Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 27 kwi 2024, o 21:55




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Tiller pilot
PostNapisane: 16 maja 2010, o 11:04 

Dołączył(a): 4 wrz 2009, o 17:55
Posty: 26
Lokalizacja: UK
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Na lodce do ktorej zakupu sie przysadzam jest takie ustrojstwo:
http://www.corribee.applescruffs.org/Im ... iller6.jpg
Uzywal ktos czegos takiego?
Czy mozna tego swobodnie uzywac przy umiarkowanym wietrze, przy plynieciu na zaglach, czy jest to tylko zabawka do uzytku podczas plywania na kataraynie?

Jesli na zaglach, jak dlugo mozna polegac na takim ustrojstwie przy zalozeniu ze pracuje to na w pelni naladowanym aku 75Ah?

Chodzi mi o informacje czysto praktyczna, jakos zostawianie steru elektronicznemu silownikowi srednio mi sie widzi, ale po cos takie wynalazki buduja, wiec ciekaw jestem na ile mozna na tym polegac.
pozdro

_________________
Sterburtgrotbombramnokgording


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 maja 2010, o 13:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17306
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2172
Otrzymał podziękowań: 3593
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
tarsus napisał(a):
Czy mozna tego swobodnie uzywac przy umiarkowanym wietrze, przy plynieciu na zaglach, czy jest to tylko zabawka do uzytku podczas plywania na kataraynie?
To nie tyle o siłę wiatru się rozchodzi co o kurs względem owego. Autopiloty tanieją i od czasów początku GPS zdążyły się na dobre zadomowić na pleasure boats i zdążyły się stać "całkiem mądre" :-) Przy odpowiednim ustawieniu żagli, w bajdewindzie czy połówce, potrafią sobie nieźle radzić nawet na dużej fali.

Natomiast jak długo będziesz mógł żeglować za pomocą tego autopilota? Nie wiem - generalnie pobór mocy w Twoim modelu - jeżeli dobrze widzę, to jest starusi ST1000 Raymarine - wynosi ok. 0,75 W w standby a w momencie pracy ok. 10 W. Policz sobie :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 maja 2010, o 15:56 

Dołączył(a): 4 wrz 2009, o 17:55
Posty: 26
Lokalizacja: UK
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Zastanawiam sie w praktyce na ile to to jest czule, bo mowisz ze bajdziel czy polwiatr, rozumiem dlaczego nie fordziel, ale baksztag? Poprostu nigdy nie uzywalem czegos takiego osobiscie i nie wiem jak to szybko reaguje na zmiany kursu.

_________________
Sterburtgrotbombramnokgording


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 maja 2010, o 16:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Nie pływałem co prawda z auto rumplowym, tylko z kołem sterowym, ale dobrze wyregulowany działa bardzo dobrze na wszystkich kursach. Bardzo przydatna rzecz. Powiem więcej, najlepszy sternik nie posteruje tak dokładnie, jak dobre auto.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 maja 2010, o 16:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
To urządzonko jest znacznie bardziej przydatne na morzu, niż na śródlądziu. Ci, co używają (-li) powiedzą, że wręcz niezbędne ;)

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 maja 2010, o 16:27 

Dołączył(a): 4 wrz 2009, o 17:55
Posty: 26
Lokalizacja: UK
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
O morzu mowa oczywiscie. Pytanie wlasnie jak to sie spisuje podczas plyniecia na zaglach w roznych kursach i przy roznej sile wiatru. Przeciez czasem to sie trza przylozyc ostro do rumpla zeby utrzymac kurs, wiec to to musi miec niezla sile i szybkosc reakcji.

_________________
Sterburtgrotbombramnokgording


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 maja 2010, o 16:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Na tym forum na stronie 5 i 6 wypowiadają się praktycy autopilota rumplowego na morzu. Bardzo sobie chwalą.
http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?t ... c&start=60

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 maja 2010, o 17:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17306
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2172
Otrzymał podziękowań: 3593
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
tarsus napisał(a):
nie wiem jak to szybko reaguje na zmiany kursu.
Reaguje z taką szybkością http://www.youtube.com/watch?v=5oEWTYxg9HM (na filmiku coś jest nie tak - najprawdopodobniej kwestia ilości danych z GPS a może ten Mini jest taki nadpobudliwy??? Nie wiem.)
Model 2000+ czas pełnego przełożenia rumpla ma 4,5 sek.
Siłę to sobie znajdziesz w instrukcji ok. 60-80 kg.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 maja 2010, o 17:46 

Dołączył(a): 4 wrz 2009, o 17:55
Posty: 26
Lokalizacja: UK
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
to wyglada jakby w rezonans wpadl, przesterowujac za kazdym razem, po czym przy probie poprawy robiac to samo. Fal nie widac, spokojna woda - chyba cos nie tak faktycznie.
No poprzegladam dokladnie, czasem ludzie pisza ze na podstawowym modelu bez cudow plywaja swobodnie, czasem ze kasztani sie przy byle fali. Pozostanie przetestowac samemu :)

[edit]
sprawdzilem - to co tam jest to Autohelm 800. Ktos powyzej pisal ze sie spisuje to to... az jestem ciekaw, jakos ciezko mi sobie wyobrazic pozostawienie steru czemus takiemu, ale skoro dziala...

_________________
Sterburtgrotbombramnokgording


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 maja 2010, o 19:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
cape napisał(a):
Powiem więcej, najlepszy sternik nie posteruje tak dokładnie, jak dobre auto.

Watpie. Regatowcy wola czlowieka za sterem. Zwyciezcy niedawnych Regat transatlantyckich Ag2r sterowali na zmiane recznie praktycznie caly czas.
Catz

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 maja 2010, o 11:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Catz napisał(a):
cape napisał(a):
Powiem więcej, najlepszy sternik nie posteruje tak dokładnie, jak dobre auto.

Watpie. Regatowcy wola czlowieka za sterem. Zwyciezcy niedawnych Regat transatlantyckich Ag2r sterowali na zmiane recznie praktycznie caly czas.
Catz


Widzisz, problem w precyzji. Jeśli zależy Ci na każdym stopniu względem wiatru - stawiaj dobrego sternika za sterem. Automat ma zbyt dużą bezwładność - owszem, możesz ustawić go na reagowanie na wszystko, a większość ma podpięte wiatromierze coby sterować także do wiatru a nie sztywno kursem wg gps - ale problem polega na tym, że jak zrobisz go zbyt czułym to zwariuje i zje Ci baterie w godzinę, no, może kilka.

Natomiast przy dłuższych przelotach, jak masz jedną osobę do żagli - niezastąpiony. Poza tym, spać też kiedyś trzeba.

To nie tak, że regatowcy nie lubią elektronicznych samosterów. Oni nie lubią samosterów w ogóle :) Tyle tylko, że na to można sobie pozwolić jak masz iluś osobową załogę, więc możesz mieć kogoś cały czas za sterem. Jak nie masz - musisz korzystać z pomocy. A to jeden z lepszych pomocników.

*****

ps. a różnica między sternikiem a auto? Auto się nie męczy. Żaden sternik po 5 godzinach za sterem nie posteruje tak dokladnie jak auto :)

Aha, one w większości potrafią same zwrot zrobić - pozwalając Ci zająć się żaglami w tym czasie. Jak masz ich kilka do obsłużenia - przydaje się... Zawsze jedna ręka więcej :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 maja 2010, o 12:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Moniia napisał(a):
Catz napisał(a):
cape napisał(a):
Powiem więcej, najlepszy sternik nie posteruje tak dokładnie, jak dobre auto.

Watpie. Regatowcy wola czlowieka za sterem. Zwyciezcy niedawnych Regat transatlantyckich Ag2r sterowali na zmiane recznie praktycznie caly czas.
Catz


Widzisz, problem w precyzji. Jeśli zależy Ci na każdym stopniu względem wiatru - stawiaj dobrego sternika za sterem.

Wlasnie ( i tylko ) o tym pisalem. :wink:
Catz

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 116 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL