Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 04:06




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 69 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 gru 2014, o 13:46 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
sailhorse napisał(a):
Ryś napisał(a):
Wyregulować żagiel góra-dół po sztagu. Taka zapomniana lina: hals ;)


Ale, że w górę go, tego foka? Że niby wydłużać hals i zwiększać sobie przedmuch pod likiem dolnym???


W warunkach silnowiatrowych to nawet wskazane, a żagle na te warunki specjalnie są podcięte do góry... nic dziwnego w tym nie ma.

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2014, o 15:01 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 545
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
pierdupierdu napisał(a):
owiewką sztagową wyposażoną w trzy likszpary


Nie trzy a dwie. HEADFOIL 25.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2014, o 16:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
sailhorse napisał(a):
Ale, że w górę go, tego foka? Że niby wydłużać hals i zwiększać sobie przedmuch pod likiem dolnym???


Ok. To ja muszę - jak widzę - napisać - uczyniłem cytowany wpis żartobliwie.

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2014, o 19:27 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
A onegdaj Sailhorse napisał(a):
Pomyślałem że jeśli zaproponuję osobny wątek ... to w związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia ktoś - ku zaskoczeniu pozostałych - przemówi ludzkim głosem, a za nim pójdą pozostali.
Choćby na próbę.
zatem mdados napisał(a):
To może teraz załóżmy temat np. z problemów które wymienił Sailhorse.
Tak na próbę, zobaczymy co z tego wyjdzie
I co?
Nawet sailhorse napisał(a):
Ok. To ja muszę - jak widzę - napisać - uczyniłem cytowany wpis żartobliwie.
Czyli - jak to Zielony Tygrys napisał(a):
pozytywizm poszedł się chędożyć.

I już ino minki brakuje...
:-P

:rotfl:



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: sailhorse
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2014, o 20:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
cors napisał(a):
pierdupierdu napisał(a):
owiewką sztagową wyposażoną w trzy likszpary


Nie trzy a dwie. HEADFOIL 25.


Pewnie masz rację a mnie nawala pamięć - toż to było grubo ponad 30 lat temu...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2014, o 20:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12592
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4262
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ryś napisał(a):
A teraz powiedzmy że, przy innych założeniach, przydługą 150% gienię wybieramy chamsko na płask, bez skrętu, a większym kątem - strzałka 5%, kąt natarcia 35-40 stopni, bez skrętu.
A icki szaleją: przednie rock&roll, tylne skaczą gdzie chcą, a głównie na zawietrzną. Turbulentny opływ, z przodu całkiem zerwany, wiry wielkie latają, po całym.
Uzyskujemy jednakoż siłę aerodynamiczną niemal dwukrotnie większą niż poprzednio, a i korzystniej skierowaną. Co widać zresztą na wskaźniku lepszym niż jakieś icki: na logu.


To teoretycznie czy praktycznie? Brzmi ciekawie.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2014, o 21:48 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Praktycznie też można, jeno, jak wspomniałem, przy innych założeniach ;)
Przykładowo - pełniejszym kursem w silnym wietrze, albo np. bez grota, a w raczej niskim takielunku. O smukłość żagla idzie głównie, a i kąt sztagu. Dodajmy że żagiel położony dołem po pokładzie (do czego Sailhorse pił) ma efektywnie większą smukłość i to mu szkodzi (acz w regatówkach, zdolnych iść 20 do wiatru, może i pomaga? )
Żagiel o małej smukłości jest w stanie pracować pod kątem 30-40 stopni (dając większą siłę niż przy 15-20) a gienia smukła nie jest, wszak.

Jak już o ickach - rzecz wygląda tak: Obrazek
Za przednim likiem tworzy się wir, a opływ wraca za nim do tylnej części żagla. Pod warunkiem że profil nie jest zbyt ugięty (głęboki) a dość długi. Podobny wir brzegowy pojawi się też na liku dolnym o ile ten będzie również prosto napięty.

Ale w normalnym układzie nie ma jak gieni ustawić w ten sposób. Powiedzmy idziesz 50-60 stopni do wiatru (pozornego) - poluzujesz szot, nie? Co nie zmieni kąta natarcia całego żagla niestety, a jedynie go uwypukla. Tyle uzyskujemy że kąt wejścia na samym przodzie płótna pasuje do wiatru. Gdyby szota nie luzować to albo opływ zerwałby się zupełnie i żagiel nie pracował - albo pracowałby ale w bok...
Poluzowanie szota powoduje jednak powstanie głębokiego worka, przód coś tam pracuje a tył albo ma opływ oderwany, albo wręcz ciągnie wstecz. :-P

Zatem jadąc kursem 50-60' do wiatru najlepiej byłoby ustawić gienię wybraną możliwie płasko (z dolnym likiem napiętym po prostej) powiedzmy pod kątem natarcia 30 do diametralnej łódki. Żeby to zrobić należy oczywiście wybrać szot do punktu znajdującego się gdzieś na wysokości kokpitu, a na linii odchylonej o 30 stopni od diametralnej.
Zauważmy zatem złośliwie że typowe jachty nie mają tam szyny dla wózka kipowego :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 gru 2014, o 23:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
Ryś - biję się w pierś.
Dzięki za interesujący powrót od meritum.

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 gru 2014, o 01:18 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 545
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
pierdupierdu napisał(a):
Pewnie masz rację a mnie nawala pamięć - toż to było grubo ponad 30 lat temu...


dokładnie w lipcu 1979 roku. Wszystkie 3 owiewki osobiście składałem i montowałem na 3 C-27 (Aleksandra-Antoniego, TAM-TAM- Fujary i Ichtiander POL 1072 "mój").


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 69 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL