Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Konstrukcje Tadeusza Sołtyka https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=5&t=9852 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Maar [ 13 paź 2011, o 16:45 ] |
Tytuł: | Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Dostałem e-mailem takie pytanie z Holandii. Maybe you can help me or you know some one who can. For some time I am inquiring and collecting (private) everything I can get concerning aeroplanes designed by Taduesz Soltyk. Now I found that he also designed ships for ice sailing, sailing ships, canoes. I am interrested in everything, such as what kind of ships he designed and also drawings/pictures/dimensions/etc.etc. Every small detail is welcome. I hope you can help me or some one who can? Thanks for your help. Regards, Jan He doesn't know a single word in Polish. If someone has any links or anything connected to the topic - paste it here and comment in English. |
Autor: | Cape [ 13 paź 2011, o 16:53 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Ale to trzeba chyba na forum lotnicze dać. Najbardziej znane i produkowane seryjnie konstrukcje to TS 8 Bies szkolno-trningowy samolot z silnikiem tlokowym i TS 11 Iskra (odrzutowy) |
Autor: | Kurczak [ 13 paź 2011, o 16:59 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Niech skorzysta na początek z anglojęzycznej wersji Wikipedii.... http://en.wikipedia.org/wiki/Tadeusz_So%C5%82tyk choć w wersji polskiej jest więcej informacji http://pl.wikipedia.org/wiki/Tadeusz_So%C5%82tyk |
Autor: | Colonel [ 13 paź 2011, o 17:03 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Tadeusz Sołtyk był autorem kilku małych łódek o nazwach "Kumka" z kolejnymi numerami, pewnie w necie można coś znaleźć. Ponadto w "Żaglach" z 1972 roku albo roczniku "Świat Żagli" 73 opublikował koncepcję jachtu na OSTAR dość zbieżną z "Vendredi 13". W Żaglach nie sprawdze, za duży wysiłek, rocznik postaram sie zweryfikować w weekend. edit: To artykuł "Myśli o konstrukcji jachtu" (strony 85-101 rocznika). |
Autor: | boSmann [ 13 paź 2011, o 18:30 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Konstrukcje lotnicze; Sum (1939), Szpak, Żak Junak, Zuch, Żuraw, Miś, Bies, Iskra, Grot. Wiele z tych samolotow doczekało się modernizacji i wersji oznaczonych 1,2,3 Profesor miał tez udzial w tworzeniu Wilgi. Jeżeli chodzi o łódki to cala seria Kumek (od II do VII); VI to byl baczek a VII kanoe. Był też szkic jachtu o którym Colonel wspomniał, chyba o symbolu TS 73 Przed wojną zaprojektował tez dwa bojery, które testowal na stawie skaryszewskim. Oprócz samolotów i łódek był też projektantem wielu systemów i urządzeń na potrzeby okrętownictwa. Zastosowano je m.in. na kutrach torpedowych oraz na Mazurce. Polecam swietną książkę wspomnieniowaą; Tadeusz Soltyk „Dwa żywioły, dwie pasje” wyd Altair, Warszawa |
Autor: | Colonel [ 13 paź 2011, o 19:01 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
TS 73 to była wersja wieloosobowa z roku 1973. Piszą o tym na stronie port21, lecz mój komputer broni do niej dstępu jako niebezpiecznej. |
Autor: | boSmann [ 13 paź 2011, o 19:45 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Colonel napisał(a): To artykuł "Myśli o konstrukcji jachtu" (strony 85-101 rocznika) Faktycznie jest. Bardzo interesujący. Opisywany jacht ma L-24m, (w klw -23), B-3 m, H-3,5 m,wyp. 7 ton, S- 180 m2 Kadłub skorupowy, gr. 15 mm. kil płetwowy stalowy, trzy maszty o tej samej długości. |
Autor: | Jaromir [ 13 paź 2011, o 19:53 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Colonel napisał(a): TS 73 to była wersja wieloosobowa z roku 1973. Piszą o tym na stronie port21, lecz mój komputer broni do niej dostępu jako niebezpiecznej. Tia, ktoś im zrobił psikusa: http://www.google.com/safebrowsing/diag ... html&hl=pl Ja uwierzyłem Nortonowi i przeczytałem artykuł (autorstwa p. Eknera / 15.01.2003) mimo googlowych ostrzeżeń. ![]() Umieszczony w P21 artykuł o konstrukcji (czy raczej koncepcji...) p. Sołtyka zbudowany jest na jej stałym porównywaniu z Vendredi 13. Są to moim zdaniem są to porównania mocno naciągane. Myślę, że świadczą o tym nawet podstawowe dane przywołanych w nim jednostek: Vendredi 13 ma LOA ponad 39 metrów, szerokość 5.80m - jacht projektowany przez p. Sołtyka miał 24m LOA i tylko 3m szerokości. Jeden miał żagli podstawowych 260 a drugi miał mieć 180 m². Vendredi 13"ma kadłub konstrukcji przekładkowej, zaś jacht konstrukcji p. Sołtyka miał być klejony z obłogów. Itd. itp. Szukanie podobieństw tych konstrukcji jest mocno wydumanym zajęciem... No a najistotniejsze, jak sądzę, zdanie w artykule w "P21" dotyczącym pomysłu p. Sołtyka z 1972 roku - brzmi: projekt pozostał w fazie rozważań, wstępnych obliczeń i szkiców Niestety - kolejny jacht, czyli T73, nieco zewnętrznie zbliżony do nigdy nie zmaterializowanej koncepcji na OSTAR - również pozostał tylko na papierze. Nie zwracający uwagi na przewrażliwionego Googla przeczytają o nim na Port21. Wszyscy inni mogą sobie obejrzeć kolejny obrazek, pokazujący kolejną cudowną konstrukcję, która nigdy nie zaistniała - tu: ![]() |
Autor: | Colonel [ 13 paź 2011, o 20:00 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Komentarz o podobieństwie do V13 był mój własny, tak to oceniałem te 38 lat temu. Rodzaj materiału wynikał z dostepności w komunistycznym peerelu. Wymiary TS wynikaly jaksądzęz dóch kryteriów: - "wycena"parametrów żeglugowych; - wycena możliwości materiaowych i wyposażenia. Terlain tych drugich ograniczeń nie miał. I jeszcze, żeby było jasne: uważałem wtedy obie koncepcjeza bezsensowne. Alain Colas to udowodnił. |
Autor: | Jaromir [ 13 paź 2011, o 20:50 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Colonel napisał(a): Komentarz o podobieństwie do V13 był mój własny, tak to oceniałem te 38 lat temu. Rodzaj materiału wynikał z dostepności w komunistycznym peerelu. Pan Ekner dokonał porównań w swoim artykule kilkanaście lat po "zejściu" peerelu... Colonel napisał(a): Wymiary TS wynikaly jaksądzęz dóch kryteriów: - "wycena"parametrów żeglugowych; - wycena możliwości materiaowych i wyposażenia. Terlain tych drugich ograniczeń nie miał. Miał wśród fundatorów Claude Leloucha i wydał 800tys $... Colonel napisał(a): I jeszcze, żeby było jasne: uważałem wtedy obie koncepcjeza bezsensowne. Alain Colas to udowodnił. Ale jacht służył długo... z przedmowy do książki o "Vendredi 13": http://www.decitre.fr/livres/La-legende ... 2221072530 Od pierwszego transatlantyckiego rejsu w 1972 roku, przez kolejne dwadzieścia lat, "Vendredi 13" staje się przystanią, gdzie za oceanem spotykają się: Arthaud, Birch, Fauconnier, Kersauson, Lamazou, bracia Pajot, bracia Peyron, Poupon, Riguidel ... Od parunastu lat "V13" zażywa spokoju w roli ozdoby parkingu w Bordeaux: http://www.bassinsaflot.fr/wordpress/?p=2987 Ale wcześniej, używając jego linii, zaprojektowano luksusowy jacht czarterowy: http://www.fraseryachts.com/Sale/sale_g ... D=Y3216_MC Siedem milionów Euro (plus podatki)- i może być Twój! ![]() ![]() ![]() Poważniejąc - generalnie masz rację - do skutecznego ścigania się, zwłaszcza w czasach w których wielokadłubowce startowały wspólnie z jednokadłubowcami - to rzeczywiście nie miało chyba sensu... Chociaż - jak sam wspomniałeś - skończyło się nie na 39 ale na 72 metrach - dla samotnego żeglarza!! ![]() |
Autor: | Maar [ 13 paź 2011, o 21:09 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Jan ma jakiś problem z wysłaniem posta, więc przysłał mi na maila prośbę o wklejenie: Thanks for the information. Yes I dont speak Polish, but there is a translate programm on the PC. I will order that book from Soltyk. If there is any one who has more detailed information/drawings/pictures/dimensions of all his boats, I will be pleased. Thanks again Jan |
Autor: | boSmann [ 13 paź 2011, o 22:22 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Kumka IV istnieje i można ją oglądać w Muzeum Wisły w Tczewie. Jej opis, historia i zdjęcia są tu http://www.prs.pl/pages/biuletyn/B6-2004_cz2.pdf (od strony 11) |
Autor: | Colonel [ 14 paź 2011, o 13:59 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
pierdupierdu napisał(a): Chociaż - jak sam wspomniałeś - skończyło się nie na 39 ale na 72 metrach - dla samotnego żeglarza!! Co skomentowałem wtedy, że jest jedyny pewny sposób wygrania tych regat jednokadłubowcem: zbudowć tak długi, żeby rufa w Plymouth, a dziób juz w Newport. |
Autor: | M@rek [ 14 paź 2011, o 16:04 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Falstart murowany ![]() |
Autor: | Colonel [ 14 paź 2011, o 17:03 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Czyli szklanka w połowie pusta... |
Autor: | boSmann [ 14 paź 2011, o 20:31 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Kumka I - 7,20x2,40, S- 25 m2 (drewno) Kumka II – 6,15x1,40, S-10 m2 (drewno) Kumka III – 6,15x1,40, S-10 m2 (drewno) Kumka IV – 8,06x2,30, S- 30 m2, balast 800 kg, Zan.- 1,45 m (stal), kabinowy Kumka V – 6,25x?, S- 15 m2 (sklejka) Kumka VI – 2,20x0,90, S- 3,6 m2, ket gaflowy,(sklejka) Kumka VII – 5,70x1,90, S- 10/15 m2, (sklejka) Dane z katalogów Polskie jachty, Jerzego Saleckiego |
Autor: | Wojciech [ 14 paź 2011, o 20:55 ] |
Tytuł: | Re: Konstrukcje Tadeusza Sołtyka |
Maar napisał(a): He doesn't know a single word in Polish. If someone has any links or anything connected to the topic - paste it here and comment in English. MSPANC ![]() http://translate.google.pl/#pl|en| ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |