Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 kwi 2024, o 11:31




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 08:41 

Dołączył(a): 24 kwi 2014, o 08:40
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Witam

Posiadam silnik elektryczny zaburtowy o mocy 55Lbs, zawsze przewody podpinałem bezpośrednio do akumulatora co było bardzo uciążliwe ponieważ musiał on być na pokładzie postawiony (Tango 720). W tym roku chciałbym zamontować szybki system podłączania silnika (gdy nie jest używany musi być odpięty od zasilania ponieważ ma stale hałasujący wentylator). Jedyne rozwiązanie jakie znalazłem to wtyczka Minn Kota (http://allegro.pl/minn-kota-wtyczka-i-g ... 04462.html) z tym że cena jest jak dla mnie zaporowa... Czy nie można użyć zwykłej wtyczki np:
http://raksa.com.pl/zlacze-elektryczne- ... 62140.html
http://raksa.com.pl/zlacze-elektryczne- ... 62040.html

Na specyfikacji silnika nie pisze ile Amper pobiera przy najwyższych obrotach:/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 09:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ja miałem doprowadzone przewody o długości około 5 m do pawęży i zaopatrzone w końcówki oczkowe. Przewierciłem się na wylot z bakisty do kokpitu i przykręciłem dwie śruby wraz z nałożonymi (od wewnątrz) końcówkami przewodów. Takie same końcówki założyłem do kabli od silnika, które zakładałem na te śruby od zewnątrz i dokręcałem nakrętkami motylkowymi. Oznaczyłem śruby, żeby nie pomylić "+" z "-" :D
Funkcjonowało toto rozwiązanie bezproblemowo, nie grzało się i nie powodowało zwarć iskrzenia i.t.p.

Natężenie prądu policzysz przeliczając LBS na jednostkę SI i dzieląc wynik przez napięcie. Ale to duży prąd rzędu 50 A. Przewody muszą być grube, ja miałem 25 mm2 :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 11:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Te wtyczki się nie nadają, nimi to można żarówkę zasilić i to nie za mocną :) Jak chcesz tanie złącze to kup gniazdo i wtyczkę IP 67 400V 32A.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 22:00 

Dołączył(a): 7 lut 2013, o 18:08
Posty: 507
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: Funka 1965
Kurczak, a moze to narysujesz lub zrob fote? Mlodym sie przyda. Jest, to dobry pomysl.

Pzdr

Andrzej JKC


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 07:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Foty nie zrobię - bo Setka w Lublinie.

Przecież to jest tak proste jak nie powiem co :D

Potrzeba do tego :

- Dwie nierdzewne śruby fi 8
- cztery nierdzewne podkładki szerokie pod te śruby
- dwie nierdzewne nakrętki fi 8
- dwie końcówki oczkowe do zaciśnięcia na przewodach od akumulatora z dziurą fi 8
- dwie końcówki oczkowe lub widełkowe do zaciśnięcia na przewodach od silnika z dziurą fi 8
- dwie nierdzewne nakrętki motylkowe fi 8

Instrukcja montażu

- Wiercimy dwa otwory fi 8 w pobliżu pawęży (zasięg przewodów od silnika)
- Doprowadzamy w to miejsce przewody od akumulatora i zaciskamy na nich końcówki oczkowe
- Zaciskamy końcówki oczkowe/widełkowe na przewody od silnika
- Przekładamy śruby przez wywiercone wcześniej otwory zakładając od wewnątrz końcówki przewodów + podkładki.
- nakładamy na wystające z laminatu śruby od zewnątrz podkładki i nakrętki i skręcamy wszystko do kupy.

Odległość miedzy otworami powinna uniemożliwiać zetknięcie się przewodów końcówkami w przypadku gdyby połączenie się obluzowało, należy także oznakować śruby tak , żeby było wiadomo, która jest "+" , a która "-" :)

Ja przy silniku zostawiłem oryginalne końcówki widełkowe. Zaleta tego była taka, że odłączając silnik wystarczyło tylko poluzować motylki.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 12:21 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
http://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/deka-klemy-do-akumulatora-marine-motylki-p-1405.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 12:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Czytałeś Jacku to :

lukpad napisał(a):
Posiadam silnik elektryczny zaburtowy o mocy 55Lbs, [url]zawsze przewody podpinałem bezpośrednio do akumulatora co było bardzo uciążliwe ponieważ musiał on być na pokładzie postawiony[/url] (Tango 720).


Jemu nie chodzi o podpięcie silnika bezpośrednio do akumulatora :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 14:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2014, o 10:50
Posty: 24
Lokalizacja: Londyn, UK
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: s.j, RYA Day Skipper
Takie konektory są w stanie przenieść natężenie do 100A, co powinno raczej wystarczyć.

Nie wiem czy ta firma (RS) przesyła do Polski i w jakiej cenie.


http://uk.rs-online.com/web/c/connector ... 1&aaaExp=Y


Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 15:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2010, o 15:19
Posty: 365
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 47
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Ejdzej napisał(a):
to kup gniazdo i wtyczkę IP 67 400V 32A

Raczej o prądzie 63 A. Silnik o sile ciągu 55 lbs będzie miał moc ok. 550 W czyli przy napięciu 12 V będzie pobierał ok. 46 A. Przewody połączeniowe też muszą być grube, dla tego prądu powinny to być min.10 mm2, a lepiej żeby była to linka LgY 16mm2.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 19:03 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Kurczak napisał(a):
Czytałeś Jacku to :
Czytałem Twoje i tak jakoś mi wyszło... :-P

Po pierwsze to złącze powinno przenieść prąd maksymalny więc powinno być przewidziane dla obciążenia nie mniejszego niż prąd bezpiecznika zabezpieczającego. Sprawdzić w instrukcji.
Po drugie to strasznie kombinujecie z samoróbkami kolego. ;)
Jeśli już kombinować to zastosować złącze 5 pinowe o mniejszej obciążalności np 16A łącząc piny w pary 2x16=32A i nie będzie takie wielkie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 93 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL