Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 lip 2025, o 02:02




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 99 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 paź 2013, o 08:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
JacekBol napisał(a):
To cały tor Szczecin -Świnoujście (4 mapy w S-63... do dalszych prac)

Jeśli sądzisz, że rozkoduję mapy S-63 (bez UserPermit) - to zdecydowanie mnie przeceniasz... :rotfl:
BTW: fajnie by było...
Ale przynajmniej wiem, jak wygląda ich "struktura" (logika katalogów, nazwy plików...) i że jest identyczna jak S-57. Dzięki.

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2013, o 09:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Moniia napisał(a):
Osobiście wolę jakąkolwiek bądź mapę papierową plus aktualny spis świateł.

Hmm... Gdyby udało się pozycje świateł ze spisu wrzucić na mapę (coś jak na ORP Orzeł podczas II w. ś :D). Oczywiście nie myślę o ręcznej robocie a o komputerze...
E no: musi się dać :!: Tyko spis świateł musiałby być w jakieś przetwarzalnej formie - przekonwertować go do gpx jakiegoś to i w edytorze tekstowym można... Jakiego spisu świateł używasz?

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2013, o 09:54 
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Jeśli sądzisz, że rozkoduję mapy S-63 (bez UserPermit) - to zdecydowanie mnie przeceniasz... :rotfl:
BTW: fajnie by było...
Ale przynajmniej wiem, jak wygląda ich "struktura" (logika katalogów, nazwy plików...) i że jest identyczna jak S-57. Dzięki.

Mówisz.. masz: 5FC58597328676C478D7CA3E3442 ;)


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2013, o 10:18 

Dołączył(a): 6 paź 2011, o 13:51
Posty: 119
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 53
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
coś jak na ORP Orzeł podczas II w. ś :D)

Też kiedyś wpadłem na ten pomysł... :-)

Próbowałem automatycznie przekonwertować spis świateł NGA, ale to za dużo pracy.
Ręcznie robota nie taka straszna.
Robię to zawsze na zapas na następny odcinek i wczytuję do ręcznego Garmina jako waypointy, co tworzy mapę "ostatniej nadziei". Zwłaszcza pośrodku oceanu taka mapa wystarcza i oszczędza się prąd nie używając komputera...

Radzę wczytywać do OpenCPN jako "Temporary Layer", wtedy będzie łatwiej usunąć i ukryć, w przeciwnym razie usunięcie setki waypointów może sprawić kłopot.

Oczywiście pozycje przybliżone, ale jak mówiłem, ze środka morza wystarczy.
Takich plików nazbierałem dla sporej części świata.


Załączniki:
Baltic_Lights.gpx [32.12 KiB]
Pobrane 310 razy

Za ten post autor PjotrC otrzymał podziękowanie od: Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2013, o 12:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
JacekBol napisał(a):
Mówisz.. masz: 5FC58597328676C478D7CA3E3442
:mrgreen:
to jeszcze poproszę o Twój komputer z programem... :-P

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2013, o 12:43 
Wojtek... Wlasnie skonczylismy SC3 z pelna i automatyczna obsluga ETopo/BSB/GeoTIFF/C-Map MAX/C-Map MaxPro/S-57/S-63. Teraz testy koncowe... i hejka...


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2013, o 12:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2444
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
JacekBol napisał(a):
Wojtek... Wlasnie skonczylismy SC3 z pelna i automatyczna obsluga ETopo/BSB/GeoTIFF/C-Map MAX/C-Map MaxPro/S-57/S-63. Teraz testy koncowe... i hejka...

Jacku,
Będzie dostępna wersja DEMO?

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2013, o 12:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Pisałam gdzieś dając zreszta link. NGA dostarcza aktualne i aktualizowane spisy świateł na cały świat i za darmo. Format - PDF - pewnie dałby sie przekonwertowac.
Osobiście, robię to samo, wpisuje sobie pozycje świateł które mnie interesują do gps jako waypoint (notując, które światło jest którym waypointem) - i mam w ten prosty sposob w każdej chwili namiar i odległość na ręczniaku. To jest bardzo fajne zabezpieczenie jak nagle nie wiem, gdzie postawić krzyżyk na papierowej mapie.
Bo cyferki na ekranie gps niewiele mi mówią - ale jak mi mówią, że jestem dokładnie na trawersie danej latarni i mam do niej 5 mil - o, taka informacja to fajna jest :) a włączenie ręczniaka zajmuje zaledwie parę minutek.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 paź 2013, o 14:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13166
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3100
Otrzymał podziękowań: 2697
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
PjotrC napisał(a):
Takich plików nazbierałem dla sporej części świata.
A tu są do Garmina dla całej Europy:
http://wojtekzientara.pl/hobby.html

Niezbyt aktualne ponieważ mam Garmina mapowego i wszystkie te punkty wgrywam teraz wraz z mapą UMP.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2013, o 15:29 

Dołączył(a): 6 paź 2011, o 13:51
Posty: 119
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 53
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
PjotrC napisał(a):
W kwestii obsługi map S57 OpenCPN korzysta z zewnętrznej biblioteki GDAL, także Open Source. Na pierwszy rzut oka opis GDAL sugeruje, że pliki poprawek powinny być uwzględniane.

Przykładu ze Świnoujścia nie udało mi się skutecznie pobrać, więc wziąłem pod lupę oficjalny zestaw testowy dla ENC "IEC Test Data Set" ed. 3.1.1. z 2007r.

Jak się wydawało wcześniej, GDAL, a za nim OpenCPN, obsługują pliki z poprawkami bez konieczności zmiany żadnych ustawień. Tyle, że GDAL wymaga, by pliki poprawek były w tym samym katalogu, co mapa bazowa. Użytkownicy GDAL sugerowali kilka lat temu, by dopuścić inne struktury, na wzór S-63, ale nie uzyskało to odpowiedniego priorytetu.

Nie znalazłem żadnego źródła map ENC dystrybuowanych z poprawkami. NOAA opisuje taką możliwość, ale nie mam w tej chwili pod ręką pełnego kompletu, a w tym, co mam, są tylko mapy bazowe.

Co do tego, że baza i poprawki muszą być w tym samym katalogu, OpenCPN jest w nienajgorszym towarzystwie, razem z np. Fugawi i CoastalExplorer. Euronav i 7Cs żądają wskazania ręcznie rozmieszczenia poprawek.

Wojtek próbował, i przeniesienie poprawek w odpowiednie miejsce nie wystarczyło mu do otrzymania poprawnego wyniku. Dopóki nie mam tych samych danych, nihil novi.

Poprawki w przykładzie testowym polegają na dodaniu wraku i związanych z nim świetlnych pław kardynalnych na NE od falochronu.
Załącznik:
Basemap_No_Updates.jpg
Basemap_No_Updates.jpg [ 209.93 KiB | Przeglądane 11119 razy ]
Załącznik:
Basemap_Updates.jpg
Basemap_Updates.jpg [ 189.32 KiB | Przeglądane 11119 razy ]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2013, o 16:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2444
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
http://www.charts.noaa.gov/ENCs/ENCsIndvDateSort.shtml
Z tej strony można pobierać komplety map: "base" *.000) + "updates" *.001 *.002 itd.
Przykładowy zestaw (mapa Poz.5 US4MA13M z dziesięcioma poprawkami) wygląda tak:


Sporo ciekawych informacji można znaleźć też na stronach PRMAR.
Np.szczegółowa instrukcje o strukturze katalogów, nadawaniu uprawnień itp.
https://www.primar.org/documents/10180/28207/operational_handbook_distributor0113.pdf
https://www.primar.org/documents/10180/28207/PRIMARChartCatalogue4_7_2.pdf
Dla dystrybutorów przygotowane są do pobierania całe zestawy (niestety oczywiście zaszyfrowane):
https://www.primar.org/enc-download


Załączniki:
US4MA13M_2.jpg
US4MA13M_2.jpg [ 96.89 KiB | Przeglądane 11058 razy ]
US4MA13M_1.jpg
US4MA13M_1.jpg [ 21.54 KiB | Przeglądane 11058 razy ]
katalog.jpg
katalog.jpg [ 229.11 KiB | Przeglądane 11058 razy ]

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2013, o 17:42 

Dołączył(a): 6 paź 2011, o 13:51
Posty: 119
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 53
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Senator napisał(a):
Przykładowy zestaw (mapa Poz.5 US4MA13M z dziesięcioma poprawkami) wygląda tak:

Dzięki za link. Wygląda, że NOAA nie stosuje struktury PRIMAR...

Czy w plikach NOAA jest zawarta czytelna informacja, czego dotyczą poprawki? Może do próby łatwiej wziąć mapę z 1 poprawką... :-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2013, o 19:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
PjotrC napisał(a):
Wojtek próbował, i przeniesienie poprawek w odpowiednie miejsce nie wystarczyło mu do otrzymania poprawnego wyniku.

Sorry, sorry, sorry :!: Mea culpa :!: Hau-hau! Poprawki widać! :shock:
(Zwróćcie uwagę na datę aktualizacji. Statek stoi w tym samym miejscu na "z" i "bez")
Załącznik:
baza_bez_poprawek_2_plawy.jpg
baza_bez_poprawek_2_plawy.jpg [ 171.39 KiB | Przeglądane 10965 razy ]

Załącznik:
baza_z_poprawkami_2_plawy.jpg
baza_z_poprawkami_2_plawy.jpg [ 171.49 KiB | Przeglądane 10965 razy ]

Załącznik:
baza_bez_poprawek_falochron.jpg
baza_bez_poprawek_falochron.jpg [ 202.56 KiB | Przeglądane 10965 razy ]

Załącznik:
baza_z_poprawkami_falochron.jpg
baza_z_poprawkami_falochron.jpg [ 198.42 KiB | Przeglądane 10965 razy ]

Najprawdopodobniej miałem ustawione aktywne oba katalogi z mapami testowymi (ten tylko z mapą bazową (000) i ten z poprawkami). W takim przypadku (ale to też zależy od kolejności dodawania) mamy sytuację taką jak poniżej (pl5swino_0 to mapa bazowa tylko, pl5swino_a to mapa ze wszystkimi poprawkami) Jest już po apply oczywiście.
Załącznik:
czemu_error.jpg
czemu_error.jpg [ 183.02 KiB | Przeglądane 10965 razy ]
.

W każdym razie - DZIAŁA. Kwestia przeorganizowania map lub przeróbek GDAL.:mrgreen:

PS. dalej nie wiem co symbolizują śnieżynki w trójkącie...

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2013, o 19:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2444
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
PjotrC napisał(a):
Czy w plikach NOAA jest zawarta czytelna informacja, czego dotyczą poprawki? Może do próby łatwiej wziąć mapę z 1 poprawką... :-)


Szczegóły można wygrzebać w sposób następujący:
Dla przykładowej mapy (z jednym "update")
W pliku xml jest wskazane źródło poprawek (NML - Wiadomości Żeglarskie)
http://www.charts.noaa.gov/ENCs/US3HA60M_19115.xml

nm update agency: NGA; doc: 4413; date: 2013-11-02
lnm update agency: USCG14; doc: 4313; date: 2013-10-22


Ta właśnie mapa w pdf:
http://www.charts.noaa.gov/PDFs/PDFs.shtml
http://www.charts.noaa.gov/PDFs/19380.pdf

Wiadomości żeglarskie LNM
http://www.navcen.uscg.gov/?pageName=lnmMain
wybieramy District 14
http://www.navcen.uscg.gov/?pageName=ln ... &region=14
oraz odpowiedni numer wiadomości
http://www.navcen.uscg.gov/pdf/lnms/lnm14432013.pdf

Teraz trzeba by ten przypadek przestudiować i sprawdzić z danymi wyświetlanymi w OpenCPN...

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2013, o 19:49 

Dołączył(a): 6 paź 2011, o 13:51
Posty: 119
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 53
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
W każdym razie - DZIAŁA. Kwestia przeorganizowania map lub przeróbek GDAL.:mrgreen:
Prędzej to pierwsze... Nie zapominałbym też o rastrach - chyba także ich publikacja jest prostsza dla emitentów, dopóki takie mapy wydają.

Przy okazji ostatnich badań ciekawostka: US Coast Guard Auxiliary w programie instruktażowym dla ochotników/coxswainów ratownictwa morskiego wskazuje narzędzia i procedury związane z mapami (OpenCPN+rastry, bez wzmianki o ENC).

Druga ciekawostka to praca magisterska Julie Conkin z Northwest Missouri State University pt. "USING GIS TO DEMONSTRATE THE NEED FOR A NEW INTERNATIONAL ELECTRONIC NAVIGATIONAL CHART FEATURE" (2012r.).

Wszystko ciekawe, ale całkiem nie ten wątek...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2013, o 20:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
PjotrC napisał(a):
(..)

Wszystko ciekawe, ale całkiem nie ten wątek...

E tam, nie takie offtopy na tym forum są i mają sie dobrze. To w końcu z mapami, w dodatku elektronicznymi, ma sporo wspólnego...

Wiec nie krępuj sie, kontynuuj :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2013, o 20:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Moniia napisał(a):
E tam, nie takie offtopy na tym forum są i mają sie dobrze

Ale (co racja - to racja) ktoś mógłby przenieść posty (bodaj od trzeciego) przenieść pod stosowniejszy temat, np "mapy S57 (ENC) w OpenCPN" lub coś w tym stylu...

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 paź 2013, o 20:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2444
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Po krótkiej analizie podanego powyżej przypadku:
Jest np.zmiana w opisie światła Nr.29745
W Spisie Świateł (update 01/2013)
http://www.navcen.uscg.gov/pdf/lightLis ... t%20V6.pdf
(..)Obscured from 065° to 163° (...).
Poprawka 43/13 podaje: (...)Obscured from 065° to 115°(...)
OpenCPN daje informację również odpowiednią informację (115-065). ;)

Sorry, jeśli to znowu "off topic". :cool:


Załączniki:
opencpn.jpg
opencpn.jpg [ 112.06 KiB | Przeglądane 10877 razy ]
spis.jpg
spis.jpg [ 80.39 KiB | Przeglądane 10877 razy ]
LNM.jpg
LNM.jpg [ 74 KiB | Przeglądane 10877 razy ]
mapa.jpg
mapa.jpg [ 95.85 KiB | Przeglądane 10877 razy ]

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2013, o 10:21 
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
W każdym razie - DZIAŁA. Kwestia przeorganizowania map lub przeróbek GDAL

Dzisiaj posprawdzałem to co Piotr poprosił.. i też mi się udało. Mapa bazowa + poprawki musza być w jednym katalogu ;) ... ale nei mam śnieżynek...


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2013, o 17:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Cytuj:
PS. dalej nie wiem co symbolizują śnieżynki w trójkącie...


„śnieżynki” to informacja o wiarygodności zawartych danych na prezentowanym obszarze, jest to taki sam klucz jak na klasycznych mapach Admiralicji.
Szczegółowe informacje można znaleźć w The Marine’s Handbook i chyba w wielu innych publikacjach lub Internecie pod hasłem, Category of Zone of Confidence (CATZOC)

Tak w skrócie, wyróżniamy sześć kategorii zróżnicowanych na podstawie trzech argumentów, dokładność pozycji, dokładność głębokości, pokrycie/sposób sondowania dna danego obszaru.

Sześć śnieżynek/gwiazdeczek zamkniętych w trójkącie oznacza kategorie najwyższą ZOC-A1, dokładność pozycji +/- 5m, całe dno akwenu przeszukane i sondowane z dokładnością do 0.5m.

Każda następna kategoria to mniej gwiazdek i gorsza dokładność pozycji oraz głębokości co najczęściej oznacza starsze dane, odwrotnie jak przy koniakach.

Skrajna kategoria to ZOC-U, oznacza obszar „unassesed” co jak napisała nasza koleżanka może oznaczać, że mamy najnowszą edycje mapy ENC ale sporządzoną na podstawie danych zebranych przez cap. J.Cooka, o czym już było wcześniej.

Nie znam programu Open CPN ale w większości dostępnych programów użytkownik sam decyduje o ilości wyświetlanych danych, na tym miedzy innymi polega wyższość map wektorowych, oficjalnie zaleca się „świadomy wybór aktualnie potrzebnych informacji”

Jest takie zalecenie IMO aby każdy program nawigacyjny obsługujący mapy cyfrowe posiadał funkcje „panic button” sprowadza się to do tego aby gdy już tak namieszamy, że nie wiemy co widzimy to po odpowiednim „Click” otrzymamy standardowe zobrazowanie na którym właśnie nie będzie zbędnych informacji, miedzy innymi nie powinno być „śnieżynek”

Wcześniej było pytanie o używane symbole, generalnie wszystko zostało określone w IHO S-52 Specification for Chart Content and Display Aspects. Mapa ENC daje nam możliwość prezentacji danych jako „Traditional Symbols” lub „Simplified”.

Generalnie to różniąca polega tylko na prezentacji znaków nawigacyjnych i świateł, jak się można domyśleć tradycyjne to takie jakie znamy z map klasycznych.

Admiralicja wydała dwie publikacje;
NP 231 – Practical Use of ENCs
NP 5012 – Guide to ENC Symbols

Pozdrowienia,
Krzysztof

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof



Za ten post autor SIRK otrzymał podziękowania - 2: Maar, Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2013, o 18:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
SIRK napisał(a):
„śnieżynki” to informacja o wiarygodności zawartych danych na prezentowanym obszarze, jest to taki sam klucz jak na klasycznych mapach Admiralicji.

Dzięki - wszystko jasne.
Tylko dodam jak to w OpenCPN włączyć/wyłączyć:
Załącznik:
quality_of_data.JPG
quality_of_data.JPG [ 89.94 KiB | Przeglądane 10640 razy ]

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2013, o 22:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Może palne głupotę (bo się na mapach i nawigacji nie znam) ale większość programów wektorowych (jakie znam; a znam kilka... :D ) ma możliwość wczytania bitmapy jako tło (nawet takie jak DelftShip czy Rhino):
niektóre mają jeszcze możliwość jej skalowania i przesuwania i zmiany proporcji;
ale to można ręcznie przed wczytaniem zrobić w każdym prawie obrazkowym...(Paint; Irfan;)
Jak to jest z programami nawi... umieją czy całkiem nic?
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2013, o 22:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
To ja chyba nic nie umiem, bo nic z tego nie zrozumialem.
Az dziwne, ze jeszcze zyje.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2013, o 08:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Marian Strzelecki napisał(a):
Może palne głupotę (bo się na mapach i nawigacji nie znam) ale większość programów wektorowych (jakie znam; a znam kilka... :D ) ma możliwość wczytania bitmapy jako tło (nawet takie jak DelftShip czy Rhino):
niektóre mają jeszcze możliwość jej skalowania i przesuwania i zmiany proporcji;
ale to można ręcznie przed wczytaniem zrobić w każdym prawie obrazkowym...(Paint; Irfan;)
Jak to jest z programami nawi... umieją czy całkiem nic?
MJS

Marianie, ale... o co pytasz? Najpierw stwierdzasz, że większośc programów [...] ma możliwość wczytania bitmapy jako tło a później pytasz umieją czy całkiem nic... :shock:
Poza tym pytasz o nieokreślone programy navi. A jedne umieją inne - zapewne nie.
Odpowiadając opierając się na temacie wątku:
OpenCPN 3.2.2 może obsługiwać mapy w formie bitmap (obsługiwane formaty: http://opencpn.org/ocpn/chart_formats) Można prowadzić na nich nawigację Czyli oczywiście: zmieniać skalę, ustawić tak aby mapa przesuwała się wraz ze zmianą pozycji. Potrafi też automatycznie przy zbliżaniu (zmiana skali) zmienić mapę na bardziej szczegółową. Można po prostu prowadzić nawigację przy użyciu mapy w postaci bitmapy.
Załącznik:
Komentarz: Wiele map bitmapowych (*.kap). Czerwone ramki to obszary poszczególnych map
wiele_bitmap.JPG
wiele_bitmap.JPG [ 144.03 KiB | Przeglądane 10423 razy ]

Załącznik:
Komentarz: Dwie mapy w różnej skali.
2_bitmapy.JPG
2_bitmapy.JPG [ 101.06 KiB | Przeglądane 10423 razy ]

Natomiast nie bardzo sobie wyobrażam "zmianę proporcji". Mapy wiernokątne (w tym Mercatora) po zmianie proporcji przestaną być wiernokątne... Teoretycznie by się dało w komputerze to zniekształcić, ale po co? 45' byłoby wtedy nie w połowie pomiędzy 0' a 90' a gdzieś indziej (przekątna nie kwadratu a prostokąta).

PS.
Jakiś czas temu zrobiłem sobie poglądową tabelkę (chyba nie skończyłem i nie daję głowy że jest w 100% dobra):
Załącznik:
mapy_programy.JPG
mapy_programy.JPG [ 75.84 KiB | Przeglądane 10404 razy ]

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2013, o 09:43 
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Jakiś czas temu zrobiłem sobie poglądową tabelkę (chyba nie skończyłem i nie daję głowy że jest w 100% dobra):


Wojtku.. niestety SailCruiser nie potrafi obsługiwać CM93 w żadnej Edycji.

Ale na pewno możesz dodać:
-SoftCart (*.geo)
-ETopo (*.jpr)

Nie wprost, ale potrafi również wczytać zaawansowane izolinie batymetryczne


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2013, o 09:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Jak widać laik nawet nie umie porządnie zapytać. ;)
Chodziło mi o to czy nie można by zrobić mapy rastrowej wybrzeży jako podkład, a znaki nawigacyjne nakładać na dodatkach wektorowych?
Dało by to jedną niezmienną podstawę, i bardzo łatwe upgrady na nakładkach wektorowych.
Pewnie tak się robi, ale widzę, że "bałagan" w sposobie zapisów map różnych producentów jest taki sam jak w obrazkach u artystów i chyba wiekszość problemów polega na niemożności dogadania sie tychże.*
Jedyne rozszerzenie ze znanych mi to Tiff** ale to nie dziwne.
(bo TIF istniał już chyba przed wynalezieniem komputera. :rotfl:)
MJS
* to tak samo jak z wtyczkami do zasilaczy komórek :-P
**Tagged Image File Format
ps.
Catz jak chcesz to mogę Ci to wytłumaczyć od podstaw (bo podstawy są wszędzie takie same) ale to chyba już w innym wątku by trzeba.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2013, o 10:26 
Marianie... Czy o tu Ci chodziło?:

Na mapę S57, nałożona jest bitmapa (tutaj akurat GeoTiff) a na niej naniesiony znak boi..
Załącznik:
Przechwytywanie4.JPG
Przechwytywanie4.JPG [ 235.21 KiB | Przeglądane 10321 razy ]


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2013, o 10:45 
Albo tak:
Załącznik:
Przechwytywanie6.JPG
Przechwytywanie6.JPG [ 347 KiB | Przeglądane 10301 razy ]


Załącznik:
Komentarz: W SailCruiser wczytana bitmapa topograficzna ETopo
Przechwytywanie5.JPG
Przechwytywanie5.JPG [ 193.82 KiB | Przeglądane 10301 razy ]


Co więcej.. użytkownicy tego programu mogą sobie takie ... obiekty przesyłać między sobą...


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2013, o 10:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Marian Strzelecki napisał(a):
Chodziło mi o to czy nie można by zrobić mapy rastrowej wybrzeży jako podkład, a znaki nawigacyjne nakładać na dodatkach wektorowych?

Czemu tylko znaki nawigacyjne? Głębokości też lepiej jako liczby (jako baza danych), i wraki, i sektory świateł, i rodzaj dna, i izobaty (w tym "zerowa")... i...
Inaczej: Jakąż informację miałby nieść ów "podkład" będący "niezmienną podstawą" i czy nie lepiej (objętość, wygoda operowania, dowolność wizualizacyjna, łatwość nanoszenia poprawek, etc) zgromadzić wszystkie dane w bazie danych (mapa wektorowa). Moim zdaniem połączenie obu rodzajów map dałoby hybrydę posiadającą wady obu...

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2013, o 11:04 
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Czemu tylko...

Wojtku... Najlepszym narzędziem i programem nawigacyjnym jest ten.. którego używasz.


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 99 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL