Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 lip 2025, o 04:24




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 286 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 lip 2012, o 13:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17564
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Kuracent napisał(a):
Ale nie zadawala mnie to - bo nadal nie znam źródła problemu. Innymi słowy, gdzie jest wyciek prądu? [...] Czy wpływ moze mieć to, że nie zmieniałem oleju od 11 miesięcy?

Jest bardzo prawdopodobne, że cały prąd siedzi teraz w misce olejowej zmieszany z tym starym olejem. Jedyna szansa to przedestylować olej a ucieknięty prąd przelać do akumulatora.

Jędruś, ktoś wyżej pisał, ale jeszcze raz Ci napiszę, w punktach:
1. Weź amperomierz;
2. Zdejmij jedną klemę z akumulatora;
3. Pomiędzy klemę a akumulator podłącz amperomierz;
4. Napisz na forumie ile wskazywał.

Bez tej wiedzy, każdy z postów w tym wątku będzie NIEMERYTORYCZNY!

ad pkt 3. Jeśli amperomierz jest cyfrowy to go włącz :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2012, o 13:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Maar napisał(a):
Bez tej wiedzy, każdy z postów w tym wątku będzie NIEMERYTORYCZNY!

ad pkt 3. Jeśli amperomierz jest cyfrowy to go włącz


Mam voltomierz cyfrowy. Czy można go przełączyć i zrobić amperomierz - nie wiem, pewnie tak?

Niestety dostęp do miernika będę miał dopiero w niedzielę wieczorem, bo zostawiłem go w domu. Do tego czasu trzeba będzie zawiesić wątek. :-(

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2012, o 13:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2010, o 21:36
Posty: 2816
Lokalizacja: Napływowy Góral Świętokrzyski
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 736
Uprawnienia żeglarskie: byle jaki jachtowy sternik morski
Podstawowe pytanie brzmi: ile lat ma akumulator?? Na swojej Lagunie miałem taki objaw na leciwym akumulatorze, że wystarczyło nie wyłączyć świateł na kilka minut i już było po ptokach. Nie odpalił.

_________________
Pozdrawiam
Sławek
-----------------
http://www.waligorski.art/liryka.php?litera=b&nazwa=22
"Najważniejsze, że ocean jest duży, a Ameryka dokładnie w poprzek - nie da się nie trafić."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2012, o 14:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
bastard napisał(a):
Podstawowe pytanie brzmi: ile lat ma akumulator??


Auto mam od 3 lat i to trzeci akumulator. :-(

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2012, o 14:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2011, o 10:05
Posty: 3409
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 255
Otrzymał podziękowań: 309
Uprawnienia żeglarskie: blond bezpatencie
To znaczy że kable zwierają.

_________________
Narcyza
Nobody's perfect. Call me Nobody.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2012, o 14:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2010, o 21:36
Posty: 2816
Lokalizacja: Napływowy Góral Świętokrzyski
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 736
Uprawnienia żeglarskie: byle jaki jachtowy sternik morski
Jeśli był kupiony jako nowy, to w takim razie po pierwsze primo sprawdź instalację ładowania. Trzy akumulatory w ciągu trzech lat to - jeśli były kupowane jako nowe a nie używane - nie jest normalna eksploatacja. :-(

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Narjess napisał(a):
To znaczy że kable zwierają.

Ale to nie załatwia sprawy. Jeśli kable miałyby zwarcie to po każdym dłuższym postoju miałby problem z zapalaniem. No i nie tłumaczy to załatwiania kolejnych akumulatorów.

_________________
Pozdrawiam
Sławek
-----------------
http://www.waligorski.art/liryka.php?litera=b&nazwa=22
"Najważniejsze, że ocean jest duży, a Ameryka dokładnie w poprzek - nie da się nie trafić."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2012, o 14:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
bastard napisał(a):
Jeśli kable miałyby zwarcie to po każdym dłuższym postoju miałby problem z zapalaniem. No i nie tłumaczy to załatwiania kolejnych akumulatorów.


Dodam, że mam skuteczną metodę przy dłuższych postajach. Jeśli wiem, że przez ok. 3 tygodnie nie będę używał auta, to odkręcam klemy. Po trzech tygodniach dokręcam i nie ma wtedy problemu.

Robiłem kilka tygodni temu test, czy ładuje. Tzn. mierzyłem napięcie. Odpalałem silnik na biegu jałowym i sprawdzem, czy rośnie napięcie? Rosło.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2012, o 14:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2011, o 10:05
Posty: 3409
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 255
Otrzymał podziękowań: 309
Uprawnienia żeglarskie: blond bezpatencie
bastard napisał(a):
Ale to nie załatwia sprawy. Jeśli kable miałyby zwarcie to po każdym dłuższym postoju miałby problem z zapalaniem
Mam dokładnie objawy Kuracentowe i dziś oddaję samochód koledze elektrykowi na obejrzenie i naprawę. Problemy z zapalaniem są po parodniowym staniu, lub po nocy deszczu jak furak nie w garażu. :roll: I wiem że to jakieś kable. Jakie - w tym celu będzie ogląd.

_________________
Narcyza
Nobody's perfect. Call me Nobody.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2012, o 14:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2010, o 21:36
Posty: 2816
Lokalizacja: Napływowy Góral Świętokrzyski
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 736
Uprawnienia żeglarskie: byle jaki jachtowy sternik morski
Narjess napisał(a):
Problemy z zapalaniem są po parodniowym staniu, lub po nocy deszczu jak furak nie w garażu.


No to akurat nie są te same objawy. ;) W przypadku mojego samochodu takie objawy były wynikiem starości cewki i przewodów wysokiego napięcia (przebicie do masy) a to akurat układ zapłonowy.
Jeśli zaś chodzi o Andrzeja to ma za dużo niewiadomych. W takim momencie sprawdzić trzeba wszystko od początku: akumulator, ładowanie i całą instalację elektryczną. A do tego przydałyby się schematy elektryczne, no i ... dużo cierpliwości. :D

_________________
Pozdrawiam
Sławek
-----------------
http://www.waligorski.art/liryka.php?litera=b&nazwa=22
"Najważniejsze, że ocean jest duży, a Ameryka dokładnie w poprzek - nie da się nie trafić."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2012, o 15:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Marek zmierzył natężenie: 0,2A.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2012, o 17:25 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Wy tu sobie gadagadu, a po wyczyszczeniu klem problem raczej ustapi. Sporo jezdxilem ladami :-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2012, o 17:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2011, o 10:05
Posty: 3409
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 255
Otrzymał podziękowań: 309
Uprawnienia żeglarskie: blond bezpatencie
Ja stawiam na przebicia do masy ;)

_________________
Narcyza
Nobody's perfect. Call me Nobody.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2012, o 17:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
zdecydowanie sprawdziłbym klemy, a zaraz potem masę silnika.

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2012, o 00:01 

Dołączył(a): 24 lip 2011, o 20:41
Posty: 229
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 62
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Masa silnika to kilkaset kilo bedzie :-)
Jaca.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2012, o 08:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Kuracent lubi liczby :D

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2012, o 17:02 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Kuracent napisał(a):
Dodam, że mam skuteczną metodę przy dłuższych postajach. Jeśli wiem, że przez ok. 3 tygodnie nie będę używał auta, to odkręcam klemy. Po trzech tygodniach dokręcam i nie ma wtedy problemu.

Bardzo skuteczna metoda zepsucia akumulatora. Jak radzą Skipcio i Pilitkin oczyść nie tylko klemy ale i wyprowadzenia akumulatora (chyba, że dla innych to są własnie klemy :-P ) skręć całość i więcej nie ruszaj.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2012, o 19:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
A zanim skręcisz, to wszystkie punkty styku posmaruj wazeliną techniczną, a jak nie masz akurat pod ręką wazeliny to wyjmij bagnet pomiaru poziomu oleju, i posmaruj te klemy tym olejem co jest na bagnecie.

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2012, o 20:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
skipbulba napisał(a):
A zanim skręcisz, to wszystkie punkty styku posmaruj wazeliną techniczną, a jak nie masz akurat pod ręką wazeliny to wyjmij bagnet pomiaru poziomu oleju, i posmaruj te klemy tym olejem co jest na bagnecie.

Wazelinka może byc, ale wypas to smar miedziowy.
Full wypas - smar miedziowy w sprayu.
I jest tak od kilkudziesięciu lat. :roll:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2012, o 20:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Tylko smaru miedziowego nikt nie ma, a wazelinę tyechniczną często mają, zużyty olej w silniku zawsze :D

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2012, o 07:11 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Ej eksperci, wazeliną to się smaruje po wierzchu jak się już całość skręci...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2012, o 09:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Jacku, ja postępuje tak jak napisałem i w związku z tym nigdy problemów z baterią nie miałem :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2012, o 10:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Sprawdź jeszcze klemy. Jeśli zmieniałeś często akumulatory, mogą być pogięte i nie mają dobrego styku całą powierzchnią.

Jest jeszcze do sprawdzenia jak działa ładowanie akumulatora. Jeśli po doładowaniu zapalił, a prąd nie ucieka do miski olejowej... hm.... :cool:

Porządnie zamocowane klemy + dobre ładowanie = każdy aku wytrzyma spoko z 5-10 lat.

Kiedyś w Syrence też kupowałem akumulator co roku, mimo częstego doładowywania poza autem. Królowa Szos nie miała alternatora i kiepsko ładowała, a na wolnych obrotach nie ładowała wcale. Była taka czerwona lampka wskazująca ten fakt.

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2012, o 10:49 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
niestety teraz nowe akumulatory wyczymuję miedzy 3-5 lat

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2012, o 10:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
To zależy od kultury obsługi. Szczególnie w zimie.

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2012, o 10:56 

Dołączył(a): 31 sie 2010, o 17:20
Posty: 713
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 72
Uprawnienia żeglarskie: jakiś sternik
Być może nie wszyscy wiedzą o co chodzi z tym smarowaniem, wszak ta wazelina jest różnie postrzegana. ;)

Chodzi po prostu o to, by oczyszczone powierzchnie klem przewodów i cokołów akumulatora się nie
utleniały. Utlenianie powoduje zanik połączeń, wazelina odcina dopływ tlenu i...jest ok.

Wbrew pozorom, oczyszczenie styków daje dobre rezultaty.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2012, o 00:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Doradzacie oczyszczenie klem i okolic klem. Możecie dokładniej to wyjasnić? Tzn. kupić wazelinę techniczną i na ściereczkę nalać trochę i przez kilka minut 'czyścić'?
Bo w pierwszej chwili zroruzumiałem, że należy przetrzeć papierem ściernym.
Ale jak rozumiem pierwsza opcja jest bliższa prawdy?

Dodam, że przez ostatnie 3 lata nie czyściłem klem w Ładzie 110. Podobnie z resztą jak w poprzednim aucie Łada Samara.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2012, o 05:36 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Marian.Kowalski napisał(a):
Chodzi po prostu o to, by oczyszczone powierzchnie klem przewodów i cokołów akumulatora się nie
utleniały. Utlenianie powoduje zanik połączeń, wazelina odcina dopływ tlenu i...jest ok.
.

Dokładnie to wazeliną smaruje się, tfu pokrywa się zaciski po ich zmontowaniu. Nigdy nie smaruje się powierzchni kontaktowych!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2012, o 06:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Bajki panie Jacku, bajki... uwierz staremu praktykowi. Nie chcesz co chwile czyścić klem zrób tak jak mówię :D

Andrzej, wyczyść papierem ściernym - delikatnie, potem delikatnie posmaruj klemy tam gdzie czyściłeś, załóż i skręć klemy, a na koniec posmaruj całość. Raz do roku sprawdzaj czystość klem, a najlepiej powtarzaj całą operację.

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2012, o 06:39 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Obawiam sie, ze Kuracent nie ma zamiaru nic robic. Nie jestem pewny czy On tu w ogole zaglada, a co dopiero robic przy aucie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2012, o 07:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2011, o 10:05
Posty: 3409
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 255
Otrzymał podziękowań: 309
Uprawnienia żeglarskie: blond bezpatencie
skipbulba napisał(a):
Andrzej, wyczyść papierem ściernym - delikatnie,
Tego nie każ mu robić. serio serio. Jego fascynacja młotkiem i kombinerkami wskazuje, że może nabroić, bo nie wie jak.
BTW.. Jechałam z nim nad Zegrze. Prowadził. Zauważyłam że lusterka boczne są mu dla ozdoby - fantazyjnie sobie sterczą. On czasem zerka do wstecznego, a jak wyprzedza, lub potrzebuje wiedzieć co z tyłu, najpierw zerka do wstecznego (albo i nie), potem odwraca głowę do tyłu (przy zmianie na lewy pas - ale też nie zawsze, bo przy zmianie na prawy to już raczej nie) potem wykonuje manewr, najczęściej uznając włączenie kierunkowskazu za zbędny. Mówię mu że ustawię mu lusterka, żeby nie musiał ryzykować i gapić się do tyłu w czasie jazdy do przodu, bo lusterka są po to żeby działały. I że jak będzie w nich widział to będzie mu łatwiej, na co on rezolutnie - jak chcesz to ustaw. Ja i tak z nich nie korzystam. :roll:
Rozkosznie, czyż nie? ;)

_________________
Narcyza
Nobody's perfect. Call me Nobody.



Za ten post autor Narjess otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 286 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL