Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 11 sie 2025, o 21:04




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 maja 2014, o 11:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 wrz 2011, o 21:38
Posty: 1299
Lokalizacja: Flekkefjord/Norge
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 217
Uprawnienia żeglarskie: mam :P
Raczej chyba nie polecam uslugi wodowania proponowanej przez szwedzka firme
UUUPSSS

_________________
Pawel Kalicinski
S/Y Sparrow, Hallberg Rassy P28
MMSI 257905990 Call sign.LE7595

https://www.youtube.com/watch?v=SnkZGN_xIVs


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 11:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2010, o 15:05
Posty: 555
Lokalizacja: Zalew Szczeciński i okolice ...
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: jakis tam chyba mam
hm , nie wyglada to dobrze :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 11:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 wrz 2011, o 21:38
Posty: 1299
Lokalizacja: Flekkefjord/Norge
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 217
Uprawnienia żeglarskie: mam :P
Powiem, ze wyglada to nawet slabo :rotfl:

_________________
Pawel Kalicinski
S/Y Sparrow, Hallberg Rassy P28
MMSI 257905990 Call sign.LE7595

https://www.youtube.com/watch?v=SnkZGN_xIVs


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 14:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13996
Podziękował : 10555
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Za małą miał wyporność :mrgreen:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 15:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Marian Strzelecki napisał(a):
Za małą miał wyporność :mrgreen:
No pewnie. Widziałeś tego czerwonego na kołach? Wyglądał jak żelazko. :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 19:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17568
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Zbieraj napisał(a):
Wyglądał jak żelazko.
Raczej jak pustak :-)

Dlaczego tak się dzieje? To nie odosobniony przypadek - można znaleźć wiele wywrotek dźwigów z łódkami na haku.

Błąd człowieka, czy błąd konstrukcji dźwigu czy może nabrzeże do nosa?

Czy w Polsce to nie jest tak, że zwykle zamawia się dźwig "przewymiarowany" o drugie tyle ton? :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 19:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12610
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1772
Otrzymał podziękowań: 4268
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Maar napisał(a):
Czy w Polsce to nie jest tak, że zwykle zamawia się dźwig "przewymiarowany" o drugie tyle ton? :-)


Dźwig się często zamawia przewymiarowany, bo to się opłaca, gdy jachtów do wodowania jest dużo. Dlatego że taki duży dźwig, np 60 ton, praktycznie nie musi się przestawiać ze względu na duży zasięg, a to jest bardzo duża oszczędność czasu i pieniędzy w związku z tym.
Natomiast wywrotka to błąd w sztuce.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 19:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17568
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
waliant napisał(a):
Natomiast wywrotka to błąd w sztuce.
W czyjej sztuce? Dźwigowego?

Czy może armator oszukał mówiąc o wadze swojej łódki?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 19:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Wnosząc z filmu dzwig był źle ustawiony, tzn nie miał rozłożonych prawidłowo podpór od strony nabrzeża. Widac operator pipa. Zlekceważył wagę łódka.

Dźwigi bierze się przewymiarowane przede wszystkim dlatego, że w miarę zwiększania wysięgu maleje udźwig. 40-tonowy dzwig na połowie wysięgu z trudem podnosi 10 ton, a na pełnym wysięgu ma udźwig raptem 3-4 ton (oczywiście pi razy oko, bo wiele zalezy od samego dżwigu).

Armator nic nie może oszukać, bo każdy dźwig ma wagę.

PS. po przyjrzeniu się wygląda na to, że to żaden dźwig tylko HDS czyli żaden operator dźwigu tylko kierowca po kursie :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...



Za ten post autor skipbulba otrzymał podziękowania - 2: M@rek, piotr6
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 19:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12610
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1772
Otrzymał podziękowań: 4268
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Maar napisał(a):
waliant napisał(a):
Natomiast wywrotka to błąd w sztuce.
W czyjej sztuce? Dźwigowego?


No tak, bo czyj to może być błąd? Mało to razy słyszałem, jak dźwigowy mówił: tyle, dalej nie (tak mu przyrządy mówiły), trzeba się przestawić.
Oszukać na wadze łódki jest trudno, bo są wagi.

Acz HDS-y wag raczej nie mają, więc wtedy może być problem ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 19:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17568
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
waliant napisał(a):
Acz HDS-y wag raczej nie mają, więc wtedy może być problem
No własnie o to pytam - Skipcio się chyba zna na temacie.
Maciek, czy brak wagi i "dobrze będzie" wypowiadane przez właściciela uważasz za powód, czy silnik nie da rady i wywrotka to tylko podpory, podpory i jeszcze raz podpory?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 19:54 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Jak do mojej łódki na wsi przyjechał hds to odrazu zrezygnował ,mimo udżwigu 3,5 tony. Na szczęście sąsiad z drugiej strony ma dźwigi

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 19:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Marku, trudno powiedzieć tak na podstawie zdjęcia/filmu, ale ta łódka raczej więcej jak 2,5 tony nie waży, więc HDS powinien dac radę na małym wysięgu. Ale! :D gdyby HDS nie dał rady to po prostu by poleciał siłownik, przewód hydrauliczny, pompa itp, spadło by do wody i tyle, a tutaj widać, że HDS dał radę, bo przewrócił całe auto. Zdecydowanie stawiam na źle rozstawione podpory. Silnik w ogóle niewiele ma do rzeczy :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 20:01 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
To tak wygląda,że nie rozstawił tylnych podpór

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 20:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Tylnych jak tylnych. Nie rozstawił, albo rozstawił za krótko ( i na to stawiam, patrząc na odległość kół od nabrzeża) lewostronnych podpór :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 maja 2014, o 20:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 wrz 2011, o 21:38
Posty: 1299
Lokalizacja: Flekkefjord/Norge
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 217
Uprawnienia żeglarskie: mam :P
Na moje oko operator HDSa dal ciala po calosci.
Blisko nabrzeza, krotkie podpory, lub calkiem nie wystawione.
Na pilocie powinien widziec ile ma na wysiegniku procent operacyjnych, ale jesli nie ma podpor to wyswietla mu powiedzmy 70% udzwigu, ale co z tego jak juz nei ma oparcia.
Teraz jak mnie wodowali mniejszym HDSem to pracowal wlasnie na 70%, no i mial juz uwagi, ze to max, bo nie chce ryzykowac.
Jak dla mnie blad dzwigowego kierowcy.

_________________
Pawel Kalicinski
S/Y Sparrow, Hallberg Rassy P28
MMSI 257905990 Call sign.LE7595

https://www.youtube.com/watch?v=SnkZGN_xIVs


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2014, o 07:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Paco napisał(a):
blad dzwigowego kierowcy

Acha, no to możemy analizować następne http://www.youtube.com/watch?v=HUeLtjENtGo

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2014, o 07:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Może zasięg ramienia był zbyt mały i dlatego operator nie wysunął podpór, żeby być jak najbliżej wody ? :roll:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2014, o 08:09 

Dołączył(a): 8 sty 2013, o 00:27
Posty: 820
Podziękował : 93
Otrzymał podziękowań: 87
Uprawnienia żeglarskie: wioślarz, majtek żeglugi pontonowej
Ahoj!

Dla odmiany po tych traumatycznych obrazach:
http://www.youtube.com/watch?v=32kK7lQZ ... 2kK7lQZSks

pozdrawiam
Lech


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2014, o 08:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 wrz 2011, o 21:38
Posty: 1299
Lokalizacja: Flekkefjord/Norge
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 217
Uprawnienia żeglarskie: mam :P
boSmann napisał(a):
Paco napisał(a):
blad dzwigowego kierowcy

Acha, no to możemy analizować następne http://www.youtube.com/watch?v=HUeLtjENtGo


Zbyszku braklo w cytacie mojego stwierdzenia istotnej wiadomosci.
przed blad dzwigowego byly jeszcze trzy wyrazy.... Jak dla mnie :)

_________________
Pawel Kalicinski
S/Y Sparrow, Hallberg Rassy P28
MMSI 257905990 Call sign.LE7595

https://www.youtube.com/watch?v=SnkZGN_xIVs


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2014, o 10:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13996
Podziękował : 10555
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Wyrazy szacunku dla rodziny? :rotfl:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 maja 2014, o 18:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Kurczak napisał(a):
Może zasięg ramienia był zbyt mały i dlatego operator nie wysunął podpór, żeby być jak najbliżej wody ?
To sie własnie nazywa "błąd operatora" :D

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2014, o 20:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Zasada jest jedna . Gdy środek ciężkości minie pole podstawy zestaw traci równowagę.
Czasami zdarza się jednak ,że mamy do czynienia z niespodzianką. Pan co mi wiózł łódkę zapakował sobie na przyczepę jacht który miał w środku około metra sześciennego wody. Kapnął się dopiero jak mu przy hamowaniu wjechal dziobem do busa . Metr sześcienny wody w jachcie nie zajmuje dużo miejsca a waży dodatkową tonę .

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2014, o 21:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ciągnąłem kiedyś laminatową omegę z Wilkas do Gubina za moim Merorem W 123.
Właściciel twierdził, że jest sucha jak pieprz, a nam się spieszyło.
Samochód żył własnym życiem, przy hamowaniu pod Toruniem musiałem uciekać na lewy pas, żeby nie wjechać komuś do bagażnika.
Tak dojechałem do Stęszewa. Przy okazji tankowania uparłem się wykręcić korek spustowy.
Lało się z niego jak z kranu dobre parę minut.....
Potem już auto jechało jak powinno :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 cze 2014, o 19:28 

Dołączył(a): 8 sty 2013, o 00:27
Posty: 820
Podziękował : 93
Otrzymał podziękowań: 87
Uprawnienia żeglarskie: wioślarz, majtek żeglugi pontonowej
Ahoj!

Hm... Strach powierzyć coś dzwigowym:
http://wir.pl/obrazek.php?8380

pozdrawiam
Lech


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 cze 2014, o 20:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2842
Podziękował : 440
Otrzymał podziękowań: 729
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Micubiszi napisał(a):
Czasami zdarza się jednak ,że mamy do czynienia z niespodzianką. Pan co mi wiózł łódkę zapakował sobie na przyczepę jacht który miał w środku około metra sześciennego wody. Kapnął się dopiero jak mu przy hamowaniu wjechal dziobem do busa . Metr sześcienny wody w jachcie nie zajmuje dużo miejsca a waży dodatkową tonę .
Kurczak napisał(a):
Samochód żył własnym życiem, przy hamowaniu pod Toruniem musiałem uciekać na lewy pas, żeby nie wjechać komuś do bagażnika.
Tak dojechałem do Stęszewa. Przy okazji tankowania uparłem się wykręcić korek spustowy.
Lało się z niego jak z kranu dobre parę minut.....
Potem już auto jechało jak powinno
Jak już poruszacie takie przypadki to zadam pytanie. Jakie okoliczności sprzyjają tzw wężykowaniu podczas holowania przyczepy?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 cze 2014, o 21:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Może być opona wybulona :roll:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 cze 2014, o 21:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Nierównomierne, często naprzemiennie, opory toczenia prawego i lewego (prawych/lewych) kół przyczepy.
Na przykład na skutek przelewającej się z jednej strony na drugą wody, jak w przypadkach opisanych wyżej.
Ale oczywiście nierównomierność toczenia może też wystąpić z innych przyczyn.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 cze 2014, o 22:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Pasat napisał(a):

fejk....

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 cze 2014, o 08:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
a wszystko przez tą babę co tym białym jechała :mrgreen:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 37 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL