Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 cze 2025, o 21:12




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 lut 2011, o 12:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
W dziale z ciekawymi linkami, Moniia zachłystując się stronką o łódkach z gaflami tak łaskawie napisała:
""old school" jeśli chodzi o jachty. Znaczy, nie przyjmują do wiadomości, że zdolnośc lepszego chodzenia na wiatr to jakakolwiek przewaga dla ożaglowania bermudzkiego...".

Ponieważ nie widzę w ożaglowaniu gaflowym niczego szczególnego (a widzę wady), to się fachowców podpytam - czy gafel ma jakieś zalety? Jeśli tak, to jakie?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 12:23 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Ja widzę tylko jeden , krótszy maszt

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 12:37 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Niżej przyłożony moment przechylający dla tej samej powierzchni ożaglowania.

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 13:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Ale ten krótszy maszt i niżej przyłożony moment przechylający, to jedynie efekty leczenia wad materiału z którego wykonano maszty i/lub małej stateczność łódki.
Gdyby nie gafel, to w ogóle ta łódź by nie pływała. Czy w takim razie można napisać, że zaletą ożaglowania gaflowego jest to, że pozwala na żeglugę łodziom, które z definicji nie powinny móc żeglować? :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 13:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Nie pisałam tego jako zaproszenia do wojny między zwolennikami obu, a raczej jako ironię (nie każdemu się śpieszy...). Ale skoro wywołałeś to jako oddzielny temat, wzywając fachowców, to lużne cytaty od jednego z lepiej znających się na rzeczy - Cunliffe'a

Primo co już zostało poruszone - maszty są niższe, co daje niżej położony środek ożaglowania w każdych warunkach, a w cięższych warunkach można go jeszcze znacznie przesunąc ku tyłowi. Na bermudzkim kutrze nadal będzie sporo z przodu w stosunku do gaflowego kutra...

łatwośc naprawy takielunku

Większa siła na żaglach przy wszystkim powyżej 60 stopni do wiatru (no cóż, niwelowana nieco przez cięższy kadłub, ale o tym dalej - patrz następny punkt) przy wciąż mniejszych obciążeniach


I to nie jest leczenie wad materiału, w dobrych warunkach maszt staje się znacznie wyższy... :)

Znacznie większa powierzchnia możliwych do postawienia żagli (patrz fotka...) chyba że mamy baaardzo wysoki maszt... (i związane z tym kłopoty)

Ponieważ znaczna częśc gaflowych jednostek to jednostki o dużej wyporności z długim kilem (Cunliffe posuwa się do stwierdzenia że ma ono sens wyłącznie z takim kadłubem) - to jeszcze trzeba dodac łatwośc poradzenia sobie z ciężką pogodą..

I tyle. Czy lepsze czy gorsze to kwestia gustu i własnych potrzeb, ja mówiłam tylko o nieuznawaniu aksjomatycznej wyższości ożaglowania bermudzkiego :) do regat gafel się średnio nadaje obecnie :lol:

To gaflowa jednostka potrafi postawic na kursach z wiatrem:

Załącznik:
Komentarz: to jest dosc malo.. ale nie moge znalezc drugiej
gaff2.jpg
gaff2.jpg [ 754.72 KiB | Przeglądane 7031 razy ]


*****

ps. zwróccie uwagę na rozmiar kadłuba...

*****

Maar napisał(a):
Ale ten krótszy maszt i niżej przyłożony moment przechylający, to jedynie efekty leczenia wad materiału z którego wykonano maszty i/lub małej stateczność łódki.
Gdyby nie gafel, to w ogóle ta łódź by nie pływała. Czy w takim razie można napisać, że zaletą ożaglowania gaflowego jest to, że pozwala na żeglugę łodziom, które z definicji nie powinny móc żeglować? :-)


Hm, statecznośc, powiadasz? Obawiam się, że większa w przypadku przeciętnej łodzi roboczej (gaflowej, a jakże) niż przeciętnego jachtu obecnie produkowanego...

Pływałaby. Na sztakslach, które są naprawdę sporą częścią napędu takiej jednostki.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 17:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Dorzuce:
Ozaglowanie gaflowe jest duzo piekniesze.
Dobry gafel uniemozliwia zrobienie "grzyba" - istotne dla malych lodek regatujacych.
Pozwala uzyskac korzystny rating.
Pozwala scigac sie takze w "lepszym towarzystwie" oldtimer"ow.
Catz Huari&Co x5

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 18:14 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Dzięki "Catzu"! - nie mogłem spać z powodu tego gafla. :roll:
Myślałem, - dobre to ożaglowanie będzie czy nie.
Ale jeśli twierdzisz, ze ono ładniejsze jest,................to będzie gafel. :-P
Choćby Maar nie wiem co wymyślał! :lol:
Pozdrawiam,
Jędrek P.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 18:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
W ubiegły sezonie ( jak już o tym wspominałem ) na zalewie rybnickim żeglował Michał na jachcie własnej konstrukcji i nawet nieźle sobie radził pod gaflem.
http://www.port21.pl/technika/printer_81.html


Załączniki:
osa24_grot_2_color.gif
osa24_grot_2_color.gif [ 6.49 KiB | Przeglądane 6893 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 20:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Jest przepiekne!
Wprawdzie bardziej spokrewnione z typem jungada ( jugunda, jaganda nawet...) i eliptycznym ksztaltem zagli holenderskich ( i, pozniej, mitycznym skrzydlem spitfire'a ) niz zaglem gaflowym...
W rzeczywistosci wygladal rownie atrakcyjnie i pieknie?
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Ostatnio edytowano 10 lut 2011, o 20:49 przez Catz, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 20:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
starypraktyk napisał(a):
Ale jeśli twierdzisz, ze ono ładniejsze jest,................to będzie gafel. :-P

Tak wlasnie uwazam... Ale i wiem, ze nie jest tez zadnym panaceum, ani zlota liczba okreslajaca uniwersalnie kanony Proporcji, Estetyki i Piekna.
Taki Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 21:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Tak całkiem na serio, to faktycznie żagiel gaflowy na niektórych łódkach ładnie wygląda i... to chyba jedyny racjonalny argument za jego stosowaniem :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 21:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Jeśli dot. to jachtu Osa, wygląda jak na obrazku...


Załączniki:
OSA.jpg
OSA.jpg [ 44.28 KiB | Przeglądane 6783 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 21:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Maar napisał(a):
Tak całkiem na serio, to faktycznie żagiel gaflowy na niektórych łódkach ładnie wygląda i... to chyba jedyny racjonalny argument za jego stosowaniem :-)

Podano tez kilka innych, czasem wrecz wylewnie i z cytowaniem autorytetow.
"Jedynym racjonalnym argumentem za stosowaniem" oslow - mimo legendarnej upartosci - jest ich duza wytrzymalosc na trudy....
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 22:46 

Dołączył(a): 31 gru 2006, o 14:00
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Temat trafiony w czasie idealnie.

Wlasnie szukalem odpowiedzi, odnosnie tego dlaczego ozaglowanie gaflowe praktycznie zniknelo z uzytku. Nieliczne wyjatki nie bedziemy rozpatrywac.

Zaznaczam, ze jestem absolutnie totalnym laikiem, odnosnie zeglowania, morza. Raz ledwo bylem tydzien na morzu, chorowalem i rzygalem dalej niz widzialem, marzylem o ladzie, mimo tego, wielka woda i zagle sa nadal w mym sercu i pragnieniach.

Dla mnie osobiscie ozaglowanie gaflowe jest pieknem samym w sobie, jacht pod pelnymi zaglami tego tupu ozaglowania jest wspanialy, mozna spogladac na niego niczym w najlepszy obraz. Kuter gaflowy czy jeszcze lepiej ketch gaflowy to juz kwint esensja elegancji. Mowa o malych jachtach nie zaglowcach.

Zatem moje pytanie, (niby jest juz kilka odpowiedzi), ale sa one skierowane do fachowcow. Zatem prosze o odpowiedz prosta, jasna. Dlaczego ten typ ozaglowania odszedl do lamusa, praktycznie zadna nowa jasdnostka nie ma tego typu ozaglowania. Chodzi o kwestie finansowe, slup czy bermudzki jest tanszy w przygotowaniu czy uzytkowaniu czy chodzi o latwosc plywania pod danym ozaglowaniem? Co jest powodem?

Z odpowiedzi wywnioskowalem, ze jedynie duza wytrzymalosc gaflowego ozaglowania jest argumentem, za jego uzywaniem.
A, co jesli chodzi o koszty takiego ozaglowania, o latwosc obslugi, ktory typ wygrywa, bermudzki, slup czy gaflowy?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 23:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Moim zdaniem, chodzi o latwizne, owczy ped i brak wiedzy.
Najwieksza, jesli nie jedyna, zaleta ozaglowania bermudzkiego jest prostota polaczona z niezla sprawnoscia.
Czasy mamy guzikowo-elektroniczne i komercyjno-wakacyjno-publiczno - czarterowe i stocznie dobrze o tym wiedza.
Ozaglowanie gaflowe ( m. in....) , drewno i Przyjemnosc coraz bardziej sprowadza sie do coraz wezszego kregu pasjonatow - wstepne pytania Maar'a, szefa, kapitana i zeglarza doswiadczonego, dowodzi dobitnie ignorancji doskonalej tych sfer Zeglarstwa przez tzw. ogol.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 23:12 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Maar napisał(a):
Ale ten krótszy maszt i niżej przyłożony moment przechylający, to jedynie efekty leczenia wad materiału z którego wykonano maszty i/lub małej stateczność łódki.
Równie dobrze można argumentować, że w porównaniu do gaflowego ożaglowanie bermudzkie to leczenie trudnej w obsłudze łódki :)

Przewaga jednego lub drugiego żagla wynika po prostu z kryterium, a niższy maszt czy sprawność to różne kategorie. Każdy kto widział regaty może podejrzewać, że ożaglowanie trójkątne jest skuteczniejsze i, potocznie mówiąc, szybsze. Jest również łatwiejsze w obsłudze i nie wymaga wymachiwania wysoko uniesionym drzewcem. Te cechy spowodowały, że na współczesnych jednostkach ożaglowania gaflowego praktycznie się nie spotyka.

Gafel wygrywa pod innymi względami, z tym że wydają się one po prostu nie tak istotne dla przeciętnych ludków i regatowców. Miłośnicy oldtimerów mają inne wymagania :)

Przy okazji zapytam (ale w temacie wątku):
1. Czy ktoś się orientuje dlaczego na Pogorii zdecydowano się na gaflowego grota i bezana? Estetyka? Większa powierzchnia?
2. Dlaczego ostatecznie bezana zmieniono na bermudzkiego - czy chodziło o tą słynną nawietrzność?

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 23:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Ocean napisał(a):
Z odpowiedzi wywnioskowale;m, ze jedynie duza wytrzymalosc gaflowego ozaglowania jest argumentem, za jego uzywaniem.
A, co jesli chodzi o koszty takiego ozaglowania, o latwosc obslugi, ktory typ wygrywa, bermudzki, slup czy gaflowy?

Widze, ze pospieszylem sie z odpowiedzia....Zaluje. Wracajac do tematu:
Zupa, dupa czy barszcz?
Dupa wychodzi najtaniej i najlatwiej, ale trudno sie najesc, mimo jej sporej wytrzymalosci.
No i od barszczu niektorzy wola ogorkowa.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 23:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Ocean napisał(a):
Temat trafiony w czasie idealnie.

Wlasnie szukalem odpowiedzi, odnosnie tego dlaczego ozaglowanie gaflowe praktycznie zniknelo z uzytku. Nieliczne wyjatki nie bedziemy rozpatrywac. (..)

(..)Zaznaczam, ze jestem absolutnie totalnym laikiem,(...)
(..)Dlaczego ten typ ozaglowania odszedl do lamusa, praktycznie zadna nowa jasdnostka nie ma tego typu ozaglowania. Chodzi o kwestie finansowe, slup czy bermudzki jest tanszy w przygotowaniu czy uzytkowaniu czy chodzi o latwosc plywania pod danym ozaglowaniem? Co jest powodem?
(..)


Zgadza się, jesteś laikiem. Komputerowym także, niestety. Bo po odrobinie poszukania Google podpowiedziałby Ci, że:
1/ jachty gaflowe mają się dobrze i nie są jak to nazwałeś nielicznymi wyjątkami (no, może nie w Polsce...)
2/ Nie dalej jak dwa tygodnie temu oglądałam na London Boat Show NOWIUTKĄ (premiera na targach Southampton Boat Show pod koniec zeszłego roku) Cornish Crabber 26 - wystawiany z mniejszą 22-stopową siostrzyczką... producent łącznie produkuje 6 różnej wielkości jachtów w tej linii od 17 do 30 stóp. I wiesz co, wszystkie są gaflowe :-P
3/bermudzki jest droższy.
4/bermudzki pod pewnymi względami i do pewnych zastosowań jest lepszy, np w pływaniu na wiatr.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 23:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Parę obrazków dla podtrzymania nastroju :) http://www.easternyachts.com/antares/index.htm

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 23:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
boSmann napisał(a):
Parę obrazków dla podtrzymania nastroju :) http://www.easternyachts.com/antares/index.htm

W ramach nastrojowych, moze lepiej bylo wytumaczyc Ocean'owi ze slup moze byc i gaflowy i bermudzki, podobnie jak kuter, sluter, kecz, jol, szkuner ( ... !), etc?
Catz Z wyrzutami sumienia

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 23:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Catz napisał(a):
Catz Z wyrzutami sumienia

I słusznie :-(

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 23:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
a, zapomniało mi się linka...

http://www.cornishcrabbers.co.uk/index. ... abber.Home

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lut 2011, o 00:02 

Dołączył(a): 27 mar 2008, o 12:38
Posty: 429
Lokalizacja: Tamiza
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: brak
Moniia napisał(a):

2/ Nie dalej jak dwa tygodnie temu oglądałam na London Boat Show NOWIUTKĄ (premiera na targach Southampton Boat Show pod koniec zeszłego roku) Cornish Crabber 26 - wystawiany z mniejszą 22-stopową siostrzyczką... producent łącznie produkuje 6 różnej wielkości jachtów w tej linii od 17 do 30 stóp. I wiesz co, wszystkie są gaflowe :-P


Przykład jak najbardziej tendencyjny :D . Moim zdaniem Cornish Crabbery są jachtami dla snobów. Model 26 (osiem metrów) kosztuje 84 tys funtów. Te jachty nie są do pływania - one mają ładnie wyglądać. I trzeba przyznać, że wyglądają obłędnie.

_________________
Leszek, s/v Saoirse
http://jachtsaoirse.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lut 2011, o 00:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Leszku, czepiasz się :) To akurat był przykład, że i nowe są.. Za 80 tys., jakbym je miała, to bym jakiś kuter pilotowy wolała kupic...

ps. zwróccie uwagę na fotkę z flotą Cornish Shrimpers - to nie fotomontaż, sprzedano ich ponad tysiąc a Shrimpers Owners Association liczy ponad 600 członków...

*****

*poza tym, jak na cenę nowego jachtu to dośc normalna cena w tej okolicy... Czy ja kiedyś powiedziałam, że chcę nowy jacht??

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lut 2011, o 00:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Maar napisał(a):
Catz napisał(a):
Catz Z wyrzutami sumienia

I słusznie :-(

Kto tu, kurka wodna, za pedagogike odpowiada?
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lut 2011, o 02:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13156
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3093
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
No to jeszcze ja trochę zamieszam :)

Uczyli mnie w młodości, że tego jest więcej:
1. gaflowe
2. guari
3. bermudzkie
4. Marconi czyli trójkątne

że już o pozostałych sześciu nie wspomnę, bo nie należą do tematu :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lut 2011, o 04:16 

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 11:28
Posty: 204
Lokalizacja: Londyn / Warszawa
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: RYA Yachtmaster Offshore
Stara Zientara napisał(a):
No to jeszcze ja trochę zamieszam :)

Uczyli mnie w młodości, że tego jest więcej:
1. gaflowe
2. guari
3. bermudzkie
4. Marconi czyli trójkątne

że już o pozostałych sześciu nie wspomnę, bo nie należą do tematu :)


Hmmm... mnie uczyli, że ożaglowanie Guglielma Marconi = bermudzkie... ?

Co do "pozostałych 6" - dla ścisłości - rodzajów ożaglowania jest więcej... pytanie jak bardzo chcemy się w tę "resztę świata" (patrz temat) zagłębiać... :).

Serdecznie,
M.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lut 2011, o 09:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Maar napisał(a):
Tak całkiem na serio, to faktycznie żagiel gaflowy na niektórych łódkach ładnie wygląda i... to chyba jedyny racjonalny argument za jego stosowaniem :-)

Te, prowokator!
Z racjonalnych przesłanek zastosowania współcześnie ożaglowania gaflowego:
1. Krótszy maszt - znacznie łatwiejszy w kładzeniu, i mniej wystaje za rufą po położeniu.
2. Krótszy maszt - łatwiejszy jego przewóz na łódce podczas transportu drogą i prostsze przechowywanie.

Nie jest prawdą, że gaflowego nie stosuje się współcześnie - nawet na polskim, peryferyjnym podwórku.
Zastosowano gaflowe na wszystkich Haberkach Henryka Brylskiego:
http://www.yacht-service.com.pl/POLSKA/jachty_s.htm
Gaflowe wersje znajdziesz też dla co najmniej dwu Chochlików.
Tu Samanta - ciekawy i wciąż świeży projekt wszak:
http://strony.aster.pl/sail/lodki/@830/@830.html#opog
Nawet taka Venuskę też znalazłem :
http://venuska.pl/forum/download.php?id ... c83c9f6da1

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lut 2011, o 09:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
DeZeta...jacht o tradycji wieloletniej...obsługa żagli... pikuś.


Załączniki:
aef2c5a7f2ca5dd0b47f9a37835c0bdc48912170_w379.jpg
aef2c5a7f2ca5dd0b47f9a37835c0bdc48912170_w379.jpg [ 16.16 KiB | Przeglądane 6999 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lut 2011, o 11:40 

Dołączył(a): 23 lis 2010, o 23:26
Posty: 319
Podziękował : 205
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: ...
Wojciech1968 napisał(a):
DeZeta...jacht o tradycji wieloletniej...obsługa żagli... pikuś.


Ja na DZ'cie pływałem tylko jeden raz w życiu jak miałem 14 lat i jedyne co z tego zapamiętałem to właśnie kłopoty z postawieniem ożaglowania. Gafel był połączony z masztem taka metalową obejmą, która była tam na maszcie założona suwliwie. Podczas stawiania żagli zawsze, powtórzę to jeszcze raz ... zawsze klinowała się na maszcie na takiej zasadzie jak się blokuje ścisk stolarski i trzeba było tymi ciężkimi DZ'owskimi wiosłami* ja popychać do góry, żeby się w ogóle dało żagiel postawić. To było aprpopo prostoty obsługi. To był jedyny kontakt z ożaglowaniem gaflowym w moim życiu.


A tak wracając do cech ożaglowania gaflowego w porównaniu do trójkątnego/bermudzkiego, to gafel to taki ścięty od góry trójkąt. On ma zatem nie tylko środek ożaglowania niżej, ale wydaje mi się, że powinien mieć bardziej w kierunku rufy w porównaniu z "trójkątem" o tej samej powierzchni.

* ciężkimi ... jako 14-stolatkowi wydawały mi się ciężkie ... ciekawym jak bym dzisiaj to odebrał.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 200 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL