Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 02:55




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 lip 2017, o 10:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17288
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2165
Otrzymał podziękowań: 3581
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Zespół SELMA RACING, po pomyślnym zakończeniu kwalifikacji do ROLEX FASTNET RACE, dzięki zajęciu bardzo dobrych miejsc w regatach RORC - Myth of Malham oraz Cowes to St. Malo, rozpoczął ostateczne przygotowania jachtu do legendarnych regat. Planowy na 6 sierpnia - FASTNET to wyścig najlepszych i najodważniejszych żeglarzy na trasie 605 mil morskich wzdłuż południowych brzegów Anglii z Cowes do skały Fastnet Rock, najbardziej ma południowy-zachód wysuniętego punktu Irlandii, następnie powrót do Plymouth opływając od południa wyspy Isles of Scilly.

W ramach przygotowań przed-startowych wszystkie żagle s/y Selma Racing zostały starannie przejrzane i jeśli konieczne - zreperowane, jacht wydobyto z wody, sprawdzono stan kadłuba, a całe olinowanie i maszt z włókna węglowego zdemontowano w celu dokładnych oględzin. Kolejne elementy masztu zostały dokładnie prześwietlone za pomocą ultradźwięków. Niestety, po analizie zdjęć okazało się, że maszt uległ miejscowemu rozwarstwieniu (delaminacji), co szczególnie zaobserwowano w okolicach mocowań sztagu i salingów.

Sprawa jest bardzo poważna ponieważ postępujące rozwarstwiania prowadzą bezpośrednio do obniżenia sztywności i wytrzymałości zwłaszcza w miejscach koncentracji naprężeń, a to stanowi ogromne ryzyko złamania masztu podczas żeglugi. Według oficjalnego protokołu badań - jacht Selma Racing z masztem w takim stanie nie zostanie dopuszczony do regat. Na miejscu, we wszystkich pracach związanych ze sprawdzaniem masztu i kadłuba jachtu, polskim żeglarzom bardzo pomaga firma Rig It UK, z jej właścicielem Pawłem Barwiczem. Pracownicy tej firmy - Neil i Kazimierz to wysokiej klasy riggerzy, od dłuższego czasu ściśle współpracują z projektem SELMA RACING, pomagając w przygotowaniu jachtu i takielunku oraz w trymowaniu jednostki. Dobra wiadomość - rozwarstwienie można naprawić. Potwierdził to znany w środowisku żeglarskim specjalista Jim Walker (prowadzi naprawy m.in. jachtów serii HUGO BOSS Alexa Thompsona). Zła wiadomość - na pewno nie uda się tego zrobić w czasie krótszym niż 3 tygodnie. To o tydzień za późno, aby jacht Selma Racing mógł zdążyć na start ROLEX FASTNET RACE 2017.

Kapitan Skrzyszowski, po konsultacji z zarządem SELMA EXPEDITIONS (założycielami SELMA RACING) - w tym z kpt. Piotrem Kuźniarem, zdecydował, że zgodnie z naczelną zasadą "na morzu - najważniejsze jest bezpieczeństwo", o wycofaniu z FASTNET jachtu s/y Selma Expeditions, ale jednocześnie o uczestnictwie - zespołu SELMA RACING w tym wyścigu na innym jachcie. Organizator regat - Royal Ocean Racing Club (RORC), wstępnie zgodził się na taka zamianę - pod warunkiem zapoznania się załogi z nową jednostką i odbycia dodatkowego treningu.

Obecnie kierownictwo SELMY, za zgodą i we współpracy z RORC, rozpoczął wśród znajomych armatorów, a także na specjalistycznych forach internetowych poszukiwania jachtu zastępczego. Jednak bardzo jest tu istotny czas, a raczej jego brak. Wszystko będzie musiało zostać dopięte w ciągu tygodnia. Jeśli to się w tak krótkim czasie nie uda, ostatnim i już zarezerwowanym wariantem będzie umieszczenie już wytypowanej załogi s/y Selma Racing po kilka osób jako członków załogi innych jachtów uczestniczących w tych regatach. Oczywiście cała załoga wytypowana do udziału w ROLEX FASTNET RACE 2017, uczestnicząca w dotychczasowych treningach i przygotowaniach jest poinformowana o całej sytuacji.

Rozwarstwienie (delaminacja) jachtów zdarza się w żeglarstwie wyczynowym dosyć często. Dlatego tak ważne jest wykrywanie wad konstrukcji z wyprzedzeniem, inaczej konsekwencje mogą byc niebezpieczne dla jachtu i załogi. Alex Thomson niedługo po starcie do Vendee Globe 2008 zauważył rozwarstwienie kadłuba jachtu i wycofał się z regat. Podobne problemy zaobserwowano podczas Volvo Ocean Race 2011-2012. Spośród sześciu jachtów biorących udział w regatach złamano dwa maszty (“Puma” i "Groupama”), a kadłuby czterech uległy poważnej delaminacji ("Abu Dhabi”, Camper”, "Telefonica” i Sanya).

Wiadomość o kłopotach SELMA RACING na finale przygotowań do ROLEX FASTNET RACE 2017 dotarła także do Romana Paszke. Dla kapitana Paszke - szczególnie te regaty mają specjalne znaczenie. Po raz pierwszy uczestniczył w nich w 1979 roku (jako nawigator na jachcie s/y NAUTICUS, z kpt. Tadeuszem Siwcem). Były to najbardziej tragiczne regaty w historii światowego żeglarstwa. Podczas sztormu o sile 11B, z porywami powyżej skali B. i falami o wysokości ponad 16 metrów, wyścig ukończyło tylko nieco ponad 1/3 uczestników, 15 żeglarzy utonęło, 5 jachtów poszło na dno, a co najmniej 75 jednostek zostało wywróconych do góry dnem. Polski s/y NAUTICUS regaty ukończył na 33cim miejscu. Osiemnaście lat później, w 1997 roku, Roman Paszke, tym razem na jachcie MK Cafe, jako manager zespołu i członek polsko-amerykańskiej załogi (skipper i sternik John Kolius) został wicemistrzem FASTNET i jednocześnie zwycięzcą całych mistrzostw ADMIRALS CUP, których regaty FASTNET są finalnym etapem. Dlatego Paszke szanuje decyzję SELMY. - Na morzu zawsze, a na tych wodach szczególnie, trzeba zawsze być dobrze przygotowanym, ale najpierw zapobiegać, bo morze błędów nie toleruje. Dlatego czasami trzeba umieć się wycofać. Na FASTNET zawsze można wrócić i będąc dobrze przygotowanym - wygrać. Czego SELMIE życzę - powiedział kpt. Paszke.


Załączniki:
Komentarz: Maszt po demontazu.
SR_Maszt - po demontażu.png
SR_Maszt - po demontażu.png [ 1.22 MiB | Przeglądane 1517 razy ]
Komentarz: Miejsca delaminacji.
Kpt. Artur Skrzyszowski_miejsca delaminacji_fot.K.Jasica.png
Kpt. Artur Skrzyszowski_miejsca delaminacji_fot.K.Jasica.png [ 973.15 KiB | Przeglądane 1517 razy ]

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 84 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL