krzychuAPIA
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2017, o 20:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ULTIMA T. napisał(a):
silnik ma mala moc 15 koni przy wadze jachtu brutto 5,5T.
Nie nadrzuca rufy! Nie daja rady bo za slaby.


Sorka, ale coś masz schrzanione.

Silnik Diesla 15 KM z dobrze dobraną śrubą powinien bez kłopotów odrzucać rufę śrubą umieszczoną przed płetwą sterową.

ULTIMA T. napisał(a):
Ja mam dwie pletwy poczatkowo 0,50 cm glebokie.


Może napisz coś o swoim jachcie - jakieś jego dane ...

ULTIMA T. napisał(a):
Mam nadzieje ze wyjasnienie jest wystarczajaco jasne i sie przyda.


Wybacz ale wyjaśnienie jest - nie gniewaj sie - bez sensu.

Na koniec Twego wywodu ciśnie mi się na usta pytanie - po cholerę Ci te dwie płetwy ?

Jedna - klasyczna - nie byłaby lepsza ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2017, o 21:39 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 18:44
Posty: 96
Lokalizacja: poludniowa FR
Podziękował : 42
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: bez uprawnian
bury_kocur napisał(a):
Na koniec Twego wywodu ciśnie mi się na usta pytanie - po cholerę Ci te dwie płetwy ?


Tak jest w planach budowy.
Jacht CHATAM 28 .
Ten architakt robil tez SPANIELKA z Jaworskim.
Po co im byly dwie pletwy?
Ze zdjec wyglada ze na Spanielku zawieszone w pionie.

junak73 napisał(a):
Sorry ale co to ma do rzeczy ??? Co ma twój jacht i te rozwiązania do typowej czarterówki ???

Co ma znaczyc ta typowa czarterowka. Ze zrobiono 30 takich samych a moze 300.
Jachty maja to do siebie ze sa nietypowe. Nawet te z jednego kopyta.
Chcialem sie tylko podzielic doswiadczeniem z moim "prototypem".

nauaag napisał(a):
Czy ktoś może się podzielić doświadczeniem jak się tym manewruje na silniku

Wlasnie to zrobilem. A ktory z krytykow ma doswiadczenie z dwoma sterami?
I na jakich lodkach? Tez bym chcial skozystac z doswiadczenia i moze sie czegos nauczyc?
Z szacunkiem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2017, o 22:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ULTIMA T. napisał(a):
Tak jest w planach budowy.


To ta łódka ?

http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2538&page=0

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2017, o 22:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Zaletą tego co Ultima T napisał jest fakt, że można prześledzić różnice w zachowaniu się jachtu w zależności od wzajemnych ustawień sterów.
Wadą zaś to, że nie bardzo wiemy po co konstruktor stworzył takie dwa małe stery w tak tradycyjnej łódce.
Na dodatek stery rozchylone, ale bardzo blisko siebie usytuowane.
Jeszcze bardziej na dodatek, jeden z nich jest na osi silnika.
To wszystko razem stwarza dysonans: po co to wszystko.

Wąski dziób i szeroka rufa dają w przechyle układ kadłuba nie po osi symetrii jachtu.
Podwójne płetwy stosuje się (taka jest tego idea) w jachtach w których rufa jest tak szeroka, że jeden ster wychodzi w przechyłach z wody i jacht traci sterowność.
Żeby w ogóle dało się pływać pod żaglami na takich "żelazkach" trzeba było coś wymyślić ...stąd jakieś rozwiązanie problemu.
Załącznik:
Komentarz: rys. z Żagli
_ostry-dziob-i-szeroka-pawez-czy-odwrotnie_631646.png
_ostry-dziob-i-szeroka-pawez-czy-odwrotnie_631646.png [ 182.72 KiB | Przeglądane 7465 razy ]

Kadłub płynie w jedną, kil w drugą, a stery to kompensują hamując skutecznie całość.
Usytuowane na rogach pawęży i bardzo szeroko rozstawione płetwy rzadko pracują razem i nie wpływają wzajemni na siebie, a to, że kil jest nie po osi ... no trudno.

Po co takie rozwiązania w czarterówkach gdzie nie ma szybrowych mieczy bocznych, a rufa nie jest przesadnie szeroka?
...Może Cors coś wie? ;) Dla mnie to tylko szpan.

Tu "w Chatam" wszystko jest dziwnie i niekonsekwentnie.
Daje to jednak wyolbrzymiony (jak w krzywym zwierciadle) obraz wad i problemów manewrowych przy zastosowaniu podwójnych płetw sterowych.


Załączniki:
chatam 28 stery.jpg
chatam 28 stery.jpg [ 190.89 KiB | Przeglądane 7465 razy ]

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"

Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: ULTIMA T.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2017, o 07:49 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
ULTIMA T. napisał(a):
Wlasnie to zrobilem. A ktory z krytykow ma doswiadczenie z dwoma sterami?


Ja też to zrobiłem...
junak73 napisał(a):
na których lepiej się steruje niż w klasycznym układzie.


Na przykładzie żeglugi Bawarią 46 i Oceanisem 38 oba jachty lepiej mi się prowadziło do przodu jak i do tyłu.

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2017, o 09:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 14:47
Posty: 1328
Podziękował : 918
Otrzymał podziękowań: 237
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
Jak ktoś chce "do tyłu" to musi wybrać jacht ż płetwą sterową obracającą się o 180 stopni. :-)



Za ten post autor reed otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2017, o 11:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
reed napisał(a):
Jak ktoś chce "do tyłu" to musi wybrać jacht ż płetwą sterową obracającą się o 180 stopni. :-)
Albo obrócić jacht "do tyłu". ;)

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2017, o 11:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Marian Strzelecki napisał(a):
reed napisał(a):
Jak ktoś chce "do tyłu" to musi wybrać jacht ż płetwą sterową obracającą się o 180 stopni. :-)
Albo obrócić jacht "do tyłu". ;)


Nie jacht tylko ster, nie obrócić tylko przenieść i nie do tylu tylko do przodu.
Po prostu bardziej efektywnym rozwiązaniem jest tzw. ster przenośny z możliwością montowania na dziobie.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2017, o 11:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
SIRK napisał(a):
Po prostu bardziej efektywnym rozwiązaniem jest tzw. ster przenośny z możliwością montowania na dziobie.

Taki strumieniowy, ale mniej. :rotfl:

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2017, o 22:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Marian Strzelecki napisał(a):
Taki strumieniowy, ale mniej.


Ty się tak nie śmiej, przy zatłoczonych marinach umiejętność pływania na wstecznym nieoceniona a "thruster" przy "twin rudders" może tylko pomóc.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 paź 2017, o 23:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
SIRK napisał(a):
Cytuj:
Marian Strzelecki napisał(a):
Taki strumieniowy, ale mniej.

Ty się tak nie śmiej, przy zatłoczonych marinach umiejętność pływania na wstecznym nieoceniona a "thruster" przy "twin rudders" może tylko pomóc.

Ja się nie śmieję, uważam to za jeden z ciekawszych pomysłów w ostatnich latach, nawet do niedawna myślałem, że to ja coś takiego wymyśliłem, ale byłem "opózniony w wiedzy". :lol:

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2017, o 12:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2010, o 21:45
Posty: 340
Lokalizacja: 3City
Podziękował : 667
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: som
kolorama napisał(a):
Cześć
W przyszłym roku prawdopodobnie będę miał dwupłetwowca i stąd pytanie do nauaag .

Ciekawy jestem jakie masz wrażenia po manewrowaniu z dwoma płetwami sterowymi?
Czy faktycznie jest znacząco mniejszy efekt nadrzucania rufy przy "kopnięciu" manetką?

Pzdr
Artur


Wywołany do tablicy odpowiadam.

Nie masz się, czego bać, choć możesz mieć problem z efektem skali (jeżeli będziesz mieć lodke 50 stopowa). W ubieglym oraz obecnym roku brałem ta sama łódkę Jeanneau Sun Odyssey 349 czyli 9.97 metra. Silnik ok 21 Km -moc wystarczająca na lekka łódkę. Standard żagli – czarterowy (Fok na rolerze + grot). Ogólnie czarterowe żelazko z plaska rufa.

Dla długości 10 m manewrowało mi się wybornie: np. sam się zdziwiłem gładko wykonaną zacieśniona cyrkulacja w Ciutaddelli na Minorce, oraz w zatoczkach na wschodzi Majorki gdzie jak wiadomo za szeroko nie jest.
W Palmie w porcie tez nie było problemu z parkowaniem czy podjechaniem tyłem na stacje. Przy biegu wsteczym i manewrowaniu (czyli kopnieciami manetka wstecz/0/naprzod ) przy dojsciu rufą do nabrzeza - nie bylo problemow. Nie odczulem narzucania rufy.

Ale były tez "plusy ujemne":
- Stery są umocowane blizej burt niz osi jachtu i dodatkowo ustawione pod katem: przy parkowaniu tyłem trzeba bardziej uważać na cumy z sąsiednich mooringow, szczególnie przy bocznym wietrze w ciaśniejszych i płytszych marinach ;-/
- Kola sterowe tez byly dwa, a manetka silnika była tylko po prawej burcie. Co ograniczało widoczność, ale dało się przyzwyczaić

Z plusów dodatnich:
- przy odpowiednio ztrymowanych żaglach i 3-4B z połwiatru udało się popłynąć samosterownie dłuższa chwile.

Tak miałem stracha przed nowym niczym dziewica przed nocą poślubna, ale analogicznie raczej skończyło się pozytywnie. ;) Ogolnie lodke milo wspominam


Załączniki:
Komentarz: tak to wyglada od spodu
minorka.jpg
minorka.jpg [ 103.98 KiB | Przeglądane 7208 razy ]
Komentarz: Schemat Twinn rudder
twin_2.jpg
twin_2.jpg [ 248.92 KiB | Przeglądane 7208 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2017, o 13:00 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
nauaag napisał(a):
Komentarz: tak to wyglada od spodu


WOW czarterówka ze składaną śrubą ?? jestem pozytywnie zaskoczony.

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2017, o 18:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2010, o 14:31
Posty: 72
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 44
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: kj
nauaag napisał(a):
Nie masz się, czego bać, choć możesz mieć problem z efektem skali (jeżeli będziesz mieć lodke 50 stopowa)


Dzięki za info i właśnie ta skala :-?
Szykuję się na bavarkę 55 cruiser w Chorwacji. To jednak prawie 17 m długości i zacieśnianie cyrkulacji w manewrach portowych wydaje się potrzebne jak nigdy.
Takie odsuwanie rufy na boki kopem do przodu zawsze daje poczucie panowania nad materią, mogłem się praktycznie obracać w miejscu jak chciałem. Teraz ten efekt będzie… no właśnie… czy dużo mniejszy, czy wręcz w ogóle go nie będzie przy tej skali.

Właśnie wyczytałem w necie, że cyt. manewry powinny być jak najprostsze i planowane na „jeden raz” . No kurcze pieczone, gdyby tak miało być, to jednak wyzwanie :)

Tak się zastanawiam, czy nie jest tak, że w przypadku dwóch płetw sterowych jacht szybciej (tzn. przy mniejszej prędkości) reaguje na skręt steru.

nauaag napisał(a):
przy parkowaniu tyłem trzeba bardziej uważać na cumy z sąsiednich mooringow

oj tak, dzięki, dobra uwaga, przy tej szerokosci i rozstawionych płetwach będę musiał mieć to cały czas w tyle głowy...
Załącznik:
Komentarz: Bavaria 55 Cruiser
twin_rudder.png
twin_rudder.png [ 174.41 KiB | Przeglądane 7166 razy ]

_________________
Pzdr
Artur Malec


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2017, o 20:17 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 18:44
Posty: 96
Lokalizacja: poludniowa FR
Podziękował : 42
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: bez uprawnian
bury_kocur napisał(a):
To ta łódka ?

Tak juz zapomnialem ze ...

Marian Strzelecki napisał(a):
Wadą zaś to, że nie bardzo wiemy po co konstruktor stworzył takie dwa małe stery w tak tradycyjnej łódce.

Jak juz pisalem powyzej to zeby bylo wiecej miejsca w kabinie. I lodka jest mieczowka.
Wiec dwie plytkie pletwy sterowe mialy zastwpic jeden gleboki.

Marian Strzelecki napisał(a):
Na dodatek stery rozchylone, ale bardzo blisko siebie usytuowane.

Podobno sa blisko siebie zeby dzialaly podobnie jak jeden ster. No i zeby chociaz jeden byl w lini sruby napedowej.

Marian na zdjeciu to moj jacht w czasie budowy w PL. Aktualnie wyglada tak jak na stronie Kulinskiego.

Wybralem plany tego jachtu nie z powodu sterow i bez doswiadczenie z dwoma sterami.
Plywa jak opisalem. Do tej pory nie bylo to powodem wypadku ale lepiej wiedziec co sie robi.
Pewnie ze duze stocznie robia prototypy i rozwijaja powoli konstrukcje czesto nadajac im nowe nazwy. Nie dziwie sie ze prowadzic nowoczesny jacht jest latwo. Czeste plywaja nimi nie zeglarze wiec coraz bardziej jachty przypominaja przyczepy kampnigowe w wersji luksus i prowadza sie jak samochody. Dopoki nie ma wiatru w porcie.

Czy ktos wie jak zachowywal sie SPANIEL Jaworskiego?
Na SPANIELKU tez byly dwa stery. Konstrukcja Caroff/Jaworski.
Dla przypomnienie CHATAM konstrukcja Caroff.

Marian Strzelecki napisał(a):
Tu "w Chatam" wszystko jest dziwnie i niekonsekwentnie.

Tez tak twierdze dwa stery i silnik z boku.
Po 9 latach plywanie na tej lodce mysle ze odpowiedz nie jest taka prosta. Jaka czesc "winy" ma moj sposob sterowania? Chociaz prawde mowiac testowalem manewry wokol bojki i nic nie wymyslilem. Tylko wiem jaka jest reakcje jachtu i robie co trzeba by bylo dobrze.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 cze 2018, o 15:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2010, o 14:31
Posty: 72
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 44
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: kj
kolorama napisał(a):
Szykuję się na bavarkę 55 cruiser w Chorwacji. To jednak prawie 17 m długości i zacieśnianie cyrkulacji w manewrach portowych wydaje się potrzebne jak nigdy.
Takie odsuwanie rufy na boki kopem do przodu zawsze daje poczucie panowania nad materią, mogłem się praktycznie obracać w miejscu jak chciałem. Teraz ten efekt będzie… no właśnie… czy dużo mniejszy, czy wręcz w ogóle go nie będzie przy tej skali.


Jestem już po rejsie i manewrach na bavarce 55 cruiser.

Efekt nadrzucania rufy kopnięciem manetki do przodu jest faktycznie niewielki i wynika raczej z efektu propwalk (obrotu śruby). Przy mocnym kopnięciu do tyłu, rufa odrzucana była znacznie mocniej w lewo z tego samego powodu i to akurat warto uwzględnić w manewrach szczególnie gdy dochodzimy rufą.

Generalnie manewrowanie tak dużym jachtem okazało się dość wygodne.
Duża moc silnika (110hp) i dziobowy ster strumieniowy pozwalał na precyzyjne manewrowanie nawet przy silnym wietrze. Zresztą masa (18 ton) tu była sprzymierzeńcem. Na 40-kach byłbym już mocno spychany przez wiatr gdy tu jacht ledwo zaczynał reagować.
Wszelkie niekorzystne zmiany położenia szybko i skutecznie korygowało się bowtrusterem.

Świetnie się też płynęło tym jachtem na żaglach. Przy wietrze 20-25 kn jacht szedł na samej genule równo, szybko (9,3 kn) i bez większej reakcji przechyłami na pojawiające się szkwały. To była prawdziwa przyjemność dla całej załogi.

_________________
Pzdr
Artur Malec



Za ten post autor kolorama otrzymał podziękowanie od: nauaag
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 333 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL