Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 02:55




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 651 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 22  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 lis 2017, o 17:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Krótkość. Dojmująca krótkość.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 18:19 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
J-23 nadaje napisał(a):

nie kumam :mrgreen:


Nie wiem czy zauwazyles, ale pomiedzy moimi wpisami Waliant sam sie koronowal na Guru w liczeniu wynikow.

A tak na marginesie to z takiej dyskusji antagonistow moze wyjsc calkiem fajna calosc cos w stylu zeglarskiego programu Sonda hehe.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 19:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11648
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1628
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
J-23 nadaje napisał(a):
nie kumam

To proste, kuban99 nie odróżnia guru w liczeniu wyników w ORC (tu się poczuwam) od guru w ORC w ogóle (tu się nie poczuwam). A to przecież zupełnie nie to samo.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 20:06 

Dołączył(a): 6 lis 2014, o 17:57
Posty: 272
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 104
Uprawnienia żeglarskie: Starego typu, z lat 80-tych.
kuban99 napisał(a):
Nie wiem czy zauwazyles, ale pomiedzy moimi wpisami Waliant sam sie koronowal na Guru w liczeniu wynikow.

No to teraz już kumam i cieszę się że chociaż w kwestii liczenia wyników (poprzez koronację) Tomek stał się również twoim Guru.

kuban99 napisał(a):
A tak na marginesie to z takiej dyskusji antagonistow moze wyjsc calkiem fajna calosc cos w stylu zeglarskiego programu Sonda hehe.


I w tym właśnie leży problem że chyba źle rozumiesz słowo dyskusja. Założyłeś ciekawy wątek który czytałem z ciekawością w ukryciu, z nadzieją że może coś z tego będzie. Moim zdaniem w żadnym swoim wpisie Tomek nie deprymował twoich wpisów jak ty jego. Nie kumam że zwracasz się do niego z prośbą o pomoc, potem jedziesz po nim na maxa, a następnie korzystasz z jego strony i opisu metod liczenia. Mam nadzieje że stwierdzenia „koncertowe lanie, wielki mistrz z Gdańska, zielone stoliki, opłaty za pomiary (w interesie mierniczego) i tym podobne nie są oznaką twoich ukrytych kompleksów. Już ci tu kilku kolegów mniej lub bardziej dosadnie napisało to samo. A ty cały czas … nie ja przecież napisałem „siadaj Kulson”. Znam Tomka i ścigałem się z nim parę razy i żadnych oznak „wielkiego mistrza” u niego nie dostrzegam. Kolega pomocny uczynny i tylko wadę taką ma że po regatach napić się z nim nie można. Gdybyś nie zachowywał się jak ten przysłowiowy słoń w składzie porcelany to być może ta „sonda” miała by sens bo widzę że jesteś w temat zaangażowany.
Sam kwestię optymalizacji świadectw traktowałem zawsze bez spinki. Kiedyś dawno temu „zoptymalizowałem” swoje świadectwo wpisując w nie wszystkie żagle jakie wtedy posiadałem. Był to był 12 letni grot i nowy fok. Pojechałem na ważne regaty na zachód (czyli chyba na twoje podwórko) i „koncertowo wklepałem miszczom z zachodu *”. Za rok pojechałem znowu i też było nieźle choć nie tak dobrze jak za pierwszym razem. Wszystko to bez optymalizacji mistycznej. Czy z nią było by jeszcze lepiej? Nie wiem. A czy się tego z tego wątku dowiem…….

*retoryka by Kuban99



Za ten post autor J-23 nadaje otrzymał podziękowania - 3: Były user, M@rek, waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 20:17 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Moze zle pamietam ale za pierwszym razem raczej chodzilo o rezygnacje ze spinakera przy zapowiadanym "żużlu" :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 20:27 

Dołączył(a): 6 lis 2014, o 17:57
Posty: 272
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 104
Uprawnienia żeglarskie: Starego typu, z lat 80-tych.
M@rek napisał(a):
Moze zle pamietam ale za pierwszym razem raczej chodzilo o rezygnacje ze spinakera przy zapowiadanym "żużlu" :)

Ja nigdy na tej łódce nie miałem spina. Wtedy miałem 2 żagle (słownie dwa). Trzeci żagiel fok 105 % dostałem dopiero po regatach w nagrodę od żaglowni Vector Sails. A co do żagli lekkich to dopiero w zeszłym roku uszyłem genakera. A żużel, masz racją był i to konkretny :cool:
Mała korekta: żużla tak naprawdę to nie było. Był baksztag "w ta" i na ostro "wewta". Ale wróćmy już do wątku ORC.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 20:53 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Czyli jednak bez spina i bez halsowania :) A wracajac do ORC to jeden z kolegow wygral MP prze "optymalizacje" czyli pozbycie sie spina ze swiadectwa :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 21:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11648
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1628
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
J-23 nadaje napisał(a):
A czy się tego z tego wątku dowiem…


Tego nie wiem, bo może tak naprawdę nie ma niczego do dowiadywania się? Osobiście tak sądzę. Jeżeli są gdzieś luki w formule, to niewielkie. A i tak to raczej nie luki, tylko błędy czy brak wiedzy naukowej o danym zjawisku. Znam trzy główne zarzuty do formuły. Jeden, że przeszacowuje osiągi jachtów na genakerach/asymetrykach i jachty z takimi żaglami są w plecy. Ale przykład "Neoprofila" zdecydowanie temu przeczy. Drugi to taki, że w ogóle osiągi pod żaglami dodatkowymi są przeszacowane i wyłączenie tych żagli ze świadectwa jest opłacalne. Cóż, tutaj wypowiedź Gutka po ME zdecydowanie temu przeczy.
Zgoda, że jachty z żaglami dodatkowymi są w plecy w stosunku do jachtów bez tych żagli w sytuacji, gdy żagli dodatkowych nie da się użyć. Z powodu zbyt silnego wiatru lub z powodu tego, że nie było kursów na te żagle. Na tę drugą sytuację rozwiązaniem jest liczenie wyników metodami zaawansowanymi, a dokładniej metodą kursów konstruowanych. Poza tym, gdy wszystkie jachty w stawce mają żagle dodatkowe, to nie ma problemu i w pierwszym i w drugim przypadku.
Trzeci zarzut jest taki, że jachty typu wybitnie performance są karane w tym sensie, że ich osiągi są przeszacowane i one nie są w stanie wyrobić odpowiedniej przewagi. Tutaj nie mam zdania, ale na pewno duże znaczenie ma czynnik ludzki, czyli faktycznie brak możliwości wyciśnięcia z jachtu maksymalnych osiągów. A już zwłaszcza w długich wyścigach.
Dodatkowo ostatnie wyniki Oilera.pl pod wodzą Gutka też przeczą zarzutowi. Podobnie z Little Johnką - na początku sezonu dostawali lanie, a pod koniec już nie.
Być może zarzuty są słuszne, ale sądzę, że mają znaczenie dopiero na najwyższym poziomie. U nas, a przecież o nas rozmawiamy, inne czynniki decydują bardziej niż ewentualne błędy formuły.

A co do podawania przykładów liczbowych do różnych tez i twierdzeń, choćby o wpływie pomiarów czy ogólnie zmian na jachcie, to rozumiem, czemu są one trudno dostępne.
Trzeba mieć dostęp do programu, żeby wygenerować wiele wariantów świadectw z różnymi danymi. Dodatkowo, trzeba przeprowadzić próby na wodzie, np z przyrządami, żeby określić opłacalność różnych elementów. To bardzo trudne dla amatorów. A jak jakiś zawodowy team to zrobi, to wynikami się nie pochwali.
Nasze prywatne oszacowanie, czy np warto mieć sztaksel z listwami czy lepiej bez listew, jest tylko bardzo niepewnym szacowaniem. Bo prawdziwych prób nikt z nas nie zrobi. A na pewno nie w pełnym zakresie. Pozostaje obserwacja, i szacowanie. Oraz kilka generalnych wniosków, z doświadczenia. Zazwyczaj trudno je poprzeć twardymi danymi liczbowymi.
Także pojedyncze, czasami spektakularne, regaty nie są dowodem, bo z różnych powodów mogą być akurat niemiarodajne (ktoś wpadł w sieci, porwał spinakera itp).
Dlatego moim zdaniem nie ma co się zastanawiać, czy na listwach w sztakslu zyskamy czy stracimy, tylko przyjąć, że skoro formuła to jakoś oblicza, to robi to WYSTARCZAJĄCO dobrze.
Co nie znaczy, że nie mamy się zastanawiać nad niczym. Jest kilka przykładów, gdzie można zrobić coś w rodzaju optymalizacji. Znam takich miejsc bardzo niewiele. I zysk nie będzie duży.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 21:11 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
M@rek napisał(a):
junak73 napisał(a):
waliant napisał(a):
Bo chciałbym, żeby jak najwięcej ludzi rozumiało ORC (i nie tylko).


A to się da zrozumieć ;) Nie będąc informatykiem ??


Pewien nie jestem ale probowac mozna :)


heheeh,chyba trzeba spróbować ale ale .....

waliant napisał(a):
Stąd teksty edukacyjne na stronie Czarodziejki, ale one dotyczą, jak na razie, fragmentów zagadnienia.
Można napisać więcej, albo jakoś kompleksowo, ale to nie jest zadanie na jeden wieczór. Ani nawet nie na kilka.


No cóż poddaję się, ja nawet przez to co tam stoi napisane nie przebrnąłem ;) jednak zakuty łeb ze mnie :rotfl:

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

J-23 nadaje napisał(a):
A co do żagli lekkich to dopiero w zeszłym roku uszyłem genakera.
a tego spina zużyłeś czy leży gdzieś w kanale. ??

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

waliant napisał(a):
Jeden, że przeszacowuje osiągi jachtów na genakerach/asymetrykach i jachty z takimi żaglami są w plecy. Ale przykład "Neoprofila" zdecydowanie temu przeczy. Drugi to taki, że w ogóle osiągi pod żaglami dodatkowymi są przeszacowane i wyłączenie tych żagli ze świadectwa jest opłacalne. Cóż, tutaj wypowiedź Gutka po ME zdecydowanie temu przeczy.


heheehe, to jak z prognozą pogody... albo będzie wiało albo nie, albo będzie słońce albo nie :rotfl:
czyli takie wróżenie z fusów.

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 21:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11648
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1628
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
junak73 napisał(a):
czyli takie wróżenie z fusów.

Podałem przykłady zarzutów, które słyszałem, a z którymi się nie zgadzam. I napisałem, czemu się nie zgadzam. Ale mogę nie mieć racji.
Tylko że rozpatrywanie tych zarzutów jest mało sensowne. Kto ma jacht wybitnie performance?
Prędzej można się zastanowić nad tym, czy stosować żagle dodatkowe czy nie.
Ale tutaj konkluzja jest prosta i brutalna - stosować, jeżeli umiemy. Tylko że to dotyczy wszystkich dodatków. Np napinacz na achtersztagu pogarsza świadectwo. Jeżeli w ogóle nie korzystamy z niego, to lepiej wywalić z jachtu. I to będzie jakaś tam optymalizacja.

Reasumując - nie wszystko jest wróżeniem z fusów :)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 21:25 

Dołączył(a): 6 lis 2014, o 17:57
Posty: 272
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 104
Uprawnienia żeglarskie: Starego typu, z lat 80-tych.
junak73 napisał(a):
J-23 nadaje napisał(a):
A co do żagli lekkich to dopiero w zeszłym roku uszyłem genakera.
a tego spina zużyłeś czy leży gdzieś w kanale. ??

Eee tam zaraz w kanale. U mnie w suchutkiej piwnicy leży :D Tylko prawdę pisz że go w zeszłym roku od ciebie za flaszkę (której jeszcze nie było) dostałem. Ale łódki i tak już nie ma. :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 21:26 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
waliant napisał(a):
Kto ma jacht wybitnie performance?

Adrenasea
Oiler
Ptaki
no jeszcze kilka by się znalazło.

BTW ja też mam tak wpisane.

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 22:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11648
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1628
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
junak73 napisał(a):
BTW ja też mam tak wpisane.


Ale odróżniaj wpisanie w świadectwa performace od jachtu naprawdę performance. Czyli np Vihuela, obie Johnki, Oiler, Duży Ptaki.
Mówiłem o tym drugim performance. Ale masz rację, jest ich więcej niż się wydaje, zbytnio uprościłem sprawę. Tylko że to tym bardziej jest przeciwko zarzutowi, który podałem. Chyba że chodzi tylko o duże i naprawdę szybkie performance (bo Pallas też jest performance).

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2017, o 22:32 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
A wiec mamy kolejne dane do dyskusji i o to chodzi. Suma takich wskazowek wzbogacona doswiadczeniami i obserwacjami w kolejnym sezonie pozwoli potwierdzic badz obalic pewne tezy. Wazne, zeby miec punkty zaczepienia.

Ja sie spotkalem z opinia ze przy takielunku ulamkowym nie warto miec bloczka falu spinakera mocowanego na topie tylko go obnizyc.

W zachodniopomorskim wyskoczyl Cruiser 22 z zaglem asymetrycznym GPH 866. I wygral wszystkie regaty w ktorych startowal. Trzeba pamietac ze genaker genakerowi nierowny. Bo moze byc uszyty bardziej pod polowki lub bardziej pod baksztagi. Moze, ktorys typ wydaje...

Ciekawy jest tez przypadek tegorocznego Poloneza. Nie wiem jaka metoda byly liczone wyniki, ale jachty wolniejsze, ktore prowadzily na trackingu pod koniec wyscigu zalapaly sie na kilka godzin bez wiatru i cala przewaga zostala utracona. Tutaj nawet metoda kursow konstruowanych raczej nic by nie pomogla, ale taki juz jest urok zeglarstwa. Jedyna metoda to podzial floty na grupy.

Moim zdaniem powinien byc obligatoryjny podzial na grupy bo jaki sens porownywac Oilera z Orsonem. Bylby to tez czynnik motywujacy do startow w ORC bo mniej jachtow to wieksza szansa na dzbanek. Skoro sa trzy KWRy to moga byc dwa ORC. Moze jacys dzialacze to poczytaja i wprowadza w zycie.

Ciekawy jestem jaka byla ta wypowiedz Gutka po ME.

Jak ktos spojrzy na wyniki w kursach konstruowanych ktore wkleilem ponizej to Hruby przegral z Verano o 6 minut a Lisica z Hrubym o 5 minut. Jezeli mozna na swiadectwie zyskac 10 sekund na mili (co jak rozumiem jest calkiem mozliwe) to na 47 milach robi sie prawie 8 minut. Czy to ma sens kazdy musi sobie odpowiedziec samemu.

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2017, o 09:09 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
waliant napisał(a):
junak73 napisał(a):
czyli takie wróżenie z fusów.

Podałem przykłady zarzutów, które słyszałem, a z którymi się nie zgadzam. I napisałem, czemu się nie zgadzam. Ale mogę nie mieć racji.
Tylko że rozpatrywanie tych zarzutów jest mało sensowne. Kto ma jacht wybitnie performance?
Prędzej można się zastanowić nad tym, czy stosować żagle dodatkowe czy nie.
Ale tutaj konkluzja jest prosta i brutalna - stosować, jeżeli umiemy. Tylko że to dotyczy wszystkich dodatków. Np napinacz na achtersztagu pogarsza świadectwo. Jeżeli w ogóle nie korzystamy z niego, to lepiej wywalić z jachtu. I to będzie jakaś tam optymalizacja.

Reasumując - nie wszystko jest wróżeniem z fusów :)


Tomku, nie zawsze sie oplaca mimo ze sie potrafi :) W regtch o ktorych Kolega wspomnial start byl w ostrym baksztagu i przy konkretnej sile wiatru. Na spinakerze moglem isc sporo pelniej niz kurs optymalny dlatego szybko go zrzucilem, na dodatek predkosc na genui byla praktycznie taka sama bo przekraczala teoretyczna graniczna :)
Co do listew na sztakslch , ja mam bo nie stac mnie na szycie nowych sztaksli co sezon a listwy powoduja to ze zagiel jest bardziej odporny na zuzycie.
Co do przeszacowania osiagow jachtow z gennakerem to jak mi sie wydaje sa przeszacowane ale jedynie dla ciezkich jachtow osiagajacych mniejsze predkosci niz typowe jachty performance.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2017, o 09:21 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
waliant napisał(a):
junak73 napisał(a):
czyli takie wróżenie z fusów.

Podałem przykłady zarzutów, które słyszałem, a z którymi się nie zgadzam. I napisałem, czemu się nie zgadzam. Ale mogę nie mieć racji.
Tylko że rozpatrywanie tych zarzutów jest mało sensowne. Kto ma jacht wybitnie performance?
Prędzej można się zastanowić nad tym, czy stosować żagle dodatkowe czy nie.
Ale tutaj konkluzja jest prosta i brutalna - stosować, jeżeli umiemy. Tylko że to dotyczy wszystkich dodatków. Np napinacz na achtersztagu pogarsza świadectwo. Jeżeli w ogóle nie korzystamy z niego, to lepiej wywalić z jachtu. I to będzie jakaś tam optymalizacja.

Reasumując - nie wszystko jest wróżeniem z fusów :)


Tomku, nie zawsze sie oplaca mimo ze sie potrafi :) W regtch o ktorych Kolega wspomnial start byl w ostrym baksztagu i przy konkretnej sile wiatru. Na spinakerze moglem isc sporo pelniej niz kurs optymalny dlatego szybko go zrzucilem, na dodatek predkosc na genui byla praktycznie taka sama bo przekraczala teoretyczna graniczna :)
Co do listew na sztakslch , ja mam bo nie stac mnie na szycie nowych sztaksli co sezon a listwy powoduja to ze zagiel jest bardziej odporny na zuzycie.
Co do przeszacowania osiagow jachtow z gennakerem to jak mi sie wydaje sa przeszacowane ale jedynie dla ciezkich jachtow osiagajacych mniejsze predkosci niz typowe jachty performance.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2017, o 09:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11648
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1628
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
nie zawsze sie oplaca mimo ze sie potrafi

Ozywiście, że nie zawsze. Ale jak wszyscy mają żagle dodatkowe, albo jak wyniki są liczne metodą kursów konstruowanych, to nie ma to znaczenia.
Dlatego znów wracamy do podstawy: zaawansowane metody liczenia wyników ograniczają różne patologie.
Z drugiej strony, ja nigdy nie wyrzucałem spinakerów ze świadectwa. Gdyby nikt nie wyrzucał (a wszyscy mieli), nie byłoby problemu.

Co ciekawe problem też został kiedyś dostrzeżony w KWR i jednym z pomysłów podziału floty na grupy było: jachty z żaglami dodatkowymi i jachty bez żagli dodatkowych.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2017, o 09:35 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Zebysmy mieli jeszcze tylu chetnych do sciganie zeby bylo co dzielic :)
Z mojego doswiadczenia wynika ze lepiej miec mniejszego bardziej plaskiego spinakera na polowki i silne wiatry niz gennakera. Oczywiscie to wynika z jachtow na ktorych plywalem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2017, o 09:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11648
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1628
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
Zebysmy mieli jeszcze tylu chetnych do sciganie zeby bylo co dzielic


A to niestety problem duży. Cóż, w tym roku wyraźny regres w każdych regatach.
Ale też dlatego ja optuję za jedną klasą (ORC), oczywiście w miarę możliwości. Dlatego tak mi się podobały regaty GWG rok temu: 39 jachtów w ORC, podzielonych na dwie grupy - było się z kim ścigać. Zresztą podobnie w Samotnikach: 16 jachtów w jednej grupie.

M@rek napisał(a):
lepiej miec mniejszego bardziej plaskiego spinakera na polowki i silne wiatry niz gennakera.

A najlepiej mieć 2 spinakery i genakera. :)
Ale to drogo wychodzi i mało kto ma więcej niż jeden żagiel dodatkowy, a to błąd, moim zdaniem.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2017, o 13:57 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kolejny glos za tym ze optymalizacja ma istotne znaczenie w regatach. Nawet na Politechnice Szczecinskiej sie tym zajmuja:

Eugeniusz Ginter na Facebooku napisał(a):

Swoje wystąpienie zacząłem od standardowego: „skoro jest tak dobrze, to dlaczego jest tak źle” w kontekście wyników polskich załóg na ME. Padł głos, że to zależy od kupna odpowiedniego jachtu np.: X41 do grupy B. Otóż wystarczy wydrukować sobie świadectwa pomiarowe tych X-sów , zrobić zestawienie (mój dyplomant to zrobił) i zauważyć, że te z czołówki są modyfikowane, a pierwszy X-41 OD, czyli niemodyfikowany był na końcu stawki. Żeglarze morscy ze świata mają możliwość pracy nad swoim sprzętem, bo mają poligon stworzony ku temu. My nie mamy nic.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2017, o 14:58 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
waliant napisał(a):
M@rek napisał(a):
Zebysmy mieli jeszcze tylu chetnych do sciganie zeby bylo co dzielic


A to niestety problem duży. Cóż, w tym roku wyraźny regres w każdych regatach.
Ale też dlatego ja optuję za jedną klasą (ORC), oczywiście w miarę możliwości. Dlatego tak mi się podobały regaty GWG rok temu: 39 jachtów w ORC, podzielonych na dwie grupy - było się z kim ścigać. Zresztą podobnie w Samotnikach: 16 jachtów w jednej grupie.

A gdyby tak zeobic razem ORC i KWR ? Pewnie na Club bym sie zdecydowal i zaplacil :)

M@rek napisał(a):
lepiej miec mniejszego bardziej plaskiego spinakera na polowki i silne wiatry niz gennakera.

A najlepiej mieć 2 spinakery i genakera. :)
Ale to drogo wychodzi i mało kto ma więcej niż jeden żagiel dodatkowy, a to błąd, moim zdaniem.


Przez caly czas scigania sie na "Kiwi" ( 5 sezonow) gennaker wydal mi jeden raz kiedy przy stosunkowo slabym wietrze konkurencja nie dawala rady ujechac na spinakerach na polowce. Dlatego go bez zalu sprzedalem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2017, o 18:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11648
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1628
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
Dlatego go bez zalu sprzedalem.

Bo w naszych łódkach, wypornościowych, to genaker jest tylko dodatkiem do spinakerów. A jak jeszcze do tego weźmiemy pod uwagę, że wiele wyścigów ma dużo fordewindów, to tym bardziej.
Dlatego najpierw warto kupować/szyć spinakery, a potem ewentualnie genakery.
I nie będzie to optymalizacja pod ORC, ale optymalizacja pod regaty w ogóle.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowania - 2: krzychuAPIA, M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2017, o 18:21 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Tomku, to ustalilismy juz jakis czas temu , najpierw nalezy lodke poznac i sprobowac doprowadzic do takiego ustawienia i wyposazenia zeby plywala jak najlepiej. Potem mozna martwic sie przelicznikami :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2017, o 18:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11648
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1628
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
Potem mozna martwic sie przelicznikami

Amen!
Ale ja to w tym wątku napisałem już niemal na początku, i usłyszałem, to znaczy przeczytałem, różności na swój temat... ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2017, o 18:52 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
waliant napisał(a):
i usłyszałem, to znaczy przeczytałem, różności na swój temat...

Niech się Guru nie łamie. To zazdrośnicy :rotfl:
Krzychu.



Za ten post autor krzychuAPIA otrzymał podziękowania - 2: M@rek, waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2017, o 11:59 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Udalo mi sie wprowadzic dane polskich lodek do pliku Excela, ktory pokazuje wykresy biegunowe.

https://megawrzuta.pl/download/901dcdb9 ... 4728c.html

Nalezy w zakladce ORC znalezc lodke, ktora nas interesuje i wpisac numer wiersza w komorke C2 w zakladce Main, kolejne lodki wpisujemy kolejno w C3, C4...

Polskie lodki sa w ORC w wierszach od 5 do 81

W zakladce main w komorce B8 mozna zmieniac sile wiatru. Zeby mozna bylo edytowac nalezy zmienic ustawienia zabezpieczen pliku.



Za ten post autor kuban99 otrzymał podziękowania - 2: M@rek, Zbyszu
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2017, o 15:26 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Znalazlem jeszcze program VPP:

http://techsail.com/sailfish-yacht-analyzer/

Mozna sobie pobrac demo, a wersja pelna kosztuje 180 pln. Mozna porownywac lodki z baza danych ORC. Czy ktos sie z tym programem spotkal? Moze cos podpowiedziec? Czy ten program dziala moze w oparciu o dokumentacje ORC?

Mam tez pytanie czy ktos ma moze w historii pobierania plik RMS z danymi do programu scorer za rok 2016? Czy moze go gdzies wrzucic zeby byl dostepny do pobrania?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2017, o 16:13 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Doczytalem, ze obliczenia w programie wykorzystuja teorie zawarta w tej ksiazce, wiec raczej nie w oparciu o dokumentacje ORC.

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lis 2017, o 12:31 

Dołączył(a): 19 wrz 2013, o 08:58
Posty: 771
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 111
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Optymalizacja tegorocznego mistrza europy w gupie C. Fok zmniejszony o 10 metrow. Zagle nie nachodza na siebie. 37 kg mniejsza masa.

http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/92868.pdf
http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/80391.pdf

Obrazek



Za ten post autor kuban99 otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2017, o 21:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11648
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1628
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Udało się skończyć artykuł o optymalizacji pod ORC.
Trochę czasu to zajęło, ale przecież nie pisałem na akord.

http://zpokladu.pl/glowna/edu_re/orc_optymalizacja.html

Nie są to prawdy objawione, raczej inspiracja do badań nad swoim jachtem. Jeżeli komuś się zechce.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowania - 7: krzychuAPIA, kuban99, M@rek, plitkin, Rolfok, vaginal, Zbyszu
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 651 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 22  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 111 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL