Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 00:01




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 20:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Który z logów wskazuję najbardziej wiarygodą prędkość jachtu: ręczny, jachtowy ( ten wbudowany łopatkowy czy inny elektromagnetyczny) czy ze wskazania GPSu ?

Bo jadąc samochodem GPS zaniża prędkość o około 15 km/h w stosunku do wskazania na prędkościomierzu.

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 20:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2007, o 12:00
Posty: 4740
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 320
Uprawnienia żeglarskie: -)
W samochodzie prędkościomierz zawyża o co najmniej 5 km/h. ;)

*****

Z moich obserwacji wynika, że GPS i log jachtowy miały podobne wskazania ( z reguły choć nie zawsze)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 20:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Banan napisał(a):
czy ze wskazania GPSu

Tylko ten jest wiarygodny. Reszta ma dokładność....hmm mocno niewiarygodną.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 21:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17288
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2165
Otrzymał podziękowań: 3581
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Temat logu przerabiałem na Darze :-) :-)

Z logów stosowanych na statkach, których dokładność manewru nie musi być jakaś absurdalnie wysoka najdokładniejszy jest log dopplerowski. Nikt nie wie jak on działa :-) :-) ale dokładność ma rzędu "dwa miejsca po przecinku".

Logi mechaniczne - o które pyta Banan - mają wystarczającą dokładność do zastosowań jachtowych i nie ważne jest czy to jest turbinka, wirnik z łopatkami czy inne śmigiełko.

Z kolei GPS nie jest logiem i jego wskazania - choć teoretycznie dokładne - często mają się nijak do ustalania techniki żeglowania np.

ps. Na statkach konwencyjnych jest/bywa kilka logów. Na Darze na ten przykład są trzy - na dziobie, śródokręciu i na rufie. Wszystkie te logi są bardzo dokładne i fajnie wygląda gdy dziób porusza się z inną niż rufa prędkością. Gdy pierwszy raz to zobaczyłem, to oczywiście musiałem rzucić "Przecież to nie możliwe!!!". Za mną stał komendant: "Jak to niemożliwe?! A jak wjedziesz w keję to dziób stoi a rufa jeszcze długo ma niezłą prędkość" :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 21:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
Maar napisał(a):
Na statkach konwencyjnych jest/bywa kilka logów. Na Darze na ten przykład są trzy - na dziobie, śródokręciu i na rufie. Wszystkie te logi są bardzo dokładne i fajnie wygląda gdy dziób porusza się z inną niż rufa prędkością. Gdy pierwszy raz to zobaczyłem, to oczywiście musiałem rzucić "Przecież to nie możliwe!!!". Za mną stał komendant: "Jak to niemożliwe?! A jak wjedziesz w keję to dziób stoi a rufa jeszcze długo ma niezłą prędkość" :-)

Mnie argumentacja przekonuje :)

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 21:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17288
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2165
Otrzymał podziękowań: 3581
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Macieq napisał(a):
Mnie argumentacja przekonuje :)
Ale my byliśmy na środku morza :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 21:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Maar napisał(a):
mają wystarczającą dokładność do zastosowań jachtowych


Mniejsza o dokładność, czyli miejsca po przecinku - bardziej chodzi czy rzeczywiście wskazują rzetelną wartocść prędkości.
Maar napisał(a):
Z kolei GPS nie jest logiem i jego wskazania - choć teoretycznie dokładne - często mają się nijak do ustalania techniki żeglowania np.


Rowiń tą myśl bo nie kapuję -dlaczego nie są logiem, przecież wskazuję prędkość i to w dowolnej walucie. Czemu mają się nijak i do jakiej techniki ?

Maar napisał(a):
Wszystkie te logi są bardzo dokładne i fajnie wygląda gdy dziób porusza się z inną niż rufa prędkością.


A nie wynika to z tego, że są właśnie bardzo dokładne ? A każdy z nich może ma jakiś błąd, zakłócenia , jakieś mini pądy i wiry ....

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 22:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17288
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2165
Otrzymał podziękowań: 3581
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Banan napisał(a):
Mniejsza o dokładność, czyli miejsca po przecinku - bardziej chodzi czy rzeczywiście wskazują rzetelną wartość prędkości.
Te mechaniczne logi, jeśli nie są "brudne" (np. nie pokryte glonami) i sprawne to pokazują poprawną prędkość.
Tyle, że pokazują prędkość po wodzie a nie po dnie!!!

Cytuj:
Rozwiń tą myśl bo nie kapuję -dlaczego nie są logiem, przecież wskazuję prędkość i to w dowolnej walucie. Czemu mają się nijak i do jakiej techniki ?
Na przykład do techniki ustawiania żagli.
Płyniesz, masz jakoś wybrane żagle, patrzysz na wskazanie GPSa i dochodzisz do wniosku, że można by poprawić żagle.
Poprawiasz, nakorbujesz się na szocie dwieście metrowej genui, odsapniesz, patrzysz na GPS a tam... prędkość spadła :-( No to myk - plujesz sobie w brodę, że się nakorbowałeś bez sensu, luzujesz szot i... znów jest wolniej :-(

Żagle faktycznie lepiej pracowały po wybraniu, ale przeciwny prąd wziął i przyspieszył w międzyczasie a Ty siedzisz jak du*a i zastanawiasz się co źle zrobiłeś. Gdybyś patrzył na log pokazujący SOW a nie na GPS i jego SOG to nie miałbyś wewnętrznych rozterek :-)

Cytuj:
A nie wynika to z tego, że są właśnie bardzo dokładne ? A każdy z nich może ma jakiś błąd, zakłócenia , jakieś mini pądy i wiry
Są bardzo dokładne i nie mają żadnych zakłóceń. Zastanów się i sam odpowiedz dlaczego wskazują czasami różne prędkości.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 22:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Maar napisał(a):
Gdybyś patrzył na log pokazujący SOW a nie na GPS i jego SOG to nie miałbyś wewnętrznych rozterek

SOW - droga po wodzie
SOG - droga po dnie
tak ?
Muszę to ogarnąć bo teraz (późno już ) i nie ogarniam.
Że wpływ ma dryf i prąd ?

Maar napisał(a):
Zastanów się i sam odpowiedz dlaczego wskazują czasami różne prędkości.


Przepływ wody wokół przetwornika może być inny w różnych częściach kadłuba. np. szybciej wokół kila, a gdzieś zasysany przes śrubę wolnijeszy.

PS. Gdzieś pisałeś o logu Dopplerowskim - czegoś nie rozumiałeś .... wyczytałem, że: przetwornik wysyła impulsy i odbiera echo odbite od cząstek zanieczyszczeń czy planktonu w wodzie. Kiedy jach się porusza, cząsteczki zbliżające się do przetwornika dają echo o wyższej czestotliwości niż te, które się od niego oddalają. Porównując te dwie czestotliwosci log podaje predkosc jachtu.

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 23:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Maar napisał(a):
jest log dopplerowski. Nikt nie wie jak on działa

Może tutaj sobie poczytajcie, jest tam taki załącznik, który się zwie "elementarz ADCP". Zresztą w pozostałych materiałach też są ciekawe rzeczy, polecam lekturkę, sam też zacząłem to trochę studiować.

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 88 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL