Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 16:39




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 mar 2017, o 23:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Radia ATIS są... nielegalne u mnie :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 mar 2017, o 07:28 

Dołączył(a): 7 paź 2013, o 16:10
Posty: 801
Lokalizacja: Poznań, Powidz, ....
Podziękował : 473
Otrzymał podziękowań: 457
Uprawnienia żeglarskie: sternik z upr. morskimi
Moniia napisał(a):
Radia ATIS są... nielegalne u mnie

o.k.
Ja tylko zgłaszam, że jest takie porozumienie ( z 10/2016 r.).
I skoro są już wersje odbiorników, to należy to wziąć pod uwagę.
Oczywiście, że nie wiadomo, kiedy np. rząd PL się obudzi i wprowadzi te regulacje, które podpisał.
GB jest poza porozumieniem. Być może uważają, że nie mają żadnych "Inland Waterways" poza Loch Ness?
Istotą ATIS jest identyfikacja każdej rozmowy.
To tak jak z wycofaniem telefonów GSM bez zarejestrowanego użytkownika.
Pozdrawiam Krzysztof

_________________
Pozdrawiam Krzysztof
Tango 780S, przedtem MAK 747 GT przez 20 lat, a jeszcze wcześniej BEZ-4.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 mar 2017, o 08:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
soko napisał(a):
(..:)
GB jest poza porozumieniem. Być może uważają, że nie mają żadnych "Inland Waterways" poza Loch Ness?
(...)


Nie, uważają to za przerost formy nad treścią*

I nie, nie uważają, zauważamy sieć kanałow jaką mamy...

A teraz serio i bardziej precyzyjnie - ATIS może być obecny w radiu i OFCOM nada potrzebny numer. ALE.... tak, jest to duże ale, musi być możliwość przełączenia radia na tryb "non-ATIS" do użytku na wodach UK, bo użycie systemu jest tu nielegalne :) jeśli radio nie ma możliwości przełączenia pomiędzy trybami ATIS i non-ATIS to takie radio jest nielegalne w UK póki ATIS nie zostanie zdezaktywowany przez serwis.


*na to wygląda, albo coś innego w porozumieniu z Bazylei im się nie podoba, bo jeszcze go nie przyjęli, w związku z czym ATIS w tym kraju nie funkcjonuje. Biorąc pod uwagę, że to już [edit] siedemnasty rok idzie... (System wprowadzający ATIS jest znacznie starszy niż podajesz, jest oparty na porozumieniu z Bazylei z 2000 roku..)

Obrazek

Obrazek

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 mar 2017, o 10:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2017, o 10:29
Posty: 275
Lokalizacja: tu i tam
Podziękował : 97
Otrzymał podziękowań: 144
Uprawnienia żeglarskie: na pompę zęzową
Moniia napisał(a):
Fazi, przeczytaj posty raz jeszcze. Z naciskiem, JAK i GDZIE się rejestruje ręczniaki DSC. A potem odpowiedz sobie na pytanie - czy w Polsce możesz zarejestrować ręczniaka z MMSI.

Odpowiedź jest w postach powyżej, to nie jest podchwytliwe pytanie. I w jej świetle twoje pytanie nie ma sensu.


Właśnie z tą odpowiedzią jest dla mnie końca tak jest w 100% jasne.

Na stronie UKE jest info:

Dla przenośnych radiotelefonów osobistych nie nadaje się numeru MMSI.

Dla radiotelefonów z DSC nadawany jest numer identyfikacyjny, zgodnie z Rekomendacją ITU-R M.585-7 (Aneks 2, Sekcja 1), o postaci: 8261xxxxx, gdzie x to cyfra od 0 do 9.


Czyli piszą, że się nie nadaje MMSI, tylko numer identyfikacyjny...

I faktycznie, wg zalecenia Recommendation ITU-R M.585-7

Można przeczytać:
w Anexie 2 Maritime identities used for other maritime devices for special purposes

3 Handheld VHF transceiver with DSC and GNSS participating in the maritime mobile
service should be assigned a unique 9-digit number in the format 8MIDXXXXX


I UKE nadaje numer zaczynający się od '8'ki. , a nawet 8261 bo to PL
I można go wpisać do radia.

I tutaj jest (dla mnie) niejasność.
Numer identyfikacyjny zaczynający się od 8 jest nadawany zgodnie z regułami MMSI ale ponieważ nie identyfikuje statku/jednostki/samolotu/stacji brzegowej tylko ręczniaka to NIE należy do MMSI rozumianej jako rejestr w/w jednostek.

Reasumując radio z numerem 8261...... jest, ale nie jest MMSI :)

Czyli można mieć radyjko z numerem '8'. Ma ktoś? ;)
Ale można go używać tylko w PL :rotfl:

pozdro

p.s.
- Chciałbym się zamienić na łózka. Czy można?
- Można, tzn. nie można.

_________________
Każdy rejs czegoś uczy.



Za ten post autor Fazi otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 mar 2017, o 16:08 

Dołączył(a): 7 paź 2013, o 16:10
Posty: 801
Lokalizacja: Poznań, Powidz, ....
Podziękował : 473
Otrzymał podziękowań: 457
Uprawnienia żeglarskie: sternik z upr. morskimi
(MMSI) to "maritime mobile service identity" - czyli "tożsamość w morskiej służbie mobilnej".
A w considering - punkt "f" pisze wyraźnie, że numery dla ręczniaków nie są "koniecznie unikalne", czyli nie do końca zapewniają określenie tożsamości.
............................................................................
wygląda to bowiem tak:
W Rekomendacji ITU-R M.585-7 pisze:

Scope
Annex 1 describes formats for maritime mobile service identities (MMSI) of ship stations, coast stations, aircraft participating in search and rescue operations and other safety-related communications …..
Annex 2 describes formats for identification of other maritime devices, such as handheld VHF transceivers with digital selective calling (DSC) and global navigation satellite system (GNSS), AIS-search and rescue transmitter (AIS-SART), man overboard (MOB) and emergency position indicating radio beacon (EPIRB) AIS.
….. …..
ale poniżej jest (za używanymi w rekomendacji skrótami) :

considering
a) the need for structured identities for safety and telecommunication purposes in the maritime mobile service;
b) that the maritime identifier in the maritime mobile service is based on a 9-digit structure;
c) that the MMSI is one type of nine digit identifier;
d) that the identities designated for devices for special purposes consist of a second type of 9-digit identifier;

e) that the unique identity assigned to stations indicated in Annex 1 to this Recommendation should be the MMSI;
f) that the identities used for other maritime devices for special purposes indicated in Annex 2 to this Recommendation are not necessarily unique and are not MMSI assignments;


Podkreślania i boldowania moje - soko.

Czyli urządzenia opisane w Aneks 1 - są ujęte w podpunktach: c/ i e/
A urządzenia opisane w Aneks 2 (a więc ręczniaki DSC)- są ujęte w podpunktach : d/ i f/.
..........................
Słusznie więc - moim zdaniem - na stronie UKE napisano:
Dla przenośnych radiotelefonów osobistych nie nadaje się numeru MMSI.
Dla radiotelefonów z DSC nadawany jest numer identyfikacyjny, zgodnie z Rekomendacją ITU-R M.585-7 (Aneks 2, Sekcja 1), o postaci: 8261xxxxx, gdzie x to cyfra od 0 do 9.

Zakładam bowiem, że słowo "assignment" tutaj użyte, oznacza "przypisanie", "przydział" , "zaszufladkowanie" do jakiegoś rejestru.


Pozdrawiam Krzysztof

_________________
Pozdrawiam Krzysztof
Tango 780S, przedtem MAK 747 GT przez 20 lat, a jeszcze wcześniej BEZ-4.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 10:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2017, o 10:29
Posty: 275
Lokalizacja: tu i tam
Podziękował : 97
Otrzymał podziękowań: 144
Uprawnienia żeglarskie: na pompę zęzową
Tak tak soko,
to wszystko jasne.
I tak samo rozumiemy MMSI jako przypisanie do rejestru.
I UKE stosuje się do zaleceń ITU jak należy.

Ale (aleeeeeeeeeeeee), przecież numery ręczniaków z 8 i kodem kraju (w PL 8261.....) są nadawane przez UKE i to UKE dba o ich unikalność.
Co więcej, po '8' występuje kod kraju, więc nawet globalnie rzecz biorąc, powinny być unikalne, bo analogiczne instytucje do UKE występują w innych krajach.

Więc one de facto są (chyba) unikalne.

I trochę szkoda. Bo...
- albo masz radio rejestrowane do jednostki i nie możesz go zabrać na inną (chyba, że "hackujesz"...)
- albo masz ręczniaka zarejestrowanego na siebie, ale wtedy istnieją ograniczenia na akwen.
- albo takie radio bierzesz ze sobą i nie używasz w ogóle DSC i cała jego idea idzie w łeb.
(bo jedną z pierwszych rzeczy jakie tłumaczy się załodze jest to, że w razie draki jest taki magiczny czerwony przycisk... )

Poprawcie mnie, jeżeli się mylę.

Swoją drogą, ciekawe jakie byłyby i czy w ogóle, problemy, gdyby wysłać z ręczniaka z numerem 8261.... distress na wodach, powiedzmy, szwedzkich.

pozdro

_________________
Każdy rejs czegoś uczy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 11:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Fazi napisał(a):
(...)

Swoją drogą, ciekawe jakie byłyby i czy w ogóle, problemy, gdyby wysłać z ręczniaka z numerem 8261.... distress na wodach, powiedzmy, szwedzkich.

pozdro


W przypadku realnego niebezpieczeństwa - żadne, bo same przepisy jasno stanowią, że w takiej sytuacji możesz użyć wszelkich dostępnych środków.

W przypadku braku takowego - gdzieś przytaczałam ostatnio jakie kary można zapłacić u mnie za braki licencyjne :rotfl: Szwecja nie będzie łagodniejszą....

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 11:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2017, o 10:29
Posty: 275
Lokalizacja: tu i tam
Podziękował : 97
Otrzymał podziękowań: 144
Uprawnienia żeglarskie: na pompę zęzową
Moniia napisał(a):
Fazi napisał(a):
(...)
Swoją drogą, ciekawe jakie byłyby i czy w ogóle, problemy, gdyby wysłać z ręczniaka z numerem 8261.... distress na wodach, powiedzmy, szwedzkich.
pozdro


W przypadku realnego niebezpieczeństwa - żadne, bo same przepisy jasno stanowią, że w takiej sytuacji możesz użyć wszelkich dostępnych środków.


Wniosek z tego praktyczny:
- kupić ręczniaka aby się uniezależnić od kaprysów jachtowych nadajników (oj, bywają różne) i mieć dodatkowy zapas (aby się nie przydał, bo taka jest rola zapasowych sprzętów jest :) )
- zarejestrować go w UKE z numerem 8261.... i brać go ze sobą wszędzie, ale nie używać DSC poza wodami PL
- a kiedy np. jest sytuacja krytyczna i nie można użyć radia jachtowego (np.padł akumulator, wypadnięcie za burtę z ręczniakiem) to można nadać distress, bo mimo, iż nielegalne, to dopuszczalne.

Jedyny problem kiedy jakiś załogant nada distress "niechcący" :shock:

pozdro

_________________
Każdy rejs czegoś uczy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 13:24 

Dołączył(a): 7 paź 2013, o 16:10
Posty: 801
Lokalizacja: Poznań, Powidz, ....
Podziękował : 473
Otrzymał podziękowań: 457
Uprawnienia żeglarskie: sternik z upr. morskimi
Fazi napisał(a):
Jedyny problem kiedy jakiś załogant nada distress "niechcący"

No to go skasujesz / anulujesz. Byle szybko.
Distress - nie załoganta.
...................................
Skoro organizacja (ITU) będąca dysponentem tego całego rejestru uznała, że są dwa rodzaje numeracji i wyszczególniła rodzaje stacji należące do pierwszego i do drugiego rejestru - no to tak jest.
Podali zresztą, że m.in. jest to informacja (drugi rejestr), że dana stacja ma ograniczony (pojemnością baterii) czas pracy i ma to znaczenie dla systemu ratownictwa. No to jak ma znaczenie, i musi być to widoczne na pierwszy rzut oka dla ratownika - to przyjmujemy do wiadomości i tyle.
....................................
Pozdrawiam Krzysztof

_________________
Pozdrawiam Krzysztof
Tango 780S, przedtem MAK 747 GT przez 20 lat, a jeszcze wcześniej BEZ-4.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 17:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
"Skasujesz"? - a ratownicy uruchomią zbędną akcję?
Omyłkowo nadany alarm należy wyraźnie ODWOŁAĆ!


Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 19:44 

Dołączył(a): 7 paź 2013, o 16:10
Posty: 801
Lokalizacja: Poznań, Powidz, ....
Podziękował : 473
Otrzymał podziękowań: 457
Uprawnienia żeglarskie: sternik z upr. morskimi
Colonel napisał(a):
Omyłkowo nadany alarm należy wyraźnie ODWOŁAĆ!

Oczywiście.
"Cancel". (unieważniać, anulować, odwołać,)
.............................................
Odwołanie fałszywego alarmu:
Nigdy nie powinno się zdarzyć przypadkowe uruchomienie alarmu DSC, ale - jak to się mówi - wypadki chodzą po ludziach. Jeżeli już nadano fałszywy alarm, powinniśmy wyłączyć i ponownie włączyć urządzenie. (czyli zresetować je, co zapobiegnie ponownemu nadawaniu alarmu), a następnie na kanale 16 VHF nadać komunikat:

ALL STATIONS, ALL STATIONS, ALL STATIONS
THIS IS: nazwa statku, call sign, MMSI
pozycja statku
CANCEL MY DISTRESS ALERT OF: data, czas UTC
MASTER: nazwa statku, call sign, MMSI, czas

Nie odwołanie fałszywego alarmu wiąże się z możliwością poniesienia konsekwencji finansowych. (wg MORKA)

Krzysztof

_________________
Pozdrawiam Krzysztof
Tango 780S, przedtem MAK 747 GT przez 20 lat, a jeszcze wcześniej BEZ-4.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: [M]ATIS
PostNapisane: 24 mar 2017, o 10:06 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
W UK po prostu dodajemy M na początku :rotfl:
-----
Moniia napisał(a):
A teraz serio i bardziej precyzyjnie - ATIS może być obecny w radiu i OFCOM nada potrzebny numer. ALE.... tak, jest to duże ale, musi być możliwość przełączenia radia na tryb "non-ATIS" do użytku na wodach UK, bo użycie systemu jest tu nielegalne :) jeśli radio nie ma możliwości przełączenia pomiędzy trybami ATIS i non-ATIS to takie radio jest nielegalne w UK póki ATIS nie zostanie zdezaktywowany przez serwis.
*na to wygląda, albo coś innego w porozumieniu z Bazylei im się nie podoba, bo jeszcze go nie przyjęli, w związku z czym ATIS w tym kraju nie funkcjonuje. Biorąc pod uwagę, że to już [edit] siedemnasty rok idzie... (System wprowadzający ATIS jest znacznie starszy niż podajesz, jest oparty na porozumieniu z Bazylei z 2000 roku..)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 mar 2017, o 10:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2017, o 10:29
Posty: 275
Lokalizacja: tu i tam
Podziękował : 97
Otrzymał podziękowań: 144
Uprawnienia żeglarskie: na pompę zęzową
Colonel napisał(a):
"Skasujesz"? - a ratownicy uruchomią zbędną akcję?
Omyłkowo nadany alarm należy wyraźnie ODWOŁAĆ!
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka


Skasowanie skasowaniem, odwołanie odwołaniem. To może powstrzymać odpalenie akcji ratunkowej. To jedna sprawa.

Ale... skoro distress był nieuzasadniony - bo nie było zagrożenia życia. I ciągle mówimy o ręczniaku z DSC bez możliwości używania tego DSC poza PL. To znaczy, że użycie było nielegalne. (bo nie dotyczy sytuacji: "użycie wszelkich środków")

I poszło w eter.

I mandacik już się drukuje :)


A propos (taki żarcik), słyszałem opinię, że jeżeli gdzieś na ocenie przez przypadek wezwiemy pomoc (np. zalanym EPIRB'em), nie zaprzestaniemy wzywania tej pomocy i nie odwołamy akcji ratunkowej. To kiedy już zobaczymy te ratujące nas statki, które zmieniły kurs i śmigłowce, które lecą nam na ratunek... to lepiej już iść pod pokład i rąbać dziurę w dnie... i lepiej zatonąć niż ponosić koszty takiej nieuzasadnionej akcji ratunkowej.

PS
trochę odpływamy od tematu "polecanego radia ręcznego UKF"

_________________
Każdy rejs czegoś uczy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 mar 2017, o 13:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
666 napisał(a):
W UK po prostu dodajemy M na początku :rotfl:
-----
Moniia napisał(a):
A teraz serio i bardziej precyzyjnie - ATIS może być obecny w radiu i OFCOM nada potrzebny numer. ALE.... tak, jest to duże ale, musi być możliwość przełączenia radia na tryb "non-ATIS" do użytku na wodach UK, bo użycie systemu jest tu nielegalne :) jeśli radio nie ma możliwości przełączenia pomiędzy trybami ATIS i non-ATIS to takie radio jest nielegalne w UK póki ATIS nie zostanie zdezaktywowany przez serwis.
*na to wygląda, albo coś innego w porozumieniu z Bazylei im się nie podoba, bo jeszcze go nie przyjęli, w związku z czym ATIS w tym kraju nie funkcjonuje. Biorąc pod uwagę, że to już [edit] siedemnasty rok idzie... (System wprowadzający ATIS jest znacznie starszy niż podajesz, jest oparty na porozumieniu z Bazylei z 2000 roku..)


Do czego? Bo cytat wkleiłeś o ATIS, ktory w UK nie działa...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: [M]onika
PostNapisane: 26 mar 2017, o 09:24 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Do onika :-P

-----
Moniia napisał(a):
Do czego?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2017, o 19:36 

Dołączył(a): 7 paź 2013, o 16:10
Posty: 801
Lokalizacja: Poznań, Powidz, ....
Podziękował : 473
Otrzymał podziękowań: 457
Uprawnienia żeglarskie: sternik z upr. morskimi
"M" jak Monika - Dziewczyna ratownika.
Szyfrant Krzychu.

^-^-^-^-^-^-^-^-^-^

Fazi napisał(a):
trochę odpływamy od tematu "polecanego radia ręcznego UKF"

Jeśli kto odpływa to UK. W siną dal...
A my tu na spokojnie, czasu sporo, rozkminiamy szczegóły poleconego i ( oczywiście zaraz zakupionego transivera coś tam coś tam EURO.
MMSI > ATIS itd. - coby nie daj Boże Sajmon nie uruchomił, zanim nie dostanie odpowiedniego przydziału numerów. Bo potem to już tylko w serwisie.
Pozdrawiam Krzysztof

_________________
Pozdrawiam Krzysztof
Tango 780S, przedtem MAK 747 GT przez 20 lat, a jeszcze wcześniej BEZ-4.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL