Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 21:00




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 wrz 2017, o 18:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Planuje właśnie instalację elektryczną do mojego Jaguara, i po od pewnego czasu utknąłem na systemie ładowania akumulatora. Planuje instalacje akumulatora żelowego 100Ah. Do tego w kolejnych sezonach panelu/paneli słonecznych ~50W + alernator na silniku / turbina wiatrowa (M300) oraz ładowania z 230V.
Jak dotąd większość znalezionych przeze mnie gotowych kontrolerów ładowania obsluguje sam solar, samą turbinę (wejscie 3 fazowe + funkcja hamulca), albo te 2 opcje razem. Jedyny jaki jak dotąd pasuje pod moje cele to "CTEK D250S DUAL".
Według opisu bajka, ale czy ktoś używał tego modelu może? Ewentualnie jakiegoś innego podobnego ?

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2017, o 00:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
JamesB0T napisał(a):
panelu/paneli słonecznych ~50W + alernator na silniku / turbina wiatrowa (M300) oraz ładowania z 230V.


A powiedz - kto Ci broni używać do każdego z tych źródeł - niezależnych i odrębnych kontrolerów ładowania baterii ?

Osobiście na moim Pancerniku Kieszonkowym tak mam - znaczy regulatorów ma trzy - doładowanie z lądu - z sinika - z panelu słonecznego.

W poprzednim jachcie miałem jeszcze z wiatraka, ale na naszej szerokości geograficznej wiatrak to przerost formy nad treścią.

Po czorta upierasz się przy jednym regulatorze ?

Dodatkowo jak Ci padnie ten jeden to jesteś w ciemnej d....pie.

Jak masz wszystko oddzielnie to po takiej awarii nadal funkcjonujesz ...

Więc ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowania - 2: Colonel, jedrek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2017, o 10:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Chodzi mi o prawidłową kontrolę procesu ładowania. Z zachowaniem ładowania prądowego , napięciowego, podtrzymującego itd.
Kilka niezależnych kontrolerów podlaczonych jednocześnie nie dogada się ze sobą, ponieważ nie będzie znało rzeczywistego stanu akumulatora - napięcie na nim bedzie wynikało nie ze stoonia naladowania, ale też z wyjść pozostałych ładowarek. Natomiast podłączanie osobno, nie pozwala na zachowanie ciągłości cyklu - każdy kontroler zacznie cykl od początku.

Jeżeli chodzi o ewentualną awarię, nie ma tu aż takiego problemu. Uszkodzony sterownik pozbawi mnie jedynie możliwości ładowania słońcem. Ewentualna prądnica/wiatrak/prostownik 230V nadal może ładować akumulator bezpośrednio, niestety już bez optymalnego sterowania, ale jako opcja awaryjna powinna się nadać.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2017, o 11:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Licząc koszty można odjąć cenę regulatora dla paneli słonecznych, bo ten kombajn go zastępuje.
Czyli cena CTEK D250S DUAL minus cena regulatora paneli.
Dla ładowania z sieci 230 też można wtedy wstawić prosty prostownik, nic wypasionego. Znów trochę taniej. Ładowanie z silnika ma swój regulator i tego nie przeskoczymy.
Z innej strony szansa na to, że używany jest jednocześnie silnik i ładowanie z 230V są bardzo małe. To się raczej wyklucza niejako systemowo.
Wiatrak bym sobie darował w ogóle.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2017, o 20:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
Wiatrak bym sobie darował w ogóle.


Wiatrak na Bałtyku nie ma sensu.

Miałem takie cudo dwa lata i wystarczy.

Dobry panel słoneczny jest o wiele skuteczniejszy niż wiatrak.

Wiatrak jest bardzo chimeryczny.

Aby takie cudo przyzwoicie ładowało musi mieć wiatr > 15 kn i z określonego kierunku wiatru.

Na baksztagu i w fordewindzie o ładowaniu z wiatraka zapomnij.

Obecnie mam 200 W panelu i daje mi on bardzo przyzwoity prąd i to przez cały dzień.

Ale 200 W wymaga miejsca - i do tego zbudowałem bramkę.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 wrz 2017, o 00:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Wiatrak myślę jako opcję, jeżeli na silniku (zaburtowym) nie będzie i nie da się zamontować prądnicy. Zakładam że solar będzie raczej mały. Nie mam miejsca na montaż dużego, zwłaszcza że bramki nie planuję. Wymieniam cale oświetlenie na LED, zeby akumulator wystarczył na dłużej. Zobaczymy w przyszłym roku na ile wystarczy bez dodatkowego podładowania. Właśnie składam sobie prototyp układu monitorowania zasilania, i myślę że przyszły sezon pomoże mi w dobraniu właściwych parametrów źródeł energii.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 93 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL