Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 cze 2025, o 02:20




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 19 wrz 2010, o 14:43 

Dołączył(a): 28 lip 2010, o 21:53
Posty: 144
Lokalizacja: generalnie polnoc
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: gul badmössa
Czesc!



Widze, ze kilku forumowiczow zajrzalo do watku o napinaniu takielunku stalego, wiec moze komus przyda sie to, czego sie dowiedzialem. Mialem okazje spotkac sie wczoraj z panem (bylym zawodowym zeglarzem, obecnie prezesuje firmie Najad), ktory miedzy innymi uczestniczyl w 92 r. w America's Cup i zapytalem go , jak mocno napinac wanty. Odparl, ze nalezy doprowadzic lodke do przechylu 20 stopni i wowczas nalezy recznie, NIE UZYWAJAC ZADNYCH NARZEDZI, krecic beczka po zawietrznej do wybrania luzu wanty. Potem rzecz jasna robimy to na drugiej burcie.
Uwaga! Nie dotyczy jachtow regatowych. :wink: Tam maja jakies silowniki hydrauliczne, kliny i inne ustrojstwa do tego celu.


xxx

_________________
Blabloon


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2010, o 18:15 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jesli bedziesz te 20 stopni przechylu uzyskiwal przez ciagniecie falu grota to moze byc to wlasciwe , innym sposobem niekoniecznie :)
Jak sie juz pisze cos takiego to warto pisac precyzyjnie .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 wrz 2010, o 18:49 

Dołączył(a): 28 lip 2010, o 21:53
Posty: 144
Lokalizacja: generalnie polnoc
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: gul badmössa
Precyzyjnie , to pan powiedzial, ze robisz to podczas zeglugi, kiedy wieje wiatr (precyzyjnie:nie wspominal o sztormowym:) Wiec lepiej fal niech pozostanie zaknagowany :) Ale to i tak ciekawe, dlaczego tak kategorycznie twierdzisz, ze musi to byc fal? Wydaje mi sie, ze nie jest bardzo istotne, co powoduje przechyl...


xxx

_________________
Blabloon


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2010, o 14:23 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jak postawisz na burcie stojacego jachtu odpowiedni ciezar to tez bedziesz mial 20 stopni przechylu a napiecie want praktycznie pozostanie takie samo. Zupelnie inaczej bedzie w trakcie plywania na zaglach jak i przy uzyskaniu przechylu przez ciagniecie za fal grota. To chyba jasne.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2010, o 14:31 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jeszcze jedno, jaka masz wtedy gwarancje ze maszt bedzie stal prosto ? Osobiscie wole napinac wanty w czasie postoju naprzemiennie ,ciagle kontrolujac maszt.Za pierwszym razem dolkadnie mierze też dlugosc want. Przy znanym takielunku wystarczy pomierzyc suwmiarka odleglosci gwintow w beczkach sciagaczy. Jesli po plywaniu widze jakies luzy dokrecam beczki o taka sama ilosc obrotow.



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Blabloon
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2010, o 18:09 

Dołączył(a): 28 lip 2010, o 21:53
Posty: 144
Lokalizacja: generalnie polnoc
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: gul badmössa
Dobra. Pare tygodni temu chcialem dowiedziec sie, tutaj na forum, jak bardzo napinac takielunek staly. Chodzi oczywiscie o wanty ale takze sztagi itp. Sa w zasadzie trzy mozliwosci.
1)kadlub stoi bez masztu. Mocuje maszt, zakladam olinowanie. Pytanie jak bardzo napiac linki? Czym zmierzyc te sile? Przykleic tensometry?. Lasery i inne bajery? Jak to sie robi w praktyce? Wiesz?

2)czarteruje jacht, wchodze na niego i wydaje mi sie, ze linki sa napiete za slabo, albo za mocno. Chce je wyregulowac. Jak? Wiesz?

3) plywam wlasnym jachtem, kiedys linki byly napiete dobrze, potem sie rozregulowaly, ale mialem wszystko pomierzone suwmiarka i bez problemu ustawiam poprzednie ustawienia.

Jedna z odpowiedzi byla taka, ze trzeba je napiac mocno, jak struny. Tylko, ze jak wezmiesz 10 m linke, powiedzmy o srednicy 8 mm i przy pomocy beczki skrocisz ja o 1 mm to wprowadzasz sile okolo 200kg (wiem, powinno byc w kN) Nie ma tam wielkiego pola manewru i nie ma zadnego sensu napinac te liny ponad rzeczywista potrzebe. Ja chce sie dowiedziec jaka jest ta potrzeba. Jezeli wiesz, slucham z zaciekawieniem. I bede Ci naprawde wdzieczny jezeli mnie przyblizysz chociaz o tyci czort do rozwiazania :)

xxx

_________________
Blabloon


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2010, o 21:03 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Robie to juz prawie 50 lat i wydaje mi sie ze wiem :)
Sa do tego odpowiednie przyzady ale prawde mowiac nigdy czegos takiego nie uzywalem. Jak dotad wystarcza mi doswiadczenie :) Przyznam ze dotad nie spotkalem jachtu z za mocno napietym takielunkiem, raczej bywalo ze za slabo. O napinaniu want
pisalem, ze sztagiem i achtersztagiem jest jeszcze latwiej bo wystarczy popatrzec na ugiecie liku przedniego foka. Zreszta warto to napiecie plynnie zmieniac w zaleznosci od kursu( tak to robie na swoim jachcie zeby szybciej plywac).
O wantach pisalem, dokrecasz na przemian beczki do momentu kiedy zawietrzna wanta nie bedzie miala luzu( najlepiej w trakcie plywania zmieniajac hals)pamietajac o tym zeby maszt ciagle stal prosto.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2010, o 21:28 

Dołączył(a): 28 lip 2010, o 21:53
Posty: 144
Lokalizacja: generalnie polnoc
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: gul badmössa
Uwazam, ze Twoja rada jest bardzo sensowna i logiczna, a co najistotniejsze podparta wieloletnim doswiadczeniem. W kazdym razie trafia do mnie. Wlasnie o to mi chodzilo :) Dzieki :)

xxx

_________________
Blabloon


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 162 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL