Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 23:35




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 mar 2013, o 11:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Przymierzam się do budowy małej tratwy, /właściwie katamaranu/ podpatrzyłem konstrukcję...
Nasi wschodni sąsiedzi robią takie rzeźby z rur duraluminiowych 40-1,5 mm.
Mam pytanie jaką rurą z aluminium można zastąpić taką rurę duraluminiową?
P.s. Rosyjska norma stopu Д16Т - tu też się nie orientuje jaki polski odpowiednik, może ktoś wie?

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2013, o 20:03 

Dołączył(a): 19 lut 2013, o 19:03
Posty: 26
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: posiadam
Najbliższy polski odpowiednik to 2030 wg. Pn 573-3, ale raczej niedostepny. Możesz próbować kupić PA6 lub PA7, z tych materiałów rury bywają. Własności wytrzymałościowe podobne do rosyjskiego matriału D16. Niemecki odpwiednik to AlCuMgPb.
Mam nadzieję, że parametry nie są tak krytyczne dla Twojej konstrukcji i wystarczy PA6 lub PA7.
Zbyniek



Za ten post autor Zbyniek otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2013, o 21:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Zbyniek dzięki. Ciężko w Polsce kupić dural, a w razie jakiś niespodzianek aluminium dostanę w każdym większym mieście od ręki. Nie mogłem znaleźć odpowiedników ruskich norm, ale głównie chodzi mi o średnicę i grubość odpowiedników rurek duraluminiowych 40-1,5 mm. ale wykonanych z aluminium. Domyślam się że powinny być większe, ale jakie, nie wiem. Durny jestem i sam sobie tego nie policzę.

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2013, o 22:09 

Dołączył(a): 19 lut 2013, o 19:03
Posty: 26
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: posiadam
Łatwo dostępne na rynku są rury z PA 38 one z grubsza mają ok. dwa razy mniejszą wytrzymałość co powoduje, że elementy wykonane z tego materiału będą też ok., dwa razy mniej sztywne ale za to bardziej plastyczne (mniej sprężyste). Ale to wszystko zależy od stanu dostawy, te materiały mogą być dostarczane w kilku stanach np.: utwardzane, starzone itp. i wtedy ich parametry będą znacznie się różniły w ramach jednego gatunku.
Myślę, że jak to jest tratwa, a nie konstrukcja lotnicza, to nie jest tak bardzo wysilona i może być cięższa, wg mnie należało by dać ściankę dwa razy grubszą czyli 3 mm, takie rury będą łatwiejsze w obróbce i np. w spawaniu. Niestety nie znam tej konstrukcji.
Zbyniek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2013, o 22:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Jeszcze raz dzięki. Ogarnę się i spróbuję jutro narysować jak to ma wyglądać.
EDIT: Wspiąłem się na wyżyny swoich możliwości i wyprodukowałem schemat :)


Załączniki:
ekatra_01.jpg
ekatra_01.jpg [ 11.64 KiB | Przeglądane 3115 razy ]

_________________
Pozdrawiam Radek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2013, o 08:37 

Dołączył(a): 19 lut 2013, o 19:03
Posty: 26
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: posiadam
Musiałem się cofnąć o 30 lat by przypomnieć sprawy wytrzymałościowe. Po tych wspomnieniach doszedłem do wniosku (popartego przybliżonymi rachunkami porównawczymi rosyjskiej i polskiej rury), że jeżeli rosyjska 40x1,5 wytrzymała to PA 38 40x3 też wytrzyma. Pamiętaj jednak, że największe naprężenia mogą wystąpić w źle rozwiązanych węzłach konstrukcyjnych – nadmiernie wierconych i spawanych.
Zbyniek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2013, o 12:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
A może większe średnice przy cieńszej ściance np. 50-2? 40-3 waży ok. 1 kg. a 50-2 o 0,2 kg. mniej.
Znalazłem tabelę rur z aluminium, może się komuś przyda;
http://www.adamet.com.pl/katalog/rury/r ... minium.pdf

Co do konstrukcji widywałem takie katy wiązane liną bez jakichkolwiek innych wzmocnień.
Prawdopodobnie będę wiercił, ale zastanawiam się żeby w miejscach wierceń dać do środka drugą rurę. Dochodzi kwestia wytrzymałości w przypadku łączenia belek poprzecznych, tak aby łatwiej było całość przewozić. No i Rosjanie pływają głównie na pływakach, a ja chcę pełny pokład, zastanawiam się może trzeba dać solidniejsze rury.

Chyba założę nowy wątek z tym projektem, bo mam więcej pytań, może ktoś się dołączy, widzę że w temacie rur zainteresowanie słabe ;)
Jeszcze raz dzięki za pomoc :)

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2013, o 13:45 

Dołączył(a): 19 lut 2013, o 19:03
Posty: 26
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: posiadam
Tak oczywiście lepsza będzie większa średnica i cieńsza ścianka to wynika ze wzorów na wskaźnik wytrzymałości (o ile pamiętam średnica występuje tam w trzeciej potędze), również przy miejscowym osłabieniu np. przez wiercenie (jeżeli to osłabienie jest krytyczne) to lepiej dać tulejkę na zewnątrz.
Masz zamiar inaczej obciążać tę konstrukcję i to znacznie bardziej niekorzystnie niż rosyjscy autorzy zwłaszcza dla rur poprzecznych, w takim przypadku podane średnice mogą nie wystarczyć. Może zastosuj profile masztowe kiedyś były 55 i większe 73 albo 75 nie pamiętam. Te profile mają likszparę, którą możesz wykorzystać do zamocowań np. podłogi z siatki czy tkaniny.
Zbyniek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2013, o 15:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Myślałem o profilach, ale to jest raczej projekt dla biedniejszych, zwykła rura wystarczy ;)
Podumam jeszcze i się porozglądam. Przydałby się Pan Inżynier co by to policzył, albo przynajmniej jakiś prostszy darmowy program. Ostatecznie wezmę dane które mam, kupie trochę na wyrost i przetestuje na wodzie, oczywiście w kamizelce :lol:
Może kupię jedną rurę na próbę i po niej poskacze... Chciałbym w tym roku popływać.

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2013, o 12:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Nie myślałeś o zastosowaniu rur laminatowych ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2013, o 13:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Myślałem, ba myślałem nawet o bambusie; stosunkowo tani, lekki, itp.
Ale wydaje mi się, że najlepsze duraluminium, ale ponieważ jest ciężko dostępne to padło na aluminium.
Z laminowaniem za bardzo nie miałem do czynienia, dużo roboty, nie wiem jak z ciężarem no i w razie uszkodzeń masa kłopotów, a rurę z alu kupię "wszędzie" lub dostanę kurierem na drugi dzień. Do tego co najmniej cztery rury, te wzdłuż pływaków muszą być łączone, na pewno się da, ale przy alu nie ma z tym żadnych kłopotów, przy laminacie nie wiem. No i jeszcze; koszt stelaża pokładu z rur aluminiowych oceniam wstępnie na okolicę >600 zł. Nie wiem dokładnie jakie będą rury więc to tylko taki przybliżony szacunek. Na laminacie się nie znam, ale chyba w 600 bym się nie zmieścił, no i co z wagą? Może ktoś ma doświadczenie i ochotę to zapraszam, niech się podzieli info; ile może ważyć i kosztować taki szkielet w laminacie? Albo np. porówna 1mb rury laminatowej o parametrach zbliżonych do 1mb rury aluminiowej 50-2.

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL