Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 wrz 2020, o 17:53




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 wrz 2020, o 12:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 12741
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 259
Otrzymał podziękowań: 2149
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Witam

Mam pytanie do znawców tematu.

Mam radar LOWRANCE - do radaru podłączony jest czujnik kierunku.

Problem, który obserwuję od pewnego czasu polega na sporym "rozjeżdżaniu się" kierunku radaru w stosunku do kierunku C-Mapy.

Mogę to oczywiście skorygować w menu instalacyjnym zakładką "korekta kierunku", ale po pierwsze dzieje się to za często a po drugie korekty te są moim zdaniem za duże.

Początkowo zwalałem to na lokalne zaburzenia magnetyczne, ale myślę, iż kłopot może leżeć w wadliwym miejscu instalacji kompasu radarowego.

Czy jest ktoś mający doświadczenie w instalacjach tego typu, kto może podpowiedzieć informacje co do lokalizacji tego kompasu?

Przewód do niego (po NMEA 2000) jest dość długi więc mogę się pobawić w zmiany jego lokalizacji.

Z góry dzięki za pomoc

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2020, o 23:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 23:06
Posty: 1399
Podziękował : 133
Otrzymał podziękowań: 285
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
Czy jest ktoś mający doświadczenie w instalacjach tego typu, kto może podpowiedzieć informacje co do lokalizacji tego kompasu?

Trudno sugerować jakiekolwiek zmiany jeżeli nie wiemy o jakim sensorze kierunku mówisz. Ale generalna zasada to montaż i kalibracja zgodna z zaleceniami producenta.
bury_kocur napisał(a):
Problem, który obserwuję od pewnego czasu polega na sporym "rozjeżdżaniu się" kierunku radaru w stosunku do kierunku C-Mapy.

Identyczna sytuacja jak wyżej, nie wiemy jak masz pospinane urządzenia.
O jakim „kierunku z C-Mapy” mówisz? Czy są jakieś problemy z zobrazowaniem „head up”? Jaki kierunek podawany jest do autopilota? Czy masz zamontowanych więcej sensorów kierunku?

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2020, o 00:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 12741
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 259
Otrzymał podziękowań: 2149
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
Trudno sugerować jakiekolwiek zmiany jeżeli nie wiemy o jakim sensorze kierunku mówisz.


Krzysztofie - mam urządzenia podłączone schematycznie jak poniżej:

Załącznik:
Sieć NMEA2000-02.jpg
Sieć NMEA2000-02.jpg [ 280.43 KiB | Przeglądane 592 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Ostatnio edytowano 10 wrz 2020, o 00:24 przez bury_kocur, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2020, o 00:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 12741
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 259
Otrzymał podziękowań: 2149
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
Identyczna sytuacja jak wyżej, nie wiemy jak masz pospinane urządzenia.
O jakim „kierunku z C-Mapy” mówisz? Czy są jakieś problemy z zobrazowaniem „head up”? Jaki kierunek podawany jest do autopilota? Czy masz zamontowanych więcej sensorów kierunku?


Już Krzysztofie tłumaczę - mam jeden kompas radaru - kupiony wraz z radarem i ploterem LOWRANCE i jest on spięty do systemu po NMEA 2000 jak na rysunku powyżej.

Co do kierunku C-Mapy - mapę mam zobrazowaną zawsze północą na górze.

Z obróceniem mapy head up nie ma problemu.

Na autopilota podawany jest kierunek z kompasu Reymarine, ale ten pracuje w Sea Talk-u i podłączony jest tylko do kurs komputera autopilota Reymarine,

Co do kompasów - mam w sieci dwa - jeden Reymarine - ale jak piszę - ten pracuje w Sea Talk-u i jest podłączony tylko do kurs komputera autopilota Reymarine, natomiast ten kierunkujący obraz radaru jest od niego niezależny i podłączony jest po NMEA 2000 do interfejsu LOWRANCE, czego fotkę schematyki podłączenia masz powyżej.

Ale tu zgadzam się z sugestią, że być może kłopot leży w wykonaniu kalibracji radaru, której faktycznie nie wykonywałem ze trzy lata a której konieczność wykonywania przypomniał mi dziś serwisant z LOWRANCE.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2020, o 22:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 23:06
Posty: 1399
Podziękował : 133
Otrzymał podziękowań: 285
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Wychodzi na to, że masz zamontowany klasyczny „fluxgate” o którym było już dużo na forum. Nie wiem czy jest sens się powtarzać ale idealne miejsce to jak najbliżej środka ciężkości jachtu i w rozsądnej odległości od wszelkich „magnetyków”. Niektórzy twierdzą, że podstawa stolika w mesie jest takim idealnym miejscem ale to tylko plotki.

Pamiętam jak dyskutowaliśmy o sterze strumieniowym. Czy twoje kłopoty nie zaczęły się po jego zamontowaniu? Przy takiej ilości nowego oprzyrządowania dodatkowa kalibracja jest raczej koniecznością. A zdarza się, że i ona nie zawsze pomoże i trzeba po prostu zmienić położenie sensora. Chyba kol. Kurczak miał podobny problem i jakoś musiał go rozwiązać.

A teraz kilka uwag natury ogólnej.
Przy projektowaniu nowych instalacji zakłada się użycie tylko jednego ale dobrego sensora kierunku. W bardziej rozbudowanych sieciach dodaje się dla bezpieczeństwa drugi ale jako backup. Czy zastanawiałeś się nad modyfikacją swojej instalacji tak aby móc zamiennie korzystać z obu sensorów?

Pamiętaj tylko, że dwa „fluxgate” to, dwa dodatkowe kompasy magnetyczne które zbyt blisko siebie nie powinny być zamontowane.

Przeprowadzając kalibracje przypomnij sobie instrukcje obsługi. Niektóre „fluxgate” mają funkcje autokorekty, stałych offsetów itp. sprawdź nastawy.

I najważniejsze, porównuj porównywalne.
Nadal nie wiem co miałeś na myśli mówiąc o „rozjeżdżaniu się kierunku radaru w stosunku do kierunku C-Mapy” ale tak naprawdę to w ploterze na którym masz wgraną C-Map miałeś(masz nadal) podany jeden i ten sam kierunek. A ty prawdopodobnie mówisz o porównywaniu tego kierunku (Heading) z COG/CMG wyliczonym przez odbiornik GPS (sensor pozycji). Nie jest to do końca to samo. Z kol. Wojtkiem długo i namiętnie dyskutowaliśmy o tych niuansach, poczytaj viewtopic.php?f=70&t=31973
Zapewne śledzi ten wątek to może napisze coś interesującego, a o sensorach kierunku także już dyskutowaliśmy.

Pytając się o zobrazowanie „Headup” miałem namyśli radar. Nie znam twoich urządzeń ale raczej każdy radar może pracować HdUp i sprawdzając kąty kursowe możemy bardzo szybko przekonać się czy to był błąd sensora kierunku czy coś więcej.
Ale w twojej sytuacji lepiej i szybciej porównasz wartość kierunku radaru (fluxgate Lowrance) z autopilotem (fluxgate Raymarine).

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2020, o 23:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 12741
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 259
Otrzymał podziękowań: 2149
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
W bardziej rozbudowanych sieciach dodaje się dla bezpieczeństwa drugi ale jako backup. Czy zastanawiałeś się nad modyfikacją swojej instalacji tak aby móc zamiennie korzystać z obu sensorów?


Nie brałem tego pod uwagę ze względu na fakt, iż sensor kierunku w Reymarine podłączony jest w protokole Sea Talk-u natomiast sensor kierunku dla Lowrance podłączony jest do interfejsu radaru w protokole NMEA 2000.

SIRK napisał(a):
Przeprowadzając kalibracje przypomnij sobie instrukcje obsługi. Niektóre „fluxgate” mają funkcje autokorekty, stałych offsetów itp. sprawdź nastawy.


Tak - to już sobie znalazłem choć nie było to łatwe.

SIRK napisał(a):
Ale w twojej sytuacji lepiej i szybciej porównasz wartość kierunku radaru (fluxgate Lowrance) z autopilotem (fluxgate Raymarine).


I to porównanie nie wychodzi dobrze dla Fluxgate Lowranca bo sensor kierunku dla Reymarine nie wymaga żadnych korekt od 4 lat natomiast radar wymaga.

SIRK napisał(a):
Pamiętam jak dyskutowaliśmy o sterze strumieniowym. Czy twoje kłopoty nie zaczęły się po jego zamontowaniu? Przy takiej ilości nowego oprzyrządowania dodatkowa kalibracja jest raczej koniecznością. A zdarza się, że i ona nie zawsze pomoże i trzeba po prostu zmienić położenie sensora.


Czasowo rzeczywiście chyba tak jest jak piszesz natomiast nie znajduje żadnego logicznego uzasadnienia tego.

Znacznę o wykonania zwykłego kalibrowania kompastu radaru czego nie robiłem faktycznie od trzech lat.

Potem zobaczę cd.

Niemniej dzięki za podpowiedź...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2020, o 23:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 23:06
Posty: 1399
Podziękował : 133
Otrzymał podziękowań: 285
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
Czasowo rzeczywiście chyba tak jest jak piszesz natomiast nie znajduje żadnego logicznego uzasadnienia tego.

A ten nowy silnik elektryczny, dodatkowy akumulator i ileś tam metrów przewodów i to słusznego wymiaru.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

bury_kocur napisał(a):
I to porównanie nie wychodzi dobrze dla Fluxgate Lowranca bo sensor kierunku dla Reymarine nie wymaga żadnych korekt od 4 lat natomiast radar wymaga.

Porównaj miejsca zamontowania.
bury_kocur napisał(a):
Nie brałem tego pod uwagę ze względu na fakt, iż sensor kierunku w Reymarine podłączony jest w protokole Sea Talk-u natomiast sensor kierunku dla Lowrance podłączony jest do interfejsu radaru w protokole NMEA 2000.

To nie jest problem.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2020, o 08:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 12741
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 259
Otrzymał podziękowań: 2149
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
A ten nowy silnik elektryczny, dodatkowy akumulator i ileś tam metrów przewodów i to słusznego wymiaru.


Ster strumieniowy nie jest u mnie podłączony do tego samego banku baterii, z którego zasilany jest Krzysztofie zarówno radar jak i cała elektronika.

Spadki napięcia z tytułu używania steru strumieniowego nie rzutują na radar ani na elektroniką.

Zacznę od analizy miejsca kompasu i ponownej kalibracji radaru.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2020, o 16:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 22:40
Posty: 115
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
bury_kocur napisał(a):
SIRK napisał(a):
A ten nowy silnik elektryczny, dodatkowy akumulator i ileś tam metrów przewodów i to słusznego wymiaru.


Ster strumieniowy nie jest u mnie podłączony do tego samego banku baterii, z którego zasilany jest Krzysztofie zarówno radar jak i cała elektronika.

Spadki napięcia z tytułu używania steru strumieniowego nie rzutują na radar ani na elektroniką.

Zacznę od analizy miejsca kompasu i ponownej kalibracji radaru.
Tu raczej nie o spadki napięcia, tylko o zaburzenie pola magnetycznego jachtu chodziło..

_________________
--
JamesB0T
“Sleep is a weapon!” - Jason Bourne (by Robert Ludlum)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2020, o 17:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2012, o 01:32
Posty: 2054
Lokalizacja: gdzie zawieje :-)
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 764
Uprawnienia żeglarskie: mam
Bury miałem Cię za ogarniętego, prosta sprawa raczej. Miałem to samo.

_________________
Seba

"Są dwie naprawdę bezgraniczne rzeczy - Wszechświat i ludzka głupota; co do Wszechświata nie jestem całkiem pewien. Albert Einstein


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 wrz 2020, o 20:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 12741
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 259
Otrzymał podziękowań: 2149
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Seba napisał(a):
Bury miałem Cię za ogarniętego, prosta sprawa raczej. Miałem to samo.


A dziękuję Seba - dziękuje ...

Jutro wyjdę skalibrować raz jeszcze kompas i zobaczymy.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2020, o 00:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 23:06
Posty: 1399
Podziękował : 133
Otrzymał podziękowań: 285
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
I jak się udała kalibracja?
Czy porównywałeś miejsca montażu sensora Lowrance vs. sensor Raymarine?

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2020, o 19:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 12741
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 259
Otrzymał podziękowań: 2149
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
I jak się udała kalibracja?
Czy porównywałeś miejsca montażu sensora Lowrance vs. sensor Raymarine?


ad. 1 - o tyle się udała, że system po wykonaniu kalibracji napisał "kalibracja OK"

Ad. 2. porówałem, ale nie dam rady założyć sensora LOWRANCE w tym samym miejscu bo nie ma tam miejsca na drugi sensor.

Kalibrację wykonałem a teraz muszę poobserwować jak będą zachowywać się wskazania radaru w różnych miejscach - na razie na Zatoce jest OK - oprócz oczywiście samego Helu gdzie radary wariują kompletnie a przy samym południowym pirsie wszelkie kompasy "obracają" się o 180 st.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2020, o 23:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 23:06
Posty: 1399
Podziękował : 133
Otrzymał podziękowań: 285
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
A już myślałem, że nie odpowiesz.
Nie znam na tyle akwenu o którym piszesz aby wyobrazić sobie obracające kompasy lub wariujące radary.
Już sugerowałem abyś porównywał porównywalne a w twojej dość komfortowej sytuacji po prostu obserwuj wskazania obu sensorów. Jeżeli jeden zmienia kierunek o 180st. to ten drugi powinien reagować podobnie.

A wracając do miejsca ich zamontowania to czy mógłbyś określić położenie w stosunku do steru strumieniowego i jego zasilania/okablowania. Jak już kol. JamesBot napisał tu nie chodzi o spadki napięcia tylko o zmiany pola magnetycznego po zamontowaniu nowego oprzyrządowania.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2020, o 21:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 12741
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 259
Otrzymał podziękowań: 2149
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
A wracając do miejsca ich zamontowania to czy mógłbyś określić położenie w stosunku do steru strumieniowego i jego zasilania/okablowania. Jak już kol. JamesBot napisał tu nie chodzi o spadki napięcia tylko o zmiany pola magnetycznego po zamontowaniu nowego oprzyrządowania.


Spróbuję ale trochę mi to zejdzie.

Na jachcie będę za tydzień lub dwa

Pozwól więc, że na Twoje pytanie odpowiem z opóźnieniem...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 41 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL