Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 14:36




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 wrz 2016, o 10:12 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Po czterech sezonach od budowy mój GIS zasłużył sobie na remont. Latem głównie leżał do góry nogami pod chmurką, może raz w roku popływał kilka godzin i na zimę do garażu. Tego lata dostał nowy żagiel i pokazał że warto go remontować :)
Łódka jest zbudowana ze sklejki pokrytej kilkoma warstwami żywicy epoksydowej (lub testowo w kilku miejscach poliestrowej), na to obecnie dwie warstwy chlorokauczuku.

Gdzieniegdzie są przetarcia do gołego drewna (głównie powyżej wody) gdzie nie gdzie między sklejonymi kawałkami różnego drewna pojawiły się niewielkie pęknięcia (spoina wydaje się mocna ale pojawił się uskok).

Na dnie mam na na szybkiego doklejone dodatkowe nieoszlifowane wzmocnienia, albo pozostawiona surowa żywica zabezpieczająca miejsca po odcięciu "skrzydełek"

Planowałem ambitnie zeszlifować wszystko wszędzie do gołego drewna, potem zostawić na zimę w suchym miejscu żeby ewentualna wilgoć miała szansę ulecieć, a potem na nowo żywica 3x mokre na mokre i 2x chlorokauczuk (Żółty :).
Tyle że pojawiły się wątpliwości czy mi się chce i czy jest sens odsłaniać sklejkę w miejscach gdzie nawet farba jest nienaruszona.

Zdzierać wszystko czy tylko w miejscach wątpliwych na nowo impregnować, a potem przemalować całość nową warstwą farby?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 wrz 2016, o 12:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9260
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1823
Otrzymał podziękowań: 2216
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Jak to mówią: szlifować i malować.
Podczas szlifowania schodzi to, co się nie trzyma, a to co się trzyma zostawić, bo trzyma. :D

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 wrz 2016, o 14:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Może wypiaskuj? Nie wiem czy sie da piaskowac drewno ...

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 wrz 2016, o 15:02 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Da się

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 wrz 2016, o 15:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
bartuss1nowy napisał(a):
Nie wiem czy sie da piaskowac drewno ...

Da siem. Niedawno widziałem jak oczyszczali meble zabytkowe. Całkiem przyzwoity efekt.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 wrz 2016, o 19:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Nie ma sensu zdzierać wszystkiego, zrobiłbym jak pisze mjs, przeszlifować, zabezpieczyć miejsca skaleczone do sklejki, pomalować. Chlorokauczuk jest mało odporny na zarysowania, miękki. Ale ujdzie.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 wrz 2016, o 19:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17664
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Alterus napisał(a):
zrobiłbym jak pisze mjs
Ja też! :)

Alterus napisał(a):
Chlorokauczuk jest mało odporny na zarysowania, miękki. Ale ujdzie.
BETH jest pomalowana właśnie farbą chlorokauczukową. Przez pierwszy sezon farba złaziła pod paznokciem, a teraz jest twarda, jak skała. GIS-a pomalowałem jednoskładnikową poliuretanową epifanes - złazi tak samo, jak chlorokauczukowa np. z dna, podczas szurania po piasku. Ktoś ze znajomych pomalował kadłub jakąś poliuretanową dwuskładnikową - jest ponoć twarda, ale pęka przy stuknięciu... Nie kijem go, to pałą. ;)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 wrz 2016, o 23:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9260
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1823
Otrzymał podziękowań: 2216
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Znalazłem taką farbę: http://allegro.pl/farba-poliuretanowa-l ... 33544.html
A osobiście zastosowałem taki zestaw! :cool: http://allegro.pl/lakier-poliuretanowy- ... 67440.html

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 08:09 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Oka czyli uzgodnione zdzieram co odejdzie bez parcia na odkrycie drewna w dobrych miejscach. Co do farby to generalnie po jednym sezonie pierwsza warstwa chlorokauczuku (czarna) była twarda jak kamień, druga (biała) się bardziej łuszczy i czuję że ta warstwa odejdzie na większości powierzchni. Nad farbą się jeszcze zastanowię ale podejrzewam że tani dobry chlorokauczuk mnie zadowoli.

Poza tym będę robił nowe drzewca.
Do tej pory mam krzywą rejkę o przekroju kwadratowym z jedną ścianą pokrytą paskiem laminatu. Działa ogólnie dobrze ale przed pierwszym pływaniu jest sporo kombinowania z przywiązywaniem do niej żagla bo jeśli rejka się obróci to wygina się w jedną albo drugą stronę. Jak już jest dobrze przywiązana to cały sezon jej nie ruszam :)

Znalazłem w składzie budowlanym listwę przypodłogową która po złożeniu 4 stanowi fajną drewnianą rurkę.
Obrazek
https://goo.gl/photos/sdKC86sSghm45XXG7
Wychodzi około 9 pln za 2,5m, z ukosuje skleję i zobaczę :)

Może też lekko odchudzę boom ale tu jeszcze czeka mnie risercz czy przy żaglu z luźną stopą to jest wskazane.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 09:28 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Przepraszam za ot. Ale czy nie możecie używać normalnych farb.Chlorokauczuku używałem dwa razy, pierwszy i ostatni. Było to z 30 lat temu. Ta farba się do łódek nie nadaje.

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 09:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17664
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Errak napisał(a):
zdzieram co odejdzie bez parcia na odkrycie drewna w dobrych miejscach
To jest rozsądne. Po co naprawiać coś, co nie jest zepsute?
Errak napisał(a):
listwę przypodłogową która po złożeniu 4 stanowi fajną drewnianą rurkę.
Ciekawe! Bardzo jestem zainteresowany wynikiem tego eksperymentu. Ale jeszcze wcześniej pytanie: Jaka będzie średnica takiej rurki?
piotr6 napisał(a):
Ta farba się do łódek nie nadaje.
Nadaje się. :P Nie gorzej, niż jednoskładnikowy epifanes. :DD

EDIT:
Errak napisał(a):
Może też lekko odchudzę boom ale tu jeszcze czeka mnie risercz czy przy żaglu z luźną stopą to jest wskazane.
Na pewno bom dla żagla z wolnym dolnym likiem powinien być sztywny, ale nie musi być ciężki! Kiedyś pewnie zrobię bom o konstrukcji mostowego dźwigara z otworami ulżeniowymi itd. itp. Będzie lżejszy od pełnej belki, sztywniejszy i mocniejszy. :)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Errak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 09:41 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Tak koło 40mm, czyli tyle ile jest w planach.
Być może będzie trochę bardziej się uginało od pełnego z planów ale chyba się nie będzie paczyć. Kanał w środku będzie miał na oko 1-1,5 cm średnicy wiec niedużo


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 09:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17664
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Errak napisał(a):
Być może będzie trochę bardziej się uginało od pełnego z planów
Rurka powinna być sztywniejsza i mocniejsza od pełnego profilu! :)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 10:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
robhosailor napisał(a):
Rurka powinna być sztywniejsza i mocniejsza od pełnego profilu! :)

Zaraz, ale nie przy takiej samej średnicy. Za to przy tym samym ciężarze, jak najbardziej będzie sztywniejsza.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 10:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17664
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Alterus napisał(a):
nie przy takiej samej średnicy. Za to przy tym samym ciężarze
Znaczy przy jednakowych wielkościach pola powierzchni przekroju. Rację ma Alterus.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 10:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, o 15:50
Posty: 897
Podziękował : 891
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Panowie, tak przy okazji zapytam, jak to jest z ta sztywnoscia rejki , znaczy jak bardzo sztywna ma byc?
ja mam z wiazki bambusow i nie da sie ukryc ze pracuje, wygina sie i przy podmuchach ''spuszcza'' troche pary z zagla. Ogladajac wasze lodki, zaczalem sie zastanawiac czy nie wymienic rejki na sztywniejsza, ale .... jakos bezpieczniej sie czuje z taka co ma taki ... zawor bezpieczenstwa na szkwaly choc to pewnie zludne a moze cos trace przez ta gietkosc?
:-?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 10:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17664
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
kooniu napisał(a):
jak to jest z ta sztywnoscia rejki , znaczy jak bardzo sztywna ma byc?
Nie potrafię odpowiedzieć precyzyjnie. Nie da się zaprzeczyć, że wiązka jest bardziej elastyczna od pełnego przekroju tej samej wielkości, ale czy to dobrze, czy źle?
Wszystkie nasze rejki się lekko uginają, czasami widać to, np. u mnie na GIS-ie, już podczas wybierania downhaula. Fajnie widać na zdjęciu żagla GIS-a Andyego Softleya:

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 11:44 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Chyba jest tak że tak jak pisze giętkość to głównie zawór bezpieczeństwa.
Im sztywniejsza rejka tym silniejsze napięcie downhula nie wypłaszacza góry żagla.
U mnie trochę sztywności się przyda mam sporo ścinków tkaniny ewentualnie położę jedną warstwę na poliestrze, chociaż na początku zobaczę jak będzie leżał bez tego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 12:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Generalnie chodzi o efekt, czyli przy pełnych kursach (wiatr od rufy do wiejącego prawie prostopadle do burty) pożądane byłoby takie ugięcie rejek, aby żagiel nabrał workowatego kształtu. Przy kursach na wiatr, bardziej płaski pozwoli żeglować ostrzej i tu sztywna rejka lepsza. Ważniejsza jest, przynajmniej dla mnie, żegluga na wiatr, więc wolałbym rejkę/bom sztywniejsze, co można osiągnąć nie tylko przekrojem, ale i mocowaniem. Wiadomo, że niezbyt sztywny bom z talią na noku (końcu) będzie się mocniej giął niż kiedy tę talię umocujemy o jedną trzecią długości bomu w stronę masztu. Rejkę też można "złapać" nie na środku, a dwupunktowo, to ją usztywni bo siły rozłożą się równomiernie.

_________________
Pozdrawiam
Alterus



Za ten post autor Alterus otrzymał podziękowanie od: kooniu
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2016, o 14:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, o 15:50
Posty: 897
Podziękował : 891
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dzieki za podpowiedz, :kiss: bede mial co testowac malym kosztem , najpierw sprobuje innego mocowania a wymiane zostawimy na potem jak sie juz zuzyje osprzet.
Na razie chyba nie poplywam, co prawda pogoda mi sprzyja , 17C i 3 B ale kaszel i katar skutecznie trzymaja mnie w domu :evil: a na testy czeka: nowy szyty ster via Marian, w drodze sa worki balastowe do SUP i testowanie wywrotek, ale to chyba wszystko juz na wiosne .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL