Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 21:33




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 lut 2020, o 19:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2019, o 17:41
Posty: 220
Lokalizacja: Bournemouth,UK
Podziękował : 114
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: zj, rya icc
Czy ktos moglby mi wytlumaczyc dlaczego czasem jest tak, ze w prognozie mam np. wiatr 5bf i deszcz i kiedy ten deszcz przychodzi to wiatr siada do slabego 3bf (ale prognoza tego nie pokazuje) i kiedy deszcz sie konczy wiatr sie wzmaga ponownie, a w innych sytuacjach taka zaleznosc nie wystepuje i predkosc wiatru nie ma zwiazku z deszczem? I nie mowie tu o bryzie od morza w lato. Zaobserwowalem to w czasie wielu sezonow windsurfingowych tu gdzie mieszkam, teraz probuje to teoretycznie zrozumiec i zastanawiam sie czy to sie daje przewidziec jakos?

Ktos cos?

B.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lut 2020, o 21:18 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Naukowo nie pomogę, było coś kiedyś o przepływach pod chmurką też, kiedyś, tam, w szkole... tyle powiem że niektóre chmurki ciągną powietrze do się i w górę, co może miec znaczenie.
Ale tak mnie naszło że to i tak lepiej niż spod chmurki dostać 10B spadowo wraz z deszczem poziomo ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lut 2020, o 22:49 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 08:47
Posty: 738
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 145
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
No bo biały szkwalik utke rozwali. I wtedy wszyscy się skompali.
Rozwalmy to wierszem choć zdania to nie pierwsze. :D

_________________
***** ***


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lut 2020, o 22:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
baart napisał(a):
czasem jest tak, ze w prognozie mam np. wiatr 5bf i deszcz i kiedy ten deszcz przychodzi to wiatr siada do slabego 3bf

Ciekawe, tez sie nad tym zastanawialem. Moze to tylko wrazenie? Silny deszcz lagodzi fale, halasuje, co moze dac wrazenie spadku sily wiatru.
Kiedys zanurkowalem glebiej niz powinienem i mialem zatkane uszy - sprawialo mi to bardzo duze trudnosci w ocenie sily wiatru i predkosci lodki, jako ze informacje wzrokowe nie pasowaly do sluchowych. Skonczylo sie awaria.
Inna tania hipoteza: przy grubej scianie ulewnego deszczu przeplyw wiatru napotyka mechaniczna bariere, ale to raczej do 3°B, jednak kto wie? Dodaj pierwsze do drugiego.
Googlarzy mamy tu przednich, pewnie cos znajda ;)
Catz Ciekawy

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2020, o 12:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2019, o 17:41
Posty: 220
Lokalizacja: Bournemouth,UK
Podziękował : 114
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: zj, rya icc
Catz napisał(a):
Moze to tylko wrazenie?


Wrażenie raczej nie, bo zazwyczaj sprowadzalo się to do tego, ze na małej desce z małym zaglem utknalem daleko od brzegu i musialem wyporonosciowo walczyć bez szans na slizg, w ktorym, zanim deszcz przyszedl, bez problemu plywalem. Chcialbym wiedzieć po czym poznać, ze deszcz może taki efekt wywolac.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2020, o 13:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
baart napisał(a):
Wrażenie raczej nie, bo zazwyczaj sprowadzalo się to do tego [...]

Przekonywujace.
baart napisał(a):
Chcialbym wiedzieć

Ja tez.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2020, o 14:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lis 2019, o 11:31
Posty: 1396
Podziękował : 787
Otrzymał podziękowań: 604
Uprawnienia żeglarskie: beztalencie
Może dlatego, że jak pada deszcz to ciśnienie przestaje spadać.

Sent from my E6853 using Tapatalk

_________________
"nigdy nie polemizuj z idiotą, najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem" M Twain


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2020, o 15:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
baart napisał(a):
Czy ktos moglby mi wytlumaczyc dlaczego czasem jest tak, ze w prognozie mam np. wiatr 5bf i deszcz i kiedy ten deszcz przychodzi to wiatr siada do slabego 3bf (ale prognoza tego nie pokazuje) i kiedy deszcz sie konczy wiatr sie wzmaga ponownie, a w innych sytuacjach taka zaleznosc nie wystepuje i predkosc wiatru nie ma zwiazku z deszczem? I nie mowie tu o bryzie od morza w lato. Zaobserwowalem to w czasie wielu sezonow windsurfingowych tu gdzie mieszkam, teraz probuje to teoretycznie zrozumiec i zastanawiam sie czy to sie daje przewidziec jakos?

Ktos cos?

B.


piotras napisał(a):
Może dlatego, że jak pada deszcz to ciśnienie przestaje spadać.

Być może wyrównuje się temperatura w obszarze opadów zatem ciśnienie może być stałe w tym rejonie. Dopiero gdy powstanie różnica temperatur następują zmiany ciśnienia co ma wpływ na siłę wiatru.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2020, o 17:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Jednak baart zaznaczyl, ze nie chodzi o bryze.
Baart! Czy slabnac wiatr zmienia kierunek?
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2020, o 17:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2019, o 17:41
Posty: 220
Lokalizacja: Bournemouth,UK
Podziękował : 114
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: zj, rya icc
Catz napisał(a):
Czy slabnac wiatr zmienia kierunek


To wazne pytanie, ale chyba nie zwrocilem na to uwagi. Wydaje mi sie, ze chyba tak. Z SW w strone W tu gdzie plywam jezeli w ogole.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2020, o 19:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Inne pytanie: wiatr byl od morza?
Kombinuje, opierajac sie na ciekawych wypowiedziach przedpiscow, ze moze bryza wzmacniajaca wiatr baryczny zanikala, obnizajac wspolny wektor.
Srednio prawdopodobne, bo chyba tylko prognozy lokalne uwzgledniaja skladanie wektorow wiatru termicznego i barycznego.
Jednak szybkie ochlodzenie ladu (szybsze niz wody) pod wplywem ulewy, moze moze zniwelowac efekt "wzmacniajacy"?
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2020, o 20:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2019, o 17:41
Posty: 220
Lokalizacja: Bournemouth,UK
Podziękował : 114
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: zj, rya icc
Tak, SW tutaj (południe Anglii) jest od morza. Prognoza w oparciu o Windfindera albo Windguru w wysokiej rozdzielczosci. Siła sie sprawdza zazwyczaj, efekt deszczu tylko czasami widoczny.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2020, o 21:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
To by sie trzymalo kupy: wzmacniajaca skladowa bryzy siada i wiatr baryczny W musi sobie radzic sam.
Napisales:
baart napisał(a):
a w innych sytuacjach taka zaleznosc nie wystepuje i predkosc wiatru nie ma zwiazku z deszczem

Im mniejsza zgodnosc wektorow obu wiatrow, tym mniejszy moze byc efekt szybkiego ochlodzenia ladu.
Ale czy tak jest? Wojciech zadal mi zagwozdke.
Zegluje w cieplych stronach, gdzie bryzy sa bardzo istotne, ale moze jest inaczej?
Czekajmy na inne pomysly.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lut 2020, o 20:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13704
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Aby krople pochylić trzeba trochę energii zużyć - przyjmijmy 10%, potem te krople zacinają w maszt, żagiel (kadłub) i żeglarza i hamują, też 10%,
Następnie omawiane zmiany termiczne... razem mamy np. z 3B spadek do jednego... i już nie pojezdzisz w ślizgu.
Ale jak pizdzi 8B to te 2B w dól nie grają już takiej roli.

MJS

Kiedyś rozpatrywałem podobny "problem" regatowy: czy pląsające u dziobu delfiny odbierają dużo energii jachtom regatowym? Ponoć każdy ułamek się liczy, więc może odganiać te bestie. ;)

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lut 2020, o 20:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Marian Strzelecki napisał(a):
Kiedyś rozpatrywałem podobny "problem" regatowy:

Absolutnie nie jest to "problem regatowy", tylko dosc jalowe, jak dotad, proby zrozumienia dosc powszechnego fenomenu.
Ciekawe takze, ze jak wygooglac nic sie nie da, to temat zamiera.
Podpuchatz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2020, o 13:37 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
A bo wszytkiego nie wyguglasz, to trza papierowy wziąć podręcznik. :-P
Sorki, chwilowo że daleko-m ode biblioteczki - aliści pomnąc niejasno że gdzieś coś pisali o tem. Przy okazji poszukam. Obiecuję. Niechaj zawiśnie w necie :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lut 2020, o 21:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13704
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
To nie jest trudne: podobnie - tak samo, jak surfowanie z falą, czy paralotnie u podnóża gór:
Ciśnienie wytwarzane podnosi lub napędza, tak dekfiny czujż ciśnienie na tylnej części ciała, które "wyciska" je do przodu. Im więkrza wyporność i prędkość tym silniejszy napęd.
Ciekawe tylko jak to przekłada się na spowolnienie samego "napędzacza".

Był nawet filmik na YT gdzie delfin drapał się po tyłku dziobem nowoczesnego jachtu. :rotfl:

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lut 2020, o 00:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Moze poczekajmy na papierowosci Rysia? Bardziej mnie to interesuje niz tylne części delfina.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lut 2020, o 00:43 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Może spłycę ten wątek.
Jeśli w prognozie jest stały wiatr do 5 B i nie jest związany z frontem zimnym, to niczym dziwnym nie będzie, zmniejszenie się siły wiatru towarzyszącej opadowi z chmury usadowionej w niskim lub średnim piętrze, ale nie sięgającej od niskiego do wysokiego piętra. Kurtyna opadów z nierozbudowanej w pionie chmurze, może rzeczywiście naruszyć miejscowy przebieg mas powietrza spowalniając masy powietrza, bo działa na miejscową termikę.
Ale kiedy spotkamy się z Cb to nie zakładamy, że zbliżającą się ściana deszczu niesie osłabienie wiatru. Cb oddziałuje, ale na pewno nie spowalnia siły wiatru.

Piotr Siedlewski



Za ten post autor ins otrzymał podziękowania - 2: baart, Catz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lut 2020, o 17:21 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Rzecz, o której się zapomina, to wysokość, dla której się prognozuje wiatr.
Z tego co mi wiadomo, ta wysokość, to 10 metrów, czyli żeglarz na OK-dinghy, a tym bardziej windsurfer, nigdy tego wiatru nie poczuje.
Kite'owiec natomiast, jak najbardziej, a nawet silniejszy, niż wynika to z prognozy.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2020, o 16:40 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Catz napisał(a):
Moze poczekajmy na papierowosci Rysia?
Bardziej mnie to interesuje niz tylne części delfina.
A dziękować, dziękować :lol:
Aleć była to żartobliwa raczej propozycja - jak kto nie ma w domciu jakiejsi książeczki o podstawach meteo to może niech szybko ściągnie - a temat siem już na kursach żeglarskich opowiada... albo opowiadało ;)
viewtopic.php?p=595825#p595825

Ale dobra, dobra:
Front ciepły nadciągając wywołuje wzrost siły wiatru, ale gdy dojdzie, znaczy pod frontem gdzie już ten deszczyk pada wiatr z natury rzeczy słabnie wyraźnie, i zwykle skręca w prawo. Za frontem stabilizuje się, i kierunek i siła. A zapewne o to pytano.
A przed frontem chłodnym, bezpośrednio przed :mrgreen: wiatr równiez może słabnąć i zanikać - znaczy zanim nadejdzie ten drugi... cenny to sygnał ostrzegawczy.
Co w sumie żeglarzowi warto wiedzieć. Nawet bez dostępu do biblioteki :)

Mechanizmy obrazowo:
Fronty:
Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek

Chmurka ;)
Obrazek



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 4: baart, Catz, Marian Strzelecki, tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2020, o 03:15 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Cudownie, ale opady i wiatry nie są związane wyłącznie z frontami.
Patrząc na ideowy schemat niżu, w strefie pomiędzy frontami też są opady i zmiany prędkości oraz kierunku wiatru.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2020, o 19:14 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Nimbus powstaje na froncie; i nawet jeśli front wygasł, to jego mechanizm wiatrowy, że tak powiem, pozostaje podobny. Cumulusy mogą sobie powstać bez frontu - ich przepływy (w uproszczeniu potwornem dla dzieciarni ;) ) zamieściłem wyżej byłem.
Jeśli o związku wiatru z deszczem: a skądże ten deszcz, spytajmy?
Bo tu powstaje, nader częsta skądinąd, sytuacja głupiego pytania bez mądrej odpowiedzi. :-P

Nie pytajmy czemuż wiatru brak przy deszczu - ale dlaczego jest wiatr gdy deszczu nie ma. :D

Owoż gdy masa powietrza opada w dół, to się ogrzewa. A zatem jej wilgotność względna spada. Poniżej punktu rosy, naprzykładowo. A zatem krople deszczu się nie utworzą - a nawet jeźliby jakie już tam były, to wyparują.
Czyli deszczu nie ma, bo strumień powietrza spada w dół i na powierzchnię spadłszy tworzy wiatr.

A zaś gdy powietrze wznosi się, czy to w niżu, cyklonie, czy z jakiego bądź inszego powodu, to się ochładza. Wilgotność wzrasta, woda się wykrapla, i spada.
Zatem deszcz jest oznaką ruchu powietrza do góry, który to powoduje spadek wiatru poziomego przy powierzchni, inaczej mówiąc wysysa co na dole. :lol:

Btw, z wtkiem w zawiązku: https://www.amazon.co.uk/Wind-Sailing-B ... 0715390325

A jak siem front nie podoba, a cumulus już był, a to mata jeszcze cumulonimbus - warto mieć w oczach :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL