Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 lip 2025, o 16:41




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 paź 2013, o 22:49 

Dołączył(a): 17 wrz 2012, o 20:59
Posty: 12
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Zakupiłem używaną żaglówkę odkrytą o L= 500 cm . Planów tej łódki nie mogę znaleźć. Teraz chciałbym nieco ją wyremontować. Obecnie sztagownik to jest kawałek płaskownika o grubości ścianki ok. 1,5 mm wygięty w kształt ceownika. Sztagownik ten jest zamocowany do pokładu jedynie poprzez jedną śrubę M12 mm . Pod pokładem nie ma żadnych elementów wiążących z dziobnicą czy kadłubem.Chciałbym to wzmocnić przez zamontowanie ściągacza łączącego spód sztagownika pod pokładem z nowo zamontowanym uchem cumowniczym . Czy takie wzmocnienie mogło by być wystarczające ?
Czy można też "przesunąć" sztagownik o 100 mm w stronę dziobu?
Obecnie jest on zamontowany w odległości 390 mm od dziobu.Chodzi mi o to czy to przesunięcie wydatnie zmieni mi "pracę " foka ?
Na jakiej odległości od górnej krawędzi pokładu można mocować ucho cumownicze ?
Mnie dla dobrego rozkładu sił pasowało by zamocować to ucho około 200 mm od pokładu. Czy tak może być ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2013, o 23:01 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1382
Podziękował : 173
Otrzymał podziękowań: 472
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Brak odciągu sztagownika to jakaś porażka wykonawcy, sztagownik lepiej wymienić na odwrócone T . Przesuniecie sztagownika wymusi zmianę sztagu na dłuższy ale innych problemów nie ma. Ucho to dobry punkt mocowania odciągu ale 20 cm od dziobu to ściągacz by musiał być zbyt poziomo a najlepiej wzdłuż lini sztagu.

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze



Za ten post autor Michal otrzymał podziękowanie od: Azymut
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 19:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9260
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1823
Otrzymał podziękowań: 2216
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Sztagownik w ksztalcie "U" jest solidniejszy niż odwrocone "T". Choć to jest drobny niuans...
Jeśli przesuniesz go w stronę dziobu, to będziesz szybszy o 29 cm! :rotfl:
W praktyce nie ma to istotnego znaczenia, lecz jeśli estetą jesteś, to zupelnie inna para kaloszy.
Tam liczy się proporcja i milimetry, podzial odcinka na kawałki i takie tam.
Jeśli zaś drzemie w Tobie nuta regatowa, to ani chybi sztagownik zamień na płaskownik
i "wal" go aż na dziobnicę śrubami od zewnętrznej strony tak, by wystawal nieco ponad poklad.
Szyj większego foka (albo genuę!) i ciesz się z większego i szybszego.

Ucho dziobowe.
W gruncie rzeczy ono służy do wiązania holu oraz cumy wiążącej kadłub do przyczepki/wózka/bojki.
Należy zatem przymierzyć dziobnicę do dyszla i zobaczyć gdzie jest wolne miejsce... Jeśli to nie problem,
to centymetry zamień na procenty lub ulamki i zamocuj np. w 1/3 wysokości dziobnicy od pokladu.
A połączenie sztagownika z uchem dziobowym bardzo wskazane (jeśli sztagownik będzie dalej od dziobu),
tu przydaje się katomierz. Pręt/płaskownik łaczący ładnie wygląda pod kątem 45 st. od... KLW.
Ale to są drobiazgi.

Najważniejsze, że masz swoją "łajbę". :lol:

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Azymut
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 23:23 

Dołączył(a): 17 wrz 2012, o 20:59
Posty: 12
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Konstrukcja łódki jest solidna . Podobna jest do 470 ale grubości laminatu są znacznie większe. Zrobiła to holenderska stocznia = Varuna 500 . Sam miecz waży około 50 kg tak wiec nie będzie to demon szybkości. W sumie jak dla mnie to łajba wygląda bardzo solidnie.
Kupiłem ja , aby mieć na czym pływać . Druga łódka ( tez odkryta ) robi się w garażu L= 620 cm , ale to jeszcze potrwa dłużej jak rok. Dzięki za udzielone mi informacje odnośnie tego przesunięcia. W sumie to nie pomyślałem o przeszkodzie ( ucho cumownicze ) przy transportowaniu łódki na przyczepce. Przyczepka tez jest w trakcie remontu - to może da się temu coś zaradzić , aby ucho na dziobnicy nie kolidowałoby z wieżą dyszla. Zamocowanie ucha na dziobnicy na wysokości 200 mm poniżej pokładu planowałem tak , aby element łączący sztagownik z uchem był na przedłużeniu linii sztagu. Aby dać sztagownik całkiem do przodu to nie planowałem , bo mogłoby to według mojego rozumowania zrobić łódkę bardziej zawietrzną. Chyba , że to jest drobiazg ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 23:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9260
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1823
Otrzymał podziękowań: 2216
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Azymut napisał(a):
Chyba , że to jest drobiazg ?

Jest taka opcja stosowana:

Obrazek

Fajna łódka, mieści się w Preclach-500. :D

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2013, o 18:10 

Dołączył(a): 17 wrz 2012, o 20:59
Posty: 12
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
mjs napisał(a):
Jest taka opcja stosowana:

To jest mniejszy model = Varuna 400 i tu rzeczywiście sztagownik jest na dziobie.
Ja pytałem o łódce większej -Varuna 500 gdzie sztagownik jest oddalony od dziobu. Dziwne jest to , że znak żagla na Varunie 400 to znak Oriona , a znak żagla Varuny 500 to jest znak Stara ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 41 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL