Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Stare lampy okrętowe https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=73&t=18793 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Aragorn202 [ 25 kwi 2014, o 18:17 ] |
Tytuł: | Stare lampy okrętowe |
Siema, jestem w posiadaniu 3 starych lamp okrętowych, na dwóch widnieje data 1983 a na jednej 1979, były w tragicznym stanie, pomalowane kilkukrotnie farbami, stwierdziłem że odrestauruje je i dokładnie wyczyszczę, efekt jest dosyć ciekawy ![]() ![]() Ogólnie każda jest w innym kolorze (biały, czerwony i niebieski), czytałem gdzieś, że każda była umieszczona w innym miejscu na statku, nie mam żadnych dowodów skąd pochodzą ale domyślam się, że pochodzą z demontażu polskich kutrów ale mogę się mylić ![]() Z góry dzięki za pomoc, jeżeli napisałem temat na złym forum byłbym wdzięczny za link do forum gdzie mogliby mi pomóc. ![]() ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Narjess [ 25 kwi 2014, o 18:28 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Stara Zientara? Zbieraj? Pierdupierdu? Może oni coś pomogą.. ![]() |
Autor: | dudeusz75 [ 25 kwi 2014, o 19:23 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Aragorn202 napisał(a): każda jest w innym kolorze (biały, czerwony i niebieski) a ta niebieska to nie jest przypadkiem zielona? |
Autor: | Wojciech [ 25 kwi 2014, o 21:48 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
dudeusz75 napisał(a): Aragorn202 napisał(a): każda jest w innym kolorze (biały, czerwony i niebieski) a ta niebieska to nie jest przypadkiem zielona? Jest taka ... ![]() http://www.nauticexpo.com/prod/perko/na ... 15910.html |
Autor: | Aragorn202 [ 26 kwi 2014, o 09:10 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
No na zdjęciu wyszła na zieloną ale jest niebieska ![]() |
Autor: | mchanga [ 26 kwi 2014, o 09:33 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Jeśli jedna jest niebieska a wszystkie pochodzą z tego samego statku to pachnie mi to bardziej wojskiem niż kutrem. Tabliczki znamionowe nie są raczej polskie. BTW, piękne lampy ![]() |
Autor: | Aragorn202 [ 26 kwi 2014, o 10:51 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
ooo wojskiem, to jeszcze lepiej ![]() |
Autor: | reed [ 26 kwi 2014, o 12:45 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Po wojnie Gunter Dauelsberg ocalił od zniszczenia i odrestaurował modele odlewnicze do produkcji z brązu okuć dla stoczni Abeking & Rasmussen. W sumie ca prawie 3 tysiace modeli odlewniczych z cechami A&R. Odlewał z nich "historyczne" okucia i restaurował jachty. To była firma DG BOOTE. W latach 80 pomogłem mu znależc odlewnię w Polsce - Zakład Odlewnictwana Politechnice Szczecińskiej - obecnie POPCAST, gdzie odlewał między innymi korpusy tych lamp. Wszystkie sa odlane z tzw "brązu navy". Dzisiaj firma działa dalej ale juz pod zarządami syna. Załączam link http://www.holzpirat.org/wp-content/upl ... nfrage.pdf |
Autor: | Stara Zientara [ 26 kwi 2014, o 13:23 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Kotwiczka z literami PR jest symbolem Polskiego Rejestru Statków i oznacza, że lampa spełnia wymagania PRS. |
Autor: | Jaromir [ 26 kwi 2014, o 13:41 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
mchanga napisał(a): Tabliczki znamionowe nie są raczej polskie. Bo ja wiem? "KJ" z cyfrą "12" wygląda na typowy stempelek polskiej "kontroli jakości" a znaczek z "kotwiczką" przypomina mi jako żywo stempelki stawiane niegdyś przez PRS na atestowanym przez nich sprzęcie. BTW - w nie tak znów zamierzchłych czasach od każdej lampy na polskim statku (również jachcie) oczekiwano by miała ona swój indywidualny numer oraz odnawiany co czas jakiś kwit z "atestem PRS", potwierdzany wybitym na korpusie stempelkiem. Bywało i tak, że w PRS upierano się, by numer atestu dodatkowo wydrapywać na szkle lamp... Kiedyś widziałem, jak za sam zamiar wydrapywania numeru na kupionych w Kopenhadze nowiutkich jachtowych lampach "Aquasignal" gość od atestów mało nie dostał w twarz od ich właściciela. Wówczas te lampy kosztowały równowartość dobrej miesięcznej pensji (oczywiście w Polsce). |
Autor: | reed [ 26 kwi 2014, o 13:47 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Masz rację, tam jest jezcze cecha KJ czyli chyba nie inaczej jak Kontrola Jakości ![]() Odlewy rasmusena miały cechę A&R lub tu znalazłem link na Google https://www.google.pl/search?q=abeking+ ... B183%3B105 |
Autor: | Narjess [ 26 kwi 2014, o 14:02 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Moim zdaniem pasta polerska do mosiądzu i miedzi. Szmatki bawełniane i jedziesz polerowanko. Do czysta. W załomkach starą szczoteczką do zębów. Polerowałeś kiedyś dzwon na żaglowcu? Dokładnie tak samo. Parę godzin zarezerwuj, weź stare ciuchy, bo to strasznie plami. |
Autor: | Alterus [ 26 kwi 2014, o 14:10 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Olejną?! Mosiądze i brązy? Zgroza człowieka ogarnia... Jeśli brzydka patyna, albo przedmiot użytkowy, szczotką mosiężną i/lub kąpielą chemiczną. Bez trudu też kupisz środki do czyszczenia brązu, jeśli nie chcesz kombinować. Na zdjęciu lampy wyglądają jak potraktowane obrotową szczotką drucianą... ![]() |
Autor: | Aragorn202 [ 26 kwi 2014, o 14:23 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Czyli są to polskie lampy ? Wszystkie są odlane z tzw "brązu navy" ? Dam bym sobie rękę uciąć że to czysty mosiądz i to gruby bo blacha ma 2 mm grubości. Szukałem długo w internecie i rozszyfrowałem część tych tabliczek, - u góry są numery których nie rozszyfrowałem (NŻ 4072-23) - w następnej linijce jest jakieś IP i V (IP 56 U 24 V) i to jest powtarza w każdej lampie - niżej jest numer (520 ) a po tym numerze coś co powtarza się w każdej (35cd) - na samym dole jest rok (1983 lub 1979) - obok roku jest symbol PR który jak kolega wyżej mówi jest symbolem Polskiego Rejestru Statków - obok tego PR jest symbol KJ 12 albo KJ 6 czyli tak jak kolega wyżej mówi, to pewnie Kontrola Jakości i jakiś numer Co do czyszczenia, moje były pomalowane kilkukrotnie farbami, same zdrapywanie farby to po kilka godzin na jedną lampę, potem czyszczenie, tak jak Alterus mówi ![]() ![]() |
Autor: | Były user [ 26 kwi 2014, o 14:28 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
IP 56 to stopnie szczelności /pierwsza cyfra dotyczy pyłów druga na wody/a U 24V to ani chybi napięcie robocze. |
Autor: | Sąsiad [ 26 kwi 2014, o 14:48 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
KJ to niewątpliwie kontrola jakości. Każdy kontroler miał swój numer, a w rejestrze numer partii był połączony z wykazem nazwisk i numerów kontrolerów. Czyli - ten sam numer oznacza tą samą osobę, ale tylko dla danej serii. Pisałem kiedyś program do archiwizacji takich rejestrów ![]() |
Autor: | Maar [ 26 kwi 2014, o 14:50 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Narjess napisał(a): Polerowałeś kiedyś dzwon na żaglowcu? To jego się poleruje? Zawsze myślałem, że po pośniadaniowej drzemce on sam się taki śliczny robi. ![]() Dzięki za rady - będę czyścił, efektami (o ile jakiś osiągnę) się pochwalę. |
Autor: | Aragorn202 [ 26 kwi 2014, o 14:55 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Macie trochę więcej zdjęć ![]() (ogólnie jedyne co mnie boli to przerobione uchwyty w jednej które są aluminiowe, nigdzie nie mogę znaleźć odpowiednio grubej blachy mosiężnej żeby wymienić te aluminiowe na mosiężne) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Stara Zientara [ 26 kwi 2014, o 14:59 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Przerobione jest też przyłącze elektryczne. Pierwotnie wszystkie takie lampy miały dławicę do przewodu elektrycznego taką, jak na ostatnim zdjęciu. Widać, że w dwóch lampach dławica została zastąpiona mosiężną płytką. |
Autor: | Sąsiad [ 26 kwi 2014, o 15:00 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Maar - kiedyś czyściłem zaśniedziały samowar metodą wodną. Może sprawdzi się ona i w przypadku lampy. Wygląda to tak: 1. Do naczynia wrzucić lekko zgniecioną folię aluminiową do żywności 2. Zalać słoną wodą 3. Zanurzyć czyszczony przedmiot tak, by dotykał folii. 4. Czekać Powtarzam - naprawdę nie wiem, czy na ten rodzaj stopu też podziała. Ale wysiłek niewielki, to może spróbować warto. |
Autor: | Aragorn202 [ 26 kwi 2014, o 15:03 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
No przyłącze w dwóch jest przerobione, ale tego już nie jestem w stanie przywrócić do pierwotnej wersji, a te aluminiowe uchwyty jak tylko znajdę odpowiednią blachę to jestem w stanie przerobić. |
Autor: | Były user [ 26 kwi 2014, o 15:09 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Sąsiad napisał(a): Maar - kiedyś czyściłem zaśniedziały samowar metodą wodną. Może sprawdzi się ona i w przypadku lampy. Wygląda to tak: 1. Do naczynia wrzucić lekko zgniecioną folię aluminiową do żywności 2. Zalać słoną wodą 3. Zanurzyć czyszczony przedmiot tak, by dotykał folii. 4. Czekać Powtarzam - naprawdę nie wiem, czy na ten rodzaj stopu też podziała. Ale wysiłek niewielki, to może spróbować warto. Metoda sprawdzona i działa. Szybsze, agresywniejsze działanie daje sporządzenie roztworu z kreta do rur. Aluminium - rzeczywiście folia jest niezła bo ma dużą powierzchnię dodawać dużo, ale po troszku - inaczej roztwór mocno się grzeje. Naprawdę mocno i plastikowe wiaderka potrafią zmięknąć. Tylko że farby tak raczej nie ruszysz. |
Autor: | Sąsiad [ 26 kwi 2014, o 15:29 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Yigael napisał(a): Tylko że farby tak raczej nie ruszysz. No nie, ale lampa Maara nie wyglądała mi na malowaną, tylko na zaśniedziałą. Kret wydaje interesujący, wykonam kiedyś eksperyment ![]() |
Autor: | mchanga [ 26 kwi 2014, o 15:54 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
KJ - no tak, ja jakoś odczytałem MJ i stąd teoria o ich niepolskości. Co do drapania atestów to pamiętam jak gumiś sprawdzał szkła. Potem gdy mieliśmy w klubie już piękne, zagraniczne Aqua Signal to najważniejszą częścią składową tej lampy pył papierowy atest, który się chroniło a czasami pożyczało na inspekcję na inny jacht ![]() |
Autor: | reed [ 26 kwi 2014, o 18:18 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
A pomalować możesz, ale bezbarwnym lakierem Le Tonkinois Vernis zalecanym do ochrony metali przed działaniem wody morskiej. |
Autor: | damit [ 26 kwi 2014, o 18:49 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
To 35cd nie oznacza aby 35 kandeli? Cytuj: Kandela (z łac. candela – świeca) – jednostka światłości źródła światła; jednostka podstawowa w układzie SI, oznaczana cd. Jest to światłość, z jaką świeci w określonym kierunku źródło emitujące promieniowanie monochromatyczne o częstotliwości 5,4·1014 Hz i wydajności energetycznej w tym kierunku równej 1/683 W/sr.
|
Autor: | Stara Zientara [ 26 kwi 2014, o 18:58 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
damit napisał(a): To 35cd nie oznacza aby 35 kandeli? To by dawało około 4,5 mili zasięgu świetlnego.
|
Autor: | damit [ 26 kwi 2014, o 19:23 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
Dosyć nonszalancko zacytowałem definicję kandeli, sorry. Liczba 1014 powinna być zastąpiona liczbą 10 do potęgi 14 ![]() |
Autor: | reed [ 26 kwi 2014, o 20:02 ] |
Tytuł: | Re: Stare lampy okrętowe |
tylko nie wieszac na domu jako nr.... moja 3 dni wisiała tylko ![]() |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |