Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 00:30




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 maja 2011, o 21:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 sty 2010, o 23:44
Posty: 309
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: czekaja na potwierdzenie oryginalu
Witam
potrzebował bym zdjęcie ewentualnie rysunek jak prawidłowo powinno wyglądać jarzmo steru. Szukałem na goglu i nie mogę znaleźć porządnego zdjęcia które mogę pokazać osobie spawającej moje jarzmo
zamieściłem zdjęcie rufy żeby łatwiej Wam było coś dobrać

*****



Załączniki:
DSC00011.JPG
DSC00011.JPG [ 630.59 KiB | Przeglądane 4251 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Jasiu
http://www.rejsteam.dyn.pl/
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 maja 2011, o 21:43 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
cd_romek napisał(a):
zamieściłem zdjęcie rufy żeby łatwiej Wam było coś dobrać

Zabrakło odpowiedzi na podstawowe pytanie: do czego ten ster ma służyć? Do sterowania czy do zadzierania kity w porcie? :lol:

Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 maja 2011, o 21:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 sty 2010, o 23:44
Posty: 309
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: czekaja na potwierdzenie oryginalu
Tomek Janiszewski napisał(a):
cd_romek napisał(a):
zamieściłem zdjęcie rufy żeby łatwiej Wam było coś dobrać

Zabrakło odpowiedzi na podstawowe pytanie: do czego ten ster ma służyć? Do sterowania czy do zadzierania kity w porcie? :lol:

Tomek Janiszewski

Tomku oczywiście że do sterowania :) chociaż nie pogardził bym tym żeby wyglądał estetycznie :)

_________________
Pozdrawiam
Jasiu
http://www.rejsteam.dyn.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 maja 2011, o 23:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2007, o 12:20
Posty: 396
Lokalizacja: Chełm, Warszawa
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: brak
tak wygląda do 470tki:
viewtopic.php?f=5&t=7258

i co to znaczy prawidłowo?

ma działać i pasować, nic więcej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2011, o 10:22 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
cd_romek napisał(a):
Tomku oczywiście że do sterowania :) chociaż nie pogardził bym tym żeby wyglądał estetycznie :)

Pytałem dlatego że jarzma umożliwiające zadzieranie kity są zdecydowanie bardziej podatne na awarię od takich które umożliwiają tylko podniesienie płetwy sterowej do poziomu, tak aby ledwo wyszła ona z wody. Brak jest bowiem w tych pierwszych możliwości "zamknięcia" jarzma od góry, co znacznie zmniejsza powierzchnię strefy usztywnionej. No ale mazuranckie koromysła tak obowiązkowo mają: po to aby mozna było jak to mawia niejaki Familiant orczykowsko cumować rufą do brzegu lub pomostu. W tym ostatnim przypadku niezbędne jest także charakterystyczne, głębokie wcięcie pod kątem prostym w płetwie sterowej (co z kolei osłabia samą płetwę-efekt karbu), aby krawędź pomostu łatwo wpasowała się pod zadartą kitę.
Jarzmo steru w którym postawiono na wytrzymałość (po to aby w krytycznej sytuacji można byo zapracować sterem na maxa bez obawy że się urwie), kosztem braku możliwości zadzieraia kity możesz zobaczyć na konkurencyjnym forum pod adresem

http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?p=181856#181856

niestety tylko pod warunkiem zalogowania się.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2011, o 18:05 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Tomek Janiszewski napisał(a):
Jarzmo steru w którym postawiono na wytrzymałość (po to aby w krytycznej sytuacji można byo zapracować sterem na maxa bez obawy że się urwie), kosztem braku możliwości zadzieraia kity możesz zobaczyć na konkurencyjnym forum pod adresem

http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?p=181856#181856

niestety tylko pod warunkiem zalogowania się.


Niestety, nie jestem zalogowany, ale domyślam się że można tam zobaczyć jarzmo i płetwę z Twojego Oriona. Tak z ciekawości, to ile to wszystko razem waży?
Nie lubię popadać w skrajności. Ja w jachciku co prawda metr krótszym mam coś takiego. Waży to pewnie ze trzy kilo (może nawet mniej), żadnych sił na tym nie czuć, żadnych, drastycznych karbów na płetwie i podnosi się nawet bardziej niż typowe "kity". Mam więc rozumieć że mój ster w takim jarzmie jest do niczego?? Szkoda, bo bardzo go lubię :-(
Pozdrawiam
Przemek


Załączniki:
Zdjęcie0320.jpg
Zdjęcie0320.jpg [ 153.39 KiB | Przeglądane 4074 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2011, o 18:58 

Dołączył(a): 6 sty 2009, o 18:48
Posty: 89
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 9
cd_romek napisał(a):
potrzebował bym zdjęcie ewentualnie rysunek

Nie wiem do jakiej łódki jarzmo potrzebujesz. Bo chyba na 470 to nie wygląda :D
Do swojego Focusa 730 zrobiłem jarzmo z blachy aluminiowej 6 mm. Odpadło mi spawanie. Ponieważ główka (?) płetwy sterowej ma grubość 49,5 mm to zawiasy zrobiłem z profilu aluminiowego kwadratowego 50 mm. Wymiary blachy jakie kupiłem to 50x23cm. Pościnałem rogi i na razie tak to wyszło. Teraz myślę nad rumplem. Pozdrawiam


Załączniki:
Jarzmo.jpg
Jarzmo.jpg [ 95.2 KiB | Przeglądane 4053 razy ]

_________________
Mors Bałtycki

Za ten post autor zygusik otrzymał podziękowanie od: cd_romek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2011, o 22:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2011, o 01:22
Posty: 1212
Podziękował : 263
Otrzymał podziękowań: 367
Uprawnienia żeglarskie: sterownik azjatycki
zygusik napisał(a):
Do swojego Focusa 730 zrobiłem jarzmo z blachy aluminiowej 6 mm.
Delikatnie mówiąc, dość delikatnie to wygląda :-(
Przy podobnej wielkości łódki (Mors RT) mam blachę stalową 5 mm dodatkowo, w dolnej części, wzmocnioną przyspawanym prostopadle płaskownikiem. Poza tym oś obrotu jest przy górnej krawędzi i cała płaszczyzna policzków "trzyma" płetwę. Obawiam się zygusik, że bez wzmocnienia jarzma możesz mieć kłopoty w trudniejszych warunkach. Nie mam porządnego zdjęcia, ale może coś będzie widać - mogę jutro cyknąć lepszą fotkę jak będzie zapotrzebowanie :)

Jeszcze jedno.
Tomek Janiszewski napisał(a):
No ale mazuranckie koromysła tak obowiązkowo mają: po to aby mozna było jak to mawia niejaki Familiant orczykowsko cumować rufą do brzegu lub pomostu.
Właśnie tak mam i bardzo sobie cenię to rozwiązanie ze względu na wygodę cumowania rufą i bezpieczeństwo pozostawionej w porcie łódki.


Załączniki:
DSC_0811.JPG
DSC_0811.JPG [ 82.3 KiB | Przeglądane 4007 razy ]

_________________
Pozdrawiam,
Marcin


Ostatnio edytowano 18 maja 2011, o 22:17 przez Margrabi, łącznie edytowano 1 raz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2011, o 22:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 sty 2010, o 23:44
Posty: 309
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: czekaja na potwierdzenie oryginalu
zygusik napisał(a):
Nie wiem do jakiej łódki jarzmo potrzebujesz. Bo chyba na 470 to nie wygląda :D

no nie da się ukryć że 470 to nie jest :)
moja łódka to MAK 626

_________________
Pozdrawiam
Jasiu
http://www.rejsteam.dyn.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 maja 2011, o 22:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Margrabi napisał(a):
Przy podobnej wielkości łódki (Mors RT) mam blachę stalową 5 mm dodatkowo

Na zdjęciu jarzmo z Morsa pływającego szkoleniowo. Mimo mocności wymagało naprawy :roll: Te kursanty to chyba zdolne są


Załączniki:
solidne jarzmo Mors.JPG
solidne jarzmo Mors.JPG [ 47.47 KiB | Przeglądane 3987 razy ]

_________________
Zbyszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2011, o 04:08 

Dołączył(a): 6 sty 2009, o 18:48
Posty: 89
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 9
Margrabi napisał(a):
Delikatnie mówiąc, dość delikatnie to wygląda

Wzorowałem się na jarzmach Focusów które pływają w okolicy Sardynii i Sycylii. Czyli chyba w trudniejszych warunkach. Co do osi obrotu to myślę że jak płetwa będzie w normalnej pozycji do pracy czyli w pionie to nie będzie problemów. Przeważnie płetwy się łamią jak ktoś próbuje sterować płetwą w pozycji poziomej. Sporo jachtów ma jarzma z aluminium i jakoś nie narzekają. Myślę że też do nich będę należał :D

*****

Margrabi napisał(a):
Przy podobnej wielkości łódki (Mors RT) mam blachę stalową 5 mm

Powiedziałbym że o 1-2 mm za gruba. Na jarzmo dałeś zwykłą stal St ? Tutaj bym trochę dyskutował :D

*****

boSmann napisał(a):
Na zdjęciu jarzmo z Morsa pływającego szkoleniowo. Mimo mocności wymagało naprawy

Z jakiego materiału jest jarzmo ? Jak duże były siły na rumplu ? I czy ta na pewno wina kursantów ? Może był jakiś błąd konstrukcyjny :( ? Pozdrawiam

_________________
Mors Bałtycki


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2011, o 11:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2011, o 01:22
Posty: 1212
Podziękował : 263
Otrzymał podziękowań: 367
Uprawnienia żeglarskie: sterownik azjatycki
zygusik napisał(a):
jak płetwa będzie w normalnej pozycji do pracy czyli w pionie to nie będzie problemów
Oczywiście, zdarzają się jednak sytuacje awaryjne. IMHO dobrze jest, gdy nie kończą się wymianą/naprawą urządzenia sterowego.
zygusik napisał(a):
Sporo jachtów ma jarzma z aluminium i jakoś nie narzekają. Myślę że też do nich będę należał :D
Czego Ci szczerze życzę! :)
zygusik napisał(a):
Powiedziałbym że o 1-2 mm za gruba. Na jarzmo dałeś zwykłą stal St ? Tutaj bym trochę dyskutował :D
Na oko to po prostu "nierdzewka", czy A2, A4 czy jeszcze jakaś inna, tego nie wiem. Sprawdziłem - jednak jest 4 mm.

_________________
Pozdrawiam,
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2011, o 09:15 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
przemek napisał(a):
Tak z ciekawości, to ile to wszystko razem waży?
Pewnie waży grubo ponad 5kg - ale w wodzie duralowa płetwa waży już wyraźnie mniej. Innej płetwy niż metalowej nie chciałem - pływam bowiem po rzekach a tylko takie płetwy nie niszczą się obijając się o kamienie.
Cytuj:
Mam więc rozumieć że mój ster w takim jarzmie jest do niczego??

O tym się przekonasz gdy naprawdę dmuchnie; w takim wypadku wole mieć ster co do którego pewien jestem że własnymi rękami go nie połamię.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL