Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 12 gru 2017, o 17:17




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 196 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2 lip 2017, o 21:13 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 10130
Podziękował : 312
Otrzymał podziękowań: 970
waliant napisał(a):
Naprawdę nie wiem, co komu szkodzi backup w postaci papieru,


z reguły każdy coś ma :D

waliant napisał(a):
W zasadzie ręczny GPS z wiadrem baterii + mapa papierowa chronią nas w przypadku kompletnej awarii zasilania.


też , znam paru mistrzów co na małym ręcznym garminie z mapami wejdą wszędzie.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

ps, żeby uczciwie było to kolega ma ploter z mapami ale używa tylko go do ściągania pozycji i nanoszenia na papier plus wszystko zapisywane w dzienniku.
Nie sądzę żeby zminił przyzwyczajenia

_________________
pozdrowienia piotr



Za ten post autor piotr6 otrzymał podziękowanie od: waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lip 2017, o 22:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2017, o 10:29
Posty: 139
Lokalizacja: tu i tam
Podziękował : 23
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: OPZ (operator pompy zęzowej)
SIRK napisał(a):
Fazi napisał(a):
A w którym miejscu pieprze? Tak konkretnie.

Może nie od razu „pieprzysz” ale wrzuciłeś wszystko do jednego worka, zamieszałeś i tak naprawdę to nie wiem do czego zmierzasz, dlatego może powtórzę jeszcze raz.
Prawdopodobnie posiadasz w kieszeni „potencjalne urządzenie nawigacyjne” które jest daleko bardziej zawansowane technologicznie od niejednego profesjonalnego ECDIS’a.
Natomiast współcześnie dostępne dla nas, wielofunkcyjne urządzenia nawigacyjne to do niedawna futurologiczne marzenie inżynierów pracujących nad technologiami kosmicznymi.
[...]


Hmm, masz rację, że wrzucam wszystko do jednego worka... bo bardziej mi zależy na przekazaniu pewnej melodii wypowiedzi niż na intelektualnej rozrywce punktowania po kolei tego czy innego zagadnienia.

Moniaa wyczuła o co mi chodzi.

Nikt, komu zależy na czasie i pieniądzach, nie żegluje w celu przemieszczania się z miejsca na miejsce. Są od tego szybsze środki lokomocji, wygodniejsze, pewniejsze.

Żeglarstwo należy (przynajmniej ja tak to widzę - a nie mam natury ściganta) do czasów kiedy człowiek był zjednoczony z naturą, kiedy czuł respekt przed żywiołami, kiedy wiedział, że wszystko zależy od jego umiejętności i od tego, jak zbudowano jego statek czy jacht.

W tamtych czasach (kiedy mówiono, że statki są z drewna a ludzie z żelaza) mapy sporządzali żeglarze dla żeglarzy. Odkrywali lądy, cieśniny, mielizny - oznaczali je na mapach.
Każdy znaczek na mapie miał znaczenie, z każdym wiązała się jakaś historia.

Nawigacja wtedy była nie lada sztuką. Wymagała wiedzy, pewnej ręki, dobrego oka, tęgiej głowy, sporego doświadczenia.

To były czasy kiedy morze, wiatr, statek, żeglarz, kompas i mapa stanowiły jedność.

Ale wszystko się zmienia. Nowe materiały, nowe technologie, itp.
Kto czytał 'Okręt 2' wie o co mi chodzi - oficerowie na mostkach stali się urzędnikami do prowadzenia statków.

Ekran plotera czy laptopa to tylko zimna szybka. A mapa na nim to wynik działania programu. Nie ma w nim nic ludzkiego, namacalnego.
To tylko projekcja jakiś tam danych.
Mapy obecnie nie są tworzone przez żeglarzy dla żeglarzy, tylko biorą się z analizy zdjęć satelitarnych, często automatycznie - znowu przez program.
Dzisiaj to jakiś automat wprowadza poprawki do pliku, który potem jest wyświetlany mniej lub bardziej sensownie na szybce.
Coraz mniej w tym ludzi, człowieczeństwa.

Mnie nie kręci to, że GPS ma dokładność do paru metrów.
Oczywiście jako inżynier chylę czoła przed geniuszem ludzkiego intelektu, który zrobił te wszystkie elektroniczne instrumenty.

Ale na pełnym morzu wystarczy mi dokładność do paru, czy parunastu mil.
Czy naprawdę ma znaczenie, że do portu zostało mi 157.345 mil?
A przy brzegu i tak używam oczu.

Owszem, wygodnie jest brać pozycję z GPSa, wygodniej jest nawigować elektronicznie.
Ale umyka to coś wtedy - ta dziwna nić porozumienia, wdzięczności dla gwiazd czy latarnii, poczucia przynależnośći do natury, poczucia całości.

Nie chcę wirtualnej rzeczywistości na jachcie. Nie po to pływam, aby wpatrywać się w ekran komputera.

Zdaję sobie sprawę, że to pieprzenie starego pryka, któremu tęskno do starych czasów.

Ale póki mogę, to cieszy mnie płachta mapy na stoliku nawigacyjnym.
I kiedy biorę namiar na latarnię (ot tak, aby nie wyjść z wprawy) czuję wdzięczność, że ona ciągle tam jeszcze jest. (już pewnie niedługo)
I czuję jedność z morzem, jachtem, kompasem...

"Musicie się przywyknąć, że będziecie się dziwować bez ta szybka..."

No kurcze, jakoś ciężko przywyknąć.

pozdro

_________________
Porzygamy - zobaczymy.



Za ten post autor Fazi otrzymał podziękowania - 7: Marian J., Moniia, PilotR, reed, Stara Zientara, tomasz piasecki, waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2017, o 08:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 7972
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 827
Otrzymał podziękowań: 1934
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Fazi napisał(a):
Nie po to pływam, aby wpatrywać się w ekran komputera.

:respekt:
Dokładnie!!!

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2017, o 08:32 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 10130
Podziękował : 312
Otrzymał podziękowań: 970
Fazi napisał(a):
Ale póki mogę, to cieszy mnie płachta mapy na stoliku nawigacyjnym.
I kiedy biorę namiar na latarnię (ot tak, aby nie wyjść z wprawy) czuję wdzięczność, że ona ciągle tam jeszcze jest. (już pewnie niedługo)
I czuję jedność z morzem, jachtem, kompasem...


Fazi ale to chyba najważniejsze, że to Ciebie cieszy, a że nadchodzą zmiany to też normalne.Innych cieszy co innego i też jest ok :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2017, o 08:35 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 1625
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 190
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Kto ma w szufladzie papierowe pornosy, ręka do góry.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2017, o 09:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 645
Podziękował : 106
Otrzymał podziękowań: 152
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Fazi napisał(a):
No kurcze, jakoś ciężko przywyknąć.

Czy nie uważasz, że teraz prezentujesz tak jakby inne stanowisko?
Z emocjami czy też namiętnościami nie dyskutuje, oczywiście nadal się nie zgadzam ale masz pełne prawo do swojej wizji świata. Tak długo jak nie będziesz używał naciąganych argumentów lub podawał do publicznej wiadomości półprawd i uogólnień nic mi do tego.

Colonel napisał(a):
A ile kosztuje komplet map papierowych choćby na Bałtyk Poludniowy? Ile ich aktualizacja, kasy albo pracy?

Dobre pytanie, tylko kto tak naprawdę pływa na aktualnych mapach papierowych?
Ale może kol. Jurmark lub jego kapitan nam pomoże. Z chęcią poznałbym ich „chart folio” i procedury nawigacyjne, nasuwają mi się takie oto pytania;
1. Ile, jakie a także kiedy i przez kogo mapy były poprawiane?
2. Przez kogo i kiedy wydana była mapa, używana na M. Północnym w rejonie Ijmuiden?
3. Czy w rejonach Texel, Vlieland i German Bight zgadzały im się pozycje farm wiatrowych?
I chyba najważniejsze, czy reżim jednogodzinny także obowiązywał w Kieler Bucht/Forde lub na Elbie oraz w jednym lub drugim kanale a jeżeli tak to na jakich mapach był prowadzony „backup” nawigacji?

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Ostatnio edytowano 3 lip 2017, o 09:26 przez SIRK, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2017, o 09:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 8664
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 3234
Otrzymał podziękowań: 1555
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Niestety ale odbieram te pytania jako próbę prowokacji. W szczególności trzecie. Bo nie chcę zakładać, iż nie grasz głupa.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2017, o 09:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 645
Podziękował : 106
Otrzymał podziękowań: 152
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
A to dlaczego?
Na prawidłowo poprawianych mapach papierowych wszystkie rejony aktywności „offshorowej” powinny być oznaczone.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2017, o 10:04 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 10130
Podziękował : 312
Otrzymał podziękowań: 970
SIRK napisał(a):
Ale może kol. Jurmark


Tylko o ile dobrze Jurmak zrozumiałem to on pływał na elektronice a dodatkowo rysował na mapie papierowej. :D Czyli upraszczają itak elektronika dominowała

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2017, o 10:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2776
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 309
Otrzymał podziękowań: 621
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz st. ster. mot
piotr6 napisał(a):
Tylko o ile dobrze Jurmak zrozumiałem to on pływał na elektronice a dodatkowo rysował na mapie papierowej.


Dokładnie:-)
A ślad był zapisywany na Navioniksie, Lotus Map a i czasami w Endomondo :rotfl: :rotfl:


Załączniki:
Przechwytywanie.JPG
Przechwytywanie.JPG [ 62.93 KiB | Przeglądane 629 razy ]

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2017, o 10:53 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 10130
Podziękował : 312
Otrzymał podziękowań: 970
piękny ślad :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lip 2017, o 09:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1453
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 184
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
No tak, ale samoloty mają naziemną kontrolę lotów.
Można sobie wyobrazić, że bosmanat wprowadza do portu każdy jacht bez żadnych map na pokładzie.

-----
junak73 napisał(a):
Stary a Ty w ogóle wsiadasz do samolotu? One się przemieszczają sto razy szybciej od jachtu 11 kilometrów nad ziemią czasami w dużo gorszych warunkach przy - 50 st. i nikt tam nawet nie pomyśli o powrocie do papierowych map.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lip 2017, o 13:36 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 5831
Podziękował : 599
Otrzymał podziękowań: 2254
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
666 napisał(a):
No tak, ale samoloty mają naziemną kontrolę lotów.
Można sobie wyobrazić, że bosmanat wprowadza do portu każdy jacht bez żadnych map na pokładzie.]


Pracującą na mapach i urządzeniach elektronicznych

_________________
Sponsor Wanted Sailing Team


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lip 2017, o 21:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1417
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
waliant napisał(a):
Jak ktoś ma mały jacht, to dlatego, że go nie stac na większy (zazwyczaj).

A to dlaczego? Ja mam mały jacht jako drugi bo jest -a raczej będzie - ładniejszy od tego większego.
A map używam tylko w domu.

_________________
Colonel o sobie:
"Jednak cham zawsze chamem pozostaje i chamstwo z niego po chamsku zawsze wyjdzie."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 15:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 7972
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 827
Otrzymał podziękowań: 1934
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
cine napisał(a):
A to dlaczego?


Bo go nie stać na większy.
Napisałem, że zazwyczaj.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2017, o 12:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 sie 2017, o 08:30
Posty: 2
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Użytkownikom iPhonów i iPadów polecam nową aplikację Żegluj (więcej info na https://www.zegluj.mobi). Dokładne mapy, oznaczone miejsca niebezpieczne, znaki kardynalne, zapisany ślad żeglowania, możliwość kontaktu z innymi użytkownikami aplikacji. Nad wersją nad Androida jeszcze pracujemy ;-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 196 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | Biopreparaty i bakterie do szamba | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Domki w górach | Opieka Senioralna | Zdrowa żywność


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL