Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 cze 2025, o 00:13




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 lis 2010, o 05:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Pytanie - jak zamocować okucia nierdzewne do aluminiowego masztu?
Najistotniejsze pytanie - czy dać nity aluminiowe czy też nierdzewne (oczywiście w grę wchodzą tylko nity zrywne)?
Czy stosować jakieś przekładki, tuleje plastikowe pod/na nity a jeśli tak to jakie i gdzie?
Czy i jak zabezpieczać główki nitów?
Czy nie wystarczyłoby zastosowanie... wkrętów nierdzewnych, posmarowanych przy wkręcaniu klejem epoksydowym?
Jak wiercić w maszcie, aby nie uszkodzić przewodów, lin, mocowań tychże, przelotek, etc...?

Okucia nie będą mocno obciążone statycznie (mocowanie reflektora radarowego "Echomax 230" - waga ca 3 kg) ale będą występowały zmienne i długotrwale obciążenia zmęczeniowe (ruchy masztu oraz napór wiatru).
Maszt z duralu anodowany, okucie do zamocowania stal nierdzewna (316).

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2010, o 07:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
O tym, ze należy użyć przekładki oddzielajacej stykające się ze sobą elementy stalowe i aluminiowe czytałem. Przekładka moze być np. z folii lub silki....
Ale pierwsze słyszę, żeby stosować jakieś "zabezpieczenia" w miejscu styku aluminiowych nitów zrywalnych z elementami z nierdzewki które mocują. Nie słyszałem aby ktoś robił to przy pomocy wkrętów - nity to standardowa metoda...

Jest to dla mnie też ciekawy temat ponieważ będe wkrótce samodzielnie okuwał maszt i bom.

Co do wiercenia otworów najbezpieczniej jest zmierzyć grubość ścianki profilu i zastosować odpowiednio do grubości ścianki wyregulowany ogranicznik zakładany na wierto lub oryginalny wiertarki (jesli jest). Możesz też zrobić samoidzielnie owijając wiertło taśmą samoprzylepną powyżej założonej długości "roboczej" czesci wiertła. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2010, o 07:42 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1376
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 466
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Nity tylko nierdzewne radzę, aluminiowe tez stosują ale przy elementach bez obciążeń \tylko, że one mają gwożdzie rdzewiejące i jak zostana w nicie to rdza pewna\. Kable są raczej w rurce pcv i wiadomo wtedy gdzie, fały na położonym maszcie nie będa przeszkadzać bo obwisną. Firmy robiące maszty pod okucia dają silikon\ chodzi o elektrokorozję\.
Michał

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2010, o 08:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Nity nierdzewne powiadasz. Nie wiedziałem nawet , że takie są.
Dzięki za info. Ja bym zakupił aluminiowe :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2010, o 09:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 10:30
Posty: 424
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
szkodnik napisał(a):
... chodzi o elektrokorozję...

To chyba nazywa się korozja elektrochemiczna. Jeśli o to zjawisko chodzi to podkładki z nieprzewodzącego i nie chłonącego wilgoci materiału może i byłyby przydatne na słoną wodę. W tym roku demontowałem okucia masztu (tak mniej więcej dziesięcioletnie) i na styku nierdzewka - aluminium nic się nie działo, ale maszt był na łódce śródlądowej.

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

--- zajrzyj na moją stronkę :-) ---


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2010, o 09:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Aczkolwiek nie szkodzi zastosować. Wiesz , kwaśne deszcze, te sprawy :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2010, o 10:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 10:30
Posty: 424
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Pewnie nie zaszkodzi :-). Dałbym pod okucie sikaflex. Gwarancja, że nie będzie żadnych dziur w które mogłaby dostawać się woda.

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

--- zajrzyj na moją stronkę :-) ---


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2010, o 11:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Ze strony metale.pl - o korozji elektrochemicznej aluminium.

"Wystąpienie korozji elektrochemicznej wynika często z niewłaściwego zaprojektowania konstrukcji. Korozja elektrochemiczna nie występuje w suchej atmosferze pomieszczeń zamkniętych. Ryzyko nie jest duże w warunkach lądowych, natomiast w środowisku bogatym w chlorki, np. w warunkach morskich, korozję elektrochemiczną mogą wywoływać miedź i stal węglowa, stal nierdzewna, a nawet stal ocynkowana w kombinacji z aluminium."

Link do całości

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2010, o 11:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13854
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
...istotne jest również dobór nitownicy,niektóre "zwykłe" nitownice nieprzydatne będą do zabudowy nitów nierdzewnych,ze względu na delikatną głowicę..

...poniżej kilka nitownic do wyboru...

http://www.kal-met.pl/index.php/pl/Nito ... ducts.html

Wojciech Port Rybnik

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2010, o 12:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 10:30
Posty: 424
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Cytat z linku Maar'a:
"Przeciwdziałanie korozji elektrochemicznej:
* izolacja elektryczna między powierzchniami metali
* przerwanie mostka elektrolitycznego (np. przez malowanie)"
Izolacja elektryczna. Jak odizolować elektrycznie nitowane powierzchnie? Chyba będzie dość trudno. Łatwiej przerwać mostek.

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

--- zajrzyj na moją stronkę :-) ---


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2010, o 16:50 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1376
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 466
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Silikon ma stworzyć cienką warstwę izolatora między metalami i jest to jedyne zastosowanie silikonu w szkutnictwie. Nity 3 każda nitownica zaciśnie, czwórki niektóre a 5 tylko dobre bo te tanie padną przy pierwszym.
Michał

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2010, o 19:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17628
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4513
Otrzymał podziękowań: 4269
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Piotr K napisał(a):
Nity nierdzewne powiadasz. Nie wiedziałem nawet , że takie są.
Dzięki za info. Ja bym zakupił aluminiowe :D


Zrobiłem kiedyś taką sztukę z aluminiowymi... okucie odpadło szybciej niż zostało zamocowane - dobrze, że obyło się bez strat w ludziach. Tej samej średnicy nity ze stali nierdzewnej są wielokrotnie mocniejsze, ale też samo zakuwanie wymagać będzie odpowiedniego narzędzia! O ile jest mocna nitownica ręczna, to można spróbować tak, jak ja zrobiłem, czyli przedłużyłem jej ramiona półmetrowymi gazrurkami, abym mógł ręcznie zakuć (zerwać) nit.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 204 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL