Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lis 2017, o 18:27




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 cze 2017, o 18:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 cze 2017, o 17:58
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witam - mam pytanie - kupiłem yacht z zamontowanym głębokościomierzem i prędkościomierzem firmy NASA natomiast z nieokreślonych przyczyn bo nie mogę tego z niczym powiązać czasami na głębokościomierzu pokazuje "out" na krócej dłużej nie ma reguły potem znów działa no i zauważyłem że czasem przekłamuje głębokość bo w miejscach gdzie jest 5m pokazuje np 22m - podobnie jest z prędkościomierzem raz działa raz nie tyle że tu albo pokazuje prędkość albo nie. - są to dwa oddzielne urządzenia
Z góry dziękuję za podpowiedź.
Czy to może być wina zabrudzenia czujnika czy może coś innego bo nie chciałbym płacić za podnoszenie jak się okaże że to nie ten kierunek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 cze 2017, o 20:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1417
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
No cóż. NASA to taka najniższa półka. Specjalnie bym z tego powodu nie płakał.
Zacznij może od przeczyszczenia styków, może jakieś złączki są luźne albo zaśniedziałe...

_________________
Colonel o sobie:
"Jednak cham zawsze chamem pozostaje i chamstwo z niego po chamsku zawsze wyjdzie."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 cze 2017, o 09:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 kwi 2012, o 08:21
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Przyrządy Nasa z czasem wymagają odpowiedniego potraktowania, jak już padło wcześniej warto sprawdzić czy końcówki kabli nie są zaśniedziałe oraz czy nie są przełamane na połączeniu z wtykami . To podstawowa bolączka tych uradzeń. Czasem pomaga wymiana wtyczek (to zwykle koncentryczne więc sprawa nie jest trudna )
W kwestii czujników to
– od logu warto sprawdzić propeller czy nie jest uszkodzony tj. czy nie rozwarstwił się i czy posiada oba „pręciki” (o tym czy się obraca oczywiście też),
- natomiast czujnik echosondy z racji na swoja specyfikę wymaga tzw. mokrego otoczenia, tu sprawdzamy czy w tubusie w którym jest osadzony znajduje się płyn. Oryginalnie w zestawie montażowym jest specjalny „olej” można go z powodzeniem zastąpić żelem do USG (żel do usg przed wlaniem należy trochę podgrzać do temperatury „ciała” i pozwolić aby bąble powietrza uciekły).
Na sucho lub z powietrzem nie będzie poprawnie pracować.
I czarny scenariusz - przez zawilgocenie jednostki centralnej siada elektronika i niewiele da się zrobić bez poważnej ingerencji wewnątrz.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 cze 2017, o 12:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 cze 2017, o 17:58
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dziękuję za podpowiedź - teraz przynajmniej wiem z które strony za to się zabrać i po kolei będę eliminował
Jeszcze raz dzięki


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 18:07 

Dołączył(a): 1 sie 2017, o 19:49
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: JSM
Z dyskusji wnioskuję, że NASA to nie jest najlepszy wybór? A już miałem nadzieję, że po taniości uda mi się ogarnąć instrumenty ... może chociaż wiatromierz warto byłoby nabyć? Jest o połowę tańszy niż Raymarine. Pytanie czy dałoby się podłączyć to do B&G vulcan 5?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 18:44 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 6285
Podziękował : 2455
Otrzymał podziękowań: 1176
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jesli sonda i log NASA (oraz Duet) sa w miare ok to wiatromierz poleczlbym z wyzszej polki cenowej. Co do sondy ja mam przetwornik po prostu przyklejony do kadluba z laminatu i ze wskazaniami nie mam zadnych klopotow juz na drugim jachie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 18:45 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 6285
Podziękował : 2455
Otrzymał podziękowań: 1176
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Mialem problm z wtyczka, po wymianie wszystko jest ok.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 18:47 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 6285
Podziękował : 2455
Otrzymał podziękowań: 1176
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
I jeszcze jedno, w niedawnym tescie magazynu practical Boat Owner Duet firmy NASA uzyskal tytul best buy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 19:41 

Dołączył(a): 1 sie 2017, o 19:49
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: JSM
A z czym można Clipper Duet System połączyć? Chcę wyposażyć łódkę we w miarę niedrogi zestaw log, echosonda, wiatromierz + ploter.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 20:59 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 6285
Podziękował : 2455
Otrzymał podziękowań: 1176
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Nie jestem pewien ale pracuje w 0183. Jak znajde ten nr to podam. ja mam ploter z AIS, Duet i wiatromierz AdvanSea 400 analogowy ale wszystko dziala samodzielnie. Z autopilotem tez nie lacze.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2017, o 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 7803
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował : 132
Otrzymał podziękowań: 1116
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
M@rek napisał(a):
Nie jestem pewien ale pracuje w 0183.


Z moich doświadczeń z różnymi systemami danych to staram sie z każdym nowym urządzeniem przechodzić w w kierunku NMEA 2000 i zostawiam w świętym spokoju 0183.

NMEA 0183 ma swoje ogromne wady - jest to system połączeń szeregowych a nie każde urządzenie pracujące w takim szeregu "przepuszcza" przez siebie to co otrzymuje.

Część urządzeń tego nie robi i wtedy jest kłopot.

Natomiast NMEA 2000 jest systemem równoległym i z moich doświadczeń wynika, iż wszelkie urządzenia podłączone do tego systemu transmitują swoje dane do pozostałych urządzeń bez kłopotów.

Na własnym jachcie mam trzy systemy transmisji danych - w tym 0183 oraz 2000 - i tylko z tym ostatnim nie mam żadnych kłopotów przy podłączaniu nowych urządzeń.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sie 2017, o 14:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1417
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Zapytek zaznaczył, że niedrogo chce więc NMEA2000 odpada.
Chcesz tanio, kup NASA. Tylko później się nie dziw.

_________________
Colonel o sobie:
"Jednak cham zawsze chamem pozostaje i chamstwo z niego po chamsku zawsze wyjdzie."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2017, o 21:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 1256
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 354
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
NMEA 0183 ma swoje ogromne wady - jest to system połączeń szeregowych a nie każde urządzenie pracujące w takim szeregu "przepuszcza" przez siebie to co otrzymuje.
Chyba to nie tak. Specyfikacja NMEA 0183 przewiduje istnienie najwyżej jednego nadajnika w sieci, natomiast odbiorników może być kilka. Zestaw budowanych sieci NMEA0183 (bo de facto łącząc "szeregowo" budujesz dwie sieci) należy starannie przemyśleć i/lub stosować multiplexery. Urządzenie NMEA 0183 nie musi (zgodnie ze specyfikacją) retransmitować tego co otrzymuje (dostaje na odbiornik) z jednej sieci - jednego nadajnika na swój nadajnik - czyli do drugiej sieci (jeśli ów nadajnik ma). Po prostu należy inaczej mentalnie rozpatrywać sieć. Wydaje mi się, że pojmowanie zespołu sieci NMEA 0183 jako "połączenie równoległe" prowadzi do rozminięcia sposobu działania sieci z oczekiwaniami...

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2017, o 21:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 7803
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował : 132
Otrzymał podziękowań: 1116
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Specyfikacja NMEA 0183 przewiduje istnienie najwyżej jednego nadajnika w sieci, natomiast odbiorników może być kilka. Zestaw budowanych sieci NMEA0183 (bo de facto łącząc "szeregowo" budujesz dwie sieci) należy starannie przemyśleć i/lub stosować multiplexery. Urządzenie NMEA 0183 nie musi (zgodnie ze specyfikacją) retransmitować tego co otrzymuje (dostaje na odbiornik) z jednej sieci - jednego nadajnika na swój nadajnik - czyli do drugiej sieci (jeśli ów nadajnik ma). Po prostu należy inaczej mentalnie rozpatrywać sieć. Wydaje mi się, że pojmowanie zespołu sieci NMEA 0183 jako "połączenie równoległe" prowadzi do rozminięcia sposobu działania sieci z oczekiwaniami


Wojtek - ostatnie zdanie - napisałeś - "wydaje mi się, że pojmowanie zespołu sieci NMEA 0183 jako "połączenie równoległe" prowadzi do rozminięcia sposobu działania sieci z oczekiwaniami" - na pewno chciałeś napisać - o połączeniu równoległym w stosunku do sieci 0183 ?
Sprawdziłem na swoim poprzednim jachcie możliwości przekazywania sygnałów w ramach jednej sieci 0183.
Tego, że dane urządzenie otrzymując dane z poprzedniego urządzenia nie retransmituje go dalej nigdzie nie było opisane.
Wg opisu danych urządzeń można je było połączyć niejako szeregowo a praktyka pokazała, że tak sie nie da.
Na kolejnym urządzeniu następowała blokada przezywania dalej informacji otrzymanych z poprzedniego urządzenia.
Być może mówimy o tym samym, ale osobiście nigdzie nie spotkałem się z opisem traktowania sieci szeregowej jako zespołu odrębnych sieci, natomiast jej opis wskazywał wręcz wyraźnie, iż szereg danych może być przekazywana szeregowo do kolejnych urządzeń podłączonych do szeregu.
Nie chce mi sie tematu roztrząsać - poszedłem w kierunku NMEA 2000 i do sieci 0183 nie chcę wracać.
2000 spełnia w zasadzie wszystko czego od takiej sieci wymagam a sieć jest stokroć prostsza w budowie.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2017, o 22:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 1256
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 354
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
Wojtek - ostatnie zdanie - napisałeś - "wydaje mi się, że pojmowanie zespołu sieci NMEA 0183 jako "połączenie równoległe" prowadzi do rozminięcia sposobu działania sieci z oczekiwaniami" - na pewno chciałeś napisać - o połączeniu równoległym w stosunku do sieci 0183 ?

Mój błąd. Miało być "szeregowe". Dzięki.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2017, o 22:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 1256
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 354
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
Tego, że dane urządzenie otrzymując dane z poprzedniego urządzenia nie retransmituje go dalej nigdzie nie było opisane.
A było że retransmituje? To jest właśnie niezrozumienie idei tej sieci. VHVka z dsc dostaje dane z gps w ramach jednej sieci (gdzie gps jest nadajnikiem, a VHF - odbiornikiem). W ramach drugiej sieci UKF nadaje sentencje AIS, ale po co miałaby tam pchać dane z GPS? Chartplotter (bezgpsowy) powinien być wpięty jako "słuchacz" do dwu sieci: 1) z gps jako nadajnikiem i VHF jako nadajnikiem sentencji AIS. Musi oczywiście mieć dwa odbiorniki (dwa wejścia). Jeśli nie ma - konieczny jest multiplekser.
Te dwie sieci NMEA (0183 i 2000) mają kompletnie różną logikę i architekturę...
Załącznik:
single_talker.JPG
single_talker.JPG [ 109.22 KiB | Przeglądane 399 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2017, o 08:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 7803
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował : 132
Otrzymał podziękowań: 1116
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Te dwie sieci NMEA (0183 i 2000) mają kompletnie różną logikę i architekturę...


Wojtuś - to akurat jest dla mnie jasne jak słoneczko.

Dlatego dla nowych urządzeń docelowo zdecydowałem się na sieć NMEA 2000 jako na sieć rozwojową. I wszelkie nowo kupowane urządzenia mam już w tej sieci.

Ale mam tez część urządzeń bez NMEA 2000, ale z wyjściami sieci 0183 i to te właśnie próbowałem połączyć razem.

Tyle, że okazało się, że mimo, iż dane urządzenie ma teoretycznie wyjście do danych OUT to owszem - wypluwa tym wyjściem ale tylko własne dane bo już tych otrzymywanych wcześniej na wejściu IN nie retransmituje i jest jak piszesz:
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
A było że retransmituje?


Także w efekcie mam na jachcie kilka sieci - radar, AiS i ploter pracują w NMEA 2000, jedno radio VHF wraz z repetytorem, wiatromierzem, wiatrowskazem, sterownikiem autopilota pracują w sieci NMEA 0183 oraz w sieci SEA TALK (a radio dostaje pozycję z grzybkowej anteny GPS), drugie radio w kokpicie otrzymuje pozycję z plotera po NMEA 0183 a laptop w nawigacyjnej pozycję oraz sygnały z AiS otrzymuje po NMEA 0183 z AiS.

Chciałem jeszcze na program nawigacyjny w laptopie podać siłę i kierunek wiatru z Raymarine ST 60 z sieci SEA TALK, ale tu okazało się, że do tego potrzeba jakiejś drogiej przejściówki z sieci SEA TALK na NMEA 0183, więc dałem sobie spokój.

Pozornie wygląda to skomplikowanie, bo teoretycznie można do tego wszystkiego użyć tylko sieci 2000, ale musiałbym powymieniać sporo urządzeń na nowe tylko po to, aby miały one NMEA 2000, co było kompletnie finansowo nieopłacalne a na końcu sygnał GPS i AiS na laptop w nawigacyjnej zamiast po obecnym złączu RS 232 musiałbym podać nie wiem jak.

Także współżyją sobie wszystkie te sieci razem i jest OK.
Ufff....

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2017, o 11:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 1256
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 354
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
Chciałem jeszcze na program nawigacyjny w laptopie podać siłę i kierunek wiatru z Raymarine ST 60 z sieci SEA TALK, ale tu okazało się, że do tego potrzeba jakiejś drogiej przejściówki z sieci SEA TALK na NMEA 0183, więc dałem sobie spokój.

Zobacz czy konwerter nmea 2000 <-> USB jest dla Ciebie drogi. Albo nmea 2000 <-> WiFi

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2017, o 15:56 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 6285
Podziękował : 2455
Otrzymał podziękowań: 1176
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
dla mnie te wszystkie polaczenia to czarna magia i wglebiac sie nie bede ale gdyby ktos mial ochote to polecam numer PBO o ktorym wspomnialem to numer z lutego biezacego roku w ktorym sa artykoly o elektronice z nizsej polki oraz o polaczeniach starszych urzadzen z nowszymi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2017, o 16:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 7803
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował : 132
Otrzymał podziękowań: 1116
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
M@rek napisał(a):
dla mnie te wszystkie polaczenia to czarna magia i wglebiac sie nie bede


I nie masz M@rku racji - jak Samemu coś zrobisz a coś - opukać - Ci kiedyś pierdyknie to będziesz wiedział gdzie szukać.

Osobiście nie jestem informatykiem a większość podłączeń na swoim pływadle robiłem samemu - naprawdę nie ma w tym nic z magii.

Wystarczy trochę poczytać literatury branżowej i nie bać się wzięcia do ręki kabelków.

To nie boli i nie gryzie - a jak coś zrobisz samemu i będzie to działać to wtedy zobaczysz jaką będziesz miał satysfakcję :)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Zobacz czy konwerter nmea 2000 <-> USB jest dla Ciebie drogi.


Drożyzna Wojtku rzecz dyskusyjna - szczególnie jak kupujesz coś RAZ.

Pewnie kiedyś skończy się to taka przejściówką ale póki co mam jak mam i to działa dobrze.

Niemniej dzięki za podpowiedź.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: M@rek, rawonsails i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | Biopreparaty i bakterie do szamba | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Domki w górach | Opieka Senioralna | Zdrowa żywność


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL