Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
6.0 https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=28188 |
Strona 1 z 7 |
Autor: | Mir [ 8 mar 2018, o 12:01 ] |
Tytuł: | 6.0 |
Z potrzeby chwili, z otchłani przeszłości, z nostalgii za OKTR-600, z przyzwyczajenia i iskry, którą wzniecił Jarecki1981 swoim zapytaniem o poradę w kwestii jachtu 6 m - jachtu na Mazury, Zatokę Pucką i Morze Bałtyckie - ten temat zakładam. I niech meandruje pięknie jak rzeka Pisa, czas pokaże co z tego będzie. Są formuły 3.0, 4.0 i 5.0, może brakuje właśnie tej, tego rozmiaru, funkcji, spojrzenia, akceptacji... 6.0. |
Autor: | Były_User 934585 [ 8 mar 2018, o 21:47 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Mnie podoba się ten projek pana Maderskiego: http://www.maderski.pl/pasja-590-ms.html Akurat dla Jareckiego1981 a jakby się skusił na wersję gaflową... ![]() |
Autor: | Mir [ 8 mar 2018, o 22:37 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
To zależy czy jest młody ciałem, czy tylko duchem. Jeśli to drugie, to tak, taki motorsailer jest akurat. A jeśli to pierwsze, to chyba spoglądałby raczej na Pasję 580: http://www.maderski.pl/pasja-580.html ![]() |
Autor: | brodaty [ 9 mar 2018, o 09:23 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Formuła 3.0 będzie dla wszelkiej maści desperatów oraz dla tych co mają cieniutki jak ostrze brzytwy portfel Formuła 4.0 będzie dla normalniej myślących , hobbistów wszelkiej maści i emerytów po rządowych podwyżkach siedmio złotowych Formuła 5.o będzie dla naśladowców Teligi którzy mają wolne w soboty i niedziele /oficjalna nazwa weekend/ Formuła 6.0 będzie dla ludzi gorszego sortu , klasy średniej która praktycznie nie istnieje oraz dla marzycieli wszelkiej maści takich jak kolega Jarecki |
Autor: | Mir [ 9 mar 2018, o 15:48 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
brodaty napisał(a): dla marzycieli wszelkiej maści takich jak kolega Jarecki Jeszcze trochę i będzie się mówiło o sprawie Jareckiego (jak w 40-latku o Małkiewiczu). ![]() ![]() Załącznik: Już, albo dopiero... ![]() |
Autor: | brodaty [ 9 mar 2018, o 18:34 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
No dobra. A ile to będzie kosztować ? Dobrze się przelicza jacht sklejkowy jeśli wiadomo ile na niego potrzeba sklejki i jakiej grubości. Przy tak długim okręcie najekonomiczniej brać sklejkę ogólnie dostępną ale długą 3 metry lub 3.30 metra. |
Autor: | Mir [ 9 mar 2018, o 20:47 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Powierzchnia kadłuba i pokładu, to około 40 m2. Plus zabudowa wnętrza. Kilkanaście arkuszy sklejki, żywica, tkanina... szycie i klejenie. Sklejka np. taka: https://centrum.meble.pl/p1534561,sklej ... zgowa.html a 10 ark. = 2 tys. zł. i do wnętrza np. Meranti: http://www.sklejki.pl/sklejka/meranti/ 6 - 12 mm ok. 10 ark. = 1 tys. zł. Transport 500 zł. Żywica np. taka: https://www.zywicasklep.pl/epidian-reg-53-v-5-kg a 25 kg = 850 zł. Utwardzacz np. taki: https://www.zywicasklep.pl/utwardzacz-tff-v-5-kg = 170 zł. Transport... Razem: 1.1 tys. zł. Tkanina np. 200 g. rolka 50 mb. http://allegro.pl/tkanina-szklana-mata- ... 6897954483 = 300 zł. Inne: 100 zł. RAZEM: 5 tys. zł. To są koszty materiałów podstawowych. Doliczyć należy cenę dokumentacji, ewentualne koszty cięcia CNC, narzędzia, BHP, szpachle, lakiery itp. Reasumując, dysponując kwotą 10 tys. zł. można swobodnie myśleć o zrealizowaniu (we własnym zakresie) budowy takiego kadłuba. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 10 mar 2018, o 03:16 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Na samym początku był Betotron i jego jedna z wersji Betotron 600 wyglądowo podobna do prototypu (ale z mieczem szybrowym jak u Sportiny. Załącznik: Potem taki jachcik pod OKTR robiony: ( wątek ~ "knur na sztorc") Załącznik: Parę lat dalej i był taki jakiś pucułowaty PUC: Załącznik: Na koniec ktoś wyciągnął rufę PIPa-550 do długości600 Załącznik: No i jeszcze miał być stalowy C'Hardy: (wątek ~ C'hardy) Załącznik: Nie mówiąc o troszkę większych: moim pierwszym laminatowym Małżonie-620 czy o Vip- 620. ... a i wielokadłubowiec modułowy Kantikum-kantikorum miał wersję z jednym z kadłubów = 600 także. Niestety większość tylko na papierze, głównie z powodu niemożności opublikowania w rezimowych wtedy Żaglach. ![]() MJS |
Autor: | Mir [ 10 mar 2018, o 03:29 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Przedłużyłem kiedyś Sparka 550 o metr i... mnie pokarało. ![]() ![]() ![]() ![]() Dorysowałem kokpit, z grubsza. Załącznik:
|
Autor: | plitkin [ 10 mar 2018, o 08:27 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
brodaty napisał(a): Formuła 3.0 będzie dla wszelkiej maści desperatów oraz dla tych co mają cieniutki jak ostrze brzytwy portfel Formuła 4.0 będzie dla normalniej myślących , hobbistów wszelkiej maści i emerytów po rządowych podwyżkach siedmio złotowych Formuła 5.o będzie dla naśladowców Teligi którzy mają wolne w soboty i niedziele /oficjalna nazwa weekend/ Formuła 6.0 będzie dla ludzi gorszego sortu , klasy średniej która praktycznie nie istnieje oraz dla marzycieli wszelkiej maści takich jak kolega Jarecki Czyli zakladasz optymistycznie, że znajda się minimum 4 osoby, które wejdą w tą formułę 3-6. ![]() |
Autor: | Mir [ 10 mar 2018, o 17:24 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Był taki czas, była taka chwila, że zobaczyłem łódkę, która uwagę przykuła... |
Autor: | Mir [ 10 mar 2018, o 20:24 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
A nieco później, zaszyty w szuwarach, i inne łódki zaoczyłem... |
Autor: | Mir [ 11 mar 2018, o 14:19 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Ławki kokpitu otrzymały załamania krawędzi, żeby nie uwierało w nogi. Wygoda musi być. Przybył też otwór zejściówki. Powoli do przodu. ![]() Załącznik:
|
Autor: | Marian Strzelecki [ 11 mar 2018, o 15:17 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Mir napisał(a): A nieco później, zaszyty w szuwarach, i inne łódki zaoczyłem... Popatrz jak im (Sportinie i Saturnowi) dziób nad wodą chodzi: i o to chodzi. Tak powinno być. Nie na darmo mówią, że "młody Spisak" zajął wolne miejsce po "starym Skrzacie". ![]() MJS ps Ułatwienie: A szerokie, niskie, plaskate, rufy: temu się sprzeciwiają. |
Autor: | Mir [ 11 mar 2018, o 20:24 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Marian Strzelecki napisał(a): Popatrz jak im (Sportinie i Saturnowi) dziób nad wodą chodzi: i o to chodzi. W przechyle każdy dziób wychodzi nad wodę, bo dzioby są wąskie, a kadłub na śródokręciu szeroki. Ale czy tak powinno być? (pomijając przechył) Owszem, w przechyle powodowanym przez silniejszy wiatr, powierzchnia zmoczona zmniejsza się, więc opory tarcia są mniejsze i jacht przyspiesza. To jest cenne dla prędkości. Jednak, jeśli przyjrzymy się pracy kadłuba w przechyle i na fali od strony wytrzymałości, to tam pojawiają się większe siły zginające, rozciągająco-ściskające i skręcające materiał. Również siły masowe, dodatkowo obciążają konstrukcję kadłuba i wywołują udary i drgania podczas tzw. klapania o wodę. Nazywają to slammingiem. Głównie w części (choć na rufie z dużym nawisem też) dziobowej (w obszarze 0,1 - 0,2 L) podczas pracy na fali na poszyciu powstaje ciśnienie większe od ciśnienia statycznego nawet 10-krotnie. W czasie uderzenia dziobem o fale następuje chwilowy wstrząs całego jachtu (również takielunku) i drgania kadłuba. Wielkość udarów rośnie z kwadratem prędkości jachtu. Wynika z tego, że zmniejszenie udarów, a tym samym dodatkowych obciążeń konstrukcji kadłuba i wyposażenia, można osiągnąć poprzez zapewnienie dostatecznego zanurzenia i ograniczenia prędkości. Udary kielichowej części dziobu są charakterystyczne dla szybkich jachtów o ostrych liniach w części dziobowej... Wprawdzie dotyczy to fali o długości kadłuba, ale dobrze jest pamiętać, że momenty gnące wzrastają wtedy do 30% i dzieje się to dla stanu morza powyżej 7*B. Jak temu zapobiec? W celu uniknieciu udarów o dużym nasileniu, należy dążyć do zapewnienia zanurzenia na dziobie - co najmniej równemu 0,045 L. Wg Wojciecha Orszuloka "Wytrzymałość kadłuba statku w eksploatacji" Czyli dla Lc = 6,00 m zanurzenie dziobu statku powinno = 0,27 m (dla fali 4,2 m). Takich fal łódka 6-metrowa raczej nie napotka, więc śmiało można to podzielić przez 3 i wyjdzie około 10 cm. |
Autor: | piotr6 [ 11 mar 2018, o 20:46 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Cholewa u mnie w przechyle dziób idzie do dołu. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 11 mar 2018, o 21:41 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
piotr6 napisał(a): Cholewa u mnie w przechyle dziób idzie do dołu. Ale nie płacz, dziś większość tak ma. ![]() Twierdzę, że dzisiejsi konstruktorzy muszą być genialni, jeśli ich łódki (te żelazkowate) pływają szybciej niż tamte stare np. z lat 70tych.* Myślę , że to sprawka komputerowych symulacji, ale przecież te ewidentnie pokazują , że ryjące wodę rufy są do bani: wiec o ile muszą być te łódki lepsze, żeby przeciwstawiać się ostrzeniu w szkwałach? (znaczy ciągłemu hamowaniu sterem gdy płyną po skosie). Załącznik: MJS ps Mir: Tak powinno być a tak nie jest. I nie prawdą jest, że dzisiejsze łódki podnoszą w przechyle dziób! Tak robią tylko te co wciąż wygrywają. Nie piszę o jachtach oceanicznych: tam rządzi fala, ale nie ta własna. A o wytrzymałości kadłuba dzisiaj już zapomnij: jest aż za dobra to tylko kile i stery odlatują.. ![]() * W co nie wierzę: to tylko ich takielunki, profile żagli, itp. są o niebo lepsze. opsss... a miałem (przyrzekałem sobie) się już nie wdawać w bezsensowne przekonywania kogokolwiek do czegokolwiek. |
Autor: | kokop [ 11 mar 2018, o 22:05 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Marian Strzelecki napisał(a): Twierdzę, że dzisiejsi konstruktorzy muszą być genialni, jeśli ich łódki (te żelazkowate) pływają szybciej niż tamte stare np. z lat 70tych.* ![]() Równie dobrze można powiedzieć że mój Bob budowniczy (co to ściankę zbudował a w nocy ona wzięła się i zawaliła) na pewno jest genialny w stosunku do gościa który zaprojektował i zbudował faraonowi piramidę ( nie ważne którą) Na moje prawda jest taka że dzisiaj po prostu plomby w zębach są lepsze i od wstrząsów tak nie wylatują. Bo ci kolesie z lat 70-tych doskonale wiedzieli jak będzie to-to pływać. ![]() Dentyści znaczy lepsi ![]() -- oczywiście jestem po twojej stronie. No ale cóż zrobić, dzisiaj już świat taki jest że wszystkie łódki koniecznie muszą być klepane na modłe regatowych żelazek. Byle szybciej pływały- koniecznie. A takie drobiazgi jak odlatujące kile i stery to pryszcz. |
Autor: | piotr6 [ 11 mar 2018, o 22:16 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Marian Strzelecki napisał(a): W co nie wierzę: to tylko ich takielunki, profile żagli, itp. są o niebo lepsze zdecydowanie są, ale kadłuby szersze i lżejsze. Moja łódka jest z początku lat 80 i w sumie była też regatowa z sucesami. ![]() * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * na ostrych dziób idzie do dołu ostrzy w głębokich przechyłach. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 11 mar 2018, o 22:30 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
piotr6 napisał(a): Marian Strzelecki napisał(a): W co nie wierzę: to tylko ich takielunki, profile żagli, itp. są o niebo lepsze zdecydowanie są, ale kadłuby szersze i lżejsze. Moja łódka jest z początku lat 80 i w sumie była też regatowa z sukcesami. Ależ nie mogłem w wypowiedzi * wypisywać wszystkiego co jest lepsze np: kadłuby szersze - oczywiście! ale będą (średnio) jeszcze szersze gdy poszerzymy rufę. ![]() No to ja mówię poszerzmy też dziób (a nawet przede wszystkim!) Popatrz jak się będą przechylać najnowsze "fafiki" z pucharu Ameryki. Toż jest właśnie mój (i nie tylko mój) postulat: rufa ma tonąć, a nie dziób ryć. Kierunek przechyłu po osi odchylonej do tyłu! Pokazywałem już : Załącznik: w jakim kierunku wg. mnie powinno się iść. ... a nie wciąż w "tradycyjnie żelazkowatym".Niestety musi minąć jedno pokolenie regatowców zanim stanie się to oczywistym dla wszystkich. MJS |
Autor: | piotr6 [ 11 mar 2018, o 22:38 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Marian Strzelecki napisał(a): Toż jest właśnie mój (i nie tylko mój) postulat: rufa ma tonąć, a nie dziób ryć. Kierunek przechyłu po osi odchylonej do tyłu! no to u mnie odwrotnie ![]() tylko mnie się wydaje że to nie tylko kształt kadłuba ale mały grot duży sztaksel i maszt ciut z przodu, choć mogę się mylić. ps że dziób ryje to nie powiedziałbym |
Autor: | Mir [ 11 mar 2018, o 22:41 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
piotr6 napisał(a): Moja łódka jest z początku lat 80 i w sumie była też regatowa z sucesami. na ostrych dziób idzie do dołu ostrzy w głębokich przechyłach. Przyjrzyj się porównaniu z wzorcem FreeShipa opartym na IOR (chyba): Załącznik:
|
Autor: | piotr6 [ 11 mar 2018, o 22:43 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Mirek moim zdaniem nie jest to już ior. Niestety rysunek, który wkleiłeś musisz mi przetłumaczyć ![]() * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * coś takiego jeszcze znalazłem |
Autor: | Mir [ 11 mar 2018, o 22:47 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
piotr6 napisał(a): coś takiego jeszcze znalazłem A, to go zaraz wklepię... ![]() - Z boku wygląda tak: Załącznik: a z góry tak: Załącznik: i jeszcze... Załącznik:
|
Autor: | piotr6 [ 11 mar 2018, o 22:59 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
no to teraz powiedz o co chodzi ![]() |
Autor: | Mir [ 11 mar 2018, o 23:04 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
To zielone, to wzorzec (załóżmy, że dobry), a Twój "okręt", choć bardzo podobny - przekroje poprzeczne identyczne! - to jednak rufka głębiej zanurzona i spełnia kryteria Mariana o nadmiernej wyporności, co ją unosi bardziej niż powinno, a tym samym... zanurza głębiej dziób. ![]() |
Autor: | piotr6 [ 11 mar 2018, o 23:27 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
ale tak wracając do tematu,jak mamy klasyka Albin vegę i tego przykładowego kelta, który jest krótszy o 65 cm a maszt gruby i nie za długi to który będzie szybszy? |
Autor: | Mir [ 11 mar 2018, o 23:36 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Tu są rzuty jachtu: Załącznik: a tutaj plik: Załącznik:
|
Autor: | piotr6 [ 11 mar 2018, o 23:40 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
a powiedz , możesz na tym programie zwymiarować płetwe sterową, bo własnie jestem w trakcie przedłużania starej |
Autor: | Marian Strzelecki [ 11 mar 2018, o 23:44 ] |
Tytuł: | Re: 6.0 |
Mir napisał(a): rufka...co ją unosi bardziej niż powinno, a tym samym... zanurza głębiej dziób. ![]() To nie jest tak oczywiste, bo nie wiemy jakie oba mają krzywe oporów: trzeba by to porównać. np tak: Załącznik: Załącznik: Porównaj kadłuby: prawie się nie różnią, ale pierwszy mając 1,3t wyporności daje opory czołowe prawie dwa razy większe od drugiego ( znaczy 19tego wg kolejności przybliżeń) pomimo , że ten drugi ma wyrażnie większą wyporność. To wszystko optymalizowane dla przechyłu 0 stopni. Tak można optymalizować jeszcze kilka przechyłów, kilka dryfów itp. Na dodatek jedne programy do optymalizacji nie są kompatybilne (wynikami) z innymi, więc trzeba by tak circa rok poświęcić na jeden teoretyczny kadłub, a potem go porównywać z drugim: jeśli konkurencja pozwoli. Ogólnie: im bardziej wyporność skupiona, tym mniejsze opory, ale tym mniej stabilne zachowania na fali. Oczywiście jest to sprzeczne z tym co widzisz na projektach wg wzorca regatowych imok. MJS ps żagle stery i kile można też , ale nie wiem kto u nas (oprócz Myszka) to umie zrobić. |
Strona 1 z 7 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |