Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 10:27




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 paź 2017, o 20:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Dobry wieczór.

Projekt zasilania i ładowania ma już rozrysowany, zaplanowany i wyceniony więc nadszedł czas na planowanie odbiorników prądu.
O ile elementy w kabinie będzie można dość łatwo zmodyfikować później, o tyle światła nawigacyjne są nieco kosztowniejsze podczas przeróbek (otwory w pokładzie/maszcie/chowanie kabli na srodku sufitu itepe).
Dla przypomnienia jacht to Jaguar 22. Wg polskich przepisów na śródlądziu wystarczy mi jako minimum białe światło na topie (bo to maly statek poniżej 7,5 m) . Ale przepisy "pozwalają" na posiadanie oświetlenia jak dla > 7.5 czyli trisektor na topie, plus zintegrowana lampa zielono-czerwona na dziobie i ewentualnie biała silnikowa.
Natomiast jeżeli uda mi się za jakiś czas ruszyć np na niemieckie kanały (na silniku) albo wzdłuż wybrzeża, czy nie powinienem posiadać innego zestawu świateł? Np czerwone nad zielonym?
Trochę googliłem, ale nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi. Jest kilka konfiguracji lamp opisane, ale nie ma jednego konkretnego kompendium jak powinno to być ustawione, zeby spełniać wszelkie wymogi.
O ile zrobienie lampy topowej która co 18 stopni wyświetli inny kolor nie jest dla mnie aż takim problemem (pozwoli zarówno na trikolor, jak i białe 360 albo 240 stopni) to inne układy typu kolor nad kolorem wymagają wiekszej pracy planistycznej (np nie znalazłem jaki jest minimalny dystans pomiędzy lampami).

Możecie podpowiedzieć ?

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2017, o 20:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
JamesB0T napisał(a):
czy nie powinienem posiadać innego zestawu świateł? Np czerwone nad zielonym?

Nie

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2017, o 20:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
JamesB0T napisał(a):
O ile zrobienie lampy topowej która co 18 stopni wyświetli inny kolor


Po co Ci taka dziwna lampa ?

Zamierzasz robić oświetlenie choinkowe na sylwestra ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2017, o 20:59 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
w jaguarze miałem światła na topie 3 sektorowe plus silnikowe nizej

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2017, o 21:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Zrób sobie:
jeden obwod - biała dookólna ns polskie środladze
drugi obwod - czewone zielone i biala na rufie
trzeci obwod - biala silnikowa z przodu masztu.
Na początek wystarczy obwod pierwszy z lampa, a resztatylko pola na rozdzielnicy.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2017, o 21:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
JamesB0T napisał(a):
czyli trisektor na topie, plus zintegrowana lampa zielono-czerwona na dziobie i ewentualnie biała silnikowa.


Jak już szalejesz ze światłami to zrób poniższe niezależne układy świateł:

1. Trójsektorówkę na topie do pływania w nocy na żaglach
+
2. Lampę (lub lampy) świateł dziobowych + światło rufowe (zapalane wspólnie lub niezależnie) - do pływania na silniku
+
3. Lampę silnikową masztową (gdzieś około wysokości pierwszego salingu) paloną razem z pokładowymi światłami (dziób + rufa) - patrz jw.
+
4. Lampę kotwiczną topową
+
5. Lampy do oświetlenia pokładu - znaczy full broadway - do klarowania pokładu w nocy

I zrób to wszystko w oparciu o żarówki LED (dużo wyboru żarówek LED mają na: http://www.sklepledowy.pl)

Więcej lamp zewnętrznych naprawdę nie potrzebujesz.

PS. tylko prośba - wchodząc do Helu nie załączaj wszystkiego naraz bo czasem aż zęby bolą jak się na takie choinki patrzy z kei :lol: ....

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2017, o 21:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
bury_kocur napisał(a):
Po co Ci taka dziwna lampa ?
Zamierzasz robić oświetlenie choinkowe na sylwestra ?
bury_kocur napisał(a):
I zrób to wszystko w oparciu o żarówki LED (dużo wyboru żarówek LED mają na: http://www.sklepledowy.pl)

Więcej lamp zewnętrznych naprawdę nie potrzebujesz.

Właśnie na LED opieram całe oświetlenie na łodzi.
Mam ładne oryginalne lampy : czerwoną, zieloną, czerwono-zieloną i białą - w nich wymienię tylko żarówki na LED-y. Pytanie czy powinienem planować montaż tych jedno-kolorowych skoro nasze przepisy śródlądowe ich nie przewidują czy zamontować "na przyszłość" i w razie kontroli powiedzieć że to atrapy, bo nie działają.W samochodzie jeżeli ma się zamontowane światło to musi działać - natomiast nie jestem pewien co przepisy mówią w przypadku jachtu.

Oświetlenie pokładu z wysokości relingów doceniłem już jako smarkacz na "Ananke" i jeżeli będę mógł bezpiecznie zamontować przejście przewodów, to zamontuje takie. Obecnie martwię się czy na wysokości relingów maszt nie jest już zbyt osłabiony obecnymi otworami dla okuć. - wyjdzie w praniu.

Ale jeżeli chodzi o rozkład lamp nawigacyjnych na maszcie , to takie "ynteligentne" diody chcę użyć. Można je jako "neopixel" lub wg modelu jako WS2812b/WS2813 znaleźć.
Wychodzą drożej niż standardowe diody w taśmach, ale mają dość przyjemną cechę - każda pojedyncza dioda może mieć inny kolor i jasność, co przy odpowiednim montażu pozwala jednej małej lampie pełnić kilka funkcji. np topowa składająca się np z 24 pasków po x diod może świecić na biało słabo jako kotwiczna, dość mocno jako nawigacyjna małego jachtu, jako tricolor, albo jako czerwona podczas transportu na przyczepie dla wystającego elementu jakim jest maszt. Albo jak wspomniałeś jako dyskoteka na sylwestra.
Colonel napisał(a):
Zrób sobie:
jeden obwod - biała dookólna ns polskie środladze
drugi obwod - czewone zielone i biala na rufie
trzeci obwod - biala silnikowa z przodu masztu.
I taka lampa mi to zrobi. Znaczy załatwi mi te trzy opcje jak już ją zbuduję - bo będę ją składał od zera. W obudowie będzie zarówno regulator napięcia, procesor sterujący i interfejs komunikacyjny. Wszystko na prostych i w miarę energooszczędnych elementach.

Silnikowe myślałem montować na słupku na relingu.

bury_kocur napisał(a):
PS. tylko prośba - wchodząc do Helu nie załączaj wszystkiego naraz bo czasem aż zęby bolą jak się na takie choinki patrzy z kei :lol: ....
Zepsułeś moje marzenie - jak mogłeś ?? :P

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2017, o 22:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
JamesB0T napisał(a):
Możecie podpowiedzieć ?

Ale przecież wszystko jest tu:
http://www.akm.gda.pl/index.php?cat=mpzzm
-----------------
JamesB0T napisał(a):
...jeżeli uda mi się za jakiś czas ruszyć np na niemieckie kanały (na silniku) albo wzdłuż wybrzeża, czy nie powinienem posiadać innego zestawu świateł? Np czerwone nad zielonym?

Przepisy są spójne, międzynarodowo uzgodnione.
Jeśli chodzi o "czerwone nad zielonym" to nie "powinieneś" ale tylko teoretycznie możesz. Co przy tej wielkości jachtu byłoby mało sensowne...
BTW - nie powinno się jednocześnie stosować latarni kombinowanej-sektorowej i zestawu świateł "czerwone nad zielonym". Bo tak stanowi prawidło 25 c.
JamesB0T napisał(a):
np nie znalazłem jaki jest minimalny dystans pomiędzy lampami

Jw - odpowiedź jest w MPZZM Załącznik I, pkt 2, lit i:
Jeżeli prawidła wymagają, aby dwa lub trzy światła były umieszczone w linii pionowej, wówczas odstęp między nimi powinien być następujący:
...
ii. na statku o długości mniejszej niż 20 metrów odstęp między takimi światłami powinien wynosić nie mniej niż 1 metr, a najniższe z nich, z wyjątkiem statku obowiązanego do niesienia światła holowania, powinno być umieszczone na wysokości nie mniejszej niż 2 metry nad okrężnicą;

W polskim rozporządzeniu w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych - też 1 metr...

- Generalnie trzymaj się rad Kocura wyżej wyłuszczonych.
- Uważam, że w szczególności warto oprócz latarni kombinowanej - trójsektorowej, na topie masztu, zainwestować w proponowany przez Kocura zestaw nr 2 (dwie osobne lub dwusektorowa na koszu dziobowym i rufowa). Taki zestaw może być używany nie tylko pod silnikiem (razem ze światłem "silnikowym" na maszcie), ale również jako zestaw awaryjny, na wypadek, gdyby padła żarówka latarni kombinowanej - trójsektorowej na topie masztu. Bo w morzu jej raczej nie wymienisz, prawda?
Dlatego lampa "silnikowa" na maszcie (nr 3) powinna być załączana osobno od zestawu nr 2.
IMHO na tak niewielkiej łódce można odpuścić dedykowaną topową latarnię kotwiczną (nr 4) - na rzecz dowolnej wodoszczelnej lampki z kilkoma metrami kabla, tak by można ją było podnieść kilka metrów nad pokład, podwieszając ją na jakimś fale.

JamesB0T napisał(a):
Wg polskich przepisów na śródlądziu wystarczy mi jako minimum białe światło na topie (bo to mały statek poniżej 7,5 m)
Z tym, że przepisy stawiają granicę na 7m a nie na 7,5m... i jeszcze kilka innych warunków...
Zobacz sam - &3.13.2 oraz &3.13.5:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDe ... 0032122072

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2017, o 22:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
JamesB0T napisał(a):
Oświetlenie pokładu z wysokości relingów...

JamesB0T napisał(a):
...martwię się czy na wysokości relingów maszt nie jest już zbyt osłabiony obecnymi otworami dla okuć.

Hmmm...
JamesB0T napisał(a):
Wychodzą drożej niż standardowe diody w taśmach, ale mają dość przyjemną cechę - każda pojedyncza dioda może mieć inny kolor i jasność, co przy odpowiednim montażu pozwala jednej małej lampie pełnić kilka funkcji. np topowa składająca się np z 24 pasków po x diod może świecić na biało słabo jako kotwiczna, dość mocno jako nawigacyjna małego jachtu, jako tricolor, albo jako czerwona podczas transportu na przyczepie dla wystającego elementu jakim jest maszt.

I jesteś pewien, że te diodki spełnią wymagania da świateł nawigacyjnych, które możesz znaleźć pod linkami wyżej podanymi...?
JamesB0T napisał(a):
Mam ładne oryginalne lampy : czerwoną, zieloną, czerwono-zieloną i białą - w nich wymienię tylko żarówki na LED-y.

Może poszukaj na jakie ledy ma sens wymieniać źródło światła w lampie z kolorowymi szkłami - a na jakie nie...
Na początek:
viewtopic.php?p=221025#p221025

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: bury_kocur
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2017, o 23:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Może trochę nie w kolejności odpiszę :
Jaromir napisał(a):
Jw - odpowiedź jest w MPZZM Załącznik I, pkt 2, lit i:
...
ii. na statku o długości mniejszej niż 20 metrów odstęp między takimi światłami powinien wynosić nie mniej niż 1 metr, a najniższe z nich, z wyjątkiem statku obowiązanego do niesienia światła holowania, powinno być umieszczone na wysokości nie mniejszej niż 2 metry nad okrężnicą;
...
I ten fragment jakoś uniknął mojego wzroku, a właśnie tego szukałem. Dziękuję.
Jaromir napisał(a):
IMHO na tak niewielkiej łódce można odpuścić dedykowaną topową latarnię kotwiczną (nr 4) - na rzecz dowolnej wodoszczelnej lampki z kilkoma metrami kabla, tak by można ją było podnieść kilka metrów nad pokład, podwieszając ją na jakimś fale.
Dlatego chcę to zrobić w jednej lampie.
Jaromir napisał(a):
JamesB0T napisał(a):
...martwię się czy na wysokości relingów maszt nie jest już zbyt osłabiony obecnymi otworami dla okuć.
Hmmm...
To że mam paranoje nie oznacza że się mylę..
Jaromir napisał(a):
I jesteś pewien, że te diodki spełnią wymagania da świateł nawigacyjnych, które możesz znaleźć pod linkami wyżej podanymi...?
Tak. Oczywiście najtańsze za 2 dolary za metr + koszty przesyłki z aliexpress niekoniecznie, ale to nie jest ten segment w który celuję. Zakres kolorystyczny jest określony w ustawie, i w sumie bez problemu to ustawię - każda dioda świeci w jednej z 16777216 barw do wyboru. Gorzej, że ustawa określa że źródłem światła powinna być biała żarówka plus przysłona o zadanych parametrach. Więc takiego cyfrowego tricoloru na polskich wodach nie wolno mi używać ( zanim przepisy nie odkryją że mamy 21 wiek ) ...
Jaromir napisał(a):
JamesB0T napisał(a):
Mam ładne oryginalne lampy : czerwoną, zieloną, czerwono-zieloną i białą - w nich wymienię tylko żarówki na LED-y.

Może poszukaj na jakie ledy ma sens wymieniać w lampie z kolorowymi szkłami - a na jakie nie...
Przeczytałem ten wątek, i w sumie podane tam wymagania zgadzają się z polskimi wytycznymi ustawowymi. Jak dobrze pamiętam załącznik nr 5 do ustawy podaje zakresy jasności i kolorystyki oświetlenia. W sumie dobór konkretnych parametrów zamienników żarówek mogę pozostawić na później
Jaromir napisał(a):
- Uważam, że w szczególności warto oprócz latarni kombinowanej - trójsektorowej, na topie masztu, zainwestować w proponowany przez Kocura zestaw nr 2 (dwie osobne lub dwusektorowa na koszu dziobowym i rufowa). Taki zestaw może być używany nie tylko pod silnikiem (razem ze światłem "silnikowym" na maszcie), ale również jako zestaw awaryjny, na wypadek, gdyby padła żarówka latarni kombinowanej - trójsektorowej na topie masztu. Bo w morzu jej raczej nie wymienisz, prawda?

Dlatego te elementy zamierzam zamontować. Pytanie czy mogę mieć zarówno 2 kolorową na koszu dziobowym i te 1 kolorowe na burtach na jednym obwodzie, czy raczej osobno PL/reszta świata

A co do oddzielności załączania obwodów:
na top do oświetlenia nawigacyjnego przewiduję podłączenie jedynie 4 przewodów:
- +12V
- masa
- Data+
- Data-
Do tego osobne 2 linie dla oświetlenia pokładu (do salingów)i tyle. No może za jakiś czas kabel antenowy. Załączanie oświetlenia nav + ewentualna komunikacja z modułami GSM/Czujnik wiatru//cokolwiek będzie szła cyfrowo na tych 2 liniach Data - decyzja jaką kombinację świateł włączyć poda panel w kabinie.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2017, o 01:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
JamesB0T napisał(a):
Jaromir napisał(a):
JamesB0T napisał(a):
...martwię się czy na wysokości relingów maszt nie jest już zbyt osłabiony obecnymi otworami dla okuć.
Hmmm...
To że mam paranoje nie oznacza że się mylę..


Nie wiem czy się mylisz, a tym bardziej czy masz paranoję, natomiast na pewno pozajączkowały Ci się relingi z salingami ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2017, o 06:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Yigael napisał(a):
Nie wiem czy się mylisz, a tym bardziej czy masz paranoję, natomiast na pewno pozajączkowały Ci się relingi z salingami

A także pozajączkowały się ustawy z rozporządzeniami, nawet nie wspominając o ich czytaniu ze zrozumieniem...
W związku z czym utrwaliło się całkiem już pozajączkowane pojęcie nt. "osobno PL/reszta świata".
Nie wspominając pozajączkowaniu zestawów świateł - mimo że Kocur tak przejrzyście objaśnił, że przecie "lub" a nie "zarówno"...
I takie tam.

Nicto, ale warto pamiętać, że niektórym nie wytłumaczysz...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2017, o 07:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11649
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1629
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jak już gdzieś pisałem, można zrezygnować z lampy silnikowej na rzecz kombinacji: lampa dziobowa (czerwone, zielone) i lampa kotwiczna na topie. Taka kombinacja z każdej strony daje oświetlenie jachtu idącego na silniku i jest dozwolona dla jachtu tej długości. A jesteś jedną lampę do przodu i to na maszcie.
Tyle że wtedy nie masz rezerwy gdyby silnikowa na maszcie lub kotwiczna na topie - padła.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2017, o 07:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ja mam zrobione tak:

- na topie lampa trójsektorowa do pływania pod żaglami + biała dookólna (kotwiczna)

- komplet lamp sektorowych + lampa silnikowa na maszcie uruchamiane razem.

W razie awarii trójsektorówki mogę bez problemu odłączyć lampę silnikową i wówczas mam sektorówki do pływania pod żaglami..

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 paź 2017, o 18:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3241
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 333
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Zainstaluj:
1. Białe dookólne na topie
2. Trójsektorowe na topie
(można kupić ledowe lampy zespolone zawierające oba światła w jednej obudowie)
3. Dwusektorowe pokładowe na dziobie (czerwone-zielone)
4. Ewentualnie białe pokładowe na rufie.
Gdy idziesz na żaglach palisz trójsektorowe na topie. Można zamiast trójsektorowego na topie też zapalić pokładowe, dwusektorowe na dziobie i białe na rufie.
Gdy idziesz na silniku palisz pokładowe na dziobie (dwusektorowe) i dookólne na topie. W ten sposób białe światło topowe w zestawieniu z dwusektorowym światłem pokładowym na dziobie, daje prawidłowe oświetlenie nawigacyjne jachtu widzianego z dziobu i z burty, t.zn. kolorowe i białe silnikowe. Natomiast od rufy widać tylko światło topowe, czyli światło białe.
Na kotwicy palisz oczywiście tylko białe topowe.

Z powyższego wynika, że białe światło pokładowe na rufie nie jest konieczne, jednak ja bym je zamontował (mam na swojej łódce). Tak na wszelki wypadek, gdyby pojawiła się awaria świateł topowych, a o to wbrew pozorom nietrudno ;) Jeśli się zdecydujesz na światło rufowe, zasil je oddzielne, tak żeby przy załączeniu świateł pokładowych na dziobie, nie zapalało się jednocześnie razem z nimi.

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.



Za ten post autor Szaman3 otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 06:26 

Dołączył(a): 22 lis 2013, o 06:27
Posty: 24
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Mam pytanie Czy jeżeli płynę na żaglach na światłach pokładowych (bo tylko takie mam) to muszę mieć włączone światło topowe ?
Kpt Jack


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 06:41 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Co to są "światła pokładowe" w Twoim rozumieniu? Jaka to jednostka?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 06:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
kpt jack napisał(a):
Mam pytanie Czy jeżeli płynę na żaglach na światłach pokładowych (bo tylko takie mam) to muszę mieć włączone światło topowe ?
Kpt Jack


Co to znaczy "pokładowych" ? Sektorowych (czerwone/zielone/białe) ? Bo jeśli tak to pokazujesz tylko te światła.

Co to znaczy według Ciebie "światło topowe" ? Białe dookólne ? Trójsektorowe ?

Jak napisałem wyżej na żaglach płyniesz wówczas tylko na światłach sektorowych.

Jeśli chodzi Ci o światło topowe trójsektorowe - to używa się jednocześnie tylko jednego kompletu świateł sektorowych. Zwykle tego na topie masztu - gdyż jest z racji wysokości nad wodą jest ono widoczne z większej odległości.

Światła topowego dookólnego ( białego) czyli zasadniczo kotwicznego używa się w przypadku awarii lampy silnikowej (płynąc na silniku oczywiście) - ponieważ pokrywa ten sam sektor (360 stopni). Należy wówczas jednak wyłączyć światło białe rufowe.
Nie powinny być widoczne od rufy dwa światła białe jedno nad drugim.

Jeżeli jacht ma mniej niż 7 metrów długości możesz używać tylko jednego światła białego dookólnego np. na topie masztu.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 07:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3241
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 333
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
kpt jack napisał(a):
Mam pytanie Czy jeżeli płynę na żaglach na światłach pokładowych (bo tylko takie mam) to muszę mieć włączone światło topowe ?
Kpt Jack


Nie. Przypomnij sobie proszę jak powinno wyglądać oświetlenie Twojego jachtu w drodze (na żaglach): światła burtowe (czerwone i zielone) i rufowe (białe). I nic więcej.

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 07:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Sektorowych (czerwone/zielone/białe) ? Bo jeśli tak to pokazujesz tylko te światła.


Żałuj Piotrusiu, że nie jesteś częstym gościem portu Hel w sobotnie wieczory...

Chłopie - jakie tam zestawy świateł pokazują wpływający nocą sternicy to za głowę byś się łapał i godzinami kulał ze śmiechu :lol:

Przykładem typowym jest wpływanie nocą ze światłem trójsektorowym topowym z jednocześnie załączonymi światłami: czerwonym, zielonym i białym na koszach.

Czasem dodatkowo ktoś jeszcze zapali do tego światło silnikowe.

A czasem jeszcze do tego wszystkiego zapalone jest kotwiczne.

No, ale zdarza się - i to nie rzadko - jacht wpływający do Helu z włączonymi wszelkimi światłami, jakie załogant wykonujący polecenie "zapal światła" zdołał znaleźć na tablicy włączników i wtedy mamy pełen pokaz fajerwerków - do świateł topowych (trójsektorowych + kotwicznego) załączone jest światło silnikowe + wszelkie światła "koszowe" (dziobowe + rufowe) + cały full broadway pokładowy podsalingowy :lol:

I wtedy dopiero jest naprawdę śmiesznie :rotfl:

To jest nie do uwierzenia, ale tak ludzie pływają - tragedia :-(

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 08:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
W Świnoujściu też widziałem takie numery.
Np. sektorowe nad silnikowym (jacht na silniku). Z tego co obserwuję to bardzo popularne rozwiązanie...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 09:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11649
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1629
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kurczak napisał(a):
Z tego co obserwuję to bardzo popularne rozwiązanie...


Raczej skleroza. Oraz, być może, automaty.
U mnie każda lampa ma niezależny włącznik i dlatego trzeba myśleć co się włącza i kiedy. Wykład o tym dla załogi i już jest lepiej.
Jak ostatnio wychodziliśmy z Górek wieczorem i okazało się, że padła lampa kotwiczna na topie (która robi też za silnikową), a wychodziliśmy na silniku, to miałem dobry pretekst do szkolenia w temacie "jakie światła mamy a jakie powinniśmy mieć i dlaczego świadomie łamiemy przepis".

P.S. Maszt w kontenerze i światło już działa - nie kontaktował dobrze styk (połączenia wsuwane to zło!) w lampie na topie.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 09:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
nie kontaktował dobrze styk (połączenia wsuwane to zło!) w lampie na topie.


A nie możesz tego zmienić jak masz złożony maszt na światło LED ?

Nie będziesz miał styków.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 10:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11649
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1629
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
A nie możesz tego zmienić jak masz złożony maszt na światło LED ?


Lampka jest dość stara i taka była. Ma żarówkę ledową. I ma złączkę wsuwaną w środku, bo tak ma.
Musiałbym kupić nową lampę i jest to w planach (trójsektorowa+kotwiczna) - kiedyś. Są pilniejsze wydatki.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 10:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Jaka skleroza, jakie automaty ?
Mam trzy włączniki.

1. włącza trójsektórówkę na topie,
2. włącza światło kotwiczne,
3. włącza światło silnikowe na maszcie i sektorowe na kabinie i pawęży.

W przypadku tego rozwiązania mogę jedynie zrobić z jachtu choinkę zapalając wiecej świateł niż trzeba.
Zapalić świateł wskazujących na to, że płynę na silniku masztem do dołu nie jestem w stanie. :rotfl:

Jak ktoś ma problemy z przełącznikami - to trzeba sobie tak zorganizować panel sterowania, żeby ich uniknąć. Ja wiem, że duża tablica z masą przełączników robi wrażenie. Ale coś za coś ...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 10:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11649
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1629
Otrzymał podziękowań: 3887
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kurczak napisał(a):
Jaka skleroza, jakie automaty ?

O rany, mówiłem o tych, których opisywałeś.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 12:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
Żałuj Piotrusiu, że nie jesteś częstym gościem portu Hel w sobotnie wieczory

Ciekawe są też mariny chorwackie. Wiele jachtów na moringach całą noc pali wszystko, co ma :rotfl:

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 13:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14008
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2011
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Bo mooring to nie kotwica :rotfl:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 15:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Cape napisał(a):
Wiele jachtów na moringach całą noc pali wszystko, co ma


Pewnie ich załogi rozpijając wieczorkiem kolejne flaszki wspominają przebyte już rejsy, kiedy gdzieś tam płynęli lub marzą o rejsach przyszłych - kiedy też płynąć będą.

A takie wspomnienia bądź marzenia wspomóc trzeba czymś w realu i stąd te światła :lol:

Bo jak tu wieść morskie opowieści w ciemności ... :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2017, o 15:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
Bo jak tu wieść morskie opowieści w ciemności

Plotery w kokpicie też są włączone i pięknie podświetlone :rotfl:

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: KaperGdyński i 101 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL