Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 cze 2025, o 11:57




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 kwi 2010, o 13:35 

Dołączył(a): 17 kwi 2010, o 13:18
Posty: 2
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Witam.
Muszę wymienić fały w moim Nashu. Jakiej grubości powinny być fały foka i grota?
Wiem, że podstawa - to nie grubsze niż rolki prowadzące na topie masztu :wink:
Dodatkowo - jaki typ liny kupić? Sprzedawcy oferują różne modele, a rozpiętość cenowa jest baardzo duża, od ok. 1,6 zł do 5-6 zł za mb

Podobne pytanie dotyczy lin przeznaczonych na cumy - są różne, pływające i nie, plecione i skręcane z kilku cieńszych itp. Co wybrać, jakiej grubości?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 kwi 2010, o 14:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Mój znajomy, australijski projektant małych, sklejkowych łódek w dokumentacji łódki, którą buduję - radzi, aby na fały żagli od około 7 m kwadr. używać lin "Spectra". Dla żagla o tej właśnie powierzchni średnica 5 mm, dla większych żagli pewnie trzeba użyć większej średnicy.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: JuMa
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 kwi 2010, o 22:28 

Dołączył(a): 17 kwi 2010, o 13:18
Posty: 2
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
A jak to jest z linami z rdzeniem/bez rdzenia - która lepsza na fał oraz na cumy?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 kwi 2010, o 08:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Rdzeń generalnie jest w linie po to, żeby zwiększyć jej wytrzymałość i zmniejszyć rozciągliwość a właśnie na fał dobrze jest stosować liny nierozciągliwe.
Z kolei cumy dobrze jest gdy są lekko elastyczne (gdy nie są elastyczne to niektórzy zakładają na nie gumowe amortyzatory) i dlatego liny plecione bez rdzenia często stosowane są do tego celu. Poza tym liny bez rdzenia są tańsze.

ps. Przy zakupie liny do określonego celu nie tylko wytrzymałość i rozciągliwość mają znaczenie. Odporność na przecieranie i to jak lina jest "miła w dotyku" to też bardzo ważne cechy.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: JuMa
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 282 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL