Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 cze 2025, o 04:09




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 sie 2010, o 21:37 

Dołączył(a): 28 lip 2010, o 21:53
Posty: 144
Lokalizacja: generalnie polnoc
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: gul badmössa
Witam :)

Chciałbym sie dowiedziec, jak to robic fachowo. To znaczy wiem, ze trzeba symetrycznie itd, ale do tej pory zawsze robilem to na czuja :) Czy te linki maja byc napiete, kiedy nie pracuja, czy nie? Jezeli tak, to jak bardzo trzeba je napiac? Jak sobie z tym radzicie?


xxx

_________________
Blabloon


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2010, o 21:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
xxx napisał(a):
Czy te linki maja byc napiete, kiedy nie pracuja,

Zawsze napięte.
xxx napisał(a):
Jezeli tak, to jak bardzo trzeba je napiac?

Jak strunę.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2010, o 21:47 

Dołączył(a): 28 lip 2010, o 21:53
Posty: 144
Lokalizacja: generalnie polnoc
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: gul badmössa
Bede drazyl temat :( Oczywiscie mozna napiac do granic wytrzymalosci, ale po co? Wszak napita lina odzialywuje na maszt (jest sciskany i jezeli sily od linek przylozone sa mimosrodowo- a sa tak z reguly - masz dodatkowo jest zginany). Wiec nawet jak nasz okrecik stoi sobie spokojnie w porcie, masz dostaje w kosc :)

Ja zawsze staralem sie z wyczuciem wybrac nadmierne luzy, jak lodka sie przechyli, albo wiatr wydmie zagle, to liny same zapracuja....

Dlaczego jak struny? ( W domysle mocno napiete...)

xxx

_________________
Blabloon


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2010, o 21:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Nie jestem w tym temacie biegły, ale.
xxx napisał(a):
albo wiatr wydmie zagle, to liny same zapracuja....

Zrób tak na morzu, to przy fali nie masz masztu. Prawdziwe siły są na fali. Luźne olinowanie stałe, to utrata masztu. Olinowanie stałe musi być napięte baz żadnego luzu. Na śródlądziu olinowanie bez żadnego luzu to prawidłowo pracujące żagle i brak sił dynamicznych na olinowaniu, a te są niebezpieczne.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2010, o 22:12 

Dołączył(a): 28 lip 2010, o 21:53
Posty: 144
Lokalizacja: generalnie polnoc
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: gul badmössa
Dzieki za pomoc. Skoro zawsze napinasz jak struny i jeszcze zyjesz, to znaczy, ze tak mozna :). Nie pisalem, ze plywam z luznymi stalowkami, tylko napietymi mozliwie slabo, odwrotnie niz ty :)

xxx

_________________
Blabloon


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2010, o 22:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
xxx napisał(a):
napietymi mozliwie slabo, odwrotnie niz ty
Siła napięcia want i sztagów zależy w dużej mierze od rodzaju olinowania.
Na śródlądziu najczęściej występuje takielunek 7/8. W takim przypadku sztag i achtersztag, gdyby napiąć je nadmiernie, bardzo zdeformowałyby maszt.
Poza tym to "jak struna" nie znaczy tego samego w Sasance z leciutkim, cieniutkim aluminiowym profilem masztu i w Riglu ze stalowym "klocem".

Jeśli pytasz o śródlądzie, to nigdy nie napinałem zbyt mocno want, bo nie wygodnie stawiało się maszt (zawsze miałem łódki z wantami dość silnie przesuniętymi ku rufie).

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2010, o 22:48 

Dołączył(a): 28 lip 2010, o 21:53
Posty: 144
Lokalizacja: generalnie polnoc
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: gul badmössa
Chodzi mi o morze, ale mysle, ze przyda sie to rowniez tym, ktorzy plywaja po jeziorach.

xxx

_________________
Blabloon


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2010, o 23:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
A co to za łódka - tak w ogóle - jest?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sie 2010, o 20:50 

Dołączył(a): 28 lip 2010, o 21:53
Posty: 144
Lokalizacja: generalnie polnoc
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: gul badmössa
to chyba nie jest az tak istotne...:)

_________________
Blabloon


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2010, o 21:20 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
To jest wlasnie bardzo istotne, bo wielkosc, przeznaczenie i rodzaj takielunku determinuje sposoby jego napinania a to z kolei ma wplyw na glebokosc zagli.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2010, o 22:01 

Dołączył(a): 28 lip 2010, o 21:53
Posty: 144
Lokalizacja: generalnie polnoc
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: gul badmössa
Wszyscy plywamy slupami, a ci ktorzy plywaja keczami, kutrami czy brygantynami nie zadaja, a w zasadzie juz nie powinni zadawac, pytan w tak podstawowych kwestiach :) Nie mniej nalezy sie odpowiedz: chodzi mi o slup, plywajacy po morzu, 20-40 stopowy.


xxx

_________________
Blabloon


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 177 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL