Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 9 lip 2025, o 20:27




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 lis 2011, o 16:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2349
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Kuracent napisał(a):
A z Waszej praktyki? Na ile mil od statku jesteście odróżnić, czy jest to płynący w nocy na wprost statek o długości mniejszej czy większej niż 50m.?
A jak jest różnica? Jak wpływa na Twoje decyzje fakt pojawienia się na granicy widzialności światła masztowego to, czy to statek większy, czy mniejszy niż 50 m?
A jeśli to czterdziestometrowy rybol z trzema milami stalowych lin za rufą, to też interesuje Cię tylko długość jego kadłuba?

Kuracent napisał(a):
Statek płynie wprost na mnie. Z tych tabelek i rozważań wynikałoby, że światła te "zaczną mi się rozjeżdżać", tzn. zauważę że są dwa na różnych wysokościach, to może być niewiele ponad milę.
KHEM?!

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2011, o 17:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lut 2009, o 22:00
Posty: 81
Lokalizacja: kołobrzeg
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 9
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Kuracent, czasem wątki które prowokują mniej lub bardziej zaciekłą dyskusję ubawią do łez ale na Boga chłopie jak widzisz wszystkie kolory świateł jakie pokazuje statek to sp........laj tym szybciej im lepiej je widzisz i liczenie odległości nie uratuje Ci d..py.

Większość koleżanek i kolegów na tym forum pływa na jachtach, zasady które mi wiele lat temu wpajano mówią że na morzu wszystko co może ci zrobić "kuku" ma prawo drogi. Jachty z powodu swych rozmiarów i manewrowości powinny ustąpić zawodowcom i stosowanie tej zasady napewno uchroni przed kolizją.

A swoją drogą to muszę poprosić Starą Zentarę o korepetycje bo ilość różnych
wzorów i tabelek jakie tu opisujecie powodują u mnie refleksje "jak ja do tej pory pływałem i się nie rozsmarowałem ? "

_________________
Nie wszystko co robimy w życiu musi mieć sens ale powinno być ..... ciekawie.
Pozdrawiam Miras
http://www.jachtjozefina.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2011, o 17:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 wrz 2010, o 15:18
Posty: 1073
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 182
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie
Andrzej, opisałeś sytuację, która bywa nazywana "oczami diabła". Ze trzeba spier... wątpliwości nie ulega. Chociaż - bez paniki i nie od razu.

Problem w tym - w którą stronę.

Coś Ci nie wierzę w to, że na początku widzisz "jedno białe", potem "oba kolorki naraz" i w trzeciej kolejności "drugie białe w pionie z pierwszym" (obojętne, czy wyżej, czy niżej). Wydumałeś ten problem.

Czemu?

Bo światła nawigacyjne mają różną moc Abstrahuję tu od warunków widzialności - każde białe ma być (w zwykłych warunkach) widoczne z 5 mil, kolorki z 3. Czyli "drugie białe masztowe" po prostu nie ma prawa ci "wyskoczyć znienacka", jeśli już wcześniej widziałeś kolorek,

OK, zakładam teraz, że (co możliwe) widzisz "oczy diabła" statku <50m. Jeśli prowadzisz pilną obserwację, i od kwadransa widziałeś białe, a dopiero w tej chwili wyskoczyły oba kolorki - to znaczy, że masz kilka mil luzu. Obserwuj. Będzie trzeba - zmienisz kurs.

***********
Po paru minutach głębszego zastanowienia.

Tak w sumie razem - kolizja między statkiem a jachtem, w warunkach opisanych przez Kuracenta - jest po prostu niemożliwa. Kuracentowymi warunkami brzegowymi są - przypomnę - staranna obserwacja, zaoczenie statku z (około) 5 mil, i (domniemywam) rozsądny - kapitan jachtu.

Statek jest szybki, ale ma ograniczone możliwości manewru maszyną (jeśli ktoś chce wiedzieć na czym polega "hebel" typu "cała naprzód-cała wstecz" - to niech podpyta marynarza, np. Pierdupierdu. Na początek go krew zaleje, a potem się obśmieje. Kolejność może być odwrotna). Ma również ograniczone możliwości manewru sterem (im większy statek - tym mniejsze możliwości).

Z kolei: jacht jest powolny. Pod żaglem - ma kąt martwy, co go ogranicza kursowo, ale jak palnie maszynę - to już nie ma tego kłopotu. A ze względu na długość - może wykręcić piruet na metrze kwadratowym.

Tak, pamiętam o Bieszczadach. Ale też wiem, skąd się wzięła ta tragedia.

Przypominam: Kuracentowe warunki to: staranna obserwacja i zobaczenie statku z pięciu mil.

_________________
Pozdrowienia - Jasiek
Janusz Nedoma


Ostatnio edytowano 27 lis 2011, o 18:08 przez JasiekN, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2011, o 17:48 

Dołączył(a): 2 mar 2011, o 11:08
Posty: 1314
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 142
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: k.j.bałtycki
Kuracent napisał(a):
Na ile mil od statku jesteście odróżnić, czy jest to płynący w nocy na wprost statek o długości mniejszej czy większej niż 50m.?

Kuracent, nie da się.
Prawidło 23
a) statek o napędzie mechanicznym w drodze powinien pokazywać:
i) światło masztowe z przodu
ii) drugie światło masztowe z tyłu przedniego i wyżej od niego, z tym, że statek o długości mniejszej niż 50 m nie jest obowiązany do pokazywania tego światła, lecz może je pokazywać :lol:
Pozdrawiam
Roman

_________________
Pozdrawiam
Roman


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2011, o 18:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
A tak ogólnie to statek o długości większej niż 50 m nie będzie na ogół "gonił" za jachtem, za to różne kuterki i motorówki potrafią nagle zmienić kurs z bezpiecznego na kolizyjny.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2011, o 19:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 wrz 2010, o 15:18
Posty: 1073
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 182
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie
Kuracent napisał(a):
A z Waszej praktyki? Na ile mil od statku jesteście odróżnić, czy jest to płynący w nocy na wprost statek o długości mniejszej czy większej niż 50m.?



Z praktyki? A shit is walking around me, czy większy, czy mniejszy.

Jak jest "na wprost" to widzę "oczy diabła". Jak nie jest "na wprost", to mi jedno burtowe znika, i widzę tylko białe masztowe i jeden kolorek. Jeśli dodatkowo widzę drugie białe - to tym bardziej się cieszę, że jest OK.

Dlaczego? Bo za chwilę dostanę dodatkową informację.

Choćbym był "nie do koloru" ("red to green" lub "green to red") - to nie jestem "osiowo". A im bardziej mi się te białe rozjeżdżają - tym bardziej bezpieczny jestem. I będą się tak rozjeżdżać, rozjeżdżać, aż zgasną: i kolorek, i oba dotychczas widziane białe. Pojawi się za to (ciut niżej) jedno białe, czyli rufa.

No, wyżej czy niżej - z dużej odległości trudno ocenić. Ale sztuki się da policzyć. Tym bardziej, że jedna sztuka była kolorowa, a teraz jej nie ma.

Jasne?

Trochę wyobraźni przestrzennej, proszę. Te światła wcale nie są głupio ustawione.

_________________
Pozdrowienia - Jasiek
Janusz Nedoma


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2011, o 22:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Kuracent napisał(a):
Po pierwsze duży statek to może być statek o długości zarówno 100m. jak i 300m.

Statek o długości 100m to jest taki sobie mniejszo-średni kapeć a nie "duży statek".
Wprowadzasz silnie zakłócone kryterium "dużości" statku :roll:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2011, o 23:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Przypominam, że początkowy temat dyskusji wziął się z informacji uzyskanej na Warsztatach, że musi być różnica kilkumetrowa między światłami na poszczególnych masztach. I tu nasuwają się pytania:
* czy da się wykorzystać taką informację do pomiarów np. odległości?
* po co wymyślono taką różnicę? Skoro jest tak mała, że wg. Was nie da się do niczego wykorzystać? Przecież statek może być przechylony? Co by szkodziło w takim razie, aby były np. na tej samej wysokości?

pzdr,
Andrzej Kurowski
http://strony.aster.pl/spelnij_marzenia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2011, o 00:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2349
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Kuracent napisał(a):
* czy da się wykorzystać taką informację do pomiarów np. odległości?
Nie da się.

Kuracent napisał(a):
* po co wymyślono taką różnicę? Skoro jest tak mała, że wg. Was nie da się do niczego wykorzystać?
Wskaż miejsce w którym ktokolwiek napisał, że nie da się do niczego wykorzystać informacji jakie uzyskuje się z obserwacji świateł masztowych, pls.

Kuracent napisał(a):
Co by szkodziło w takim razie, aby były np. na tej samej wysokości?
Jędruś, czy Ty widziałeś kiedyś w nocy statek? Zadajesz pytanie jakbyś nigdy nie widział!
Światła są tak a nie inaczej ustawione po to, żeby wnioski wyciągane z ich obserwacji dawały jednoznaczną odpowiedź na jedno podstawowe pytanie i wiele pomocniczych.
To podstawowe pytanie, to w jakim aspekcie obserwujemy statek? Nie trzeba znać różnicy wysokości (konwencyjne 4,5 m występuje rzadko, nawet na wołgobałtyckich kapciach jest to większa różnica) - normalny człowiek zauważy stosunek wysokości nad powierzchnię morza do odległości pomiędzy światłem niższym a wyższym i w ten sposób będzie potrafił wiele powiedzieć o kącie (pomijam tu widzialność świateł burtowych, które pomagają w interpretacji ale zasięg ich widzialności jest mniejszy).
Nawet gdy aspekt wynosi 90° to przecież po prostu widać, że jedno jest niżej a drugie wyżej!

Te pomocnicze, to oprócz odpowiedzi o napęd i rozmiary statku, pomagają odpowiedzieć na pytanka z której strony jest mielizna czy często słyszane na burcie naszych jachtów "gdzie jest dziób!!!???" :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2011, o 10:35 

Dołączył(a): 8 wrz 2010, o 13:36
Posty: 1389
Podziękował : 102
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: kj
Kuracent napisał(a):
Skoro jest tak mała, że wg. Was nie da się do niczego wykorzystać? Przecież statek może być przechylony?
Andrzej doczytaj dokładnie załącznik I do MPDM: Pionowa odległość między światłami masztowymi statku o napędzie mechanicznym powinna być taka, aby w każdych normalnych warunkach przegłębienia tylne światło było widoczne nad przednim światłem i oddzielnie od niego z odległości 1000 metrów od dziobnicy przy obserwacji z poziomu morza.
I nie pytaj tylko co będzie przy przegłębieniu statku na dziób. :D

_________________
Pozdrawiam
Krzyś


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2011, o 14:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Marek napisał(a):
czy Ty widziałeś kiedyś w nocy statek?

Jak miał widzieć, jeśli w nocy jest ciemno, a grzeczne dzieci śpią, zaś mniej grzeczne robią dzieci??

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2011, o 14:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lut 2009, o 22:00
Posty: 81
Lokalizacja: kołobrzeg
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 9
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Stara dobra praktyka morska "mówi" że jak się ściemni to się rozjaśni.

Niestety żadne ćwiczenia nie zastąpią nocnych wacht.

_________________
Nie wszystko co robimy w życiu musi mieć sens ale powinno być ..... ciekawie.
Pozdrawiam Miras
http://www.jachtjozefina.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: mkonst i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL