Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 cze 2025, o 03:34




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 gru 2009, o 23:47 

Dołączył(a): 18 gru 2007, o 14:24
Posty: 70
Lokalizacja: działoszyn
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
witam. proszę o radę- jakiej wielkości ( długość , szerokość płetwy )zastosować ster do jachtu długości 8 m na 2,55, ważacego ok 2800 kg. jacht buduję sam bez planów, płetwę będę robił z laminatu, profilowaną. z gory wielkie dzięki za pomoc.

Oto moj statek (Check this out) --> http://img97.imageshack.us/img97/5854/akcja6.jpg


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2009, o 07:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
A zacznij od tego, czy ten ster będzie wolno zawieszony, czy podparty na ostrodze

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2009, o 11:01 

Dołączył(a): 18 gru 2007, o 14:24
Posty: 70
Lokalizacja: działoszyn
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
ster będzie wolno zawieszony z płetwą podnoszoną fałem


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2009, o 11:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
tadeusz posmyk napisał(a):
ster będzie wolno zawieszony z płetwą podnoszoną fałem
To będzie śródlądowy jacht?! W życiu bym nie pomyślał - patrząc na zdjęcie nasuwa się duże podobieństwo do Cartera.
A wracając do płetwy. Jak ona będzie mocowana? Na pawęży czy oś steru będzie przechodzić przez dno?
Jeżeli będzie to "ster głębokowodny" czy jak to się na śródlądziu teraz nazywa, to zastosował bym carteropodobne (zmniejszone o ca. 10%) rozwiązanie, ale traktuj moją odpowiedź jako "naprowadzającą" a nie "autorytatywną" - nie znam się na konstruowaniu jachtów :-)

ps. Na forum jest kilku konstruktorów - może któryś się wypowie :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: tadeusz posmyk
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2009, o 11:50 

Dołączył(a): 18 gru 2007, o 14:24
Posty: 70
Lokalizacja: działoszyn
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
ster będzie umieszczony pod dnem, oś steru przechodzi przez dno, płetwa będzie podnoszona fałem, jacht będzie śródlądowy, mieczowy z ciężkim mieczem i 900 kg balastu dennego. pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2009, o 19:14 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Witam drogiego kolegę budowniczego!
Do określenia pow.bocznej płetwy balastowej i płetwy sterowej powinno się zastosować poniższe równanie:
Fst +Fpb = /0,05 do 0.07 / x S - dla jachtów ze sterem wolnym;
Fst + Fpb = /0,08 do 0,11/ x S - dla jachtów ze sterem integralnym;

Fst = 0,24x /Fst + Fpb / +-5% - Fst> /1,2 do 1,5 / % z S

Fst - pow. płetwy ster. w m2
Fpb - pow. pletwy balast. w m2
S - pow. ożaglowania w m2
Praktycznie proponuję przyjąć średnie wartości, tj. /Fst + Fpb / + 0,06 x S,
gdzie 25% stanowi pow steru a 75% pow płetwy balastowej.
Do określenia kształtu pow. bocznej steru konieczna jest znajomość współczynnika smukłości. Itd,itd ............!
Oczywiście caly wykład wraz z danymi pochodzi z książki Romana Zarskiego
pod tytułem " Sam projektuję i buduję jacht żaglowy".
Przepisałem Ci ten urywek, by ukazać całą złożoność problemu z jakim się będziesz spotykał w trakcie pracy.
A podjąłem się tego, ponieważ jestem w podobnej jak Ty sytuacji. Też kupiłem kadłub i usiłuję zrobić z niego coś co będzie pływać. I rowniez jak i Ty, nie posiadam żadnej dokumentacji dot. budowy.
Kupiłem za to sobie na Allegro w/w książkę oraz drugą - Witolda Tobisa
" Budowa i naprawa jachtów z laminatu" - i z ich pomocą usiłuję się z problemem uporać.
Moim atutem jest fakt, że mam ukończoną szkołę morską gdzie miałem przedmiot
" budowa statku " co w pewnej mierze ułatwia mi pracę choć wtedy o laminatach nikt nie słyszał. Ale pewne zasady się nie zmieniły.
Nie o to zresztą chodzi: - osobiście radził bym Ci zakupić w/w literaturę - naprawdę wiele rzeczy znajdziesz, które będą pomocne w trakcie roboty. Wydasz
ok. 55pln a zaoszczędzisz na błędach których bez tych książek na pewno bym się nie ustrzegł.
Pozdrawiam,
Andrzej P.



Za ten post autor starypraktyk otrzymał podziękowanie od: tadeusz posmyk
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2009, o 20:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Polecam jeszcze jedną książkę;
B.Małolepszy "Jachty żaglowe i motorowe. Amatorska budowa, technologie, wybór konstrukcji"
Znajdziecie tam bardzo dużo informacji (teoretycznych i praktycznych) przydatnych przy budowie czy remoncie łódki.

_________________
Zbyszek



Za ten post autor boSmann otrzymał podziękowanie od: tadeusz posmyk
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2009, o 08:31 

Dołączył(a): 18 gru 2007, o 14:24
Posty: 70
Lokalizacja: działoszyn
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
bardzo serdecznie dziękuję za wyjatkowo wyczerpujące odpowiedzi, to bardzo miłe- a tak na marginesie to nie do końca jestem początkującym budowniczym,- w roku 2000,po trzech latach pracy, zbudowałem jachcik 6 m, także od stanu-stary pusty kadłub, przyznaję że wtedy odważyłem się na robienie wszystkiego na " czuja" i- o dziwo- udało się-muszę się pochwalić że jachcik był pięknie zrównoważony i służył mi 7 lat bez żadnych niespodzianek. poniżej jego fotka. wszystkim wodniakom- wesołych świąt.
tadek posmyk


Załączniki:
Kopia DSCN0609.JPG
Kopia DSCN0609.JPG [ 45.96 KiB | Przeglądane 8407 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2009, o 09:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
{OT} Mniejszego zdjęcia nie miałeś? :-)
Wklej większe, pls - prawie nic na tym maciupkim nie widać.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2009, o 10:07 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
To Ty taki statek zbudowałeś a nas się o płetwę sterową pytasz?!
Ladnie to tak kolegów w wałka robić?!
Pozdrowienia.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2009, o 21:56 

Dołączył(a): 18 gru 2007, o 14:24
Posty: 70
Lokalizacja: działoszyn
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
sory. to nie jest robienie w wałka- po prostu tym razem łódka waży 4 razy więcej i jest 2 razy większa to też każdy błąd będzie się mścił 4 razy bardziej. pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2009, o 22:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Osiem razy bardziej, IMHO :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2009, o 22:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
a w niektórych wypadkach nawet 16 (w przypadku stateczności, tam jest czwarta potęga ;) )

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2009, o 08:07 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
tadeusz posmyk napisał(a):
ster będzie wolno zawieszony z płetwą podnoszoną fałem

I (mam nadzieję) utrzymywaną w roboczym położeniu kontrafałem? Koniecznie na samowypinającej knadze!

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2009, o 12:29 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
No i po uwzględnieniu tych wszystkich uwag jakie otrzymałeś na tym forum sprawa jest jasna: mnożysz wszystko razy cztery, zakładasz kontrafał i ........do zobaczenia na Biskajach.
pozdrawiam
Andrzej P.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2009, o 22:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
starypraktyk napisał(a):
sprawa jest jasna: mnożysz wszystko razy cztery

ja bym jeszcze dodał 10% (tak na wszelki wypadek) :D

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2009, o 08:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
I rufa mu zatonie a dziób pójdzie w góre

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2009, o 14:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Colonel napisał(a):
I rufa mu zatonie

Eee tam :D Na morzu jeszcze nikomu nie zaszkodziło zbyt solidne rozwiązanie.
Wystarczy zrobić płetwę wypornościową :lol: tylko trzeba uważać, żeby rufy nie podniosło

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2009, o 14:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Dobrze wiesz, że w technice musza być jak w życiu proporcje. Przewymiarowanie jednego może oznaczać uszkodzenie drugiego.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sty 2010, o 03:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10537
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
starypraktyk napisał(a):
To Ty taki statek zbudowałeś a nas się o płetwę sterową pytasz?!
Ladnie to tak kolegów w wałka robić?!
Pozdrowienia.


Przyłączam się do w.w. opinii !

Ja to bym poszedł dom jakiegoś klubu poszukał jakiegoś odpowiedniej wielkości Pegaza (A.Orycha) i już bym wiedział jak to robić ;-)
Orych ma chyba największą praktykę w podobnych sterach,
a i jachty są podobne kształtem.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: tadeusz posmyk
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 204 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL