Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 kwi 2024, o 07:10




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 gru 2011, o 20:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 sty 2010, o 22:27
Posty: 339
Lokalizacja: Jacht Berg
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 47
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
W związku z pytaniami, które dostajemy - zakładam wątek o samosterach. Jeśli już taki jest to proszę usunąć.

My mamy na Bergu mamy samoster niemieckiej firmy Windilot o nazwie Pacyfic Plus.

Link do strony producenta: http://windpilot.com/

Jesteśmy bardzo zadowoleni z działania. Praktycznie sprawdza się na każdym kursie. Rozwiązanie, gdy samoster posiada własną płetwę sterową jest według nas najlepsze.

_________________
Ania

Rejsy morskie - www.syberg.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 21:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
Ponieważ nie pływałem z samosterem, mam takie pytanko: czy w przypadku urządzenia z własną płetwą, ster jachtu jest zablokowany na wprost, czy może pozostawiony jest sam sobie?

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 21:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Na Bergu można właściwie powiedzieć, że i to i to, bo urządzenie sterowe jest hydrauliczne, a to znaczy, że trzeba ruszyć kołem, żeby się wychyliła. Sama z siebie się nie ruszy. W przypadku innym ster główny trzeba by zablokować.

Mnie raczej ciekawi, dlaczego najlepsze.


Ostatnio edytowano 14 gru 2011, o 21:14 przez zosta, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Ania z Berga napisał(a):
My mamy na Bergu mamy samoster niemieckiej firmy Windilot o nazwie Pacyfic Plus.

Ania z Berga napisał(a):
Jesteśmy bardzo zadowoleni z działania.

Działa super, całą wachtę nic się nie robi. Zasnąć można :D


Załączniki:
PB060037.jpg
PB060037.jpg [ 100.76 KiB | Przeglądane 12833 razy ]

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 21:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
zosta napisał(a):
(...)

Mnie raczej ciekawi, dlaczego najlepsze.


Ja nie Ania, ale odpowiem. Bo w teorii - jak samoster posługuje się własnym sterem, w razie awarii steru głównego może robić za awaryjny. Nie miałam okazji sprawdzić i nie życzę nikomu sprawdzania, ale tak głosi teoria :D

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 21:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
zosta napisał(a):
Na Bergu można właściwie powiedzieć, że i to i to, bo urządzenie sterowe jest hydrauliczne, a to znaczy, że trzeba ruszyć kołem, żeby się wychyliła. Sama z siebie się nie ruszy. W przypadku innym ster główny trzeba by zablokować.

W/g mojej wiedzy zanurzona płetwa samosteru oddziaływuje na płetwę zasadniczą, ale niech Ania to rozstrzygnie.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 22:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 sty 2010, o 22:27
Posty: 339
Lokalizacja: Jacht Berg
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 47
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Te dwie płetwy działają niezależnie od siebie.

Tak jak napisał Zbyszek - mamy ster hydrauliczny, ale nie zawsze jest on ustawiony w osi jachtu. Czasami jest "korekcyjnie" wychylony.

A zalety - to ta, o której napisała Moniia, a kolejna taka, że w sytuacjach awaryjnych można -bez wyłączania samosteru- za pomocą steru głównego dowolnie zmienić kurs.
Kolejną zaletą i to dużą, jest możliwość niezależnej korekty kursu za pomocą steru głównego (nie trzeba niczego rozpinać, wystarczy ruszyć kołem) i samego samosteru.

_________________
Ania

Rejsy morskie - www.syberg.pl


Ostatnio edytowano 14 gru 2011, o 22:47 przez Ania, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Ania otrzymał podziękowanie od: Cape
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 22:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Cape napisał(a):
zanurzona płetwa samosteru oddziaływuje na płetwę zasadniczą

Ze zdjęc wynika, że tak.
Samoster jest łączony z kołem lub rumplem http://windpilot.com/n/wind/en/foto/paci/Finngulf391
http://windpilot.com/n/wind/en/foto/paci/Gladiateur

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 22:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Chyba pisaliście jednocześnie. Tak jak boSmann pisze działa większość urządzeń, ale Windpilot na Bergu ma niezależną płetwę sterową.
Wygląda tak:
Załącznik:
samoster1.png
samoster1.png [ 130.06 KiB | Przeglądane 12779 razy ]

Załącznik:
samoster2.png
samoster2.png [ 127.1 KiB | Przeglądane 12779 razy ]

Rzeczywiście jak pisze Monika można jej używać jako steru w razie awarii, ale też przecież jest to dodatkowy zanurzony element i większe przez to opory. No i oczywiście takie rozwiązanie musi być droższe.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 23:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 sty 2010, o 22:27
Posty: 339
Lokalizacja: Jacht Berg
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 47
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Właśnie. To co widzimy na fotografii u boSmanna to samoster typu Pacyfic bez samodzielnej płetwy sterowej (czyli nie PLUS).

To co widzimy zanurzone w wodzie to wahadło. (Używając mądrej terminologii Artura: jest to element serwomechanizmu samosteru uf.)

_________________
Ania

Rejsy morskie - www.syberg.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 23:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Kto szybko czyta, ten dwa razy czyta :oops:
Nie doczytałem, że to Pacyfic plus
tak to działa http://windpilot.com/n/wind/en/prod/plus//

***********

A tu jest wersja dla oszczędnych ;) http://www.blueanarchy.org/selfsteering/index.html

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 23:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 sty 2010, o 22:27
Posty: 339
Lokalizacja: Jacht Berg
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 47
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
A przypomniała nam się jeszcze jedna zaleta - bardzo prosta i solidna konstrukcja w porównaniu z innymi samosterami.

A teraz wady: cena, cena, cena.

Na szczęście można kupić używane.

_________________
Ania

Rejsy morskie - www.syberg.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 23:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
No właśnie, gdzie toto się kupuje, bo przecież nie w sklepie żeglarskim za rogiem ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 23:11 

Dołączył(a): 21 lis 2010, o 14:43
Posty: 462
Podziękował : 49
Otrzymał podziękowań: 149
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Samoster wiatrowy ,sprawa b.fajna tylko ma jedna wade - cena. Niezyjacy juz niestety Walt Murray (link na mojej stronie) skonstruowal samoster wiatrowy ktory da sie zbudowac samodzielnie za okolo 100 - 200 zl .Na takim samosterze niemiec Joern Heinrich, oplynal Baltyk dookola. Zaczal tez budowac samostery wiatrowe w pelni profesjonalne, o polowe tanie jak powszechnie dostepnej.
http://www.youtube.com/watch?v=kBXzafY49GA
Pletwa samosteru nie steruje jachtem tylko wzmacnia sile przekazywana, przez statecznik wiatrowy poprzez system bloczkow z rumplem i lub kolem sterowym.Na malych jachtach mozna uzyc samego statecznika wiatrowego. Takie urzadzenie zaprojektowal Tomasz Piasecki - samoster PAT 775, opsany w Zaglach Nr.12 z roku 1977. Wiecej informacji na stronie http://www.bartoszek.de
pozdrowienia
bartoszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 23:16 

Dołączył(a): 1 sty 2010, o 23:19
Posty: 229
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 8
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Witam
ja na jachcie posiadam taki system http://www.selfsteer.dk/html/catalogue.html
Aries. Ale napęd przenoszony jest na koło sterowe. System się sprawdza :)
pozdrawiam

_________________
Maciek Pachla
----------------------------------------------------------------------------------
"Zawsze odkładaj do jutra to, co jutro możesz odłożyć do, powiedzmy, przyszłego roku" TP

https://www.facebook.com/SifuAspera/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 23:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17300
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2168
Otrzymał podziękowań: 3591
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Ania z Berga napisał(a):
wahadło
Nie mam dużych doświadczeń z samosterami, a już zupełnie z Pacyfic Plus, ale to które mam podpowiada mi, że gdy wchodzę łódką z samosterem do ciasnego portu, i będzie trzeba się pokręcić i popływać trochę na wsteczu, to szlag będzie mnie trafiał przez to wahadło.
Jak tylko łódka zacznie iść wstecz, to opór wody weźmie i ustawi tak wahadło, że manewrowanie w jedną ze stron (losowo wybraną przez ten wymysł szatana :-) ) będzie niemożliwe :-)

Jak Artur rozwiązuje ten problem? Czy w Waszym samosterze nie występuje to zjawisko, czy może jakoś się blokuje wahadło, albo jakoś podnosi?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 23:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Marek napisał(a):
Jak tylko łódka zacznie iść wstecz, to opór wody weźmie i ustawi tak wahadło

Ciągnie się za sznurek i się z wody wyciąga.
O tak:
Załącznik:
samoster4.png
samoster4.png [ 84.35 KiB | Przeglądane 12711 razy ]


A jak państwo posiadacze skomentują "bad weather problem"?
Załącznik:
samoster3.png
samoster3.png [ 141.33 KiB | Przeglądane 12723 razy ]

http://www.selfsteer.dk/html/bad_weather.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 gru 2011, o 23:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
zosta napisał(a):
No właśnie, gdzie toto się kupuje, bo przecież nie w sklepie żeglarskim za rogiem ;)


Nowe to się kupuje u producenta :) Na ostatnich LBS obwąchiwałam sobie chyba właśnie Ariesa. Bardzo mi się podobał, o cenę przezornie nie pytałam coby dnia sobie nie popsuć ;) (i tak znałam...)

A używane to się pracowicie tropi po ogłoszeniach albo, jak Maciek, kupuje w komplecie z jachtem. Biorąc pod uwagę ceny tych urządzeń, czasami nie wiadomo, co jest dodatkiem do czego :D

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2011, o 00:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Moniia napisał(a):
o cenę przezornie nie pytałam coby dnia sobie nie popsuć

Gwiazdka blisko :D
http://www.selfsteer.com/photoLibrary/Xmas2011.jpg

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2011, o 00:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Ania z Berga napisał(a):
A przypomniała nam się jeszcze jedna zaleta

A mnie się przypomniała jeszcze jedna wada: tam gdzie się montuje samoster jest najczęściej drabinka i kąpielowa platforma... znaczy po zamontowaniu nici z pluskania.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2011, o 00:44 

Dołączył(a): 1 sty 2010, o 23:19
Posty: 229
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 8
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Zosta - U mnie jest tak rozwiązane (niestety nie mam zdjęcia) że jest i jedno i drugie) :)
Tzn samoster jest wkomponowany w platformę. Na wiosnę zrobię zdjęcia.
Załącznik:
DSC_0141.JPG
DSC_0141.JPG [ 30.39 KiB | Przeglądane 12649 razy ]

_________________
Maciek Pachla
----------------------------------------------------------------------------------
"Zawsze odkładaj do jutra to, co jutro możesz odłożyć do, powiedzmy, przyszłego roku" TP

https://www.facebook.com/SifuAspera/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2011, o 11:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 sty 2010, o 22:27
Posty: 339
Lokalizacja: Jacht Berg
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 47
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Marek napisał(a):
Jak tylko łódka zacznie iść wstecz, to opór wody weźmie i ustawi tak wahadło, że manewrowanie w jedną ze stron (losowo wybraną przez ten wymysł szatana ) będzie niemożliwe

Jak Artur rozwiązuje ten problem? Czy w Waszym samosterze nie występuje to zjawisko, czy może jakoś się blokuje wahadło, albo jakoś podnosi?


Już Zbyszek odpowiedział... ale my też dodamy, że się podnosi to wahadło do góry, a samą płetwę samosteru w prosty sposób się blokuje. Można też bez podnoszenia wahadła zablokować jednocześnie i wahadło i płetwę sterową (tyko w modelu Pacyfic Plus)

zosta napisał(a):
A mnie się przypomniała jeszcze jedna wada: tam gdzie się montuje samoster jest najczęściej drabinka i kąpielowa platforma... znaczy po zamontowaniu nici z pluskania.

My mamy drabinkę z boku samosteru - da się wychodzić całkiem sprawnie - nawet tym bardziej puszystym (no im może nieco trudniej... ;)). Przy odpowiednim uprzedzeniu ile kosztuje samoster - wszyscy patrzą gdzie stają i za co chwytają :)

A w marinach stajemy do kei zawsze dziobem... z paru przyczyn... ale m.in. również z powodu samosteru. To można uznać za wadę - bo trzeba nogę podnieść żeby wejść na jacht... ale za to nie trzeba "tańczyć" na trapie.

_________________
Ania

Rejsy morskie - www.syberg.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2011, o 11:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
że się powtórzę:
zosta napisał(a):
A jak państwo posiadacze skomentują "bad weather problem"?

Windpilot jest między tymi z "problemem"
Załącznik:
samoster5.png
samoster5.png [ 687.48 KiB | Przeglądane 12576 razy ]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 gru 2011, o 14:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Ania z Berga napisał(a):
Te dwie płetwy działają niezależnie od siebie.

Pomroczność jasna mnie trafiła :lol: Pomyliłem dodatkową płetwę z zasadniczą :evil:

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 10:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 sty 2010, o 22:27
Posty: 339
Lokalizacja: Jacht Berg
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 47
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
zosta napisał(a):
No właśnie, gdzie toto się kupuje, bo przecież nie w sklepie żeglarskim za rogiem ;)

My nasz kupiliśmy poprzez niemieckie fora internetowe. Znaleźliśmy właściciela jachtu, który nie mógł już pływać daleko i pozbywał się sprzętu. Szukaliśmy też na eBayu. Kosztował nas w 2006 roku 1500 Euro.
zosta napisał(a):
zosta napisał(a):
A jak państwo posiadacze skomentują "bad weather problem"?

Pływaliśmy w 9B i trzymał kurs bez problemu.
Widzieliśmy oczywiście złamany statecznik wiatrowy, ale to było w okolicach Antarktydy - a fale jak wieżowce (powybijały też okna w mesie) - zaznaczam, że to nie nam - właściciel pokazywał nam filmik.

_________________
Ania

Rejsy morskie - www.syberg.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 10:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Ania z Berga napisał(a):
właściciel pokazywał nam filmik.

To chyba nie było tak źle skoro jeszcze film mu się chciało kręcić ;)

***********

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem na czym "bad weather problem" polega, ale wydaje się, że idzie o to, że na fali może niespodziewanie odkręcić łódką nie w tę stronę co byśmy chcieli i zrobić na przykład niekontrolowaną rufę, albo ustawić ją bokiem do fali, czy coś podobnego. Kiedy ktoś za kołem stoi, to może zareagować, ale jeśli jedyny załogant akurat śpi...

Wytwórca Ariesów twierdzi, że problem rozwiązał, a mnie ciekawi w jaki sposób i czym się Ariesy różnią od tych pozostałych.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 19:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 20:31
Posty: 268
Lokalizacja: Topola Mała
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
kacfil napisał(a):
Witam
ja na jachcie posiadam taki system http://www.selfsteer.dk/html/catalogue.html
Aries. Ale napęd przenoszony jest na koło sterowe. System się sprawdza :)
pozdrawiam


Od pewnego czasu zastanawiam się czy samoster, który pozostał mi po łódce ( Bonito 9) będzie się nadawał do nowej, większej i w odróżnieniu do poprzedniej , z kołem sterowym a nie z rumplem. Mój samoster Navik produkowany jest przez Plastimo. Konstrukcja dość prosta aczkolwiek skuteczna i niezawodna.
Może byś pokazał w jaki sposób jest przekazywany napęd na koło sterowe.

Ania z Berga napisał(a):
Praktycznie sprawdza się na każdym kursie


U mnie był problem ze słabymi wiatrami z rufy. Nawet próbowałem zwiększać powierzchnię statecznika wiatrowego, trochę pomagało. A jak to wyglądało na Bergu ?
Pozdrawiam
Witek

_________________
Pozdrawiam
Witek
'odwierty do pomp ciepła'


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 00:04 

Dołączył(a): 27 mar 2008, o 12:38
Posty: 429
Lokalizacja: Tamiza
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: brak
zosta napisał(a):
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem na czym "bad weather problem" polega, ale wydaje się, że idzie o to, że na fali może niespodziewanie odkręcić łódką nie w tę stronę co byśmy chcieli i zrobić na przykład niekontrolowaną rufę, albo ustawić ją bokiem do fali, czy coś podobnego. Kiedy ktoś za kołem stoi, to może zareagować, ale jeśli jedyny załogant akurat śpi...


Chodziło o to, że w szczególnych przypadkach, przy dużych przechyłach płetwa serwo wychodziła z wody i samoster przestawał działać.

zosta napisał(a):
Wytwórca Ariesów twierdzi, że problem rozwiązał, a mnie ciekawi w jaki sposób i czym się Ariesy różnią od tych pozostałych.


Odwrócili działanie samosteru. Teraz linki sterujące doczepione są poniżej osi obrotu serwopłetwy a nie jak poprzednio do specjalnego orczyka powyżej osi. Jednocześnie prowadnice tych linek ograniczają możliwość wychylenia samej płetwy na boki do jakiś 30 stopni w każdą stronę. Dzięki temu nie wychodzi ona z wody. Żeby tak się stało jacht musiałby właściwie położyć się masztem po wodzie. Ale wtedy mamy poważniejsze problemy niż utrata samosterowności :)

_________________
Leszek, s/v Saoirse
http://jachtsaoirse.blogspot.com



Za ten post autor leo828 otrzymał podziękowanie od: zosta
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 09:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Ketiw napisał(a):
U mnie był problem ze słabymi wiatrami z rufy. Nawet próbowałem zwiększać powierzchnię statecznika wiatrowego, trochę pomagało. A jak to wyglądało na Bergu ?

Płynąłem Bergiem pasatami do Brazyli. W większości rejsu były właśnie słabe wiatry z rufy i nie było najmniejszych problemów z działaniem samosteru.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 10:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 sty 2010, o 22:27
Posty: 339
Lokalizacja: Jacht Berg
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 47
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
To prawda. Nie ma problemu z fordewindem.

Jest jeszcze jedna zaleta samosteru z własną płetwą sterową. Można zamontować mniejszy mechanizm autopilota - na samosterze zamiast na kole sterowym.

_________________
Ania

Rejsy morskie - www.syberg.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 114 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL