Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 cze 2025, o 23:38




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 paź 2011, o 16:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Dostałem e-mailem takie pytanie z Holandii.

Maybe you can help me or you know some one who can.
For some time I am inquiring and collecting (private) everything I can get concerning aeroplanes designed by Taduesz Soltyk.
Now I found that he also designed ships for ice sailing, sailing ships, canoes.
I am interrested in everything, such as what kind of ships he designed and also drawings/pictures/dimensions/etc.etc.
Every small detail is welcome.
I hope you can help me or some one who can?
Thanks for your help.
Regards,
Jan



He doesn't know a single word in Polish. If someone has any links or anything connected to the topic - paste it here and comment in English.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2011, o 16:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Ale to trzeba chyba na forum lotnicze dać. Najbardziej znane i produkowane seryjnie konstrukcje to TS 8 Bies szkolno-trningowy samolot z silnikiem tlokowym i TS 11 Iskra (odrzutowy)

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2011, o 16:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Niech skorzysta na początek z anglojęzycznej wersji Wikipedii....

http://en.wikipedia.org/wiki/Tadeusz_So%C5%82tyk

choć w wersji polskiej jest więcej informacji

http://pl.wikipedia.org/wiki/Tadeusz_So%C5%82tyk

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2011, o 17:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Tadeusz Sołtyk był autorem kilku małych łódek o nazwach "Kumka" z kolejnymi numerami, pewnie w necie można coś znaleźć.
Ponadto w "Żaglach" z 1972 roku albo roczniku "Świat Żagli" 73 opublikował koncepcję jachtu na OSTAR dość zbieżną z "Vendredi 13". W Żaglach nie sprawdze, za duży wysiłek, rocznik postaram sie zweryfikować w weekend.

edit: To artykuł "Myśli o konstrukcji jachtu" (strony 85-101 rocznika).

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2011, o 18:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Konstrukcje lotnicze;
Sum (1939), Szpak, Żak Junak, Zuch, Żuraw, Miś, Bies, Iskra, Grot.
Wiele z tych samolotow doczekało się modernizacji i wersji oznaczonych 1,2,3
Profesor miał tez udzial w tworzeniu Wilgi.
Jeżeli chodzi o łódki to cala seria Kumek (od II do VII); VI to byl baczek a VII kanoe.
Był też szkic jachtu o którym Colonel wspomniał, chyba o symbolu TS 73
Przed wojną zaprojektował tez dwa bojery, które testowal na stawie skaryszewskim.
Oprócz samolotów i łódek był też projektantem wielu systemów i urządzeń na potrzeby okrętownictwa. Zastosowano je m.in. na kutrach torpedowych oraz na Mazurce.
Polecam swietną książkę wspomnieniowaą; Tadeusz Soltyk „Dwa żywioły, dwie pasje” wyd Altair, Warszawa

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2011, o 19:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
TS 73 to była wersja wieloosobowa z roku 1973. Piszą o tym na stronie port21, lecz mój komputer broni do niej dstępu jako niebezpiecznej.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2011, o 19:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Colonel napisał(a):
To artykuł "Myśli o konstrukcji jachtu" (strony 85-101 rocznika)

Faktycznie jest. Bardzo interesujący.
Opisywany jacht ma L-24m, (w klw -23), B-3 m, H-3,5 m,wyp. 7 ton, S- 180 m2
Kadłub skorupowy, gr. 15 mm. kil płetwowy stalowy, trzy maszty o tej samej długości.

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2011, o 19:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Colonel napisał(a):
TS 73 to była wersja wieloosobowa z roku 1973. Piszą o tym na stronie port21, lecz mój komputer broni do niej dostępu jako niebezpiecznej.

Tia, ktoś im zrobił psikusa:
http://www.google.com/safebrowsing/diag ... html&hl=pl
Ja uwierzyłem Nortonowi i przeczytałem artykuł (autorstwa p. Eknera / 15.01.2003) mimo googlowych ostrzeżeń. :lol:

Umieszczony w P21 artykuł o konstrukcji (czy raczej koncepcji...) p. Sołtyka zbudowany jest na jej stałym porównywaniu z Vendredi 13. Są to moim zdaniem są to porównania mocno naciągane.
Myślę, że świadczą o tym nawet podstawowe dane przywołanych w nim jednostek:
Vendredi 13 ma LOA ponad 39 metrów, szerokość 5.80m - jacht projektowany przez p. Sołtyka miał 24m LOA i tylko 3m szerokości. Jeden miał żagli podstawowych 260 a drugi miał mieć 180 m².
Vendredi 13"ma kadłub konstrukcji przekładkowej, zaś jacht konstrukcji p. Sołtyka miał być klejony z obłogów. Itd. itp.
Szukanie podobieństw tych konstrukcji jest mocno wydumanym zajęciem...

No a najistotniejsze, jak sądzę, zdanie w artykule w "P21" dotyczącym pomysłu p. Sołtyka z 1972 roku - brzmi:
projekt pozostał w fazie rozważań, wstępnych obliczeń i szkiców

Niestety - kolejny jacht, czyli T73, nieco zewnętrznie zbliżony do nigdy nie zmaterializowanej koncepcji na OSTAR - również pozostał tylko na papierze.
Nie zwracający uwagi na przewrażliwionego Googla przeczytają o nim na Port21.
Wszyscy inni mogą sobie obejrzeć kolejny obrazek, pokazujący kolejną cudowną konstrukcję, która nigdy nie zaistniała - tu:
Obrazek

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 13 paź 2011, o 20:16 przez Jaromir, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2011, o 20:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Komentarz o podobieństwie do V13 był mój własny, tak to oceniałem te 38 lat temu. Rodzaj materiału wynikał z dostepności w komunistycznym peerelu.
Wymiary TS wynikaly jaksądzęz dóch kryteriów:
- "wycena"parametrów żeglugowych;
- wycena możliwości materiaowych i wyposażenia.
Terlain tych drugich ograniczeń nie miał.
I jeszcze, żeby było jasne: uważałem wtedy obie koncepcjeza bezsensowne. Alain Colas to udowodnił.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2011, o 20:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Colonel napisał(a):
Komentarz o podobieństwie do V13 był mój własny, tak to oceniałem te 38 lat temu. Rodzaj materiału wynikał z dostepności w komunistycznym peerelu.

Pan Ekner dokonał porównań w swoim artykule kilkanaście lat po "zejściu" peerelu...

Colonel napisał(a):
Wymiary TS wynikaly jaksądzęz dóch kryteriów:
- "wycena"parametrów żeglugowych;
- wycena możliwości materiaowych i wyposażenia.
Terlain tych drugich ograniczeń nie miał.

Miał wśród fundatorów Claude Leloucha i wydał 800tys $...

Colonel napisał(a):
I jeszcze, żeby było jasne: uważałem wtedy obie koncepcjeza bezsensowne. Alain Colas to udowodnił.

Ale jacht służył długo... z przedmowy do książki o "Vendredi 13":
http://www.decitre.fr/livres/La-legende ... 2221072530
Od pierwszego transatlantyckiego rejsu w 1972 roku, przez kolejne dwadzieścia lat, "Vendredi 13" staje się przystanią, gdzie za oceanem spotykają się: Arthaud, Birch, Fauconnier, Kersauson, Lamazou, bracia Pajot, bracia Peyron, Poupon, Riguidel ...
Od parunastu lat "V13" zażywa spokoju w roli ozdoby parkingu w Bordeaux:
http://www.bassinsaflot.fr/wordpress/?p=2987
Ale wcześniej, używając jego linii, zaprojektowano luksusowy jacht czarterowy:
http://www.fraseryachts.com/Sale/sale_g ... D=Y3216_MC
Siedem milionów Euro (plus podatki)- i może być Twój!
;) ;) ;)
Poważniejąc - generalnie masz rację - do skutecznego ścigania się, zwłaszcza w czasach w których wielokadłubowce startowały wspólnie z jednokadłubowcami - to rzeczywiście nie miało chyba sensu... Chociaż - jak sam wspomniałeś - skończyło się nie na 39 ale na 72 metrach - dla samotnego żeglarza!! ;)

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 13 paź 2011, o 21:11 przez Jaromir, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2011, o 21:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Jan ma jakiś problem z wysłaniem posta, więc przysłał mi na maila prośbę o wklejenie:

Thanks for the information.
Yes I dont speak Polish, but there is a translate programm on the PC.
I will order that book from Soltyk.
If there is any one who has more detailed information/drawings/pictures/dimensions
of all his boats, I will be pleased.
Thanks again
Jan

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2011, o 22:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Kumka IV istnieje i można ją oglądać w Muzeum Wisły w Tczewie.
Jej opis, historia i zdjęcia są tu http://www.prs.pl/pages/biuletyn/B6-2004_cz2.pdf (od strony 11)

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2011, o 13:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
pierdupierdu napisał(a):
Chociaż - jak sam wspomniałeś - skończyło się nie na 39 ale na 72 metrach - dla samotnego żeglarza!!

Co skomentowałem wtedy, że jest jedyny pewny sposób wygrania tych regat jednokadłubowcem: zbudowć tak długi, żeby rufa w Plymouth, a dziób juz w Newport.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2011, o 16:04 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Falstart murowany :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2011, o 17:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Czyli szklanka w połowie pusta...

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2011, o 20:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Kumka I - 7,20x2,40, S- 25 m2 (drewno)
Kumka II – 6,15x1,40, S-10 m2 (drewno)
Kumka III – 6,15x1,40, S-10 m2 (drewno)
Kumka IV – 8,06x2,30, S- 30 m2, balast 800 kg, Zan.- 1,45 m (stal), kabinowy
Kumka V – 6,25x?, S- 15 m2 (sklejka)
Kumka VI – 2,20x0,90, S- 3,6 m2, ket gaflowy,(sklejka)
Kumka VII – 5,70x1,90, S- 10/15 m2, (sklejka)

Dane z katalogów Polskie jachty, Jerzego Saleckiego

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2011, o 20:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Maar napisał(a):
He doesn't know a single word in Polish. If someone has any links or anything connected to the topic - paste it here and comment in English.

MSPANC :lol:
http://translate.google.pl/#pl|en| ;)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 192 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL