Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 kwi 2024, o 12:15




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 lis 2017, o 12:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witam szacowne grono !!!
Po pokaźnej lekturze forum i odnalezieniu wielu interesujących wątków postanowiłem przedstawić mój solarny ponton.

Obrazek

Obrazek

Jestem pomysłodawcą i wykonawcą wszystkich zastosowanych rozwiązań. :lol:
Sprzęt :
- ponton Excursion 5
- silnik elektryczny Intex 68631 420W 12V maksymizer
- akumulator Divine F5 100Ah 12V
- sterownik MPPT tracer 3210A
- panele polikrystaliczne 4 szt. o łącznej mocy 380W

Wydajność zestawu jest wystarczająca do wielodniowego pływania bez konieczności doładowywania zewnętrznego akumulatora.

Szczegóły napędu i konstrukcji

1. Sprawność zestawu paneli PV


Parametry techniczne podawane na panelach dotyczą warunków idealnych i są czysto teoretyczne, nigdy nieosiągalne w warunkach normalnej pracy.
Nominalna moc modułu podawana przez producenta jest mocą zmierzoną w tzw. warunkach STC (Standard Test Conditions). Warunki STC, w których sprawdzane są standardowo właściwości paneli fotowoltaicznych, to temperatura 25 st. C. oraz nasłonecznienie 1000 W/m2.
Sprawność ogniw fotowoltaicznych z krzemu monokrystalicznego kształtuje się obecnie na poziomie od 14% do 17% (moc uzyskanej energii elektrycznej do mocy promieniowania )
Sprawność ogniwa zmniejsza się wraz ze wzrostem temperatury; to zjawisko można zminimalizować poprzez zapewnienie dobrej wentylacji. Bez wentylacji straty są o 5% mniejsze niż z wentylacją. Przy wysokich temperaturach można założyć 0,5% zmniejszenie sprawności na 1°C. Wg badań, jeżeli temperatura ogniwa podwyższy się z 25°C do 55°C to spadnie sprawność o ok. 15%.
W Polsce jest dość daleko do równika i słońce nigdy nie jest w zenicie z tego też powodu najwyższa zarejestrowana moc mojego zestawu teoretycznie 380W wynosiła zaledwie 272W.

Napięcie pracy paneli teoretycznie 12V, jest dużo wyższe i wynosi około 17-19V w punkcie tzw. mocy maksymalnej.
W zależności od tego w jaki sposób pozyskujemy energię z paneli możemy zyskać lub stracić od 10 do 24 % energii, używamy do tego dwóch metod :

1. metoda PWM - regulator ładowania zmniejsza napięcie PV z 17V do aktualnego napięcia akumulatora 11-13V różnica zamieniana jest na ciepło i tracimy energię
2. metoda PWM MPPT -ta metoda nie traci energii (sprawność powyżej 98%) i polega na transferze energii z obwodu PV do obwodu akumulatora wg wzoru U_pv * I_pv = U_ak * I_ak
Co oznacza że na obwodzie ładowania akumulatora zmniejszenie napięcia będzie skutkowało wzrostem prądu ładowania.

Oto kilka zarejestrowanych punktów pracy regulatora MPPT
U solar U akumulator U obciążenie I solar I akumulator I obciążenie moc solar prąd MPPT zysk mocy wzrost mocy
17,3 11,9 11,7 3,7 5,0 10,4 64,0 5,4 19,6 23%
16,3 11,8 11,8 6,4 -6,2 16,9 104,3 8,8 28,2 21%
16,7 11,8 11,8 7,1 -8,4 18,9 118,6 10,0 34,1 22%
16,6 11,7 11,7 7,2 -5,7 18,0 119,5 10,2 34,6 22%
16,6 11,8 11,7 7,3 -8,0 19,4 121,2 10,3 34,3 22%
16,7 11,8 11,8 7,7 -6,8 19,5 128,6 10,9 37,0 22%
15,9 11,8 11,7 9,0 -5,4 19,2 143,1 12,1 36,2 20%
16,6 11,7 11,7 8,8 -7,9 13,0 146,1 12,5 42,3 22%
15,3 12,7 12,7 11,7 -1,1 13,0 179,0 14,1 29,8 14%
15,1 12,7 12,7 12,3 -0,6 12,6 185,7 14,6 28,9 13%
15,3 12,5 0,0 13,2 16,3 0,0 202,0 16,2 36,2 15%

Zwykły regulator PWM kosztuje do 150 pln ( czasami oznaczony jest jako MPPT), prawdziwe MPPT to koszt powyżej 400 zł

2. Zasady pracy zestawu PV-MPPT-Akumulator-Silnik

Wszystkie 4 panele połączone są równolegle złączami 60A https://www.laro.com.pl/index.php5/skle ... 5_wys/5697 , które uniemożliwiają błędną biegunowość , aby pozbyć się prądów wstecznych
każdy panel ma diodę prostowniczą. Cała energia gwiazdowa spływa do regulatora MPPT przez miernik mocy.
Do paneli PV oprócz promieniowania bezpośredniego dociera także promieniowanie odbite i rozproszone i nie są to wartości śladowe https://www.google.pl/search?q=panele+r ... 0GImKE7KxM:
Ładowanie w ciągu dnia jest zawsze !!!
Nie widziałem jeszcze mniejszego prądu niż 2A , przy poziomie widocznego cienia jest to 3-4A oczywiście na opisywanym zestawie 380W

Miernik mocy solarnej
Obrazek

Oprócz napięcia, prądu i aktualnej mocy mierzy on także przekazana energię w Wh , co będzie wykorzystane w ocenie średniego zachmurzenia i planie dziennym zasilania (kalkulator wyprawy).
Dwoma przewodami panele podłączone są do sterownika MPPT Tracer 3210A http://www.modernhome.pl/product-pol-44 ... A-30A.html o mocy maksymalnej podłączonych 390W

Do regulatora podłączony jest wyświetlacz MT-50 http://www.modernhome.pl/product-pol-41 ... MT-50.html który służy do łatwego ustawiania parametrów i monitorowania pracy regulatora.
Regulator ma wiele użytecznych funkcji z czego najważniejszą jest odłączenie rozładowanego akumulatora co nie pozwala na jego silne zasiarczenie ( poziom napięcia 10,8V).

Obrazek

Dodatkowy miernik bilansu prądowego pokazuje jaki aktualnie prąd płynie z akumulatora i w którą stronę (znak +/-) na załączonym zdjęciu jest to - 0,08A czy rozładowywanie z takim prądem.
Całość jest zintegrowana z obudowanym akumulatorem , którego obudowa posiada jeszcze woltomierze cyfrowe napięcia akumulatora i zasilania z PV oraz dwa amperomierze analogowe prądu PV i prądu na silnik.
Dodatkowa kompas którego wskazania nie zależą od instalacji.

Obrazek

Obudowa akumulatora posiada 2 pary "klem" do podłączenia silnika z przodu i z tyłu , jedna jako wyjście z regulatora i druga bezpośrednio z akumulatora na wypadek awarii czegokolwiek.

Zestaw PV po obróbce w MPPT w pełnym słońcu przy długich dniach daje ponad 20A , jak pewno wiemy prawidłowy prąd ładowania akumulatora to 0,1C czy 10A dla użytej pojemności 100Ah.
Szybkie ładowarki akumulatorów pracują z prądem 0,25C więc uznałem że moje ładowanie może być też czasami szybkie.

Obrazek

Monitoring pracy układu solarnego po lewej stronie napięcie i prąd z PV, w środkowej części to co zrobił z tego sterownik MPPT zamiana prądu z 17A na 22 :) , po prawj stronie zera - silnik nie jest właczony.

Po załączeniu wszystkiego regulator szuka punktu mocy maksymalnej podłączonych paneli , widać co robi trwa to do 2-3 minut , ciekawe ze potrafi odróżnić zmianę natężenia promieniowania wynikająca z wędrówki chmur oraz taką która wynika z cienia drzew i w tym przypadku szuka ponownie najlepszych ustawień.
W niczym to nie przeszkadza ale nie wiadomo jakie tam algorytmy hulają nie znalazłem nigdzie opisu, ale miło że coś myśli za nas czasami :) .
Jeśli silnik napędu nie jest włączony cały ten prąd leci na ładowanie akumulatora i może to być do wartości 0,2C. Regulator poza przemianą energii ogranicza prąd ładowania kiedy akumulator jest naładowany i nie pozwala zagotować elektrolitu. Stwierdzam że ładowanie prądem 0,2C nie skutkuje niczym złym, czego dowodem jest normalna temperatura akumulatora. Na początku w takim przypadku kładłem coś małego na panel jakiś portfel czy kubek aby ograniczyć prąd ładowania ale nie ma to większego sensu podobnie jak budowanie automatu który by tego pilnował.

Zasada pracy całego zestawu jest jedna :
Prąd z PV zasila akumulator i podłączony do niego silnik , jeśli silnik pobiera mniej prądu niż dają PV ładowany jest akumulator , jeśli silnik pobiera więcej prądu niż dają aktualnie PV brakujący prąd pobierany jest z akumulatora , wszystko to doskonale widać w każdym momencie.

Cała ewentualna regulacja to zmiana biegów . Przy średnim niedoważeniu 5A akumulator jest w stanie pokryć zapotrzebowanie przez 20 godzin.
Przed planowanym postojem warto rozładować nieco akumulator płynąć na 4 lub 5 biegu , bo zostanie od doładowany całym prądem z PV w czasie postoju.
Działa to wszystko perfekcyjnie bez problemu można tez zasilać ładowanie telefonów , kamerki dziobowej czy przenośnego głośnika z portów USB, do nocnej jazdy podłączone ne są dwa reflektory z żarówkami LED H4 sterowane one są również osobnym regulatorem PWM.
Przygotowana zawsze w czasie pływania do natychmiastowego użycia jest również pompa elektryczna powietrza.
Silnik 40LBS pobiera maksymalnie na 5 biegu zależnie od napięcia akumulatora od 28 do 33 A zabezpieczony jest bezpiecznikiem automatycznym 50A,
Dwa słowa nalezą się układowi maksymizera , temat przypomina mi trochę magentyzer na przewody paliwowe , jest wiele opinii i bardzo mało potwierdzonych badań.
Niewątpliwą zaletą jest płynna (bez wypalania styków przełącznika zmiany biegów) a nie skokowa regulacja prędkości obrotowej, z zyskiem energetycznym można się zgodzić tylko wtedy kiedy do ograniczenia mocy służą elementy oporowe a nie regulator wypełnienia impulsów który steruje tym urządzeniem.

Inne urządzenia elektryczne takie jak stacja pogody z czujnikami (północ ustawiona w kierunku jazdy) zasilana jest z baterii.

3. Kalkulator zasilania dla konkretnej trasy

Całe opomiarowanie służy tylko do sprawdzenia tego co się dzieje i czy jest to zgodne z planem.
Pływamy aby podziwiać piękno natury a nie zachwycać się amperami ze słońca.
Aby było tak pięknie zrobiłem specjalny kalkulator w Excelu do naszego pojazdu i sprawdzam na co nas będzie stać na konkretnej trasie.
Jak dotychczas starujemy i lądujemy w tym samym miejscu , zataczając jakąś trasę kulistą należy wybrać kierunek w lewo lub w prawo.
Wpływ na to ma prognoza pogody czyli kierunek wiatru (tak aby pomagał) kształt brzegu , miejsca postojowe itp.

Ekran kalkulatora z niedoszłej wyprawy na Bałtyk planowanej na 7 lipca 2017 , aby był czytelny trzeba kliknąć na obrazek.

Obrazek



Re: Słoneczne zasilanie do pływadeł.

Postprzez rawa » 18 sierpnia 2017, o 11:37
Podsumowanie 2 letnich doświadczeń z zasilaniem solarnym na wodzie

Sprzęt :
- ponton Exursion 5 (waga z ładunkiem około 330kg)
- silnik elektryczny Intex 68631 420W 12V maksymizer
- akumulator Divine F5 100Ah 12V
- sterownik MPPT tracer 3210A
- panele polikrystaliczne 4 szt. o łącznej mocy 380W

Wydajność zestawu jest wystarczająca do wielodniowego pływania bez konieczności doładowywania zewnętrznego akumulatora.

1. Sprawność zestawu paneli PV
2. Zasady pracy zestawu PV-MPPT-Akumulator-Silnik
3. Kalkulator zasilania dla konkretnej trasy
4. Za i przeciw zasilania solarnego


3. Kalkulator zasilania dla konkretnej trasy

Całe opomiarowanie służy tylko do sprawdzenia tego co się dzieje i czy jest to zgodne z planem.
Pływamy aby podziwiać piękno natury a nie zachwycać się amperami ze słońca.
Aby było tak pięknie zrobiłem specjalny kalkulator w Excelu do naszego pojazdu i sprawdzam na co nas będzie stać na konkretnej trasie.
Jak dotychczas starujemy i lądujemy w tym samym miejscu , zataczając jakąś trasę kulistą należy wybrać kierunek w lewo lub w prawo.
Wpływ na to ma prognoza pogody czyli kierunek wiatru (tak aby pomagał) kształt brzegu , miejsca postojowe itp.

Ekran kalkulatora z niedoszłej wyprawy na Bałtyk planowanej na 7 lipca 2017 , aby był czytelny trzeba kliknąć na obrazek
Obrazek

Możliwe do wprowadzenia dane w lewym module trasa i warunki w komórkach z niebieskim tłem
Wprowadzamy datę i godzinę startu z menu rozwijalnego wybieramy miejscowość ( wprowadziłem 5000 miejscowości w Polsce ) i widać jak niesamowite miejscowości są na liście , również takie gdzie oprócz studni nikt tam innej wody nie widział :roll:
Czy warto to robić tak dokładnie ?
Różnica ruchu słońca w różnych miejscach w Polsce dochodzi do 36 minut.

Obrazek

Natychmiast po tym uaktualniają się wszystkie dane kalkulatora , w tym przypadku współrzędne geograficzne wybranego miejsca, wschód i zachód dla wybranej daty w tym miejscu, godzina górowania słońca i wiele innych przydatych dla mnie obliczeń (ciemnozielone tło oznacza wyliczenia kalkulatora)
Do wprowadzenia w tym module jest jeszcze dystans w km , % słonecznego nieba z prognoz pogody i planowana średnia praca silnika na wybranym biegu.
Najciekawsze rzeczy są w tabelce wyniki trasy , ponieważ opis parametrów jest dość dokładny nie będą go tu przytaczał.
Odpowiedzą na pytanie czy trasa jest do pokonania jest stan naładowania akumulatora po trasie.

Program szacuje możliwości pozyskania energii obliczając pozycje słońca dla każdej kolejnej minuty wybranego dnia , wybranego miejsca !!!! prawie jak w planowaniu trasy na Marsa :roll:

W środkowej części na jasnozielonym tle znajdują się parametry silnika - to musiało być zmierzone z natury i jednorazowo wprowadzone i nadal jest poprawiane jeśli wyniki wydaja się inne.
W module urządzenia mamy parametry napędu - również tutaj wprowadzenie zmiany skutkuje natychmiast w wynikach , można dopisać np drugi akumulator.

Zielona zakładka prognoza ładowania pozwala na natychmiastową ocenę zasobów energetycznych , generowany jest w niej plan energii po kolejnych godzinach pływania ( pierwszy wpis w przykładzie to godzina 8 .
Porównując ta tabelkę w wynikami miernika energii znamy wynik naszego planowania trasy , oceny zachmurzenia i zużycia energii na wybranym biegu.
W praktyce wysyłam na telefon kilka ekranów z różnymi prognozami zachmurzenia i kontrola bałaganu sprowadza się do porównania danych raz na godzinę :)
Wiemy czy idzie dobrze albo jesteśmy pod kreską zasilania, nie zdarzyło się nigdy abyśmy ukończyli trasę z mniej niż 50% naładowaniem akumulatora.
Stwierdzam że akumulator w tym zestawie mógłby być mniejszy 60-70Ah i pewnie kiedyś taki będzie po wymianie.
Nie planujemy wypraw w dni bez słońca, ale przeszkodą nie jest absolutnie częściowe zachmurzenie.
I w tych warunkach nie jest możliwy postój z powodu braku energii w czasie całodziennego pływania, nie wiem niestety jaki maksymalny zasięg ma ta maszyna.
Biorąc pod uwagę fakt jak różna jest sprawność napędu w funkcji prędkości (opory rosną do sześcianu) można powiedzieć że nigdy nie przestanie pływać w ciągu dnia jeśli tylko tego chcemy.
Przykład : Kołobrzeg 7 lipca / start 7 rano / dystans 40km / na 4 biegu / z 50% zachmurzeniem / pokonany zostanie po 10 godzinach bez kwadransa / zostanie w akumulatorze 20Ah /- bajka ? ależ skąd, tak by było.

Obrazek

Na automatycznie tworzonych wykresach widać jak powinno przebiegać ładowanie dla kolejnych godzin pływania i że zależy to od "wysokości" słońca.
Kalkulator też oblicza możliwości naładowania baterii po trasie z założenia jeśli pojazd stoi w nieosłoniętym miejscu, co miałoby duże znaczenie przy wyprawach wielodniowych.

Chciałbym dodać że nie jest to rozprawka teoretyczna, metody wzory i obliczenia mają ścisły związek z praktyką a prace nad nim trwały ponad 18 miesięcy.
Wszystkie rzeczy zaprojektowałem i wykonałem samodzielnie, wzory do obliczeń astronomicznych wymyślili już dawno.
Obliczenia automatycznie przechodzą na czas letni , osiągi w godzinie górowania są najlepsze z możliwych danego dnia jeśli nie ma chmur oczywiście.
Kalkulator działa on-line uaktualnia zmiany wynikające z upływającego czasu, co większego znaczenia nie ma, pływamy bez laptopa.
Można o tym dużo pisać ale i tak chyba mogłem zanudzić jeśli ktoś dotarł do tego miejsca :lol:

4. Za i przeciw zasilania solarnego

Szeroko pojętego kajakarstwa i wszystkich pływadełek wiatrowych temat napędu słonecznego nie dotyczy z definicji lub trudno sobie to wyobrazić.
Jest to alternatywa do jednostek dzisiaj elektrycznych które mogą zyskać paliwo prosto z nieba.
Czyli pierwszy wybór został już kiedyś dokonany - napęd elektryczny a nie spalinowy i ten trend będzie się pogłębiał, bo ekologia będzie coraz ważniejsza dla każdego, bo fotowoltanika jest coraz lepsza i tańsza, bo akumulatory rodem z samochodów hybrydowych będą też coraz bardziej dostępne, proste rozwiązania są na wyciągniecie reki dla każdego już dzisiaj.
Spalinowe wybory często wygrywały tylko dlatego, że elektryczne silniki nie maja zbiornika paliwa.
Wyczytałem jakiś czas temu na forum wędkarskim że najlepsze łowisko dla osoby mieszkającej nad dużym jeziorem jest na granicy zasięgu jego łodzi akumulatorowej i myśli nad dołożeniem drugiego małego kwasa.
Skorzystał z podpowiedzi że, za te same pieniądze co drugi nowy akumulator można kupić zestaw panel +regulator + przewody, który będzie ważył 5x mniej.
Skorzystał z porady i rozwiązanie się sprawdziło jak pisze ... ryba czasami nie bierze ale słońce ładuje zawsze i wraca bez obaw że dopłynie do domu, mała moc ogniwa nadrabiana jest wielogodzinnym ładowaniem na wodzie.
Jest z tym słońcem jakaś bariera, dla mnie dowodem na to jest fakt jak na nas patrzą praktycznie wszędzie, wtedy wszystkim się to podoba , ale widzą coś niezwykłego co można wyklepać w salonie miedzy meblami ( plakatu z napisem "nie dokarmiać zwierząt" nadal nie ma :lol: )

Gdyby nie zamieszanie z cłem w EU i ograniczeniami w handlu międzynarodowym wszytko to co mamy dziś dostępne kosztowałoby o co najmniej 30% mniej.
Nowe opanowane technologie nie są wprowadzane do produkcji, bo lobby koncernów paliwowych to potęga niewyobrażalna i trzeba czekać aż zdechnie jak na upadek ZSRR.
Sprzęt jest bezpieczny, nie wybucha , nie pali się , nie psuje (80% sprawności po 20 latach) , minusem są jeszcze dziś stosunkowo duże wydatki, utrudnienia w transporcie (rozmiary) i że trzeba to wszystko gdzieś zawiesić.
Chciałem sprawdzić ile na tym można, i już wiem, i podoba mi się, i zachęcam wszystkich :m_:

Obrazek

pozdrawiam



Za ten post autor rawa otrzymał podziękowania - 6: 7jurek, jarek556, MarekSCO, pasja 400, wieloryb1, WrobelSwirek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2017, o 14:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16787
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4097
Otrzymał podziękowań: 3967
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Ciekawe. Niestety, część zdjęć nie odpala.
Interesuje mnie temat, ale nie ponton, tylko sam napęd - myślałem o łodzi na emeryturę np. takiej:

Obrazek

Obrazek

Niestety, z elektroniką i elektryką solarną nie jestem obeznany, dlatego tematu nie ruszam.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2017, o 14:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7506
Podziękował : 5906
Otrzymał podziękowań: 2272
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
rawa :)
Dziękuję za bardzo interesujący, dla mnie, post :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2017, o 14:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nie znalazłem opcji edycji, wiec wklejam tu jeszcze raz brakujące fotki w odpowiedniej kolejności :roll: . przepraszam za problem :oops:
robhosailor nie na wszystkim trzeba się znać jak wiadomo gdzie pytać :lol:.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



Za ten post autor rawa otrzymał podziękowania - 2: MarekSCO, WrobelSwirek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lis 2017, o 18:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8767
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1745
Otrzymał podziękowań: 2022
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Fajny pies! :mrgreen: Klapouchy.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2019, o 16:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wersja 2019, uzbrojona w żagielki.
Myślę teraz o sterowaniu GPSem.


Załączniki:
andromeda.JPG
andromeda.JPG [ 159.12 KiB | Przeglądane 8771 razy ]

_________________
Jeżeli czegoś nie wolno a bardzo się chce, to można.
Nie walcz z wiatrem, rozłóż ręce i spróbuj dzięki niemu szybować.

Za ten post autor rawa otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 18:25 

Dołączył(a): 29 wrz 2019, o 19:54
Posty: 24
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Bardzo ciekawy projekt.

Nasuwa się pytanie dlaczego silnik tylko 40 Lbs mając taką elektrownię na pokładzie?
Wydaje się też, że drugi akumulator zapewniłby większy zasięg?

Jak długo trwa ładowanie gdy nie pływasz w przeciętny czerwcowy dzień?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 18:41 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Gratulacje!
Projekt fajny lecz gdyby ponton zastąpić łódką o sztywnym kadłubie sprawność powinna być większa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2019, o 23:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
pasja 400 napisał(a):
Bardzo ciekawy projekt.

Nasuwa się pytanie dlaczego silnik tylko 40 Lbs mając taką elektrownię na pokładzie?
Wydaje się też, że drugi akumulator zapewniłby większy zasięg?

Jak długo trwa ładowanie gdy nie pływasz w przeciętny czerwcowy dzień?


Uważam że sprzęt jest dobrze zbilansowany, pływam 5 lat.
Elektrownia ma 390W w czerwcu w południe w pełnym słońcu daje max 240W(23A) w polskich warunkach, zwykle 140-200W(13-18A).
Akumulator 100Ah, silnik 40Lbs (33A).
Nigdy nie zabrakło energii, maksymalny dystans w ciągu jednego dnia 42km (więcej nie dało się wysiedzieć)
Wzrost mocy silnika nie powoduje liniowego wzrostu prędkości.
Jak nie pływam to cały prąd idzie na ładowanie akumulatora, jak pływam to różnica z różnym znakiem np. solary dają 20A silnik pobiera 33A z akumulatora idzie 13A, albo 20A z solara, silnik bierze 11A to 9A można użyć do ładowania akumulatora o ile nie jest w pełni naładowany,

Zasięg naładowanym akumulatorem wnosi od 17 do 60km w zależności od mocy silnika (5 biegów), 17 km to oczywiście dla 40Lbs więc więcej nie trzeba.

Tu opisałem w szczegółach http://forumwodne.pl/sloneczne-zasilani ... 00-20.html

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Jacek Woźniak napisał(a):
Gratulacje!
Projekt fajny lecz gdyby ponton zastąpić łódką o sztywnym kadłubie sprawność powinna być większa.


Masz rację, ale jest problem transportowy np. na jezioro Drawsko mam 250 km :lol:

_________________
Jeżeli czegoś nie wolno a bardzo się chce, to można.
Nie walcz z wiatrem, rozłóż ręce i spróbuj dzięki niemu szybować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2019, o 18:45 

Dołączył(a): 29 wrz 2019, o 19:54
Posty: 24
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kupiłem już silnik minn kota 34 Lbs. Moja łódka to sklejka 4 metry (1,3 szerokości). Waży pewnie w okolicach 70 kg. Łódź będzie stała od poniedziałku do piątku na wózku slipowym i pierwotnie planowałem podłączać w trakcie postoju Solar około 50-100W tak aby naładował w te 5 dni akumulator 100 Ah. Nie musiałbym go wozić ze sobą, a tam gdzie trzymam łajbę nie mam dostępu do prądu...

Im jednak więcej czytam to zmienia mi się koncepcja i fajnie byłoby mieć na stałe w łodzi dobrze zbalansowany zestaw baterii/silnika/solarów i nie martwić się o energię przez cały weekend pływania.
Na innym forum przeczytałem, że z akumulatorem LiPo4 można efektywniej wykorzystać solary (szybciej go chyba naładują niż kwasowy głębokiego rozładowania).

No I tu pytanie jak dobrać zestaw: silnik bez zmian, do tego LiPo4 60Ah. i solary 200 W z MPPT .
Czy zmienić silnik na mocniejszy?
Czy LiPo4 rzeczywiście coś wnosi (poza ceną, waga nie jest istotna)?
Ile A dadzą solary 200W w słoneczny dzień?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2019, o 19:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witam !!!

Może nie będzie po kolei ale postaram się odpowiedzieć na wszystko :)
1. Twój silnik to dla mnie marzenie, topowa firma świetne parametry.
W silnikach jest też tak, że podawana długość maksymalna łodzi lub masa i tu mam małą wątpliwość bo 4m to sporo jak na łódź oczywiście , a silnik choć świetny duży nie jest.
Z tego co pamiętam to chyba z 600kg powinien dać radę silnik elektryczny z takim ciągiem.
2. Niestety nie mam doświadczeń z LiPo4, ani waga ani pojemność nie jest tutaj krytyczna to nie dron :lol: , za nowości trzeba płacić, mój pięknie obudowany kwas 100Ah waży 22 kg i nie oddałbym nikomu. Od tego wyboru nie zależy ani prędkość ładowania ani jakość pływania. Aby naładować dowolny akumulator o dowolnej pojemności różnego typu potrzeba tej samej ilości energii zewnętrznej, nie ma akumulatorów które się "łatwiej" ładują.
Tutaj mała uwaga, bardzo szybki rozwój e-motoryzacji jest gwarancją szybkiego spadku cen magazynów energii. Zainwestował bym zdecydowanie w większą moc paneli niż w akumulator.
3. Polecam gorąco również ładowanie na wodzie
U mnie za dnia nawet przy zachmurzeniu całkowitym prąd ładowania nie spada poniżej 2A, po prostu nigdy, na pierwszym biegu silnik bierze około 6A czyli po godzinie postoju można płynąć 20 minut, gdyby coś się strasznie posrało , wolno ale do przodu.
U mnie panele są elementem konstrukcji, która daje sztywność, samo zadanie umieszczenie ich na pontonie to wyzwanie, łódka daje zupełnie nowe możliwości.
Na łódce można sobie wyobrazić zawieszenie lekkich paneli na gumce no prawie.
Mam gdzieś swoje rysunki na łódkę, trzeba tylko pamiętać aby panele górowały nad wszystkim, przesłonięcie 5% powierzchni może dać 50% spadku mocy.
4. Sterownik MPPT i panele.
Na rynku jest od groma fałszywych sterowników opisanych jako MPPT a są to zwykłe PWM.
Trzeba się więc upewnić, mój sterownik zwiększa poBraną moc z paneli od 6 do 14% i jest to wielka radość.
200W paneli do tygodniowego ładowania to oki(wtedy MPPT jest zbędnym dodatkiem), na wodę trochę mało ale da się, w pełnym słońcu powinno dać 8-9A, polecam moc 300-350W wg producenta dla Twojego zestawu, można przy okazji sklecić gustowny daszek przeciw słoneczny i deszczowy.
Koniecznie poczytaj początek tego wątku.

To tyle na tyle, to jest moje zdanie dobrze przemyślane.

_________________
Jeżeli czegoś nie wolno a bardzo się chce, to można.
Nie walcz z wiatrem, rozłóż ręce i spróbuj dzięki niemu szybować.



Za ten post autor rawa otrzymał podziękowanie od: pasja 400
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2019, o 22:02 

Dołączył(a): 29 wrz 2019, o 19:54
Posty: 24
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
rawa napisał(a):
Witam !!!
2. Niestety nie mam doświadczeń z LiPo4, ani waga ani pojemność nie jest tutaj krytyczna to nie dron :lol: , za nowości trzeba płacić, mój pięknie obudowany kwas 100Ah waży 22 kg i nie oddałbym nikomu. Od tego wyboru nie zależy ani prędkość ładowania ani jakość pływania. Aby naładować dowolny akumulator o dowolnej pojemności różnego typu potrzeba tej samej ilości energii zewnętrznej, nie ma akumulatorów które się "łatwiej" ładują.
Tutaj mała uwaga, bardzo szybki rozwój e-motoryzacji jest gwarancją szybkiego spadku cen magazynów energii. Zainwestował bym zdecydowanie w większą moc paneli niż w akumulator.

w dużym uproszczeniu 60 Ah LiPo4 to ekwiwalent 100 Ah w kwasie przy rozładowaniu dużym prądem. Zamiast kupować 100 Ah kwasu kupuję mniejszy LiPo4, który szybciej naładuję. Może tu jest przewaga?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2019, o 22:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Poczytałem o technologi LiPo4 i rewelacja z ceną również x8 kwas.
Chodziło o duży prąd ładowania nawet 1C czyli 60A dla akumulatora 60Ah, co oznacza godzinę na ładownie zamiast 1o godzin dla akumulatorów kwasowych.
Tylko skąd taki prąd ładowania z paneli 8-9A dla 200w, sieci 230V nie ma.
Nie dałbym nigdy 2k pln za akumulator, ale skoro są w ofertach sklepów to i są chętni.
Nie widzę tej przewagi do wykorzystania w Twoich warunkach.
Ilość cykli ładowania. brak efektu pamięciowego i duży prąd ładowania i rozładowania niewiele znaczą tu na wodzie.
Silnik 35 Lbs maksymalnie będzie brał 25-27A a nie 60.

_________________
Jeżeli czegoś nie wolno a bardzo się chce, to można.
Nie walcz z wiatrem, rozłóż ręce i spróbuj dzięki niemu szybować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2019, o 06:22 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
rawa napisał(a):
Trzeba się więc upewnić, mój sterownik zwiększa poBraną moc z paneli od 6 do 14% i jest to wielka radość.

Nominować do nagrody Nobla!
Chyba, że zwiększa napięcie.

Poczytałem
http://systemy-fotowoltaika.pl/dziala-regulator-ladowania-mppt/
Nie jest zwiększana moc ale efektywność w porównaniu do innych regulatorów ładowania.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2019, o 14:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wyjaśnię w kilku zdaniach jaka działa sterownik MPPT.
Panele słoneczne wytwarzają napięcie od 17 do 20 volt, natomiast nawet maksymalnie naładowany akumulator ma poniżej 15V.
W czasie normalnego ładowania tracimy energię, sterownik PWN obniża napięcie np. przy prądzie 10A i różnicy 3V to 30W idzie w dym.
Sterownik MPPT przypomina trochę transformator gdzie mamy przetwarzanie energii po stronie wtórnej i pierwotnej. Tak naprawdę panele zasilają przetwornicę która dopasowuje się do aktualnych warunków pracy tak aby wykorzystać pełną moc bez strat.
Odbywa się to wg wzoru :

Ip * Up = Ia * Ua

Prąd z paneli pomnożony przez ich napięcie równy jest prądowi ładowania akumulatora pomnożonego przez jego napięcie.
Przykład liczbowy 10A*18V=14V*12,85A jak widać dostajemy w "prezencie" 2,85A , to nie czary.
i to wszystko dzieje się ze sprawnością powyżej 98%

_________________
Jeżeli czegoś nie wolno a bardzo się chce, to można.
Nie walcz z wiatrem, rozłóż ręce i spróbuj dzięki niemu szybować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2019, o 21:52 

Dołączył(a): 29 wrz 2019, o 19:54
Posty: 24
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
rawa napisał(a):
Poczytałem o technologi LiPo4 i rewelacja z ceną również x8 kwas.
Chodziło o duży prąd ładowania nawet 1C czyli 60A dla akumulatora 60Ah, co oznacza godzinę na ładownie zamiast 1o godzin dla akumulatorów kwasowych.
Tylko skąd taki prąd ładowania z paneli 8-9A dla 200w, sieci 230V nie ma.
Nie dałbym nigdy 2k pln za akumulator, ale skoro są w ofertach sklepów to i są chętni.
Nie widzę tej przewagi do wykorzystania w Twoich warunkach.
Ilość cykli ładowania. brak efektu pamięciowego i duży prąd ładowania i rozładowania niewiele znaczą tu na wodzie.
Silnik 35 Lbs maksymalnie będzie brał 25-27A a nie 60.

Zostawmy na razie cene:
1. W necie jest sporo testow, gdzie widac jak spada sprawnosc kwasow czy agm przy rozladowaniu duzym pradem. W praktyce okazuje sie, ze nawet nowy i markowy wyda co najwyzej 75 Ah ze 100 Ah. Jest wiec duzy plus dla LiPo, ktory lepiej znosi duze prady
2. Druga sprawa - nawet majac do dyspozycji tylko 10A z solara szybciej naladujemy LiPo 60Ah niz 100Ah kwas( 6 godzin vs. 10 godzin).
3.Do silnika nie jestem przywiazany (okazuje sie ze to najtanszy element zestawu) Szkoda tylko, ze kupilem juz ladowarke Ctek

Podsumowujac: 400W solary + MPPT+ LiPo 60 Ah + silnik 55 max to bylaby zestaw prawie autonomiczny. razem wszystko okolo 6.000 pln ;)
Niestety cien masztu moze zepsuc cala zabawe, wiec trzeba wszystko dobrze przemyslec. Niemniej jednak temat bardzo interesujacy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2019, o 22:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Pojemność to podstawowy parametr akumulatora, jeśli naładowany akumulator 100Ah moze oddać tylko 75Ah to powody mogą być tylko trzy :
- oszustwo marketingowe producenta dotyczące pojemności
- akumulator z wiekiem traci pojemność
- ujemna temperatura otoczenia

lub wszystkie te przyczyny wspólnie w dowolnej konfiguracji.
Ale nigdy powodem tego zjawiska nie jest fakt że jest to akumulator jakiegoś typu w tym przypadku kwasowy. Pojemność to pojemność.

Drugi argument też nie jest trafiony, jeśli zaletą akumulatora 60Ah vs 100Ah jest to że szybciej można go naładować tym samym prądem to proponuje 45Ah będzie jeszcze szybciej.

A teraz najważniejsze bo o tym jeszcze nie pisałem.
Układ nie przełancza się na ładowanie i pracę, oba zjawiska są aktywne cały czas.
O tym czy jest ładowanie czy rozładowywanie decyduje bieżąca różnica prądów z paneli i silnika, jeśli jest nadwyżka z paneli lub silnik nie pracuje jest ładowanie.
W związku z tym sytuacja gdzie następuje wyjechanie akumulatora do zera raczej nie nastąpi dla kogoś kto wie co robi. Ja przed planowanym postojem staram się rozładować akumulator zwiększając prędkość aby nie tracić energii słońca na postoju.
Ale wszystko rozgrywa się między 70 a 100% pełnego naładowani przez całe pływanie również wtedy kiedy było 42km.

pozdrawiam

_________________
Jeżeli czegoś nie wolno a bardzo się chce, to można.
Nie walcz z wiatrem, rozłóż ręce i spróbuj dzięki niemu szybować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2019, o 23:37 

Dołączył(a): 29 wrz 2019, o 19:54
Posty: 24
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cytuj:
Pojemność to podstawowy parametr akumulatora, jeśli naładowany akumulator 100Ah moze oddać tylko 75Ah to powody mogą być tylko trzy :
- oszustwo marketingowe producenta dotyczące pojemności
- akumulator z wiekiem traci pojemność
- ujemna temperatura otoczenia

lub wszystkie te przyczyny wspólnie w dowolnej konfiguracji.
Ale nigdy powodem tego zjawiska nie jest fakt że jest to akumulator jakiegoś typu w tym przypadku kwasowy. Pojemność to pojemność.


Nie do konca. Producent podaje pojemnosc dla rozladowania dwudziestogodzinnego, czyli z relatywnie malym obciazeniem. A duze obciazenie roznie znosza analizowane dwie technologie - LiPo i kwasy

Cytuj:
Drugi argument też nie jest trafiony, jeśli zaletą akumulatora 60Ah vs 100Ah jest to że szybciej można go naładować tym samym prądem to proponuje 45Ah będzie jeszcze szybciej.


Nie zrozumiales. LiPo 60 Ah ma mnie wiecej taka sama efektywnosc przy naszym uzytkowaniu (duze obciazenie z silnika elektrycznego) co 100 Ah kwasu. Potwierdzone w testach na innym forum...

Cytuj:
A teraz najważniejsze bo o tym jeszcze nie pisałem.
Układ nie przełancza się na ładowanie i pracę, oba zjawiska są aktywne cały czas.

Oczywiste :)

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2019, o 08:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nic więcej do dodania nie mam. :lol:
Nie wiem co to jest efektywność akumulatora ale da się z tym żyć.

powodzenia

_________________
Jeżeli czegoś nie wolno a bardzo się chce, to można.
Nie walcz z wiatrem, rozłóż ręce i spróbuj dzięki niemu szybować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2019, o 09:02 

Dołączył(a): 10 lut 2009, o 11:29
Posty: 276
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: Kapitan
Rawa - gdzie pływasz tym cudem?

_________________
Jeśli nie wiesz do jakiego portu chcesz dopłynąć, nie licz że wiatry będą ci sprzyjać.
Pozdrawiam, Krzysiek Gawor


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2019, o 09:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
urbos napisał(a):
Rawa - gdzie pływasz tym cudem?


Witam !!!

Jestem z Zielonej Góry, dużej wody zupełnie blisko nie ma.
Wybieram duże jeziora, pływanie poniżej dystansu 20 km raczej się nie zdarza i przypominałoby karuzelę.
Wielkim uwielbieniem darzę jezioro Drawsko koło Czaplinka do którego mam 250km.

linki :
http://jeziorotajemnic.pl/jezioro-po-sam-horyzont/
http://forumwodne.pl/post77648.html#p77648
http://forumwodne.pl/post65231.html?hil ... sko#p65231
http://forumwodne.pl/post65659.html?hil ... sko#p65659
http://forumwodne.pl/post66641.html?hil ... sko#p66641
http://forumwodne.pl/post74462.html?hil ... sko#p74462

Inne jeziora to Niesłysz koło Świebodzina, jezioro Sławskie, Pętla Cysterska w Wieleniu, Jezioro Błedno w Zbaszyniu, dwa piękne jeziora w Łagowie Lubuskim i kilka innych.
Coraz mocniej rozglądam na Niemcy i Bałtyk :)

_________________
Jeżeli czegoś nie wolno a bardzo się chce, to można.
Nie walcz z wiatrem, rozłóż ręce i spróbuj dzięki niemu szybować.



Za ten post autor rawa otrzymał podziękowania - 2: kooniu, soko
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2019, o 13:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Polecam , może dowiesz się czegoś nowego :roll:

http://forumwodne.pl/post67666.html?hil ... ora#p67666

_________________
Jeżeli czegoś nie wolno a bardzo się chce, to można.
Nie walcz z wiatrem, rozłóż ręce i spróbuj dzięki niemu szybować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2019, o 19:15 

Dołączył(a): 29 wrz 2019, o 19:54
Posty: 24
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
rawa napisał(a):
Nic więcej do dodania nie mam. :lol:
Nie wiem co to jest efektywność akumulatora ale da się z tym żyć.

powodzenia

da się żyć, ale będzie męczyć:)
pisałem o efektywności przy dużym obciążeniu prądem LiPo vs. kwas. Możemy się czepiać słówek albo prowadzić merytoryczną dyskusję.
Zatem na przykładzie: możesz zrobić test na swoim akumulatorze i obciążyć prądem 5A.
Powinno być mniej więcej 20 godzin pracy.
Następnie wykonaj podobny test obciążąjąc akumulator prądem 40A.
Czy będzie to 2,5 h pracy? Raczej nie... (nawet przy nowym, markowym akumulatorze)

LiPo lepiej ma po prostu lepszą charakterystykę rozładowania, więc jest bardziej efektywny przy obciążeniu dużym prądem.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

rawa napisał(a):
Polecam , może dowiesz się czegoś nowego :roll:

http://forumwodne.pl/post67666.html?hil ... ora#p67666


Polecam ten wątek. Może dowiesz się czegoś nowego :lol:

https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=24769


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2019, o 10:33 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
rawa napisał(a):
i to wszystko dzieje się ze sprawnością powyżej 98%

No to gdzie ten 20-40% przyrost mocy? Olejmy te pierwsze 100% a skupmy się na tych 20%
Moc czyli energia jaką dysponujemy nie potrafi się zwiększyć. Ze 100W panelu nie uzyskasz 110W a tak by wynikało z twojego wpisu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: .
PostNapisane: 1 lis 2019, o 11:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jacek Woźniak napisał(a):
rawa napisał(a):
i to wszystko dzieje się ze sprawnością powyżej 98%

No to gdzie ten 20-40% przyrost mocy? Olejmy te pierwsze 100% a skupmy się na tych 20%
Moc czyli energia jaką dysponujemy nie potrafi się zwiększyć. Ze 100W panelu nie uzyskasz 110W a tak by wynikało z twojego wpisu.


Postaram się raz jeszcze wyjaśnić, jeśli to nie pomoże to odsyłam do wyszukiwarki w internecie z hasłem "jak działa sterownik MPPT"

i to wszystko dzieje się ze sprawnością powyżej 98%

Sprawność nie służy do określania ilości pozyskanej energii !!!
Przy procesach przemiany możemy posługiwać się sprawnością.
Silnik benzynowy zamienia energię cieplną palonego paliwa na energię mechaniczną i robi to ze sprawnością 39% , reszta energii cieplnej jest tracona.

W opisanym tu przypadku sterownik MPPT zamienia energię elektryczną na elektryczną ze sprawnością powyżej 98%, czyli prawie bez strat :roll:
Poniżej wyjaśnię po co zamieniamy energię elektryczną na elektryczną.
To by było tyle o sprawności mam nadzieję że dość jasno.


Transformator zmienia prąd zmienny z jednego napięcia na drugie, przetwornica napięcia 12/230V pozwala uruchomić golarkę (albo lokówkę :lol: ) w samochodzie ,odwrotnym urządzeniem jest zasilacz do laptopa z gniazdka sieciowego. To są przykłady zamiany energii elektrycznej w inną elektryczną.

Takim urządzeniem jet też sterownik MPPT.
Gdzie zysk energii ?
I tu będę się musiał powtarzać bo nie za trybiło.

Panel słoneczny wytwarza napięcie od 17do 21V i prąd zależny od mocy panelu i warunków oświetlenia. Akumulator (nienaładowany bo chcemy go ładować) ma napięcie powiedzmy 12V, czyli jest różnica powiedzmy 6V.
Zwykły sterownik solarny ładuje akumulator obniżając napięcie z panelu do akumulatora (działa jak opornik wpięty szeregowo w obwód). I to na nim wydziela się ciepło i tracona jest energia. Przy prądzie ładowania 5A * 6V czyli około 30W.
Taki sterownik oczywiście nadzoruje proces ładowania, nie pozwalana na zbyt duży prąd i kończy ładowanie po uzyskaniu pełnego naładowania akumulatora.

Jeśli mamy ochotę na te 30W strat w sterowniku użyjemy sterownika MPPT , jest on podobny do przetwornicy napięcia tym przypadku z 18V na 12V.
Działa to wg wzoru :

Up * Ip = Ua * Ia

Napięcie panelu pomnożone przez prąd panelu jest równe pomnożeniu prądu ładowania razy napięcie akumulatora w danej chwili oczywiście.

No to porównajmy te metody.
W pierwszym przypadku akumulator ładowany jest mocą 72W (12V*6A).
W drugim przypadku moc ładowania to jest równa Ua * ((Up*Ip)/Ia).
Gdzie prąd ładowania to to (18V*6A)/12V czyli 9A.
Moc ładowania wynosi 12V*9A czyli 108W.

Przy tym samym panelu przy akumulatorze w tym samym stanie przy jednakowych warunkach oświetlenia zmieniając sterownik ładowania mamy 72W lub 108W energii ładowania.
Obliczanie procentów zostawiam innym. :kiss:
Pomijam wiele innych zalet sterownika MPPT, aby nie rozbudowywać opisu.

_________________
Jeżeli czegoś nie wolno a bardzo się chce, to można.
Nie walcz z wiatrem, rozłóż ręce i spróbuj dzięki niemu szybować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2019, o 13:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7506
Podziękował : 5906
Otrzymał podziękowań: 2272
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
rawa napisał(a):
Sprawność nie służy do określania ilości pozyskanej energii !!!

Dlaczego ? :lol:
Przecież zaraz po tym piszesz:
rawa napisał(a):
Silnik benzynowy zamienia energię cieplną palonego paliwa na energię mechaniczną i robi to ze sprawnością 39% , reszta energii cieplnej jest tracona.

Zauważ: "reszta energii cieplnej jest tracona"
Do czego zatem służy sprawność. Po jakiego grzyba ten parametr w ogóle zdefiniowano ?

rawa napisał(a):
Zwykły sterownik solarny ładuje akumulator obniżając napięcie z panelu do akumulatora (działa jak opornik wpięty szeregowo w obwód). I to na nim wydziela się ciepło i tracona jest energia. Przy prądzie ładowania 5A * 6V czyli około 30W.

Czyli jest rezystorem - tak ?
No to powiedz mi proszę, dlaczego ten rezystor tak skomplikowano ? :lol:
Przecież wystarczyłoby użyć odpowiedniego kawałka drutu z nikieliny ( konstantanu, czy dowolnego innego przewodnika) - o odpowiedniej średnicy ;)
Dlaczego tak skomplikowano ten opornik, skoro "zwykły" sterownik działa jak opornik ?

rawa napisał(a):
Działa to wg wzoru :

Up * Ip = Ua * Ia


Rawa :D Zbudowałeś urządzenie "z klocków". Zadziałało. Teraz może spróbuj zrozumieć jak ono działa...
Podpowiadam:
Spójrzmy na klasyczny transformator zasilany po stronie pierwotnej napięciem przemiennym 230V ( z klasycznej sieci energetycznej )...
Obciążamy go jakąś rezystancją, co powoduje, że po drugiej stronie - wtórnej - popłynie prąd.
Moc po obu stronach - bez uwzględnienia sprawności - możemy określić wzorem, który zaproponowałeś:
Up*Ip=Uw*Iw
Teraz doświadczalnie możemy oszacować sprawność i będzie ona zadziwiająco wysoka...
Rzędu 90 %...
Ale...
Zróbmy teraz takie doświadczenie. Oto przerywamy obwód po stronie wtórnej transformatora. Jaki prąd popłynie po stronie wtórnej - oczywiście zero - prawda ?
A po stronie pierwotnej ? ;)
No i jaką sprawność transformatora otrzymamy teraz ?
Idąc tą drogą dojdziesz dalej - moim zdaniem ;) :mrgreen:
Pozdrawiam i szczerze namawiam, żebyś jeszcze raz napisał ten post. To Ci się po prostu przyda. Takie mam niejasne wrażenie ;)
Zacznij od tego, czym jest sprawność i w jakich warunkach jest określana.
Potem dalej przechodzimy do tego dlaczego tak...
Dalej ten zwykły sterownik już łatwo przemianować na "pracujący w klasie A"
( Oczywiście warto by wspomnieć o klasach )
Potem dlaczego przetwornice impulsowe w ogóle powstały. Jak działają same z siebie...
A jak - wspomagane przez układy mikroprocesorowe. I po co w ogóle korygować ich działanie w zależności od warunków brzegowych.
( Wiadomo - żeby poszerzyć zakres zachowania sprawności - ale ważne jakie korzyści z tego ).
Czym zatem jest ta cała sprawność, rawa ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2019, o 14:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Sorry to nie jest wątek o podstawach elektrotechniki !!!
Ja z logiką i matematyką nie dyskutuje a tutaj próbuje się to robić.
Próbowałem wyjaśnić tak jak potrafię , może się dla niektórych nie udało, są inne źródła.
Chyba że ktoś twierdzi że sterowniki MPPT to ściema,to polecić mogę całkiem inne forum z rejestracją.

W tym temacie nie będę się już wypowiadał.

_________________
Jeżeli czegoś nie wolno a bardzo się chce, to można.
Nie walcz z wiatrem, rozłóż ręce i spróbuj dzięki niemu szybować.



Za ten post autor rawa otrzymał podziękowanie od: 7jurek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2019, o 14:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7506
Podziękował : 5906
Otrzymał podziękowań: 2272
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
rawa napisał(a):
Sorry to nie jest wątek o podstawach elektrotechniki !!!

Zdążyłem się już zorientować :-P :rotfl:
Dobra - nie przeszkadzam :mrgreen:
PS:
Moja wersja odpowiedzi - po co MPPT - co to daje ? ( Prosto - bez marudzenia )
Otóż daje zachowanie sprawności przetwarzania w dużo szerszych granicach.
I wszystkie wynikające z tego korzyści. ( Optymalizacja pod możliwości źródła )
Czyli bardzo dużo daje.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2019, o 15:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2017, o 01:36
Posty: 31
Lokalizacja: Nowy Kisielin
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Rawa :D Zbudowałeś urządzenie "z klocków". Zadziałało. Teraz może spróbuj zrozumieć jak ono działa...
Podpowiadam:


Przeprowadzasz dowód poszlakowy że prawa fizyki zależą od zasług na forum,
Jesteś elektronikiem może ?
Zanim kupiłem pierwszy zrobiłem nie wiem ile własnoręcznie sterowników do różnych celów.
Więc warto się zastanowić nad takimi słowami jak w cytacie, jak nie wiadomo z kim się rozmawia,

_________________
Jeżeli czegoś nie wolno a bardzo się chce, to można.
Nie walcz z wiatrem, rozłóż ręce i spróbuj dzięki niemu szybować.



Za ten post autor rawa otrzymał podziękowanie od: AIKI
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2019, o 22:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7506
Podziękował : 5906
Otrzymał podziękowań: 2272
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
rawa napisał(a):
Więc warto się zastanowić nad takimi słowami jak w cytacie, jak nie wiadomo z kim się rozmawia,

Ech...
Rozmawiam z człowiekiem który napisał w jednym z poprzednich postów:
rawa napisał(a):
Sprawność nie służy do określania ilości pozyskanej energii !!!

Z człowiekiem, który napisał post, do którego to postu się odniosłem.
I tyle!
Nie jestem elektronikiem ( bo niby skąd ) nie zbudowałem własnoręcznie do różnych celów niczego. Nie mam żadnej rangi na forum. To nie ma nic do rzeczy.

Ja naprawdę nic nie mam do Ciebie, a wręcz przeciwnie.
Klikałem podziękowanie pod Twoimi postami w tym wątku, bo temat mnie interesował.
Nic się w tym zakresie nie zmieniło. Ot przeczytałem ten Twój post, do którego się odniosłem. Uznałem, że "startujesz na orbitę" z tym tłumaczeniem.
Chciałem Cię jakoś zatrzymać na ziemi ot i wszystko.
Dlatego użyłem takiego a nie innego zwrotu:
MarekSCO napisał(a):
Rawa :D Zbudowałeś urządzenie "z klocków". Zadziałało. Teraz może spróbuj zrozumieć jak ono działa...
Podpowiadam:

Miałem nadzieję, że pomyślisz, że zmobilizuję... Nic więcej.
Miałem nadzieję, na całkiem inną odpowiedź niż ta, która padła.
Ale skoro taka Twoja wola - ja na tym nic nie tracę przecież.
Piszę w swojej stopce( podpisie ) że jestem głupkiem. Przyjmij więc moje słowa jako słowa głupka - ot i wszystko. Głupki tak mają po prostu...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Mir i 82 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL