Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Aktualny podręcznik sygnalizacji
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=86&t=32315
Strona 1 z 1

Autor:  toudi [ 22 sty 2021, o 21:17 ]
Tytuł:  Aktualny podręcznik sygnalizacji

Ostatnio trafiłem na stronęhttps://msi.nga.mil/Publications/ICOS
i dla przykładu chciałem sprawdzić znaczenie sygnału AF międzynarodowego kodu sygnałowego.I tu podano: I do not intend to abandon my vessel co przetłumaczyłem
sobie jako:Nie zamierzam opuszczać mojego statku.
Mam starą z 1957 roku książkę Żeglarskie Vademecum autorów:B.Kowalski T.Szpakowski
i tu znaczenie tego kodu AF jest:Zamierzam opuścić swój statek, nie mam jednak ku temu
środków.
Pytanie czy były zmiany znaczeń kodów MKS-u ? Raczej tak a w związku z tym czy możecie wskazać najnowszą publikację najlepiej z polskimi i angielskimi znaczeniami.

Pozdrawiam Bogdan

Autor:  Maar [ 22 sty 2021, o 22:25 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

toudi napisał(a):
Pytanie czy były zmiany znaczeń kodów MKS-u ? Raczej tak
W 1969 dodano języki Rosyjski i Grecki i zlikwidowano 5-cio literowe kody (czyt. uproszczono ICS)

Autor:  Zbieraj [ 22 sty 2021, o 22:42 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

Bolo Kowalski i Tadek Szpakowski przetłumaczyli jak umieli i się rąbnęli. Po lewej (po angielsku) dali AF (I do not intend to abandon my vessel),a po prawej AE 1 (Ja chcę opuścić mój statek, ale nie mam środków).
Oficjalne tłumaczenie (MKS wydany przez Wydawnictwo Morskie) jest takie:
AF - I do not ot intend to abandon my vessel. AF - Nie zamierzam opuścić mojego statku.

Autor:  toudi [ 23 sty 2021, o 22:32 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

Dzięki za wyjaśnienie.A przy okazji czy
Cytuj:
Oficjalne tłumaczenie (MKS wydany przez Wydawnictwo Morskie)
jest jeszcze gdzieś dostępne bo albo źle szukam albo
w internecie nie ma.

Autor:  Colonel [ 23 sty 2021, o 23:40 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

Międzynarodowy kod sygnałowy: przygotowany przez Podkomisję Międzynarodowego Kodu Sygnałowego przy Międzyrządowej Morskiej Organizacji Doradczej w Londynie, w 1965 roku / [przekł. na jęz. pol.: Edward Gubała, Zdzisław Teisseyre]. Tekst równol. pol. i ang. Wyd. 2. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1975. OCLC 823596407.

Wydaje mi się, że obecnie nigdzie nie ma.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Autor:  SIRK [ 24 sty 2021, o 23:37 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

toudi napisał(a):
Dzięki za wyjaśnienie.A przy okazji czy
Cytuj:
Oficjalne tłumaczenie (MKS wydany przez Wydawnictwo Morskie)
jest jeszcze gdzieś dostępne bo albo źle szukam albo
w internecie nie ma.

Pytanie po co tobie taki podręcznik?
Wiedza w nim zawarta praktycznie jest już od dawna nieużyteczna.

Autor:  toudi [ 27 sty 2021, o 11:43 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

Cytuj:
Wiedza w nim zawarta praktycznie jest już od dawna nieużyteczna.


To w takim razie komu sklepy żeglarskie sprzedają i po co mają w ofercie flagi MKS-u.
I wystarczy awaria elektroniki i mamy kolejny protokół PKBWM.
Najlepiej jak najmniej wiedzy.Po co myśleć?

Autor:  bury_kocur [ 27 sty 2021, o 12:04 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

toudi napisał(a):
To w takim razie komu sklepy żeglarskie sprzedają i po co mają w ofercie flagi MKS-u.


A nie podoba Ci się duża i mała gala flagowa na wszelkich imprezach żeglarskich ?

Popatrz na zlotach jachtów jak ładnie to wygląda...
Załącznik:
DSC02343.JPG
DSC02343.JPG [ 111.34 KiB | Przeglądane 16744 razy ]

Autor:  waliant [ 27 sty 2021, o 14:12 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

toudi napisał(a):
To w takim razie komu sklepy żeglarskie sprzedają i po co mają w ofercie flagi MKSu.

Flagi MKS-u wykorzystuje się choćby w regatach, do podawania sygnałów (startowych, zmiany trasy itp.).

Autor:  Stara Zientara [ 27 sty 2021, o 14:14 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

Po co na statkach bandery, skoro przynależność widać na AIS?

:rotfl: :rotfl: :rotfl:

Autor:  Colonel [ 27 sty 2021, o 14:39 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

Nie rozumiem o co tu chodzi? Ktoś pyta, może ma hobby, dostaje odpowiedzi, zawsze się musi włączyć jakiś troll - normalne.
Ale po co go karmić?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Autor:  Maar [ 27 sty 2021, o 16:29 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

toudi napisał(a):
To w takim razie komu sklepy żeglarskie sprzedają i po co mają w ofercie flagi MKS-u.
Zestaw flag MKS jest na wielu jachtach obowiązkowym elementem wyposażenia.

Podobnie jak naklejka ze znaczeniem poszczególnych flag. O taka na przykład: https://www.ksiegarniamorska.pl/naklejk ... alowy.html

I żeby była jasność - umieszczona w widocznym miejscu nalepka z kodem sygnałowym to nie jest polski wymysł i obowiązek mania owej ciąży na właścicielach jachtów w bardzo wielu krajach.

Pozwala w prosty sposób przekazać prostą informację.

Natomiast Ty pytasz o książkę, która pozawalała na normalną komunikację - tego, tak jak Ci koledzy już pisali - się nie stosuje.

Autor:  SIRK [ 27 sty 2021, o 23:09 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

toudi napisał(a):
To w takim razie komu sklepy żeglarskie sprzedają i po co mają w ofercie flagi MKS-u.

Po co i komu sprzedają to już kol. Kocur wyjaśnił a dlaczego to robią wyjaśniać chyba nie trzeba.
toudi napisał(a):
I wystarczy awaria elektroniki i mamy kolejny protokół PKBWM.
Najlepiej jak najmniej wiedzy.Po co myśleć?

Myśleć i uczyć się bezwzględnie trzeba ale niekoniecznie słuszne jest bazowanie na prehistorii. Równie dobrze mógłbyś odwołać się do „Flag Semaphore Code”, jakby nie było jest on nadal w użyciu. Nie wiem dlaczego wspominasz o PKBWM ale jeżeli chodzi o fakty i praktykę to bardzo proszę jeden z raportów dotyczący dość podobnego zagadnienia.

Cytuj:
Gdy jacht był już przy burcie statku, o godz. 11:30 LT
nadleciał samolot Orion P3, który zrzucił ręczny radiotelefon UKF z listem w języku polskim
do kapitana jachtu. Przesyłkę wyłowiła załoga statku i przekazała na jacht.


Cytuj:
Mimo wyposażenia jachtu
w radiotelefony UKF oraz sprzęt GMDSS i mimo posiadania pozwolenia na stację statkową,
kapitan nie posiadał żadnego świadectwa operatora urządzeń radiowych. Nie odbył
odpowiedniego szkolenia, obejmującego przepisy i procedury łączności związane
z bezpieczeństwem oraz nie opanował języka angielskiego w stopniu pozwalającym na
skuteczną łączność.
W trakcie badania Komisja uznała zaniedbanie odbycia przeszkolenia
obsługi urządzeń GMDSS jako błąd, który przyczynił się do zaistnienia wypadku. Pośrednio
wynikł stąd brak możliwości ścisłego posługiwania się nawigacyjnym słownikiem
frazeologicznym IMO.


Cytuj:
Mógł to zrobić zarówno podczas korespondencji radiowej, jak i sygnałem flagowym, np. zmieniając „NC” na „AF”.
Choć później, już na pokładzie m/v „Key Opus”, okazało się, że
załoga statku w ogóle nie zwróciła uwagi na sygnał flagowy

https://pkbwm.gov.pl/wp-content/uploads ... _20_17.pdf
Jak widzisz wątpliwa znajomość Interco nic temu panu nie pomogła i PKBWM nie w tym doszukiwała się błędu.

Obecnie w powszechnym użyciu jest jedynie kilka jednoliterowych sygnałów. A do ich zapamiętania nie potrzeba wielkiego wysiłku ani dodatkowych podręczników. Nie wiem ile sygnałów używa się w żeglarstwie regatowym ale tych znaków nie znajdziesz w Interco. Natomiast w sytuacji awaryjnej gwarantuje tobie ze średnio rozgarnięty marynarz/żeglarz nie zwróci uwagi na podniesiony przez ciebie sygnał flagowy a wyszkolony ratownik prędzej dopłynie na odległość komunikacji głosowej niż będzie tracił czas na odszukanie znaczenia wywieszonego przez ciebie sygnału flagowego. W skrajnym wypadku jest nawet gotów dostarczy radiotelefon aby móc się z tobą skutecznie porozumieć.

Reasumując, nie wiem do czego potrzebna jest tobie wiedza o kodzie sygnałowym. Gdybyś jednak zakładał praktyczne jej zastosowanie to sugeruje czas i pieniądze przeznaczyć chociażby na zakup i naukę Nawigacyjnego Słownika Frazeologicznego, na pewno bardziej się przyda, koszt oraz wysiłek jest porównywalny.

Stara Zientara napisał(a):
Po co na statkach bandery, skoro przynależność widać na AIS?

Tylko klaun w admiralskiej czapce może szukać analogi pomiędzy Interco a banderą.

Colonel napisał(a):
Nie rozumiem o co tu chodzi? Ktoś pyta, może ma hobby, dostaje odpowiedzi, zawsze się musi włączyć jakiś troll - normalne.
Ale po co go karmić?

Twoją głupota nauczyła się latać i szybuje na niezbadanych poziomach.

Autor:  Stara Zientara [ 27 sty 2021, o 23:15 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

SIRK napisał(a):
Tylko klaun w admiralskiej czapce
Widzę, że ty swojej kapitańskiej nigdy nie zdejmujesz.

:rotfl:

Autor:  Maar [ 27 sty 2021, o 23:55 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

Toudi, w pierwszym poście dajesz link do Pub. 102.

Czy problemem jest polska wersja dokumentu?
Pytam w kontekście przypadku jachtu "Iwona Pieńkawa": https://wypadkijachtow.pl/iwona-pienkaw ... biskajska/

Jeśli tak, to idź w góry. Serio. Zapomnij o tym durnowato-angolsko-języcznym morzu.

Autor:  Colonel [ 28 sty 2021, o 01:06 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

Stara Zientara napisał(a):
SIRK napisał(a):
Tylko klaun w admiralskiej czapce
Widzę, że ty swojej kapitańskiej nigdy nie zdejmujesz.

:rotfl:
Wojtku, przyznał się, że jest klaunem???? Niesamowite! Czy raz jeszcze wykazał się chamstwem wobec kogoś?


Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Autor:  toudi [ 28 sty 2021, o 19:28 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

Dziękuję wszystkim za taktowne i wyczerpujące odpowiedzi na moje pytanie i jednocześnie przepraszam tych wszystkich,którzy przy okazji mojego głupiego pytania zostali bezwzględnie złajani.
W przyszłości będę ostrożniejszy w zadawaniu pytań.Obiecuję. :-?

Autor:  waliant [ 28 sty 2021, o 19:39 ]
Tytuł:  Re: Aktualny podręcznik sygnalizacji

toudi napisał(a):
W przyszłości będę ostrożniejszy w zadawaniu pytań.Obiecuję.

Nie przesadzaj. Nie warto się przejmować głupią krytyką. Tutaj wiele osób próbuje narzucić innym jedynie słuszną wizję świata (swoją oczywiście), nie warto temu ulegać. ;)

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/